Jako ideální vůz pro rallye si asi předtsavíte nějaký menší osobák s pohonem všech kol, nebo pokud máte radši starší vozy, tak spíše nějakou hranatou šílenost z pohonem zadních kol z 80. let. Na severu Evropy se ale v rallye stal velmi populárním naprosto nečekaný automobil.
GAZ 51 byl sovětský náklaďák, který se začal vyrábět v roce 1946. V komunistických zemích se stal velmi populární a během 29 let produkce vznikl miliony kusů. Kromě původní ruské verze se vyráběl licečně i v Polsku, Číně nebo Severní Koreji. Nikdy ale nešlo o zrovna rychlý vůz, s váhou 2,7 tuny a výkonem jen 51 kW se dokázal rozjet maximálně na 70 km/h.
To však nezabránilo evropským seveřanům, zvyklým závodit se vším co má kola, aby si GAZ 51 vybrali jako základ pros tavbu speciálů pro rallye. V zemích jako Estonsko, Finsko nebo Švédsko se na závodních tratích často prohánějí sovětská monstra, samozřejmě patřičně upravená pro svůj nový úděl. Už na pohled zaujme instalace mohutného ochranného rámu za kabinou, chránícího posádku v případě převrácení, což mimochodem není na tamních závodech úplně vzácná událost.
Změna se ale samozřejmě týká také techniky. Gazíky jsou upravovány individuálně závodními tými a každý se tedy liší, všechny však mají původní motor nahrazený něčím poněkud výkonějším. Některé dostaly americký osmiválec, u většiny se nikde nedočtete, co se skrývá pod kapotou. U všech je ale síla přenášena na zadní nápravu, což znamená že máte na severu jedinečnou šanci vidět starý sovětský náklaďák projíždět zatáčku driftem.
A seveřané historické stroje opravdu nešetří, skoky srovnatelné s prvním letem bratří Wrightů nejsou v závodech ničím vyjímečným, spíše naopak. Stejně tak havárky, kterých naleznete na YouTube nespočet. V rallye kategorii věnované náklaďákům se kromě GAZ 51 prohánějí i novější GAZy 52 a 53. Jisté je, že popularita netradičním závodům neupadá, spíše naopak.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.