Jednou z výhod hybridního pohonu automobile se může zdát být situace, kdy dojde palivo pro spalovací motor. V takovém případě by asi logicky měl vůz zapojit elektrický pohon a dojet alespoň k nejbližší čerpací stanici. Ve skutečnosti je však celá problematika o poznání složitější a řešení záleží na konkrétním vozidle.
Problémem může být už fakt, že většina běžných hybridů disponuje jen velmi malou baterií, se kterou je dojezd vozu omezen na pár kilometrů, třeba nejběžnější Prius dojede jen asi 2 kilometry s maximální rychlostí pod 50 km/h. To tedy nestačí ani k dojezdu na pumpu, ale je to dost pro odstavení vozidla na vhodném místě, nemusíte se tedy obávat že zůstanete stát uprostřed křižovatky nebo na úzké cestě blokující provoz.
Vůz navíc ani neumožní úplné vybití baterie, kvůli ochrany systému se vůz pokusí o nastartování motoru už na 40 % kapacity baterie a pokud se to nepodaří ani na třetí pokus, tak se celý systém vypne. V případě že vám dojde palivo v nádrži navíc nemůžete jen dolít více benzínu a pokračovat v jízdě, systém vozu ukáže chybový kód a neumožní vám nastartovat bez toho, že by se chybový kód vyresetoval. Například v USA také můžete riskovat porušení své záruky, Toyota totiž jízdu bez paliva zakazuje a upozorňuje, že to může vést k poškození celého systému.
Problémem je pak také odtažení vozidla, vzhledem k nepřítomnosti tradičního neutrálu se vůz nedá tlačit a při tažení za odtahovkou u některých modelů hrozí přehřátí systému, vzhledem k tomu že elektrický motor je stále schopen generovat elektřinu. Například Toyota však tvrdí, že tento problém u jejích vozů neexistuje, protože bez spuštěného vozu se v elektromotoru žádná energie negeneruje.
Některé vozy, jako například hybridní verze modelů GM, navíc ani neumožňují jízdu bez paliva v nádrži. Oficiálním důvodem je možnost poškození baterie vozu v případě, že spalovací motor není funkční. V takovém případě tedy ochranný systém vozu vypne vozidlo a neumožní jej opět spustit bez přítomnosti paliva.
Naopak vozy Hyundai nebo Kia jsou schopny jízdy na baterii, poté stačí pouze doplnit palivo a celý systém se rozjede jako předtím, bez nutnosti zásahu technika. Podobně tomu je u hybridnch vozů PSA, které kombinují dieselovový motor s elektromotorem.
Dalším problémem se může stát vybití 12 V baterie, kterou hybridy využívají stejně jako běžné spalovací auta pro startování. Při pohledu pod kapotu hybridního Lexusu nebo Toyoty vás může zmást nepřítomnost běžné autobaterie, ta se totiž nachází v zádi vozu. Pod kapotou jsou ale výstupy z baterie, kam se svorky kabelu připojí stejně jako na konvenčním voze. Například nové hybridní modely Hyundai a Kia, jako Ioniq nebo Niro, ale nemají konvenční autobaterii. Místo toho je vedle hlavní baterie menší lithium-ion baterie, která se pomocí tlačítka v interiéru dokáže nabít z hlavní baterie.
Ještě větším problémem je ale úplné vybití hlavní baterie hybridního systému. Jediná možnost, jak ji dobít je v servisech Toyoty. Dle vyjádření firmy se ale například ve Spojených státech doposud nestalo, že by tuto možnost někdo potřeboval využít.
U moderních plug-in hybridů je situace poněkud odlišná, tyto vozy jsou totiž schopny delšího provozu pouze na baterii a spalovací motor vůbec nepotřebují. V případě že vám dojde palivo se tedy pouze přepnou do EV režimu. Vzhledem k nižšímu výkonu elektromotoru použitému v takových vozech však nemůžete počítat se setjnými jízdními vlastnostmi jako v hybridním režimu. Pokud ale dojde energie i v baterii, nezbývá vám než zavolat odtahovku.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.