Evropští zájemci o elektromobily musí stále vybírat jen z pár nabízených vozů, které bohužel cenou zdaleka převyšují podobně vybavené tradiční automobily. V Číně je už ale situace poněkud jiná, zájemce o nový automobil se při výběru elektromobilu už v podstatě nemusí omezovat.
Nabídka menších městských elektromobilů v Evropě není zrovna bohatá, těch několik modelů co se zde prodávají pak nepatří mezi ty nejatraktivnější vozy. Smart EQ i přes vysokou cenu ujede sotva 100 km, Renault Twizzy je spíše čtyřkolka než auto a Bolloré Bluecar si koupíte jen ve Francii. Nejpopulárnější Renault Zoe nabízí dojezd až 400 km a slušnou výbavu, cena ale začíná na 837 tisících Kč. V Česku si nejlevněji pořídíte čínské Zhidou, které ale pohodlně převeze jen dvě osoby.
V Číně je situace úplně jiná, jen v kategorii pod 300 tisíc Kč se dá pořídit spousta skvěle vybavených elektromobilů, od malých hatchbacků po SUV. A to nepočítáme kategorii LSEV, do které patří například i v Česku nabízené Yogomo, tyto stroje totiž Čínská vláda ani nepovažuje za automobily. Nedávno jsme vám ukázali nový stylový elektrický hatchback ORA R1 od automobilky Great Wall, dnes tu je další lákavý stroj od zavedeného výrobce, nazvaný EVEASY EV3.
EVEASY je nová značka patřící pod automobilku JMEV, která spadá do koncernu Jiangling. Ten je známý hlavně kvůli své další značce, Landwind, která své vozy neslavně nabízela i v Evropě a před pár dny prohrála soud s Land Roverem. Jiangling je ale jinak poměrně kvalitní tradiční výrobce, který pro Čínský trh vyrábí i vozy Fordu, který sám v Jianglingu vlastní 32% podíl.
První model EVEASY, v čínštině Yizhi, je malý pětidvéřový hatchback EV3. Designově jde o moderně pojatý, agresivně vyhlížející vůz, s poslední dobu nezbytným plovoucím C sloupkem a svalnatými liniemi zadního blatníku. Nejde samozřejmě o nic nápaditého, na velmi levný elektromobil ale EV3 vypadá opravdu dobře. To je zřejmé i při pohledu do nabídky JMEV, jejíž další modely tvoří elektrické verze starších modelů jiných automobilek, jako Changan BenBen nebo Levdeo D70. Toto je mimochodem další běžná čínská taktika, výrobci běžně sdílejí karosérie, takže ve výsledku se jeden design může nabízet pod desítkami značek. EVEASY EV3 je ale nový vůz, což vysvětluje potřebu Jianglingu založit pro něj další samostatnou značku.
Zajímavější je pohled do interiéru, kde se na středovém panelu nachází nezbytný 8" displej infotainmentu a nad ním nečekaně ještě jeden displej, nahrazující přístrojový panel. Pro lepší přehled ale EV3 dostalo i heads-up displej přímo před řidičem, který tak nemusí vůbec spouštět oči z obrazovky. Kromě toho EV3 nabízí i výbavu jako je automatická klimatizace, 360° kamera, adaptivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu, sledování mrtvých úhlů, LED denní svícení, ovládání hlasem či ovládání některých funkcí pomocí aplikace v mobilu. Tato výbava patří samozřejmě té nejvybavenější verzi, v základu zůstane z nadstandardu pouze heads-up displej, oželit musíte i 8" infotainment. I ta nejvybavenější verze se však v Číně prodává za 285 tisíc Kč, zatímco za základ dáte 227 tisíc.
Pohon zajišťuje 35 kW a 150 Nm motor u dvou nižších výbav, 50 kW a 180 Nm u dvou vyšších. Všechny nabízené verze ale sdílí stejný 31 kWh akumulátor, který umožňuje dojezd 301 km v NEDC cyklu u slabších variant a 252 km u silnějších. Čínské automobilky u městských vozů udávají ještě dojezd při rychlosti 60 km/h, tedy obvyklou rychlost při jízdách pouze po městě. V tomto případě se dojezd zvýší na 380 km u slabší a 350 km u silnější varianty.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.