Jistě budete souhlasit s tvrzením, že jízda ve velkých městech je někdy jako sport - psychicky i fyzicky náročná. Nehody na silnicích, ucpané objízdné trasy a nikdy nekončící rekonstrukce, všechny tyto nepříjemnosti občas vykolejí i zvyklé našince. Co ale dělat, pokud takové "výlety" absolvujeme spíše výjimečně? Můžeme si jízdu ve městě nějak usnadnit?
1. Vhodné auto
Ulehčit v městském provozu si můžeme hned při výběru vhodného automobilu. V tomto případě určitě není dobré malé vozy zbytečně podceňovat - I když zrovna růžová Toyota Aygo nevypadá jako auto pro pořádné chlapy, při hledání parkovacího místa jistě oceníte její kompaktní rozměry. Mezi další kandidáty malých městských vozů jistě patří i Kia Picanto, Škoda Citigo, Suzukia Celero, Renault Twingo, Citroen C1, Hyndai i10 a mnoho dalších. S těmito kompaktními vozy si ušetříte nejen starosti při parkování, ale i případné promáčkliny a škrábance, kterých alespoň nebude tolik. Obliba městských SUV sice zažívá svůj vrchol, vzhledem k neměnným rozměrům parkovacích míst však radíme zůstat staromódní a pořídit si malé auto.
2. Manuální vs. automatická převodovka
Tato část je velice důležitá. I když odpůrců automatických převodovek pomalu ubývá, stále se najdou tací, kteří si "manuál" nemohou vynachválit. A je to pochopitelné. Automobily s manuální převodovkou bývají "zábavné", hlavně ale levnější a o něco málo úspornější. Navíc pokud doslova "polykáte" kilometry, může se vám snadno stát že jedete i několik hodin v kuse bez toho, aniž byste museli změnit zařazený převodový stupeň. Jenže takové to "městské popojížděníčko", to je prostě jiná káva. A každý kdo strávil pár hodin v pomalu se pohybující koloně dobře ví, o čem je řeč. V této disciplíně jasně vyhrává automat, se kterým je velkoměsto mnohem, mnohem jednodušší...
3. Pozor na spotřebu
Při výběru automobilu (ať už nového nebo ojetého) se nenechte zmást sladkými slovy prodejce o příznivé spotřebě. Městský provoz bývá z hlediska spotřeby paliva velice náročný a někdy dokonce i vyšší, než při dálniční jízdě vysoko nad povolenou rychlostí. Proto zůstaňte nohama na zemi a raději se smiřte s vyššími čísly, než jsou ta udávaná, abyste automobil jen kvůli spotřebně nemuseli brzy zase prodávat. I když se spolu se změnou systému měření WLTP hodnoty přiblížily reálným číslům, nejrelevantnější informace vám prozradí specializované weby či aplikace, do kterých si majitelé aut dlouhodobě ukládají data o najetých kilometrech i pravidelném tankování. Jedním z takových projektů je i server spritmonitor.de, díky kterému můžete zjistit, kolik vaše budoucí auto opravdu "žere".
4. Nebojte se parkovacích asistentů
Zadní parkovací senzory se staly jakýmsi standardem ve výbavě prodávaných vozů. Navíc pokud jimi vaše auto není vybaveno, jejich dodatečná montáž není finančně náročná. Při výběru parkovacího systému nevsázejte na nízkou cenu, levné výrobky toho v tomto případě opravdu mnoho nevydrží, brzy se do nich dostane voda či vlhkost a místo pomoci vám budou spíše na obtíž. Téměř každý majitel vozu vybaveného předními i zadními parkovacími senzory vám pak řekne, že se díky těmto "maličkostem" dostane i do takových parkovacích míst, na které by si jinak netroufl. A je to pochopitelné - většina řidičů, kteří si nejsou jistí rozměry svého vozu a parkovacího místa raději pojedou hledat jinde, než aby zbytečně riskovali šrámy a promáčklé blatníky.
Pokud máte k dispozici parkovací kameru, pak již není příliš co řešit a vy nemusíte odhadovat, kolik prostoru vám ještě zbývá na základě zrychlujícího se pípání parkovacího asistentu. I dívání do kamery však potřebuje trochu zvyku - nebojte se toho, trénujte a zkoušejte to. Stále však používejte zpětná zrcátka k boční kontrole, neboť odřené disky od chodníku nikdy nepotěší. Poslední variantou ve výbavě vaše vozu, může být zcela samostatný parkovací systém, který po vašem potvrzení parkovacího místa provede manévr automaticky. Mnoho majitelů těchto vozů tento systém nikdy nevyzkoušelo, neboť když dojde na lámání chleba nejsou si jisti, jak daný systém funguje, jak se spouští a ovládá. Opět nezbývá než doporučit prostudovat danou věc v příručce k vozidle a pokusit si natrénovat danou situaci na nějakém klidnějším místě.
5. Plynulost je základ
Nenechte se strhnout ostatními - jízdní styl, který střídá plný plyn a ostré brzdy je tím nejhorším, co můžete provozovat. Taková jízda automobilu vůbec neprospívá a navíc tím neušetříte vůbec žádný čas. Tyto pravidla městského provozu jsou statisticky dokázaná. Jakmile si vyberete nějaký jízdní pruh, zůstaňte v něm po celou dobu. Střídání jízdních pruhů vám z časového hlediska vůbec nepomůže a navíc zbytečně zvyšujete šanci na kolizi.
6. Kabinový filtr a klimatizace
Městský provoz znamená především smog a saze. Některé nečistoty jsou vidět a cítit, jiné nikoliv - oboje ale nepřispívá našemu zdraví. Častou výměnou kabinového filtru, nejlépe s aktivním uhlím, můžeme sebe i své cestující alespoň částečně ochránit před dýcháním výparů a nebezpečných částic. Každoroční desinfekce klimatizace a její případné doplnění nám také pomůže v tom, abychom se uvnitř automobilu cítili dobře a nemuseli tento čas strávit s otevřenými okýnky.
7. Nenechte si auto ukrást
Toto riziko je ve městě samozřejmě mnohem vyšší, než kdekoliv jinde. Můžeme dodržovat alespoň základní rady, jako je parkování na frekventovaných a dobře osvětlených místech, avšak pokud budeme příležitostné zloděje provokovat odloženými věcmi uvnitř vozu, pak si nás smůla brzy najde. Nespoléhejte na to, že věci ponechané v autě nemají žádnou hodnotu - zloděj nikdy neví, co přesně je uvnitř a i kdyby se vám nakonec nic neztratilo, rozbité okno vám již nikdo neopraví. Zdravý rozum tedy velí nenechávat nic cenného viditelně uvnitř automobilu. Před odcizením celého auta vás pak mohou ochránit přídavné autoalarmy, zámky převodovky a další. Pamatujte, každé zabezpečení je lepší než žádné! A pokud potenciální zloděj vidí, že je vaše auto zabezpečeno, půjde si raději vyhlédnout jiné.
8. Postupujte opatrně, nebojte se svěřit navigacím
Pokud jste ve městě poprvé, nikdy nebudete znát ty správné trasy tak dobře, jako místní. Nebojte se ztratit pár vteřin jízdou v pomalejším pravém pruhu, který vám usnadní čtení dopravních značek a okamžitý sjezd, pokud by to bylo potřeba. Svěřte se do rukou navigačním zařízením, avšak dbejte na aktuální mapové podklady, které jsou v dnešní době tím nejdůležitějším. Výhodou pak mohou být navigace s on-line dopravními informacemi, které vám v případě zácpy pomohou s tou nejlepší objízdnou trasou. Opět se nebojte používat tyto zařízení i na trasách, které důvěrné znáte. Budete si alespoň jistí, že danou navigaci umíte používat a až to bude jednou opravdu potřeba, nebudete muse tápat jak danou věc nastavit.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?