„Provedli jsme analýzu na více než půl milionu inzerátů z velkých inzertních portálů, ze které vyplynulo, že 68 % inzerátů neuvádí VIN vozidla, nebo ho neuvádí celé či uvádí chybné,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. U části prodejců je důvodem to, že nechtějí, aby si jejich inzerci mapovala konkurence. V takovém případě by měli VIN sdělit aspoň na dotaz kupujícího. Velká část prodejců ale VIN neuvádí záměrně z toho důvodu, že nechtějí, aby si kupující mohl ověřit historii vozu. „Pro někoho, kdo si kupuje ojetý vůz jednou za deset let a nemá přehled o nekalých praktikách a o tom, proč prověřit historii vozu před jeho koupí a jaké informace díky tomu může získat, může být dotazování se na VIN zbytečnou komplikací, na což se řada prodejců spoléhá. Neuvádění VIN kódu vozidla pak staví už tak informačně znevýhodněného kupujícího do ještě horší pozice. Výsledkem může být, že zaplatí desítky tisíc korun zbytečně za auto, které takovou hodnotu nemá,“ vysvětluje dále Pajer.
Ochota zveřejnit VIN zpravidla klesá s velikostí inzertního portálu
Poměr inzerátů s uvedeným platným VIN kódem se na jednotlivých portálech liší. Na menších portálech bývá ochota prodávajících zadávat VIN ještě menší. Naproti tomu na velkých inzertních portálech certifikovaných programů Škoda Plus a Das WeltAuto, provozovaných samotnými automobilkami, jsou VIN kódy uvedeny prakticky u všech vozidel s chybovostí v rozmezí jednotek inzerátů, tedy zhruba do desetiny procenta.
„Na transparentnost, prokazatelnou a dokladovatelnou historii vozu klademe v programu ŠKODA Plus velký důraz. U každého vozu uveřejněného na portále skodaplus.cz tak zákazník nalezne veškeré dostupné informace. Kromě běžného popisu vozu, který obsahuje základní informace jako je např. stav tachometru, datum výroby či seznam výbavy jsou zde vždy uvedeny i další důležité informace, a to kompletní VIN kód, platnost STK nebo přehledný stav vozu. Právě na posledním ze jmenovaných ukazatelů aktuálně intenzivně pracujeme. Současné označení stavu (perfektní, velmi dobrý, velmi dobrý po opravě aj.) bude na našich stránkách výhledově rozšířeno o detailnější popis stavu a nabídne tak zájemci o vůz reálný a pravdivý pohled na poptávaný vůz,“ říká Pavel Kašpar, koordinátor programu ŠKODA Plus.
Zveřejňováním VIN lze bojovat proti nekalým praktikám
Ještě před zhruba sedmi lety přitom VIN kód vozidla neobsahovaly prakticky žádné inzeráty. Díky společnosti Cebia ve spolupráci s inzertním portálem Sauto se začal inzertní trh kultivovat. Právě Sauto bylo prvním portálem v České republice, které umožnilo u inzerátů VIN zobrazovat.
V případě, že u inzerátu není uvedený VIN kód, měl by se kupující na něj vždy prodejce doptat. Pokud se mu jej bude zdráhat sdělit nebo to rovnou odmítne, měl by se kupující raději poohlédnout po voze, u něhož bude VIN kód uveden a u něhož si bude moci prověřit jeho historii včetně najetých kilometrů.
Zveřejnění VIN totiž ještě neznamená, že je vozidlo v pořádku. Řada prodejců nabízí vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi bez toho, aniž by o tom věděli. Stočený tachometr přitom prodražuje vůz v průměru o 20 %. Podobnou částku pak vydá kupující v následujících letech za neplánované a neočekávané opravy a údržbu.
Prověřit historii vozu včetně najetých kilometrů si může kupující jednoduše v databázi Autotracer na www.zkontrolujsiauto.cz. Potřebuje k tomu znát jediný údaj – VIN vozidla. Díky tomu se může dozvědět, zda vůz nemá stočený tachometr, zda nebyl havarovaný, jak byl servisovaný, zda není evidovaný jako odcizený, zda není zatížen leasingem či spotřebitelským úvěrem, jaká je jeho aktuální tržní cena, skutečný rok výroby či zda vůz skutečně obsahuje veškerou inzerovanou výbavu. Data v Autotraceru pocházejí od výrobců vozidel, prodejců a autobazarů, policie, autorizovaných i neautorizovaných servisů, pojišťoven, leasingových a finančních institucí, inzertních a aukčních portálů z ČR i zahraničí, STK a řady dalších.