Technologie plně autonomního řízení je sice hudbou daleké budoucnosti, přesto se v posledních letech setkáváme se stále větším počtem asistenčních systémů, které by měli řidičům pomoci i v těch nejobtížnějších situacích. Jedním z nich je i systém automatického brzdění, který by měl zabránit srážce s chodcem. A právě na tyto systémy se nyní zaměřila americká agentura IIHS.
Systémy automatického brzdění se v posledních letech objevují u stále většího počtu nabízených modelů, což je rozhodně pozitivní zpráva. Díky kombinaci několika senzorů, kamer a radarů totiž dokáže samotný automobil reagovat na hrozící riziko rychleji, než naprostá většina řidičů. Po důrazném upozornění tak může následovat automatické zašlápnutí brzdy, které buď srážce s chodcem zcela zabrání, nebo alespoň minimalizuje následky.
Fungování a spolehlivost těchto systémů je však u každého výrobce a modelu jiná, na což se rozhodla zaměřit americká organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). V podstatě se jedná o ekvivalent evropského Euro NCAP, který je však v některých ohledech přísnější a podle některých jsou jeho testy náročnější a více vypovídají o skutečných schopnostech vozidla.
Test, během kterého IIHS vyzkoušela 11 kompaktních SUV od různých výrobců, se skládal ze tří zkoušek. První test prověřil reakce vozu na dospělého člověka vstupujícího do silnice. Druhá zkouška simulovala vběhnutí malého dítěte do silnice a třetí zkouška prověřila reakce vozu na člověka, který jde po kraji silnice. Každý test se navíc opakoval v různých rychlostech, ovšem pokaždé tak, aby zbývaly alespoň 2 sekundy na reakci.
A výsledky? Z 11 SUV jich bez problému prošlo 10, přičemž Toyota RAV4, Volvo XC40, Honda CR-V a Subaru Forester si vysloužili špičkové hodnocení. S nadprůměrným skóre z testu odjížděly vozy Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue (X-Trail). Průměrné skóre si odvezlo Mitsubishi Outlander, které jednu z figurín srazilo.
Bohužel nejhorší hodnocení si z testu odneslo BMW X1, které podle informací IIHS srazilo všechny tři figuríny. Co je ale horší, během žádného z pokusů údajně nedošlo ani ke snaze o zpomalení vozu, což by alespoň mohlo vést k minimalizaci následků. Vůz tak testem neprošel a techniky v Mnichově teď nejspíš čeká zjišťování proč.
Jak s odkazem na IIHS uvádí web Motor1, který na studii upozornil, počet sražených chodců na amerických silnicích v posledních letech strmě stoupá. Podle studie IIHS z roku 2011 by však automatické systémy schopné chodce detekovat a případně zcela automaticky zabrzdit mohly snížit počty nehod až o 65 %.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?