V Číně vznikl další startup se záměrem dostat na trh elektromobil, který změní pravidla hry. Stejně jako desítky před ním má i tento obrovský rozpočet, tým lidí z celého světa a velké ambice. Bordrin však překvapuje i designem své prvotiny.
Bojun Qiche, v mezinárodní verzi Bordrin Auto, vznikl teprve v roce 2017, dnes už však má vývojová centra v několika městech Číny a Spojených států a zaměstnává přes 600 lidí. Firmu založil Huang Ximing, který do té doby pracoval jako manažer Fordu v USA. V jeho domovské Číně se také chystá výstavba továrny, kde bude Bordrin v budoucnu své vozy produkovat. V současnosti ještě nová značka nemá ani vlastní licenci na výrobu a tak plánuje spolupráci se státní automobilkou FAW.
Bordrin si pro první model navrhuje techniku od základu, americká pobočka tak má na starosti platformu, na které budou stát první menší modely. Dle plánů má platforma být samozřejmě zcela konkurenceschopná se všemi světovými výrobci. Kromě toho si Bordrin vyvíjí i vlastní baterie a další komponenty, včetně motoru. Díky tomu by každý model, včetně toho prvního, měl nabídnout dojezd přes 550 km. Dle Huanga totiž právě dojezd přes 500 km je tím kritickým číslem, kde končí strach z nízkého dojezdu.
Zatím nepojmenovaný první model Bordrinu se nedávno ukázal na tmavých fotkách, jeho design však už tak překvapí. Velmi se totiž podobá na před pár dny představený Model Y od Tesly. Zejména příd je téměř totožná, s protáhlými světlomety umístěnými docela vysoko po stranách kapoty. Stejně jako Tesle i Bordrinu zcela chybí maska chladiče. Také profil je velmi podobný jako u amerického vozu, i když Bordrin působí provedením zádě více jako sedan. Informace z čínských zdrojů i výška karosérie však potvrzují, že půjde skutečně o SUV. S rozvorem 2900 mm se čínský vůz velmi podobá Tesle i velikostně. Koeficient odporu vzduchu je údajně pouhých 0,27.
Dle současných čínských trendů se Bordrin zaměřuje na konektivitu, uvnitř se tak dá počítat s infotainmentem neustále připojeným k internetu, technologiemi pro rozpoznávání tváře a AI asistenta schopného učit se stylu řízení majitele. Vůz také od začátku nabídne autonomii 2. stupně.
Vzhledem k tomu, že jde o čínský vůz, se dá počítat také s o poznání nižší cenou než u amerického SUV. Tomu napovídají i některé detaily, jako například zcela běžné kliky dveří, oproti výsuvným použitým na modelu Y. Bordrin má navíc globální ambice, pokud vše půjde dle plánu, nových čínských elektromobilů se jednou dočkáme i v Evropě. Snad však přijedou s originálnějším designem.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.