Technologie plně autonomního řízení je sice hudbou daleké budoucnosti, přesto se v posledních letech setkáváme se stále větším počtem asistenčních systémů, které by měli řidičům pomoci i v těch nejobtížnějších situacích. Jedním z nich je i systém automatického brzdění, který by měl zabránit srážce s chodcem. A právě na tyto systémy se nyní zaměřila americká agentura IIHS.
Systémy automatického brzdění se v posledních letech objevují u stále většího počtu nabízených modelů, což je rozhodně pozitivní zpráva. Díky kombinaci několika senzorů, kamer a radarů totiž dokáže samotný automobil reagovat na hrozící riziko rychleji, než naprostá většina řidičů. Po důrazném upozornění tak může následovat automatické zašlápnutí brzdy, které buď srážce s chodcem zcela zabrání, nebo alespoň minimalizuje následky.
Fungování a spolehlivost těchto systémů je však u každého výrobce a modelu jiná, na což se rozhodla zaměřit americká organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). V podstatě se jedná o ekvivalent evropského Euro NCAP, který je však v některých ohledech přísnější a podle některých jsou jeho testy náročnější a více vypovídají o skutečných schopnostech vozidla.
Test, během kterého IIHS vyzkoušela 11 kompaktních SUV od různých výrobců, se skládal ze tří zkoušek. První test prověřil reakce vozu na dospělého člověka vstupujícího do silnice. Druhá zkouška simulovala vběhnutí malého dítěte do silnice a třetí zkouška prověřila reakce vozu na člověka, který jde po kraji silnice. Každý test se navíc opakoval v různých rychlostech, ovšem pokaždé tak, aby zbývaly alespoň 2 sekundy na reakci.
A výsledky? Z 11 SUV jich bez problému prošlo 10, přičemž Toyota RAV4, Volvo XC40, Honda CR-V a Subaru Forester si vysloužili špičkové hodnocení. S nadprůměrným skóre z testu odjížděly vozy Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue (X-Trail). Průměrné skóre si odvezlo Mitsubishi Outlander, které jednu z figurín srazilo.
Bohužel nejhorší hodnocení si z testu odneslo BMW X1, které podle informací IIHS srazilo všechny tři figuríny. Co je ale horší, během žádného z pokusů údajně nedošlo ani ke snaze o zpomalení vozu, což by alespoň mohlo vést k minimalizaci následků. Vůz tak testem neprošel a techniky v Mnichově teď nejspíš čeká zjišťování proč.
Jak s odkazem na IIHS uvádí web Motor1, který na studii upozornil, počet sražených chodců na amerických silnicích v posledních letech strmě stoupá. Podle studie IIHS z roku 2011 by však automatické systémy schopné chodce detekovat a případně zcela automaticky zabrzdit mohly snížit počty nehod až o 65 %.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?