Technologie plně autonomního řízení je sice hudbou daleké budoucnosti, přesto se v posledních letech setkáváme se stále větším počtem asistenčních systémů, které by měli řidičům pomoci i v těch nejobtížnějších situacích. Jedním z nich je i systém automatického brzdění, který by měl zabránit srážce s chodcem. A právě na tyto systémy se nyní zaměřila americká agentura IIHS.
Systémy automatického brzdění se v posledních letech objevují u stále většího počtu nabízených modelů, což je rozhodně pozitivní zpráva. Díky kombinaci několika senzorů, kamer a radarů totiž dokáže samotný automobil reagovat na hrozící riziko rychleji, než naprostá většina řidičů. Po důrazném upozornění tak může následovat automatické zašlápnutí brzdy, které buď srážce s chodcem zcela zabrání, nebo alespoň minimalizuje následky.
Fungování a spolehlivost těchto systémů je však u každého výrobce a modelu jiná, na což se rozhodla zaměřit americká organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). V podstatě se jedná o ekvivalent evropského Euro NCAP, který je však v některých ohledech přísnější a podle některých jsou jeho testy náročnější a více vypovídají o skutečných schopnostech vozidla.
Test, během kterého IIHS vyzkoušela 11 kompaktních SUV od různých výrobců, se skládal ze tří zkoušek. První test prověřil reakce vozu na dospělého člověka vstupujícího do silnice. Druhá zkouška simulovala vběhnutí malého dítěte do silnice a třetí zkouška prověřila reakce vozu na člověka, který jde po kraji silnice. Každý test se navíc opakoval v různých rychlostech, ovšem pokaždé tak, aby zbývaly alespoň 2 sekundy na reakci.
A výsledky? Z 11 SUV jich bez problému prošlo 10, přičemž Toyota RAV4, Volvo XC40, Honda CR-V a Subaru Forester si vysloužili špičkové hodnocení. S nadprůměrným skóre z testu odjížděly vozy Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue (X-Trail). Průměrné skóre si odvezlo Mitsubishi Outlander, které jednu z figurín srazilo.
Bohužel nejhorší hodnocení si z testu odneslo BMW X1, které podle informací IIHS srazilo všechny tři figuríny. Co je ale horší, během žádného z pokusů údajně nedošlo ani ke snaze o zpomalení vozu, což by alespoň mohlo vést k minimalizaci následků. Vůz tak testem neprošel a techniky v Mnichově teď nejspíš čeká zjišťování proč.
Jak s odkazem na IIHS uvádí web Motor1, který na studii upozornil, počet sražených chodců na amerických silnicích v posledních letech strmě stoupá. Podle studie IIHS z roku 2011 by však automatické systémy schopné chodce detekovat a případně zcela automaticky zabrzdit mohly snížit počty nehod až o 65 %.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.