Během letošních prázdnin se na českých silnicích zranilo 5 320 osob, 118 pak nehodu nepřežilo. Jak poškození, tak i jejich blízcí mají nárok na odškodnění. Jeho výši přitom určují i faktory, na které je třeba se zaměřit co nejdříve po nehodě. Situaci neprospívá ani to, že přes 80 % Čechů vůbec netuší, na co mají v takové situaci nárok, uvádí společnost Vindicia. Podle firmy mají poškození nejčastěji nárok na odškodnění mezi 750 a 800 tisíci korun.
Zatímco o loňských prázdninách se stalo 17 835 nehod, letos jich podle policejních dat za červenec a srpen bylo 17 821. Na silnicích se během letošních prázdnin zranilo 393 lidí těžce a 4 927 lehce. 118 osob bohužel svým zraněním podlehlo. „V takovou chvíli blízcí, pozůstalí nebo samotní zranění pochopitelně nemají myšlenky na to, jaké získají odškodnění. Přesto už se daly do pohybu mechanismy, které rozhodnou o výši odškodnění za následky nezaviněné nehody,“ zdůrazňuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. I kvůli tomu, že lidé nejsou připraveni, pojišťovny hradí jen asi třetinu částku, na kterou by měli poškození nárok. Průměrná částka, na kterou mají poškození nárok, se podle interních dat firmy pohybuje mezi 730 a 800 tisíci.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Kroky, které nezanedbejte „Z naší zkušenosti plyne, že lidé vůbec netuší, jaké mají nároky a z čeho se například skládá odškodnění. Ve 40 % případů ho dokonce zaměňují s bolestným, které je přitom jen součástí celkové částky. A ještě zdaleka ne nejvyšší,“ říká Beck. Kromě bolestného mohou lidé nárokovat například ošetřovné, cestovné za lékařem, ušlý plat, různé renty a kompenzaci sníženého společenského uplatnění. Češi často netuší, že například v případě úmrtí rodiče mají studující děti nárok na výživné až do 26 let. Aby bylo odškodnění co nejvyšší, je vhodné hned na začátku nic nezanedbat - kromě klasických kroků je potřeba ideálně i dokumentovat změny na těle, například nafotit jizvy, modřiny, viditelná poranění, a to i s měřítkem. Změny se mohou projevit i na psychice či omezit zájmy a dosavadní styl života.
Nevzdávejte se, můžete získat statisíceLidé se často neodhodlají o své nároky bojovat. Obávají se střetu s institucemi, zdlouhavých i komplikovaných právních bitev, jindy o odškodnění neusilují i proto, že občas nehodu zaviní jejich bližní. I v takovém případě ale odškodnění hradí pojišťovna. „Měli jsme případ, kdy vážnou nehodu zavinil příbuzný poškozených. Otec bohužel havárii nepřežil a matka si vážně poranila páteř. Zdravotní pojišťovna žádala, aby léčení matky zaplatil viník, přitom se jednalo o stovky tisíc. Když jsme se do případu vložili my, požadavek se obrátil na pojišťovnu, u které měl viník povinné ručení. Pozůstalí pak získali více než 4 miliony korun jako odškodnění, matka 300 tisíc za bolestné, cestovné, ošetřovné, ušlou mzdu a náklady na léčbu. Přes milion korun pak je uplatněno za snížené společenské uplatnění,“ vysvětluje Beck.
Jak získat adekvátní odškodnění?1. Zajistěte si svědky Svědecká výpověď může být při sporných případech zásadním důkazem při určování viníka nehody. Pokud to zvládnete, celou situaci si nafoťte a vezměte si na svědky kontakt.
2. Zajistěte všechny potřebné dokumentySchovávejte si všechny lékařské zprávy, policejní posudky, doklady o cestování za nemocným. Všechny hrají roli v určování výše odškodného.
3. Sesumírujte si, o co vše vás nehoda připravilaU odškodnění nehraje roli jen bolestné – tedy kompenzace bolesti a samotného zranění. Zraněný má nárok i na ušlý výdělek, na i na kompenzaci za snížení společenského uplatnění, například pokud má trvalé následky, které ho připravily o milované koníčky.
4. Nespoléhejte se na jediný lékařský posudekStrávili jste týdny v nemocnici, celou domácnost dlouho táhl jen partner, už nikdy si nezahrajete milovaný tenis a podle posudku máte nárok jen na 50 tisíc? Neváhejte si obstarat oponentní lékařský posudek. První návrh na odškodnění se od toho konečného může běžně lišit o stovky tisíc.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?