Jízdní pruhy pro cyklisty jsou kontroverzním tématem nejen pro řidiče, ale také pro některé odborníky. Zatímco většina jejich obhájců vyzdvihuje jejich přínos na poli bezpečnosti a plynulosti provozu, nedávný výzkum australských vědců ukázal, že zas tak bezpečné být nemusí. Řidiči totiž při jízdě kolem cyklistů v cyklopruzích ztrácejí potřebu udržovat si dostatečný odstup.
Australští vědci se rozhodli realizovat zajímavý výzkum, který měl porovnat chování řidičů při jízdě kolem cyklistů na běžných silnicích a ve vyhrazených cyklopruzích, jak upozornil web AutoExpress. Rozhodli se proto posbírat data od 60 cyklistů v Melbourne, jejichž kola byla osazena GPS senzory a speciálnímu ultrasonickými snímači, které sledovaly prostor mezi cyklistou a projíždějícím vozem.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Ve studii, která byla publikována ve vědeckém magazínu Accident Analysis and Prevention, pak výzkumníci porovnávali rozdíly ve vzdálenosti mezi cyklistou a automobilem na běžné silnici a na silnici s cyklopruhy.
Během 422 cest cyklistů bylo zaznamenáno 18 527 průjezdů vozidel, kdy průměrná vzdálenost mezi cyklistou a vozidlem byla 1.73 metru. Zhruba v šesti procentech se však vzdálenost pohybovala i pod jedním metrem.
Pokud se cyklisté pohybovali v cyklopruhu na silnici, kde nebyly zaparkované automobily, nechávali jim řidiči v průměru o 27 centimetrů místa méně. Pokud ale byli v okolí zaparkované automobily, ubrali řidiči cyklistům v průměru 40 centimetrů.
Toto zjištění je vcelku kontroverzní, neboť jedním z hlavních argumentů pro vznik cyklopruhů mělo být pomyslné, nikoliv fyzické, oddělení prostoru pro cyklisty a motoristy. Pokud se však cyklista pohyboval v cyklopruhu, řidič ztrácel potřebu udržovat si od něj dostatečný odstup a nechávat mu více prostoru.
Výzkumníci také upozornili, že každý 17 automobil projížděl kolem cyklistů ve vzdálenosti v průměru menší než jeden metr. To znamenalo v průměru téměř dvě projetí ve vzdálenosti menší než metr na 10 ujetých kilometrů. Na silnicích, kde byl rychlostní limit více než 60 km/h, pak výzkumníci označili jeden ze tří průjezdu automobilů za „blízký," neboť vzdálenost mezi vozem a cyklistou se pohybovala pod hranicí 1.5 metru.
Dr. Ben Beck z Monash University, který je vedoucím autorem celé studie, uvedl podle listu The Times: „Naše výzkumy ukazují, že jeden pruh barvy na silnicích není dostatečný k ochraně jezdců na kolech."
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?