Elektromobil Tesla Model S patří stále mezi populární a hlavně prémiové vozy, které ve svých garážích parkují i poměrně prominentní lidé. Tesla však nenabízí žádnou možnost zvýšené balistické ochrany, což byla příležitost, které se chopila společnost ArmorMax. Dokáže však přidaných 195 kilogramů váhy zastavit výstřel z pistole?
Odpovědi na tyto otázky se vydal hledat známý YouTuber z kanálu JerryRigEverything, který dostal příležitost „pohrát" si s Teslou Model S upravenou společností ArmorMax. Tato společnost se specializuje na úpravy pestré palety automobilů, od dodávek, přes SUV až po prémiové limuzíny. Tesla Model S je však stále svým způsobem unikátní.
ArmorMax používá k úpravě svých vozidel speciální panely vyrobené ze syntetických vláken a balistických slitin, které se mohou pochlubit unikátní kombinací nízké hmotnosti a hlavně skvělého zastavovacího účinku. Tyto panely jsou následovně rozmístěny v podlaze, dveřích, sloupcích, střeše, atd.
Samozřejmostí je i úprava oken, ve kterých jsou standardní skla vyměněna za neprůstřelnou náhražku složenou ze skla, polykarbonátových laminátů a akrylu. Na první pohled však nepoznáte rozdíl - a to i přesto, že v případě bočních okének bylo potřeba upravit design skla tak, aby nedošlo k proniknutí projektilu v okrajových částech.
K dalším úpravám patří run-flat pneumatiky nebo zesílený podvozek, který pomůže automobilu s vyšší hmotností. Ta v tomto případě činí 195 kilogramů, nicméně v případě úpravy pro odolnost před střelbou z puškových ráží už by se nárůst hmotnosti pohyboval okolo 320 až 360 kilogramů.
Elektromobily Tesla už jsou přitom poměrně těžké již v základnu, nicméně ani po přidání pancéřování údajně nijak výrazně neztrácejí ve své agilitě. Jak moc se přidaná hmotnost podepisuje na dojezdu však bohužel nikde uvedeno není.
Vůbec nejzajímavější je však praktický test, během kterého si Jerry může na Teslu opakovaně vystřelit. Pokaždé používá pistoli Glock 19 ráže 9 milimetrů, liší se však střelivo, které nabíjí. Při prvním výstřelu použije klasický náboj s celoplášťovou střelou, který však sklem Tesly nepronikne. Sklo sice zvenčí popraská a vypadá poměrně oslabeně, stále však pevně drží.
To se ostatně potvrzuje při druhém výstřelu, kdy už ale Jerry použije náboj s dutou špičkou G2 Research RIP. Jak už je z pohledu na náboj vidět, jeho konstrukce je navržená tak, aby se po nárazu roztříštil na menší šrapnely a způsobil tak větší zranění. A zatímco v Česku se jedná o munici zakázanou, v některých státech USA je dostupná.
Jak se ovšem během pokusu ukázalo, tato munice je evidentně vhodnější spíše na měkké cíle, než na cíle obrněné. Po nárazu na neprůstřelné sklo totiž projektil ani nezpůsobil tak velká poškození, jako v případě náboje s celoplášťovou střelou. A jiný výsledek nepřišel ani po dalším výstřelu.
Pro nás však není výkon munice důležitý. Důležité je, že neprůstřelná Tesla vydržela všechny tři výstřely bez problému. Do interiéru nic neproniklo a navíc všechny střepy zůstaly na vnější straně okna. Zřejmě tak bude stačit jen vyměnit okno řidiče a Tesla bude jako nová.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.