Jako ideální vůz pro rallye si asi předtsavíte nějaký menší osobák s pohonem všech kol, nebo pokud máte radši starší vozy, tak spíše nějakou hranatou šílenost z pohonem zadních kol z 80. let. Na severu Evropy se ale v rallye stal velmi populárním naprosto nečekaný automobil.
GAZ 51 byl sovětský náklaďák, který se začal vyrábět v roce 1946. V komunistických zemích se stal velmi populární a během 29 let produkce vznikl miliony kusů. Kromě původní ruské verze se vyráběl licečně i v Polsku, Číně nebo Severní Koreji. Nikdy ale nešlo o zrovna rychlý vůz, s váhou 2,7 tuny a výkonem jen 51 kW se dokázal rozjet maximálně na 70 km/h.
To však nezabránilo evropským seveřanům, zvyklým závodit se vším co má kola, aby si GAZ 51 vybrali jako základ pros tavbu speciálů pro rallye. V zemích jako Estonsko, Finsko nebo Švédsko se na závodních tratích často prohánějí sovětská monstra, samozřejmě patřičně upravená pro svůj nový úděl. Už na pohled zaujme instalace mohutného ochranného rámu za kabinou, chránícího posádku v případě převrácení, což mimochodem není na tamních závodech úplně vzácná událost.
Změna se ale samozřejmě týká také techniky. Gazíky jsou upravovány individuálně závodními tými a každý se tedy liší, všechny však mají původní motor nahrazený něčím poněkud výkonějším. Některé dostaly americký osmiválec, u většiny se nikde nedočtete, co se skrývá pod kapotou. U všech je ale síla přenášena na zadní nápravu, což znamená že máte na severu jedinečnou šanci vidět starý sovětský náklaďák projíždět zatáčku driftem.
A seveřané historické stroje opravdu nešetří, skoky srovnatelné s prvním letem bratří Wrightů nejsou v závodech ničím vyjímečným, spíše naopak. Stejně tak havárky, kterých naleznete na YouTube nespočet. V rallye kategorii věnované náklaďákům se kromě GAZ 51 prohánějí i novější GAZy 52 a 53. Jisté je, že popularita netradičním závodům neupadá, spíše naopak.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.