Nedávno jsme si ukázali, jak na brzdě dopadly dva stroje z bývalého východního bloku. Záporožec i Škoda 1000 se za dekády svého provozu rozloučily se slušnou částí výkonu, jak ale dopadl ten nejvysmívanější z vysmívaných?
Trabant je legenda, kterou pozná opravdu každý, včetně lidí kteří jinak rozeznávají auta jen dle barev. O hrůzách jeho provozu slyšeli i v zemích kde se nikdy neprodával a stal se synonymem pro špatné auto. Dnes už však jde o veterána, který si získal davy příznivců a ceny zachovalých kousků stoupají.
První Trabant, model P50, sjel z linek automobilky VEB Sachsering už v roce 1957. Ještě o dva roky dříve se na trh dostal vůz AWZ P70 Zwickau, který už nesl typické prvky pozdější legendy, dvoutaktní motor a duroplastovou dvoudveřovou karosérii typu sedan. Nejslavnější 601 se začal vyrábět v roce 1963, ve verzích sedan a kombi. Dle tvůrců měl nabídnout Němcům levné ale spolehlivé auto, dostatečně jednoduché na to, aby si na něm mohl každý sám provádět opravy. V počátcích navíc ani nebyl výrazně zastaralý, koncepce vše vpředu i nezávislé odpružení na všech kolech byla na socialistický stát dosti pokroková řešení.
Malý dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec o objemu 594.5 ccm z počátku nabízel výkon 23 koní, od roku 1969 se pak zvýšil na 26 koní. S tím dokázal Trabant dosáhnout maximální rychlosti asi 107 km/h a zrychlení z nuly na sto někde nad půl minuty. I přesto ale ve své době Trabanty dosáhly úspěchů v rallye, samozřejmě ale s určitými úpravami.
Trabant 601 Universal maďarského majitele je z roku 1987, tedy už z posledních let produkce, těsně před posledním pokusem s motorem od Volkswagenu. Navenek se však snaží vypadat jako model z roku 1963, s odlišnou maskou chladiče a logem s křídly po stranách i dalšími detaily. Vůz byl koupen jako nový v Maďarsku, má prý najeto kolem 50 tisíc km a dnes je u svého druhého majitele, který jej má jako veterána na víkendy.
Při testování na brzdě se všichni přítomní dohadovali, jaký úbytek výkonu se u 32 let starého auta projeví. Někdo tipoval že v něm zbylo tak 20-22 koní, zatímco někdo řekl, že tak malý výkon na brzdě ani nebudou schopni změřit. Po několika měřeních však displej ukázal hodnotu 26.8 koně, tedy ještě o 0.8 více, než by měl mít. Úbytek se ale projevil v točivém momentu, Maďaři naměřili 49.5 Nm při 3000 ot/min, oproti původním 54 Nm. Oproti československému i sovětskému stroji parádní výsledek, není tedy divu že byl mladý majitel po měření na svůj vůz náležitě pyšný.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.