Během letošních prázdnin se na českých silnicích zranilo 5 320 osob, 118 pak nehodu nepřežilo. Jak poškození, tak i jejich blízcí mají nárok na odškodnění. Jeho výši přitom určují i faktory, na které je třeba se zaměřit co nejdříve po nehodě. Situaci neprospívá ani to, že přes 80 % Čechů vůbec netuší, na co mají v takové situaci nárok, uvádí společnost Vindicia. Podle firmy mají poškození nejčastěji nárok na odškodnění mezi 750 a 800 tisíci korun.
Zatímco o loňských prázdninách se stalo 17 835 nehod, letos jich podle policejních dat za červenec a srpen bylo 17 821. Na silnicích se během letošních prázdnin zranilo 393 lidí těžce a 4 927 lehce. 118 osob bohužel svým zraněním podlehlo. „V takovou chvíli blízcí, pozůstalí nebo samotní zranění pochopitelně nemají myšlenky na to, jaké získají odškodnění. Přesto už se daly do pohybu mechanismy, které rozhodnou o výši odškodnění za následky nezaviněné nehody,“ zdůrazňuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. I kvůli tomu, že lidé nejsou připraveni, pojišťovny hradí jen asi třetinu částku, na kterou by měli poškození nárok. Průměrná částka, na kterou mají poškození nárok, se podle interních dat firmy pohybuje mezi 730 a 800 tisíci.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Kroky, které nezanedbejte „Z naší zkušenosti plyne, že lidé vůbec netuší, jaké mají nároky a z čeho se například skládá odškodnění. Ve 40 % případů ho dokonce zaměňují s bolestným, které je přitom jen součástí celkové částky. A ještě zdaleka ne nejvyšší,“ říká Beck. Kromě bolestného mohou lidé nárokovat například ošetřovné, cestovné za lékařem, ušlý plat, různé renty a kompenzaci sníženého společenského uplatnění. Češi často netuší, že například v případě úmrtí rodiče mají studující děti nárok na výživné až do 26 let. Aby bylo odškodnění co nejvyšší, je vhodné hned na začátku nic nezanedbat - kromě klasických kroků je potřeba ideálně i dokumentovat změny na těle, například nafotit jizvy, modřiny, viditelná poranění, a to i s měřítkem. Změny se mohou projevit i na psychice či omezit zájmy a dosavadní styl života.
Nevzdávejte se, můžete získat statisíceLidé se často neodhodlají o své nároky bojovat. Obávají se střetu s institucemi, zdlouhavých i komplikovaných právních bitev, jindy o odškodnění neusilují i proto, že občas nehodu zaviní jejich bližní. I v takovém případě ale odškodnění hradí pojišťovna. „Měli jsme případ, kdy vážnou nehodu zavinil příbuzný poškozených. Otec bohužel havárii nepřežil a matka si vážně poranila páteř. Zdravotní pojišťovna žádala, aby léčení matky zaplatil viník, přitom se jednalo o stovky tisíc. Když jsme se do případu vložili my, požadavek se obrátil na pojišťovnu, u které měl viník povinné ručení. Pozůstalí pak získali více než 4 miliony korun jako odškodnění, matka 300 tisíc za bolestné, cestovné, ošetřovné, ušlou mzdu a náklady na léčbu. Přes milion korun pak je uplatněno za snížené společenské uplatnění,“ vysvětluje Beck.
Jak získat adekvátní odškodnění?1. Zajistěte si svědky Svědecká výpověď může být při sporných případech zásadním důkazem při určování viníka nehody. Pokud to zvládnete, celou situaci si nafoťte a vezměte si na svědky kontakt.
2. Zajistěte všechny potřebné dokumentySchovávejte si všechny lékařské zprávy, policejní posudky, doklady o cestování za nemocným. Všechny hrají roli v určování výše odškodného.
3. Sesumírujte si, o co vše vás nehoda připravilaU odškodnění nehraje roli jen bolestné – tedy kompenzace bolesti a samotného zranění. Zraněný má nárok i na ušlý výdělek, na i na kompenzaci za snížení společenského uplatnění, například pokud má trvalé následky, které ho připravily o milované koníčky.
4. Nespoléhejte se na jediný lékařský posudekStrávili jste týdny v nemocnici, celou domácnost dlouho táhl jen partner, už nikdy si nezahrajete milovaný tenis a podle posudku máte nárok jen na 50 tisíc? Neváhejte si obstarat oponentní lékařský posudek. První návrh na odškodnění se od toho konečného může běžně lišit o stovky tisíc.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.