Elektromobil Tesla Model S patří stále mezi populární a hlavně prémiové vozy, které ve svých garážích parkují i poměrně prominentní lidé. Tesla však nenabízí žádnou možnost zvýšené balistické ochrany, což byla příležitost, které se chopila společnost ArmorMax. Dokáže však přidaných 195 kilogramů váhy zastavit výstřel z pistole?
Odpovědi na tyto otázky se vydal hledat známý YouTuber z kanálu JerryRigEverything, který dostal příležitost „pohrát" si s Teslou Model S upravenou společností ArmorMax. Tato společnost se specializuje na úpravy pestré palety automobilů, od dodávek, přes SUV až po prémiové limuzíny. Tesla Model S je však stále svým způsobem unikátní.
ArmorMax používá k úpravě svých vozidel speciální panely vyrobené ze syntetických vláken a balistických slitin, které se mohou pochlubit unikátní kombinací nízké hmotnosti a hlavně skvělého zastavovacího účinku. Tyto panely jsou následovně rozmístěny v podlaze, dveřích, sloupcích, střeše, atd.
Samozřejmostí je i úprava oken, ve kterých jsou standardní skla vyměněna za neprůstřelnou náhražku složenou ze skla, polykarbonátových laminátů a akrylu. Na první pohled však nepoznáte rozdíl - a to i přesto, že v případě bočních okének bylo potřeba upravit design skla tak, aby nedošlo k proniknutí projektilu v okrajových částech.
K dalším úpravám patří run-flat pneumatiky nebo zesílený podvozek, který pomůže automobilu s vyšší hmotností. Ta v tomto případě činí 195 kilogramů, nicméně v případě úpravy pro odolnost před střelbou z puškových ráží už by se nárůst hmotnosti pohyboval okolo 320 až 360 kilogramů.
Elektromobily Tesla už jsou přitom poměrně těžké již v základnu, nicméně ani po přidání pancéřování údajně nijak výrazně neztrácejí ve své agilitě. Jak moc se přidaná hmotnost podepisuje na dojezdu však bohužel nikde uvedeno není.
Vůbec nejzajímavější je však praktický test, během kterého si Jerry může na Teslu opakovaně vystřelit. Pokaždé používá pistoli Glock 19 ráže 9 milimetrů, liší se však střelivo, které nabíjí. Při prvním výstřelu použije klasický náboj s celoplášťovou střelou, který však sklem Tesly nepronikne. Sklo sice zvenčí popraská a vypadá poměrně oslabeně, stále však pevně drží.
To se ostatně potvrzuje při druhém výstřelu, kdy už ale Jerry použije náboj s dutou špičkou G2 Research RIP. Jak už je z pohledu na náboj vidět, jeho konstrukce je navržená tak, aby se po nárazu roztříštil na menší šrapnely a způsobil tak větší zranění. A zatímco v Česku se jedná o munici zakázanou, v některých státech USA je dostupná.
Jak se ovšem během pokusu ukázalo, tato munice je evidentně vhodnější spíše na měkké cíle, než na cíle obrněné. Po nárazu na neprůstřelné sklo totiž projektil ani nezpůsobil tak velká poškození, jako v případě náboje s celoplášťovou střelou. A jiný výsledek nepřišel ani po dalším výstřelu.
Pro nás však není výkon munice důležitý. Důležité je, že neprůstřelná Tesla vydržela všechny tři výstřely bez problému. Do interiéru nic neproniklo a navíc všechny střepy zůstaly na vnější straně okna. Zřejmě tak bude stačit jen vyměnit okno řidiče a Tesla bude jako nová.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.