V nejbohatších státech Arabského poloostrova se můžeme setkat s nejúchvatnějšími automobily světa doslova na každém rohu. Kromě tradičních supersportů a hypersportů se však ulicemi prohání i extrémní offroady, nejrychlejší policejní vozidla světa a také pár zajímavých kuriozit. A jednou z nich je i Dhabiyan 10x10, zřejmě největší SUV světa.
Abu Dhabi je skutečně nádherné místo, které toho má hodně co nabídnout. A jednou ze zajímavých položek bude i jedna z nejhustších koncentrací zajímavých automobilů. Ať už se jedná o sportovní vozy, extrémní policejní automobily nebo extrémní offroady. Jeden vůz místního sběratele se však naprosto vymyká jakýmkoliv měřítkům.
Vůz pojmenovaný „Dhabiyan" si nechal na zakázku postavit místní zámožný šejk Hamad Bin Hamdan al Nahyan, který je mezi milovníky automobilů dobře známý svou velkou sbírkou nejen luxusních vozidel, ale také různých rarit a kuriozit, z nichž většina vznikla na zakázku. Mnoho automobilů z jeho sbírky pak různě kombinuje styl 40. a 50. let s moderním designem.
Premiéra tohoto kolosu, který je často označován jako „pouštní loď," se poprvé uskutečnila již v roce 2017, ovšem tehdy nás naprosto minula. A nejen nás, ale dokonce i zahraniční redakce, jak ukazuje snaha o dohledání více informací. Po letech však na stroj opět upozornil web AutoEvolution, kterému se podařilo poskládat mozaiku jeho původu.
Základem tohoto kolosu byl americký armádní tahač Oshkosh M1075 v provedení PLS (Palletized load system). Kolos s deseti poháněnými koly váží okolo 24 tun (nenaložený) a pod jeho kapotou bývá ukryt 15.2 litrový vodou chlazený naftový šestiválec Caterpillar o výkonu 450 kW, tedy cca 612 koní.
V armádě má tento stroj za úkol převážet náklady o hmotnosti až cca 15 tun, obvykle v podobě různých kontejnerů s vybavením pro vojáky nebo výbavou k zřizování velitelských postavení, atd. Stejný typ podvozku však může být využit i pro instalaci systémů raketového dělostřelectva nebo převoz balistických raket.
Původní armádní tahač bysta však v pouštním kolosu Dhabiyan hledali těžko. Stroj totiž dostal kompletně novou karoserii, která se ale v mnohém inspiruje od již existujících automobilů. Například přední maska výrazně připomíná americké pickupy GMC či Dodge z přelomu čtyřicátých a padesátých let, jak upozorňuje AutoEvolution.
Kabina posádky, ke které se leze po schůdcích nad zadními blatníky, evidentně pochází z Jeepu Wrangler. Pod ní je pak umístěno zadní čelo s koncovými světly, která nám silně připomínají styl nových vozů Dodge Charger. Stylově řešený je však kufr, který je zkrátka kovovým kufrem za kabinou Wrangleru.
Hezkým detailem jsou také chromové poklice na masivních kolech. Ta si mimochodem Dhabiyan veze i náhradní - a to rovnou čtyři. Po vzoru automobilů z čtyřicátých a padesátých let jsou umístěna na boku vozu, hned za předními blatníky.
Již na pohled je stroj neskutečně mohutný a majestátní, zvlášť srovnáme-li ho s obyčejnými automobily či offroady. Označení „pouštní koráb" však dává ještě větší smysl v momentě, kdy se podíváme na jeho parametry. Dhabiyan totiž měří 10.8 metru na délku, 3.2 metru na výšku a 2.5 metru na šířku. Kolik váží po všech úpravách nevíme, původní Oshkosh však vážil 24 tun a dosahoval maximální rychlosti až 100 km/h.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.