Téměř tři pětiny inzerátů (57 %) na ojetá auta neuvádí VIN kód vozidla. Ze 43 % inzerátů, u nichž VIN uvedený je, je ale u každého čtvrtého inzerátu uvedený špatný VIN kód, tedy takový, který k danému vozidlu nepatří, či není uvedený celý. Důsledkem toho je, že u většiny inzerovaných ojetých vozidel si kupující nemohou ověřit jejich historii včetně najetých km bez toho, aniž by museli kontaktovat prodejce, aby jim VIN kód vozidla sdělil. Nemalá část prodejců nechce VIN kód zveřejňovat právě z důvodu, aby kupující neměl možnost zjistit, že má vůz stočený tachometr, je ve skutečnosti starší, byl havarovaný či jinak závadový. Neuvádění VIN kódu v inzerátech tak často kryje nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.
„Provedli jsme analýzu na více než půl milionu inzerátů z velkých inzertních portálů, ze které vyplynulo, že 68 % inzerátů neuvádí VIN vozidla, nebo ho neuvádí celé či uvádí chybné,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. U části prodejců je důvodem to, že nechtějí, aby si jejich inzerci mapovala konkurence. V takovém případě by měli VIN sdělit aspoň na dotaz kupujícího. Velká část prodejců ale VIN neuvádí záměrně z toho důvodu, že nechtějí, aby si kupující mohl ověřit historii vozu. „Pro někoho, kdo si kupuje ojetý vůz jednou za deset let a nemá přehled o nekalých praktikách a o tom, proč prověřit historii vozu před jeho koupí a jaké informace díky tomu může získat, může být dotazování se na VIN zbytečnou komplikací, na což se řada prodejců spoléhá. Neuvádění VIN kódu vozidla pak staví už tak informačně znevýhodněného kupujícího do ještě horší pozice. Výsledkem může být, že zaplatí desítky tisíc korun zbytečně za auto, které takovou hodnotu nemá,“ vysvětluje dále Pajer.
Ochota zveřejnit VIN zpravidla klesá s velikostí inzertního portáluPoměr inzerátů s uvedeným platným VIN kódem se na jednotlivých portálech liší. Na menších portálech bývá ochota prodávajících zadávat VIN ještě menší. Naproti tomu na velkých inzertních portálech certifikovaných programů Škoda Plus a Das WeltAuto, provozovaných samotnými automobilkami, jsou VIN kódy uvedeny prakticky u všech vozidel s chybovostí v rozmezí jednotek inzerátů, tedy zhruba do desetiny procenta.
„Na transparentnost, prokazatelnou a dokladovatelnou historii vozu klademe v programu ŠKODA Plus velký důraz. U každého vozu uveřejněného na portále skodaplus.cz tak zákazník nalezne veškeré dostupné informace. Kromě běžného popisu vozu, který obsahuje základní informace jako je např. stav tachometru, datum výroby či seznam výbavy jsou zde vždy uvedeny i další důležité informace, a to kompletní VIN kód, platnost STK nebo přehledný stav vozu. Právě na posledním ze jmenovaných ukazatelů aktuálně intenzivně pracujeme. Současné označení stavu (perfektní, velmi dobrý, velmi dobrý po opravě aj.) bude na našich stránkách výhledově rozšířeno o detailnější popis stavu a nabídne tak zájemci o vůz reálný a pravdivý pohled na poptávaný vůz,“ říká Pavel Kašpar, koordinátor programu ŠKODA Plus.
Zveřejňováním VIN lze bojovat proti nekalým praktikámJeště před zhruba sedmi lety přitom VIN kód vozidla neobsahovaly prakticky žádné inzeráty. Díky společnosti Cebia ve spolupráci s inzertním portálem Sauto se začal inzertní trh kultivovat. Právě Sauto bylo prvním portálem v České republice, které umožnilo u inzerátů VIN zobrazovat.
V případě, že u inzerátu není uvedený VIN kód, měl by se kupující na něj vždy prodejce doptat. Pokud se mu jej bude zdráhat sdělit nebo to rovnou odmítne, měl by se kupující raději poohlédnout po voze, u něhož bude VIN kód uveden a u něhož si bude moci prověřit jeho historii včetně najetých kilometrů.
Zveřejnění VIN totiž ještě neznamená, že je vozidlo v pořádku. Řada prodejců nabízí vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi bez toho, aniž by o tom věděli. Stočený tachometr přitom prodražuje vůz v průměru o 20 %. Podobnou částku pak vydá kupující v následujících letech za neplánované a neočekávané opravy a údržbu.
Prověřit historii vozu včetně najetých kilometrů si může kupující jednoduše v databázi Autotracer na www.zkontrolujsiauto.cz. Potřebuje k tomu znát jediný údaj – VIN vozidla. Díky tomu se může dozvědět, zda vůz nemá stočený tachometr, zda nebyl havarovaný, jak byl servisovaný, zda není evidovaný jako odcizený, zda není zatížen leasingem či spotřebitelským úvěrem, jaká je jeho aktuální tržní cena, skutečný rok výroby či zda vůz skutečně obsahuje veškerou inzerovanou výbavu. Data v Autotraceru pocházejí od výrobců vozidel, prodejců a autobazarů, policie, autorizovaných i neautorizovaných servisů, pojišťoven, leasingových a finančních institucí, inzertních a aukčních portálů z ČR i zahraničí, STK a řady dalších.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?