Během letošních prázdnin se na českých silnicích zranilo 5 320 osob, 118 pak nehodu nepřežilo. Jak poškození, tak i jejich blízcí mají nárok na odškodnění. Jeho výši přitom určují i faktory, na které je třeba se zaměřit co nejdříve po nehodě. Situaci neprospívá ani to, že přes 80 % Čechů vůbec netuší, na co mají v takové situaci nárok, uvádí společnost Vindicia. Podle firmy mají poškození nejčastěji nárok na odškodnění mezi 750 a 800 tisíci korun.
Zatímco o loňských prázdninách se stalo 17 835 nehod, letos jich podle policejních dat za červenec a srpen bylo 17 821. Na silnicích se během letošních prázdnin zranilo 393 lidí těžce a 4 927 lehce. 118 osob bohužel svým zraněním podlehlo. „V takovou chvíli blízcí, pozůstalí nebo samotní zranění pochopitelně nemají myšlenky na to, jaké získají odškodnění. Přesto už se daly do pohybu mechanismy, které rozhodnou o výši odškodnění za následky nezaviněné nehody,“ zdůrazňuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. I kvůli tomu, že lidé nejsou připraveni, pojišťovny hradí jen asi třetinu částku, na kterou by měli poškození nárok. Průměrná částka, na kterou mají poškození nárok, se podle interních dat firmy pohybuje mezi 730 a 800 tisíci.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Kroky, které nezanedbejte „Z naší zkušenosti plyne, že lidé vůbec netuší, jaké mají nároky a z čeho se například skládá odškodnění. Ve 40 % případů ho dokonce zaměňují s bolestným, které je přitom jen součástí celkové částky. A ještě zdaleka ne nejvyšší,“ říká Beck. Kromě bolestného mohou lidé nárokovat například ošetřovné, cestovné za lékařem, ušlý plat, různé renty a kompenzaci sníženého společenského uplatnění. Češi často netuší, že například v případě úmrtí rodiče mají studující děti nárok na výživné až do 26 let. Aby bylo odškodnění co nejvyšší, je vhodné hned na začátku nic nezanedbat - kromě klasických kroků je potřeba ideálně i dokumentovat změny na těle, například nafotit jizvy, modřiny, viditelná poranění, a to i s měřítkem. Změny se mohou projevit i na psychice či omezit zájmy a dosavadní styl života.
Nevzdávejte se, můžete získat statisíceLidé se často neodhodlají o své nároky bojovat. Obávají se střetu s institucemi, zdlouhavých i komplikovaných právních bitev, jindy o odškodnění neusilují i proto, že občas nehodu zaviní jejich bližní. I v takovém případě ale odškodnění hradí pojišťovna. „Měli jsme případ, kdy vážnou nehodu zavinil příbuzný poškozených. Otec bohužel havárii nepřežil a matka si vážně poranila páteř. Zdravotní pojišťovna žádala, aby léčení matky zaplatil viník, přitom se jednalo o stovky tisíc. Když jsme se do případu vložili my, požadavek se obrátil na pojišťovnu, u které měl viník povinné ručení. Pozůstalí pak získali více než 4 miliony korun jako odškodnění, matka 300 tisíc za bolestné, cestovné, ošetřovné, ušlou mzdu a náklady na léčbu. Přes milion korun pak je uplatněno za snížené společenské uplatnění,“ vysvětluje Beck.
Jak získat adekvátní odškodnění?1. Zajistěte si svědky Svědecká výpověď může být při sporných případech zásadním důkazem při určování viníka nehody. Pokud to zvládnete, celou situaci si nafoťte a vezměte si na svědky kontakt.
2. Zajistěte všechny potřebné dokumentySchovávejte si všechny lékařské zprávy, policejní posudky, doklady o cestování za nemocným. Všechny hrají roli v určování výše odškodného.
3. Sesumírujte si, o co vše vás nehoda připravilaU odškodnění nehraje roli jen bolestné – tedy kompenzace bolesti a samotného zranění. Zraněný má nárok i na ušlý výdělek, na i na kompenzaci za snížení společenského uplatnění, například pokud má trvalé následky, které ho připravily o milované koníčky.
4. Nespoléhejte se na jediný lékařský posudekStrávili jste týdny v nemocnici, celou domácnost dlouho táhl jen partner, už nikdy si nezahrajete milovaný tenis a podle posudku máte nárok jen na 50 tisíc? Neváhejte si obstarat oponentní lékařský posudek. První návrh na odškodnění se od toho konečného může běžně lišit o stovky tisíc.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.