Snad každý z nás už někdy snil o chvíli, kdy by v opuštěné zchátralé garáži či stodole nalezl elegantní zachovalý vůz z první poloviny minulého století. S každým dalším objevem šance na nález podobného pokladu klesají, přesto se stále vyplatí pátrat, jak potvrzuje nedávný případ z Belgie.
Právě v Belgii se totiž podařilo najít sbírku tří nádherných a poměrně zachovalých klasických automobilů značky Bugatti, které ve svém ateliéru na několik desetiletí ukryl kdysi dobře známý belgický sochař August Thomassen. Muž, který byl kromě lásky k umění známý i svou láskou k těmto jedinečným strojům.
Thomassen zakoupil tři vozy Bugatti během padesátých a začátkem šedesátých let, kdy byly jejich ceny na pomyslném dně. Jak totiž prozradila jeho dcera v rozhovoru pro holandský magazín De Telegraaf, její otec obdivoval jak designovou eleganci těchto vozidel, tak jejich techniku.
Dva ze tří těchto skvostů, Bugatti Type 49 Berline z roku 1932 a Tpy 57 Cabriolet z roku 1937 - oba s unikátní zakázkovou karoserií, Thomassen pečlivě udržoval a současně využíval ke každodennímu dojíždění po mnoho let. Teřetí vůz, kterým byl Type 40 z roku 1929, byl poškozen během havárie a sochař mu proto chtěl vytvořit svou vlastní unikátní karoserii. Tento projekt však bohužel nikdy nedokončil.
Thomassenova láska ke značce Bugatti se však neomezovala pouze na tyto stroje, ale na celou historii automobilky. To ostatně potvrzuje i jím vytvořená busta Ettoreho Bugatti, které je v současnosti vystavena ve francouzském automobilovém muzeu National Automobile Musem.
Tato láska však byla svým způsobem i trochu zničující. O jeho vášni a sbírce se mezi sběrateli dobře vědělo a tak během let dostal několik nabídek k prodeji, všechny ale odmítl. A to i v situaci, kdy rodina sotva vycházela s penězi, jak v rozhovoru prozradila jeho dcera.
Z obavy proto zablokoval dveře svého bývalého ateliéru, kde vozy parkoval, zhruba 200 pytli s pískem. Na pozemku bylo navíc zaparkováno i několik moderních nepojízdných vozidel, která tvořila další překážku v cestě za automobily a v jejich případném odvozu.
Takto zabezpečeny stály vozy v ateliéru až do minulého roku, kdy se budovy někdo vloupal. Podle všeho se jednalo o tzv. obhlídku zlodějů, kteří hledali co ukrást. To však vedlo Thomassena, kterému bylo tou dobou 95 let a již nesměl řídit, k definitivnímu rozhodnutí: trojice Bugatti se prodá a spolu s nimi i Citroen Torpedo z roku 1925, který byl spolu s nimi ve stodole zavřen.
Trojice vzácných Bugatti se bude dražit 8. února na akci Artcurial's Rétromobile 2019 v Paříži, přičemž celková cena by se měla podle expertů vyšplhat nad 1 milion dolarů, tedy okolo 22.5 milionů korun. Nejcennějším kusem ze sbírky je přitom Type 57 Cabriolet z roku 1937, jehož hodnota je odhadována na cca 600 000 Euro, tedy cca 14.4 mil. Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.