GAZ 51 WRC? Seveřané naučili historické sovětské náklaďáky létat

GAZ 51
GAZ 51, foto: Eesti Veokaralli
-mdo , AutoRoad.cz 9. června 2019 12:25
Sdílej:

Jako ideální vůz pro rallye si asi předtsavíte nějaký menší osobák s pohonem všech kol, nebo pokud máte radši starší vozy, tak spíše nějakou hranatou šílenost z pohonem zadních kol z 80. let. Na severu Evropy se ale v rallye stal velmi populárním naprosto nečekaný automobil.

GAZ 51 byl sovětský náklaďák, který se začal vyrábět v roce 1946. V komunistických zemích se stal velmi populární a během 29 let produkce vznikl miliony kusů. Kromě původní ruské verze se vyráběl licečně i v Polsku, Číně nebo Severní Koreji. Nikdy ale nešlo o zrovna rychlý vůz, s váhou 2,7 tuny a výkonem jen 51 kW se dokázal rozjet maximálně na 70 km/h. 

To však nezabránilo evropským seveřanům, zvyklým závodit se vším co má kola, aby si GAZ 51 vybrali jako základ pros tavbu speciálů pro rallye. V zemích jako Estonsko, Finsko nebo Švédsko se na závodních tratích často prohánějí sovětská monstra, samozřejmě patřičně upravená pro svůj nový úděl. Už na pohled zaujme instalace mohutného ochranného rámu za kabinou, chránícího posádku v případě převrácení, což mimochodem není na tamních závodech úplně vzácná událost.

Změna se ale samozřejmě týká také techniky. Gazíky jsou upravovány individuálně závodními tými a každý se tedy liší, všechny však mají původní motor nahrazený něčím poněkud výkonějším. Některé dostaly americký osmiválec, u většiny se nikde nedočtete, co se skrývá pod kapotou. U všech je ale síla přenášena na zadní nápravu, což znamená že máte na severu jedinečnou šanci vidět starý sovětský náklaďák projíždět zatáčku driftem. 

A seveřané historické stroje opravdu nešetří, skoky srovnatelné s prvním letem bratří Wrightů nejsou v závodech ničím vyjímečným, spíše naopak. Stejně tak havárky, kterých naleznete na YouTube nespočet. V rallye kategorii věnované náklaďákům se kromě GAZ 51 prohánějí i novější GAZy 52 a 53. Jisté je, že popularita netradičním závodům neupadá, spíše naopak. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.