Automobilka Borgward, která původně vznikla i zkrachovala v Německu, se v roce 2016 dočkala znovuzrození. Ačkoliv to zástupci značky dlouho tajili, za obnovením stál silný čínský investor. Tomu však nedávno s prodělečným projektem došla trpělivost.
Automobilka Borgward byla v roce 1961 věřiteli donucena k likvidaci a už to nevypadalo, že by se ještě někdy mohla vrátit na světlo světa. I díky snažení potomka původních majitelů značky, Christiana Borgwarda, se však zadařilo a v roce 2016 se na trh dostalo první nové vozidlo se značkou Borgward po 55 letech.
Borgward se tehdy snažil prezentovat jako prémiová německá značka, brzy však vyšlo na povrch že jde o 100 % vlastněnou dceřinou společnost čínské automobilky Foton, která spadá pod státní kolos BAIC. První novodobý model, SUV BX7 také nebyl zcela nový, ale jen upravený vůz který se v Číně v tu dobu už prodával pod dvěma značkami, jako Huansu S6 a Senova X65.
Dlouho zapomenuté značce, v Číně známé jako Baowo, se v počátku docela dařilo a za první dva roky prodala přes 75 tisíc vozů. Kromě čínského trhu se začala brzy chystat i expanze do zahraničí, do zemí jako Rusko, Indie, Brazílie či Mexiko. Vloni se ale oficiálně začalo s prodejem i v původní domovine Borgwardu, v Německu.
Prodeje však brzy přestaly růst a značku se doposud nepodařilo dostat do zisku. Za rok 2017 činila ztráta firmy asi 9 miliard korun, za prvních osm měsíců roku 2018 pak asi 5,4 miliard Kč. Na konci roku 2018 tak Foton odprodal 67% podíl v Borgwardu firmě Changsheng Xingye Enterprise Management Advisory Co. Ta si ale automobilku nepodržela příliš dlouho a před pár dny tak celý 67% podíl přešel pod společnost nazvanou Ucar.
Ta na čínském trhu nabízí podobné služby jako Uber, kterému ve své době konkurovala, než se americká společnost rozhodla čínský trh opustit. Ucar však vlastní i vlastní flotilů vozů, kterých má přes 400 tisíc a operuje ve více než 300 městech Číny.
Nový majitel má s Borgwardem velké plány a plánuje změnit způsob, jakým se jeho vozy prodávájí. Majitel Ucaru, podnikatel Lu Zhengyao, mimo jiné vlastní i řetězec kaváren Luckin Coffee, který od založení minulý rok začaly otevírat nové pobočky po stovkách, se záměrem předstihnout Starbucks. Pro Borgward Lu plánuje podobný koncept, místo tradičních velkých autosalonů na okrajích měst si představuje stovky menších prodejních poboček v centrech měst, se sítí pokrývající každou oblast v zemi. Stejně jako Luckin Coffee i Borgward by tak měl už do konce tohoto roku mít tisíce poboček po celé Číně. S jednoduším přístupem potenciálních klientů k vozům si Lu slibuje i větší prodeje.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.