Nedávno jsme si ukázali, jak na brzdě dopadly dva stroje z bývalého východního bloku. Záporožec i Škoda 1000 se za dekády svého provozu rozloučily se slušnou částí výkonu, jak ale dopadl ten nejvysmívanější z vysmívaných?
Trabant je legenda, kterou pozná opravdu každý, včetně lidí kteří jinak rozeznávají auta jen dle barev. O hrůzách jeho provozu slyšeli i v zemích kde se nikdy neprodával a stal se synonymem pro špatné auto. Dnes už však jde o veterána, který si získal davy příznivců a ceny zachovalých kousků stoupají.
První Trabant, model P50, sjel z linek automobilky VEB Sachsering už v roce 1957. Ještě o dva roky dříve se na trh dostal vůz AWZ P70 Zwickau, který už nesl typické prvky pozdější legendy, dvoutaktní motor a duroplastovou dvoudveřovou karosérii typu sedan. Nejslavnější 601 se začal vyrábět v roce 1963, ve verzích sedan a kombi. Dle tvůrců měl nabídnout Němcům levné ale spolehlivé auto, dostatečně jednoduché na to, aby si na něm mohl každý sám provádět opravy. V počátcích navíc ani nebyl výrazně zastaralý, koncepce vše vpředu i nezávislé odpružení na všech kolech byla na socialistický stát dosti pokroková řešení.
Malý dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec o objemu 594.5 ccm z počátku nabízel výkon 23 koní, od roku 1969 se pak zvýšil na 26 koní. S tím dokázal Trabant dosáhnout maximální rychlosti asi 107 km/h a zrychlení z nuly na sto někde nad půl minuty. I přesto ale ve své době Trabanty dosáhly úspěchů v rallye, samozřejmě ale s určitými úpravami.
Trabant 601 Universal maďarského majitele je z roku 1987, tedy už z posledních let produkce, těsně před posledním pokusem s motorem od Volkswagenu. Navenek se však snaží vypadat jako model z roku 1963, s odlišnou maskou chladiče a logem s křídly po stranách i dalšími detaily. Vůz byl koupen jako nový v Maďarsku, má prý najeto kolem 50 tisíc km a dnes je u svého druhého majitele, který jej má jako veterána na víkendy.
Při testování na brzdě se všichni přítomní dohadovali, jaký úbytek výkonu se u 32 let starého auta projeví. Někdo tipoval že v něm zbylo tak 20-22 koní, zatímco někdo řekl, že tak malý výkon na brzdě ani nebudou schopni změřit. Po několika měřeních však displej ukázal hodnotu 26.8 koně, tedy ještě o 0.8 více, než by měl mít. Úbytek se ale projevil v točivém momentu, Maďaři naměřili 49.5 Nm při 3000 ot/min, oproti původním 54 Nm. Oproti československému i sovětskému stroji parádní výsledek, není tedy divu že byl mladý majitel po měření na svůj vůz náležitě pyšný.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?