Co se s vámi děje, když usínáte za volantem? Výzkum ukázal zarážející věc

Únava za volantem je stejně nebezpečná jako řízení pod vlivem alkoholu
Únava za volantem je stejně nebezpečná jako řízení pod vlivem alkoholu, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 13. července 2019 11:41
Sdílej:

Jak je nebezpečné řídit pod vlivem alkoholu asi všichni tušíme, málokdo si však uvědomuje, že podobným rizikům se můžete vystavovat i pokud usednete za volant unavení či nevyspalí. Pokud například usednete za volant po 17 hodinách bez spánku, dá se váš stav srovnávat s 0.5 promile v alkoholu v krvi.

O srovnatelných účincích únavy a opilosti za volantem už jsme sice dříve psali, mnoho řidičů však toto téma neustále podceňuje, což se nejvíce projevuje v dobách letních dovolených. Web The Drive však upozornil na novou studii, která vznikla na objednávku australské vlády.

Tím nejdůležitějším pro nás je však skutečnost, že stav člověka po 17 hodinách bez spánku se dá srovnat se stavem člověka s 0.5 promile alkoholu v krvi. Oba tak budou méně ostražití, budou mít zhoršený úsudek o situaci a také značně zpomalené reakce.

A i když je v některých státech světa povolen limit alkoholu v krvi během řízení až 0.5 - 0.8 promile, i samotná ospalost se projevuje jako velký strašák. Například americká organizace AAA pro bezpečnost provozu odhaduje, že za 8.8 až 9.5 % nehod stojí právě ospalí či unavení řidiči.

Organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) pak zase odhaduje, že jen za rok 2017 si ospalost vyžádala 795 životů na amerických silnicích. Nejčastěji se pak tento typ nehod odehrával v časovém rozmezí od půlnoci do 6 hodin ráno, případně během doby pozdního odpoledne.

Řada řidičů se přitom stále snaží potlačit únavu tím, že do sebe lijí kávu nebo energetické nápoje. Ty sice mohou na chvíli fungovat, zároveň ale zvyšují šanci na tzv. mikrospánek. Ten přitom není spánkem v klasické podobě, ale stavem, kdy člověk na chvíli zcela přestane vnímat či reagovat.

Takové stavy přitom mohou klidně trvat až pět sekund. Pokud by tedy řidič jel rychlostí 90 km/h (25 m/s), může během pěti sekund urazit vzdálenost až 125 sekund. Snad každému je přitom jasné, že riziko nehody je při takové události obrovské.

Pokud se tedy cítíte za volantem unavení, nesnažte se hrát hrdinu nebo potlačovat příznaky kávou či energetickými nápoji. Nejbezpečnější je najít si bezpečné místo, například na odpočívadle nebo u čerpací stanice, a na chvíli se propsat. Můžete tak zachránit život nejen sobě a své posádce, ale také ostatním lidem na silnici.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.