Čína je země neomezených možností, kde se do výroby dostanou všemožné bizarní stroje, od falešného Bugatti s elektrickým motorem, po tříkolovou kopii starého korejského auta. Donedávna to vypadalo, že se Evropě podobné unikáty vyhnou, tříkolové kopie se však už prohání i po našich cestách.
Při cestách po chudších regionech Číny vždy narazíte na podivné tříkolové stroje, které designem velmi připomínají starý známý Daewoo Matiz první generace. I já osobně jsem při cestách po Číně těchto mašin v různém stavu rozkladu potkal stovky, nejčastěji v červené barvě a používané jako nelegální taxi. I tento velmi čínský vůz, s designem okopírovaným tak očividně, že už to více ani nejde a velmi laciným zpracováním se už ale dá koupit i v EU. A v prodeji byl mimochodem i v USA, kde se prodávala elektrická verze pod názvem ZAP Xebra.
Fulu Jinma, jak se původní čínský vůz nejčastěji nazývá, je typickým zástupcem čínské kategorie low-speed vozidel. Ty nejsou čínskou vládou považovány za skutečné automobily a jejich výroba tak není jakkoliv regulována. Jednodušší je i provoz, v Číně na tyto vozy nepotřebujete řidičský průkaz ani běžnou SPZ, na druhou stranu ale nesmí na dálnice a do center větších měst.
Fulu Jinma se v Číně nabízelo v mnoha verzích, jak tříkolových tak čtyřkolových. Karosérie Matizu se kromě běžného hatchbacku vyráběla i jako kombi, pick up nebo také s předkem okopírovaným ze čtvrté generace VW Polo. V interiéru nabízí běžná verze pět míst, podobně jako v normálním automobilu. Oproti starším verzím, které kvalitou materiálů a zpracování připomínaly ty nejlevnejší hračky z tržnice, se v nových už můžete cítit jako v korejském autě z počátku 90. let.
Motor, uložený nad zadní nápravou, je nejčastěji 0,6 litrový dvouválec o výkonu 35 koní, který 640 kg těžké vozidlo dostane až na 95 km/h. Oproti tomu elektrická verze dostala jen 5,6 kW motor, se kterým se rychlost nepřehoupne přes 55 km/h.
V Evropě si můžete koupit jak hatchback, tak i pick-up verzi Fulu, která až po B sloupek stále okatě kopíruje Daewoo Matiz. Vzadu však má výklopnou úložnou plochu. Ta má docela vysoko posazené dno, nad zadní nápravou hatchbacku i pick-up verze se totiž nachází benzínový dvouválec.
Indimo City-car se v Evropě registruje podobně jako známé malé mopedo auta, které dobře zná každý, kdo za nějakým musel jet v koloně. V Evropě nabízené vozy jsou ale pouze tříkolové verze se spalovacím motorem. Výkon je poněkud omezen, v prodeji jsou varianty s 15 a 25 kW, které se rozjedou na 85 nebo 110 km/h. Ve výbavě jsou elektricky stahovaná okna, rádio s CD, litá kola a centrální zamykání, nejde tedy zrovna o luxusní vůz.
Největší výhodou je tak samozřejmě cena. Nový pick-up s designem vycházejícím z 20. let starého Daewoo vás vyjde jen na 6990 EUR, tedy kolem 180 tisíc Kč. Hatchback verze se již zřejmě nedá koupit nová, pokud po ní ale opravdu toužíte, můžete si koupit ojetou za cenu kolem 160 tisíc. Že si i takový vůz najde zájemce je jisté, jeden kus s českými SPZ tak můžete potkat třeba v Karlových Varech, kde slouží jako samoobslužný stánek se zmrzlinou.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?