Nejvíce řidičů dostane body za překročení rychlosti, nepřipoutání se bezpečnostním pásem a za řízení s mobilem v ruce. Loni bylo zaznamenáno celkem 395 tisíc přestupků a trestných činů, za které dostali řidiči body. Aktuálně je v registru řidičů 6,8 milionů lidí, z toho alespoň nějaký bod má 7 procent z nich, tedy zhruba každý 14. řidič. Vyplývá to z analýzy stavu bodového systému z loňského roku zpracovaného Centrem dopravního výzkumu.
Vůbec nejčastějším přestupkem bylo v roce 2018 překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 km/h, ale více než 5 km/h. Takového přestupku se dopustila třetina všech bodovaných řidičů, což je více než 130 tisíc případů.
Druhým přestupkem bylo v loňském roce porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu. Tuto povinnost policisté a úřady potrestali v 17 procentech případů, což je 66 tisíc bodovaných přestupků.
Třetím nejčastějším prohřeškem je pak při řízení vozidla držení mobilního telefonu nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení. Takových případů bylo 13 procent ze všech bodovaných, v absolutních číslech pak 51 tisíc případů.
Čtvrtým bodovaným přestupkem bylo v loňském roce překročení rychlosti v obci o 20 km/h a více a pátým přestupkem překročení rychlosti o více než 10 km/h, ale méně než 30 km/h mimo obec. Následuje nedání přednosti v jízdě, výraznější překročení rychlosti, nezastavení na červenou nebo na pokyn „Stůj!“, ohrožení pod vlivem návykové látky nebo řízení vozidla bez příslušného řidičského oprávnění.
Nejvíce řidičů má na kontě 2 nebo 3 body
V centrálním registru řidičů bylo poslední den loňského roku evidováno 480 tisíc řidičů, kteří se dopustili přestupku nebo trestného činu započítávaného do bodového hodnocení řidiče. Takový řidič má tedy na svém kontě alespoň jeden bod. To odpovídá 7 procentům všech registrovaných řidičů z celkového počtu 6,8 milionů řidičů, takže každý 14. řidič je bodovaný.
Dvanáct bodů má na kontě dohromady skoro 40 tisíc řidičů, tedy přes 8 procent všech bodovaných řidičů. Nejčastěji mají ovšem řidiči dva body (170 tis. řidičů), následuje skupina se třemi body (107 tis. řidičů). Největší skupinu bodovaných řidičů tvoří muži ve věku 44 let a řidičky ženy ve věku 43 let.
Ministerstvo dopravy poslalo začátkem února do připomínkového řízení návrh změn bodového systému v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích. Návrh nepřinese zásadní zpřísňování pokut, v případě bagatelních přestupků ministerstvo dopravy naopak navrhuje pokutu snížit.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.