Nedávno jsme si ukázali, jak na brzdě dopadly dva stroje z bývalého východního bloku. Záporožec i Škoda 1000 se za dekády svého provozu rozloučily se slušnou částí výkonu, jak ale dopadl ten nejvysmívanější z vysmívaných?
Trabant je legenda, kterou pozná opravdu každý, včetně lidí kteří jinak rozeznávají auta jen dle barev. O hrůzách jeho provozu slyšeli i v zemích kde se nikdy neprodával a stal se synonymem pro špatné auto. Dnes už však jde o veterána, který si získal davy příznivců a ceny zachovalých kousků stoupají.
První Trabant, model P50, sjel z linek automobilky VEB Sachsering už v roce 1957. Ještě o dva roky dříve se na trh dostal vůz AWZ P70 Zwickau, který už nesl typické prvky pozdější legendy, dvoutaktní motor a duroplastovou dvoudveřovou karosérii typu sedan. Nejslavnější 601 se začal vyrábět v roce 1963, ve verzích sedan a kombi. Dle tvůrců měl nabídnout Němcům levné ale spolehlivé auto, dostatečně jednoduché na to, aby si na něm mohl každý sám provádět opravy. V počátcích navíc ani nebyl výrazně zastaralý, koncepce vše vpředu i nezávislé odpružení na všech kolech byla na socialistický stát dosti pokroková řešení.
Malý dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec o objemu 594.5 ccm z počátku nabízel výkon 23 koní, od roku 1969 se pak zvýšil na 26 koní. S tím dokázal Trabant dosáhnout maximální rychlosti asi 107 km/h a zrychlení z nuly na sto někde nad půl minuty. I přesto ale ve své době Trabanty dosáhly úspěchů v rallye, samozřejmě ale s určitými úpravami.
Trabant 601 Universal maďarského majitele je z roku 1987, tedy už z posledních let produkce, těsně před posledním pokusem s motorem od Volkswagenu. Navenek se však snaží vypadat jako model z roku 1963, s odlišnou maskou chladiče a logem s křídly po stranách i dalšími detaily. Vůz byl koupen jako nový v Maďarsku, má prý najeto kolem 50 tisíc km a dnes je u svého druhého majitele, který jej má jako veterána na víkendy.
Při testování na brzdě se všichni přítomní dohadovali, jaký úbytek výkonu se u 32 let starého auta projeví. Někdo tipoval že v něm zbylo tak 20-22 koní, zatímco někdo řekl, že tak malý výkon na brzdě ani nebudou schopni změřit. Po několika měřeních však displej ukázal hodnotu 26.8 koně, tedy ještě o 0.8 více, než by měl mít. Úbytek se ale projevil v točivém momentu, Maďaři naměřili 49.5 Nm při 3000 ot/min, oproti původním 54 Nm. Oproti československému i sovětskému stroji parádní výsledek, není tedy divu že byl mladý majitel po měření na svůj vůz náležitě pyšný.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.