Ateliér zchudlého umělce ukrýval milionovou sbírku Bugatti, před světem je chránil pytli s pískem

Zabarikádovaná stodola ukrývala sbírku vozů Bugatti
Zabarikádovaná stodola ukrývala sbírku vozů Bugatti, foto: Artcurial
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. ledna 2019 11:03
Sdílej:

Snad každý z nás už někdy snil o chvíli, kdy by v opuštěné zchátralé garáži či stodole nalezl elegantní zachovalý vůz z první poloviny minulého století. S každým dalším objevem šance na nález podobného pokladu klesají, přesto se stále vyplatí pátrat, jak potvrzuje nedávný případ z Belgie.

Právě v Belgii se totiž podařilo najít sbírku tří nádherných a poměrně zachovalých klasických automobilů značky Bugatti, které ve svém ateliéru na několik desetiletí ukryl kdysi dobře známý belgický sochař August Thomassen. Muž, který byl kromě lásky k umění známý i svou láskou k těmto jedinečným strojům.

Thomassen zakoupil tři vozy Bugatti během padesátých a začátkem šedesátých let, kdy byly jejich ceny na pomyslném dně. Jak totiž prozradila jeho dcera v rozhovoru pro holandský magazín De Telegraaf, její otec obdivoval jak designovou eleganci těchto vozidel, tak jejich techniku.

Dva ze tří těchto skvostů, Bugatti Type 49 Berline z roku 1932 a Tpy 57 Cabriolet z roku 1937 - oba s unikátní zakázkovou karoserií, Thomassen pečlivě udržoval a současně využíval ke každodennímu dojíždění po mnoho let. Teřetí vůz, kterým byl Type 40 z roku 1929, byl poškozen během havárie a sochař mu proto chtěl vytvořit svou vlastní unikátní karoserii. Tento projekt však bohužel nikdy nedokončil.

Thomassenova láska ke značce Bugatti se však neomezovala pouze na tyto stroje, ale na celou historii automobilky. To ostatně potvrzuje i jím vytvořená busta Ettoreho Bugatti, které je v současnosti vystavena ve francouzském automobilovém muzeu National Automobile Musem.

Tato láska však byla svým způsobem i trochu zničující. O jeho vášni a sbírce se mezi sběrateli dobře vědělo a tak během let dostal několik nabídek k prodeji, všechny ale odmítl. A to i v situaci, kdy rodina sotva vycházela s penězi, jak v rozhovoru prozradila jeho dcera.

Z obavy proto zablokoval dveře svého bývalého ateliéru, kde vozy parkoval, zhruba 200 pytli s pískem. Na pozemku bylo navíc zaparkováno i několik moderních nepojízdných vozidel, která tvořila další překážku v cestě za automobily a v jejich případném odvozu.

Takto zabezpečeny stály vozy v ateliéru až do minulého roku, kdy se budovy někdo vloupal. Podle všeho se jednalo o tzv. obhlídku zlodějů, kteří hledali co ukrást. To však vedlo Thomassena, kterému bylo tou dobou 95 let a již nesměl řídit, k definitivnímu rozhodnutí: trojice Bugatti se prodá a spolu s nimi i Citroen Torpedo z roku 1925, který byl spolu s nimi ve stodole zavřen.

Trojice vzácných Bugatti se bude dražit 8. února na akci Artcurial's Rétromobile 2019 v Paříži, přičemž celková cena by se měla podle expertů vyšplhat nad 1 milion dolarů, tedy okolo 22.5 milionů korun. Nejcennějším kusem ze sbírky je přitom Type 57 Cabriolet z roku 1937, jehož hodnota je odhadována na cca 600 000 Euro, tedy cca 14.4 mil. Kč.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.