Karbon-keramické brzdy: To nejlepší na okruh, nebo jen doplněk pro estéty?

Karbon-keramické brzdy (PCCB) na novém Porsche 911
Karbon-keramické brzdy (PCCB) na novém Porsche 911, foto: Porsche
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. března 2019 9:58
Sdílej:

Karbon-keramické brzdy si většina z nás spojuje s výkonnými sportovními vozy, které přímo volají po občasných výletech na okruh. Jak se ovšem ukazuje, na okruhu vám nejspíš lepší službu udělají kotouče klasické. Během představení Porsche 911 generace 991 to prozradil technický zástupce automobilky Porsche.

Karbon-keramické brzdy se objevují převážně v motorsportu, kde vynikají svou nízkou hmotností a také schopností odolávat vysokým teplotám bez vadnutí. Během posledního desetiletí se pak karbon-keramické brzdy začaly dostávat i na exkluzivní sportovní vozy, kde měly za cenu vyšších investic přinést zajímavé benefity. Brzy se však ukázalo, že zas tak slavné to s těmi benefity nebude. Extrémně drahé brzdy totiž postupem času degradují.

V rozhovoru pro Which Car to při příležitosti odhalení nové generace Porsche 911 generace 992 prozradil Paul Watson, zkušený technický zástupce australského zastoupení automobilky Porsche. Podle jeho slov automobilka zájemcům o časté výlety na okruhy doporučuje zůstat u klasických brzdových kotoučů.

„Ano, keramické kotouče mohou degradovat, pokud jste tvrdí na brzdách. Nahromaděné teplo degraduje karbonová vlákna v discích, takže pokud často navštěvujete okruhy, vždycky vám doporučíme tradiční disky," cituje web Watsona.

Sama automobilka si přitom na začátku prodeje karbon-keramických brzd myslela, že vydrží podstatně déle. To si ostatně měli myslet i zákazníci, kteří se za ně rozhodli výrazně připlatit. Svůj omyl však automobilka zjistila poměrně rychle.

„Zjistili jsme to již před delší dobou. Když jsme poprvé nabízeli karbon-keramické disky, říkali jsme lidem, že vydrží po celou životnost auta. A lidé s nimi jezdily na okruhy a poté se vraceli a říkali nám 'Opotřeboval jsem je'," uvedl Watson.

Porsche tak podle Watsona necílí se svými brzdami na zákazníky toužící po extrémních výkonech na okruzích, ale na zákazníky, kteří nechtějí neustále čistit kola od prachu z brzd. Neboť karbon-keramické brzdy „nezanechávají nánosy brzdového prachu."

Pokud vám tedy nevadí čištění elegantních litých kol a současně si rádi vyrazíte na okruh, můžete v případě úvah o pořízení nového Porsche 911 generace 992 klidně škrtnout prvek příplatkové výbavy „Keramické kompozitní brzdy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)", který by vám jinak z peněženky vytáhl cca 240 000 Kč.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.