V nejbohatších státech Arabského poloostrova se můžeme setkat s nejúchvatnějšími automobily světa doslova na každém rohu. Kromě tradičních supersportů a hypersportů se však ulicemi prohání i extrémní offroady, nejrychlejší policejní vozidla světa a také pár zajímavých kuriozit. A jednou z nich je i Dhabiyan 10x10, zřejmě největší SUV světa.
Abu Dhabi je skutečně nádherné místo, které toho má hodně co nabídnout. A jednou ze zajímavých položek bude i jedna z nejhustších koncentrací zajímavých automobilů. Ať už se jedná o sportovní vozy, extrémní policejní automobily nebo extrémní offroady. Jeden vůz místního sběratele se však naprosto vymyká jakýmkoliv měřítkům.
Vůz pojmenovaný „Dhabiyan" si nechal na zakázku postavit místní zámožný šejk Hamad Bin Hamdan al Nahyan, který je mezi milovníky automobilů dobře známý svou velkou sbírkou nejen luxusních vozidel, ale také různých rarit a kuriozit, z nichž většina vznikla na zakázku. Mnoho automobilů z jeho sbírky pak různě kombinuje styl 40. a 50. let s moderním designem.
Premiéra tohoto kolosu, který je často označován jako „pouštní loď," se poprvé uskutečnila již v roce 2017, ovšem tehdy nás naprosto minula. A nejen nás, ale dokonce i zahraniční redakce, jak ukazuje snaha o dohledání více informací. Po letech však na stroj opět upozornil web AutoEvolution, kterému se podařilo poskládat mozaiku jeho původu.
Základem tohoto kolosu byl americký armádní tahač Oshkosh M1075 v provedení PLS (Palletized load system). Kolos s deseti poháněnými koly váží okolo 24 tun (nenaložený) a pod jeho kapotou bývá ukryt 15.2 litrový vodou chlazený naftový šestiválec Caterpillar o výkonu 450 kW, tedy cca 612 koní.
V armádě má tento stroj za úkol převážet náklady o hmotnosti až cca 15 tun, obvykle v podobě různých kontejnerů s vybavením pro vojáky nebo výbavou k zřizování velitelských postavení, atd. Stejný typ podvozku však může být využit i pro instalaci systémů raketového dělostřelectva nebo převoz balistických raket.
Původní armádní tahač bysta však v pouštním kolosu Dhabiyan hledali těžko. Stroj totiž dostal kompletně novou karoserii, která se ale v mnohém inspiruje od již existujících automobilů. Například přední maska výrazně připomíná americké pickupy GMC či Dodge z přelomu čtyřicátých a padesátých let, jak upozorňuje AutoEvolution.
Kabina posádky, ke které se leze po schůdcích nad zadními blatníky, evidentně pochází z Jeepu Wrangler. Pod ní je pak umístěno zadní čelo s koncovými světly, která nám silně připomínají styl nových vozů Dodge Charger. Stylově řešený je však kufr, který je zkrátka kovovým kufrem za kabinou Wrangleru.
Hezkým detailem jsou také chromové poklice na masivních kolech. Ta si mimochodem Dhabiyan veze i náhradní - a to rovnou čtyři. Po vzoru automobilů z čtyřicátých a padesátých let jsou umístěna na boku vozu, hned za předními blatníky.
Již na pohled je stroj neskutečně mohutný a majestátní, zvlášť srovnáme-li ho s obyčejnými automobily či offroady. Označení „pouštní koráb" však dává ještě větší smysl v momentě, kdy se podíváme na jeho parametry. Dhabiyan totiž měří 10.8 metru na délku, 3.2 metru na výšku a 2.5 metru na šířku. Kolik váží po všech úpravách nevíme, původní Oshkosh však vážil 24 tun a dosahoval maximální rychlosti až 100 km/h.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.