Jak je nebezpečné řídit pod vlivem alkoholu asi všichni tušíme, málokdo si však uvědomuje, že podobným rizikům se můžete vystavovat i pokud usednete za volant unavení či nevyspalí. Pokud například usednete za volant po 17 hodinách bez spánku, dá se váš stav srovnávat s 0.5 promile v alkoholu v krvi.
O srovnatelných účincích únavy a opilosti za volantem už jsme sice dříve psali, mnoho řidičů však toto téma neustále podceňuje, což se nejvíce projevuje v dobách letních dovolených. Web The Drive však upozornil na novou studii, která vznikla na objednávku australské vlády.
Tím nejdůležitějším pro nás je však skutečnost, že stav člověka po 17 hodinách bez spánku se dá srovnat se stavem člověka s 0.5 promile alkoholu v krvi. Oba tak budou méně ostražití, budou mít zhoršený úsudek o situaci a také značně zpomalené reakce.
A i když je v některých státech světa povolen limit alkoholu v krvi během řízení až 0.5 - 0.8 promile, i samotná ospalost se projevuje jako velký strašák. Například americká organizace AAA pro bezpečnost provozu odhaduje, že za 8.8 až 9.5 % nehod stojí právě ospalí či unavení řidiči.
Organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) pak zase odhaduje, že jen za rok 2017 si ospalost vyžádala 795 životů na amerických silnicích. Nejčastěji se pak tento typ nehod odehrával v časovém rozmezí od půlnoci do 6 hodin ráno, případně během doby pozdního odpoledne.
Řada řidičů se přitom stále snaží potlačit únavu tím, že do sebe lijí kávu nebo energetické nápoje. Ty sice mohou na chvíli fungovat, zároveň ale zvyšují šanci na tzv. mikrospánek. Ten přitom není spánkem v klasické podobě, ale stavem, kdy člověk na chvíli zcela přestane vnímat či reagovat.
Takové stavy přitom mohou klidně trvat až pět sekund. Pokud by tedy řidič jel rychlostí 90 km/h (25 m/s), může během pěti sekund urazit vzdálenost až 125 sekund. Snad každému je přitom jasné, že riziko nehody je při takové události obrovské.
Pokud se tedy cítíte za volantem unavení, nesnažte se hrát hrdinu nebo potlačovat příznaky kávou či energetickými nápoji. Nejbezpečnější je najít si bezpečné místo, například na odpočívadle nebo u čerpací stanice, a na chvíli se propsat. Můžete tak zachránit život nejen sobě a své posádce, ale také ostatním lidem na silnici.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?