Jak je nebezpečné řídit pod vlivem alkoholu asi všichni tušíme, málokdo si však uvědomuje, že podobným rizikům se můžete vystavovat i pokud usednete za volant unavení či nevyspalí. Pokud například usednete za volant po 17 hodinách bez spánku, dá se váš stav srovnávat s 0.5 promile v alkoholu v krvi.
O srovnatelných účincích únavy a opilosti za volantem už jsme sice dříve psali, mnoho řidičů však toto téma neustále podceňuje, což se nejvíce projevuje v dobách letních dovolených. Web The Drive však upozornil na novou studii, která vznikla na objednávku australské vlády.
Tím nejdůležitějším pro nás je však skutečnost, že stav člověka po 17 hodinách bez spánku se dá srovnat se stavem člověka s 0.5 promile alkoholu v krvi. Oba tak budou méně ostražití, budou mít zhoršený úsudek o situaci a také značně zpomalené reakce.
A i když je v některých státech světa povolen limit alkoholu v krvi během řízení až 0.5 - 0.8 promile, i samotná ospalost se projevuje jako velký strašák. Například americká organizace AAA pro bezpečnost provozu odhaduje, že za 8.8 až 9.5 % nehod stojí právě ospalí či unavení řidiči.
Organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) pak zase odhaduje, že jen za rok 2017 si ospalost vyžádala 795 životů na amerických silnicích. Nejčastěji se pak tento typ nehod odehrával v časovém rozmezí od půlnoci do 6 hodin ráno, případně během doby pozdního odpoledne.
Řada řidičů se přitom stále snaží potlačit únavu tím, že do sebe lijí kávu nebo energetické nápoje. Ty sice mohou na chvíli fungovat, zároveň ale zvyšují šanci na tzv. mikrospánek. Ten přitom není spánkem v klasické podobě, ale stavem, kdy člověk na chvíli zcela přestane vnímat či reagovat.
Takové stavy přitom mohou klidně trvat až pět sekund. Pokud by tedy řidič jel rychlostí 90 km/h (25 m/s), může během pěti sekund urazit vzdálenost až 125 sekund. Snad každému je přitom jasné, že riziko nehody je při takové události obrovské.
Pokud se tedy cítíte za volantem unavení, nesnažte se hrát hrdinu nebo potlačovat příznaky kávou či energetickými nápoji. Nejbezpečnější je najít si bezpečné místo, například na odpočívadle nebo u čerpací stanice, a na chvíli se propsat. Můžete tak zachránit život nejen sobě a své posádce, ale také ostatním lidem na silnici.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?