V nejbohatších státech Arabského poloostrova se můžeme setkat s nejúchvatnějšími automobily světa doslova na každém rohu. Kromě tradičních supersportů a hypersportů se však ulicemi prohání i extrémní offroady, nejrychlejší policejní vozidla světa a také pár zajímavých kuriozit. A jednou z nich je i Dhabiyan 10x10, zřejmě největší SUV světa.
Abu Dhabi je skutečně nádherné místo, které toho má hodně co nabídnout. A jednou ze zajímavých položek bude i jedna z nejhustších koncentrací zajímavých automobilů. Ať už se jedná o sportovní vozy, extrémní policejní automobily nebo extrémní offroady. Jeden vůz místního sběratele se však naprosto vymyká jakýmkoliv měřítkům.
Vůz pojmenovaný „Dhabiyan" si nechal na zakázku postavit místní zámožný šejk Hamad Bin Hamdan al Nahyan, který je mezi milovníky automobilů dobře známý svou velkou sbírkou nejen luxusních vozidel, ale také různých rarit a kuriozit, z nichž většina vznikla na zakázku. Mnoho automobilů z jeho sbírky pak různě kombinuje styl 40. a 50. let s moderním designem.
Premiéra tohoto kolosu, který je často označován jako „pouštní loď," se poprvé uskutečnila již v roce 2017, ovšem tehdy nás naprosto minula. A nejen nás, ale dokonce i zahraniční redakce, jak ukazuje snaha o dohledání více informací. Po letech však na stroj opět upozornil web AutoEvolution, kterému se podařilo poskládat mozaiku jeho původu.
Základem tohoto kolosu byl americký armádní tahač Oshkosh M1075 v provedení PLS (Palletized load system). Kolos s deseti poháněnými koly váží okolo 24 tun (nenaložený) a pod jeho kapotou bývá ukryt 15.2 litrový vodou chlazený naftový šestiválec Caterpillar o výkonu 450 kW, tedy cca 612 koní.
V armádě má tento stroj za úkol převážet náklady o hmotnosti až cca 15 tun, obvykle v podobě různých kontejnerů s vybavením pro vojáky nebo výbavou k zřizování velitelských postavení, atd. Stejný typ podvozku však může být využit i pro instalaci systémů raketového dělostřelectva nebo převoz balistických raket.
Původní armádní tahač bysta však v pouštním kolosu Dhabiyan hledali těžko. Stroj totiž dostal kompletně novou karoserii, která se ale v mnohém inspiruje od již existujících automobilů. Například přední maska výrazně připomíná americké pickupy GMC či Dodge z přelomu čtyřicátých a padesátých let, jak upozorňuje AutoEvolution.
Kabina posádky, ke které se leze po schůdcích nad zadními blatníky, evidentně pochází z Jeepu Wrangler. Pod ní je pak umístěno zadní čelo s koncovými světly, která nám silně připomínají styl nových vozů Dodge Charger. Stylově řešený je však kufr, který je zkrátka kovovým kufrem za kabinou Wrangleru.
Hezkým detailem jsou také chromové poklice na masivních kolech. Ta si mimochodem Dhabiyan veze i náhradní - a to rovnou čtyři. Po vzoru automobilů z čtyřicátých a padesátých let jsou umístěna na boku vozu, hned za předními blatníky.
Již na pohled je stroj neskutečně mohutný a majestátní, zvlášť srovnáme-li ho s obyčejnými automobily či offroady. Označení „pouštní koráb" však dává ještě větší smysl v momentě, kdy se podíváme na jeho parametry. Dhabiyan totiž měří 10.8 metru na délku, 3.2 metru na výšku a 2.5 metru na šířku. Kolik váží po všech úpravách nevíme, původní Oshkosh však vážil 24 tun a dosahoval maximální rychlosti až 100 km/h.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.