V nejbohatších státech Arabského poloostrova se můžeme setkat s nejúchvatnějšími automobily světa doslova na každém rohu. Kromě tradičních supersportů a hypersportů se však ulicemi prohání i extrémní offroady, nejrychlejší policejní vozidla světa a také pár zajímavých kuriozit. A jednou z nich je i Dhabiyan 10x10, zřejmě největší SUV světa.
Abu Dhabi je skutečně nádherné místo, které toho má hodně co nabídnout. A jednou ze zajímavých položek bude i jedna z nejhustších koncentrací zajímavých automobilů. Ať už se jedná o sportovní vozy, extrémní policejní automobily nebo extrémní offroady. Jeden vůz místního sběratele se však naprosto vymyká jakýmkoliv měřítkům.
Vůz pojmenovaný „Dhabiyan" si nechal na zakázku postavit místní zámožný šejk Hamad Bin Hamdan al Nahyan, který je mezi milovníky automobilů dobře známý svou velkou sbírkou nejen luxusních vozidel, ale také různých rarit a kuriozit, z nichž většina vznikla na zakázku. Mnoho automobilů z jeho sbírky pak různě kombinuje styl 40. a 50. let s moderním designem.
Premiéra tohoto kolosu, který je často označován jako „pouštní loď," se poprvé uskutečnila již v roce 2017, ovšem tehdy nás naprosto minula. A nejen nás, ale dokonce i zahraniční redakce, jak ukazuje snaha o dohledání více informací. Po letech však na stroj opět upozornil web AutoEvolution, kterému se podařilo poskládat mozaiku jeho původu.
Základem tohoto kolosu byl americký armádní tahač Oshkosh M1075 v provedení PLS (Palletized load system). Kolos s deseti poháněnými koly váží okolo 24 tun (nenaložený) a pod jeho kapotou bývá ukryt 15.2 litrový vodou chlazený naftový šestiválec Caterpillar o výkonu 450 kW, tedy cca 612 koní.
V armádě má tento stroj za úkol převážet náklady o hmotnosti až cca 15 tun, obvykle v podobě různých kontejnerů s vybavením pro vojáky nebo výbavou k zřizování velitelských postavení, atd. Stejný typ podvozku však může být využit i pro instalaci systémů raketového dělostřelectva nebo převoz balistických raket.
Původní armádní tahač bysta však v pouštním kolosu Dhabiyan hledali těžko. Stroj totiž dostal kompletně novou karoserii, která se ale v mnohém inspiruje od již existujících automobilů. Například přední maska výrazně připomíná americké pickupy GMC či Dodge z přelomu čtyřicátých a padesátých let, jak upozorňuje AutoEvolution.
Kabina posádky, ke které se leze po schůdcích nad zadními blatníky, evidentně pochází z Jeepu Wrangler. Pod ní je pak umístěno zadní čelo s koncovými světly, která nám silně připomínají styl nových vozů Dodge Charger. Stylově řešený je však kufr, který je zkrátka kovovým kufrem za kabinou Wrangleru.
Hezkým detailem jsou také chromové poklice na masivních kolech. Ta si mimochodem Dhabiyan veze i náhradní - a to rovnou čtyři. Po vzoru automobilů z čtyřicátých a padesátých let jsou umístěna na boku vozu, hned za předními blatníky.
Již na pohled je stroj neskutečně mohutný a majestátní, zvlášť srovnáme-li ho s obyčejnými automobily či offroady. Označení „pouštní koráb" však dává ještě větší smysl v momentě, kdy se podíváme na jeho parametry. Dhabiyan totiž měří 10.8 metru na délku, 3.2 metru na výšku a 2.5 metru na šířku. Kolik váží po všech úpravách nevíme, původní Oshkosh však vážil 24 tun a dosahoval maximální rychlosti až 100 km/h.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?