Nedávno jsme si ukázali, jak na brzdě dopadly dva stroje z bývalého východního bloku. Záporožec i Škoda 1000 se za dekády svého provozu rozloučily se slušnou částí výkonu, jak ale dopadl ten nejvysmívanější z vysmívaných?
Trabant je legenda, kterou pozná opravdu každý, včetně lidí kteří jinak rozeznávají auta jen dle barev. O hrůzách jeho provozu slyšeli i v zemích kde se nikdy neprodával a stal se synonymem pro špatné auto. Dnes už však jde o veterána, který si získal davy příznivců a ceny zachovalých kousků stoupají.
První Trabant, model P50, sjel z linek automobilky VEB Sachsering už v roce 1957. Ještě o dva roky dříve se na trh dostal vůz AWZ P70 Zwickau, který už nesl typické prvky pozdější legendy, dvoutaktní motor a duroplastovou dvoudveřovou karosérii typu sedan. Nejslavnější 601 se začal vyrábět v roce 1963, ve verzích sedan a kombi. Dle tvůrců měl nabídnout Němcům levné ale spolehlivé auto, dostatečně jednoduché na to, aby si na něm mohl každý sám provádět opravy. V počátcích navíc ani nebyl výrazně zastaralý, koncepce vše vpředu i nezávislé odpružení na všech kolech byla na socialistický stát dosti pokroková řešení.
Malý dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec o objemu 594.5 ccm z počátku nabízel výkon 23 koní, od roku 1969 se pak zvýšil na 26 koní. S tím dokázal Trabant dosáhnout maximální rychlosti asi 107 km/h a zrychlení z nuly na sto někde nad půl minuty. I přesto ale ve své době Trabanty dosáhly úspěchů v rallye, samozřejmě ale s určitými úpravami.
Trabant 601 Universal maďarského majitele je z roku 1987, tedy už z posledních let produkce, těsně před posledním pokusem s motorem od Volkswagenu. Navenek se však snaží vypadat jako model z roku 1963, s odlišnou maskou chladiče a logem s křídly po stranách i dalšími detaily. Vůz byl koupen jako nový v Maďarsku, má prý najeto kolem 50 tisíc km a dnes je u svého druhého majitele, který jej má jako veterána na víkendy.
Při testování na brzdě se všichni přítomní dohadovali, jaký úbytek výkonu se u 32 let starého auta projeví. Někdo tipoval že v něm zbylo tak 20-22 koní, zatímco někdo řekl, že tak malý výkon na brzdě ani nebudou schopni změřit. Po několika měřeních však displej ukázal hodnotu 26.8 koně, tedy ještě o 0.8 více, než by měl mít. Úbytek se ale projevil v točivém momentu, Maďaři naměřili 49.5 Nm při 3000 ot/min, oproti původním 54 Nm. Oproti československému i sovětskému stroji parádní výsledek, není tedy divu že byl mladý majitel po měření na svůj vůz náležitě pyšný.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.