Čína je země neomezených možností, kde se do výroby dostanou všemožné bizarní stroje, od falešného Bugatti s elektrickým motorem, po tříkolovou kopii starého korejského auta. Donedávna to vypadalo, že se Evropě podobné unikáty vyhnou, tříkolové kopie se však už prohání i po našich cestách.
Při cestách po chudších regionech Číny vždy narazíte na podivné tříkolové stroje, které designem velmi připomínají starý známý Daewoo Matiz první generace. I já osobně jsem při cestách po Číně těchto mašin v různém stavu rozkladu potkal stovky, nejčastěji v červené barvě a používané jako nelegální taxi. I tento velmi čínský vůz, s designem okopírovaným tak očividně, že už to více ani nejde a velmi laciným zpracováním se už ale dá koupit i v EU. A v prodeji byl mimochodem i v USA, kde se prodávala elektrická verze pod názvem ZAP Xebra.
Fulu Jinma, jak se původní čínský vůz nejčastěji nazývá, je typickým zástupcem čínské kategorie low-speed vozidel. Ty nejsou čínskou vládou považovány za skutečné automobily a jejich výroba tak není jakkoliv regulována. Jednodušší je i provoz, v Číně na tyto vozy nepotřebujete řidičský průkaz ani běžnou SPZ, na druhou stranu ale nesmí na dálnice a do center větších měst.
Fulu Jinma se v Číně nabízelo v mnoha verzích, jak tříkolových tak čtyřkolových. Karosérie Matizu se kromě běžného hatchbacku vyráběla i jako kombi, pick up nebo také s předkem okopírovaným ze čtvrté generace VW Polo. V interiéru nabízí běžná verze pět míst, podobně jako v normálním automobilu. Oproti starším verzím, které kvalitou materiálů a zpracování připomínaly ty nejlevnejší hračky z tržnice, se v nových už můžete cítit jako v korejském autě z počátku 90. let.
Motor, uložený nad zadní nápravou, je nejčastěji 0,6 litrový dvouválec o výkonu 35 koní, který 640 kg těžké vozidlo dostane až na 95 km/h. Oproti tomu elektrická verze dostala jen 5,6 kW motor, se kterým se rychlost nepřehoupne přes 55 km/h.
V Evropě si můžete koupit jak hatchback, tak i pick-up verzi Fulu, která až po B sloupek stále okatě kopíruje Daewoo Matiz. Vzadu však má výklopnou úložnou plochu. Ta má docela vysoko posazené dno, nad zadní nápravou hatchbacku i pick-up verze se totiž nachází benzínový dvouválec.
Indimo City-car se v Evropě registruje podobně jako známé malé mopedo auta, které dobře zná každý, kdo za nějakým musel jet v koloně. V Evropě nabízené vozy jsou ale pouze tříkolové verze se spalovacím motorem. Výkon je poněkud omezen, v prodeji jsou varianty s 15 a 25 kW, které se rozjedou na 85 nebo 110 km/h. Ve výbavě jsou elektricky stahovaná okna, rádio s CD, litá kola a centrální zamykání, nejde tedy zrovna o luxusní vůz.
Největší výhodou je tak samozřejmě cena. Nový pick-up s designem vycházejícím z 20. let starého Daewoo vás vyjde jen na 6990 EUR, tedy kolem 180 tisíc Kč. Hatchback verze se již zřejmě nedá koupit nová, pokud po ní ale opravdu toužíte, můžete si koupit ojetou za cenu kolem 160 tisíc. Že si i takový vůz najde zájemce je jisté, jeden kus s českými SPZ tak můžete potkat třeba v Karlových Varech, kde slouží jako samoobslužný stánek se zmrzlinou.
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.