Jízdní pruhy pro cyklisty jsou kontroverzním tématem nejen pro řidiče, ale také pro některé odborníky. Zatímco většina jejich obhájců vyzdvihuje jejich přínos na poli bezpečnosti a plynulosti provozu, nedávný výzkum australských vědců ukázal, že zas tak bezpečné být nemusí. Řidiči totiž při jízdě kolem cyklistů v cyklopruzích ztrácejí potřebu udržovat si dostatečný odstup.
Australští vědci se rozhodli realizovat zajímavý výzkum, který měl porovnat chování řidičů při jízdě kolem cyklistů na běžných silnicích a ve vyhrazených cyklopruzích, jak upozornil web AutoExpress. Rozhodli se proto posbírat data od 60 cyklistů v Melbourne, jejichž kola byla osazena GPS senzory a speciálnímu ultrasonickými snímači, které sledovaly prostor mezi cyklistou a projíždějícím vozem.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Ve studii, která byla publikována ve vědeckém magazínu Accident Analysis and Prevention, pak výzkumníci porovnávali rozdíly ve vzdálenosti mezi cyklistou a automobilem na běžné silnici a na silnici s cyklopruhy.
Během 422 cest cyklistů bylo zaznamenáno 18 527 průjezdů vozidel, kdy průměrná vzdálenost mezi cyklistou a vozidlem byla 1.73 metru. Zhruba v šesti procentech se však vzdálenost pohybovala i pod jedním metrem.
Pokud se cyklisté pohybovali v cyklopruhu na silnici, kde nebyly zaparkované automobily, nechávali jim řidiči v průměru o 27 centimetrů místa méně. Pokud ale byli v okolí zaparkované automobily, ubrali řidiči cyklistům v průměru 40 centimetrů.
Toto zjištění je vcelku kontroverzní, neboť jedním z hlavních argumentů pro vznik cyklopruhů mělo být pomyslné, nikoliv fyzické, oddělení prostoru pro cyklisty a motoristy. Pokud se však cyklista pohyboval v cyklopruhu, řidič ztrácel potřebu udržovat si od něj dostatečný odstup a nechávat mu více prostoru.
Výzkumníci také upozornili, že každý 17 automobil projížděl kolem cyklistů ve vzdálenosti v průměru menší než jeden metr. To znamenalo v průměru téměř dvě projetí ve vzdálenosti menší než metr na 10 ujetých kilometrů. Na silnicích, kde byl rychlostní limit více než 60 km/h, pak výzkumníci označili jeden ze tří průjezdu automobilů za „blízký," neboť vzdálenost mezi vozem a cyklistou se pohybovala pod hranicí 1.5 metru.
Dr. Ben Beck z Monash University, který je vedoucím autorem celé studie, uvedl podle listu The Times: „Naše výzkumy ukazují, že jeden pruh barvy na silnicích není dostatečný k ochraně jezdců na kolech."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.