Letitý trabant 601 na měření výkonu? Jeho majitel nevycházel z údivu

-mdo / AutoRoad.cz, 12. ledna 2019, 12:39 Google+

Nedávno jsme si ukázali, jak na brzdě dopadly dva stroje z bývalého východního bloku. Záporožec i Škoda 1000 se za dekády svého provozu rozloučily se slušnou částí výkonu, jak ale dopadl ten nejvysmívanější z vysmívaných?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Trabant 601

Trabant 601 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Trabant je legenda, kterou pozná opravdu každý, včetně lidí kteří jinak rozeznávají auta jen dle barev. O hrůzách jeho provozu slyšeli i v zemích kde se nikdy neprodával a stal se synonymem pro špatné auto. Dnes už však jde o veterána, který si získal davy příznivců a ceny zachovalých kousků stoupají. 

img-responsive

Trabant 601 | foto: youtube.com/Totalcar.hu

První Trabant, model P50, sjel z linek automobilky VEB Sachsering už v roce 1957. Ještě o dva roky dříve se na trh dostal vůz AWZ P70 Zwickau, který už nesl typické prvky pozdější legendy, dvoutaktní motor a duroplastovou dvoudveřovou karosérii typu sedan. Nejslavnější 601 se začal vyrábět v roce 1963, ve verzích sedan a kombi. Dle tvůrců měl nabídnout Němcům levné ale spolehlivé auto, dostatečně jednoduché na to, aby si na něm mohl každý sám provádět opravy. V počátcích navíc ani nebyl výrazně zastaralý, koncepce vše vpředu i nezávislé odpružení na všech kolech byla na socialistický stát dosti pokroková řešení.

Malý dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec o objemu 594.5 ccm z počátku nabízel výkon 23 koní, od roku 1969 se pak zvýšil na 26 koní. S tím dokázal Trabant dosáhnout maximální rychlosti asi 107 km/h a zrychlení z nuly na sto někde nad půl minuty. I přesto ale ve své době Trabanty dosáhly úspěchů v rallye, samozřejmě ale s určitými úpravami.

Trabant 601 na brzdě | zdroj: youtube.com/Totalcar.hu

Trabant 601 Universal maďarského majitele je z roku 1987, tedy už z posledních let produkce, těsně před posledním pokusem s motorem od Volkswagenu. Navenek se však snaží vypadat jako model z roku 1963, s odlišnou maskou chladiče a logem s křídly po stranách i dalšími detaily. Vůz byl koupen jako nový v Maďarsku, má prý najeto kolem 50 tisíc km a dnes je u svého druhého majitele, který jej má jako veterána na víkendy. 

Při testování na brzdě se všichni přítomní dohadovali, jaký úbytek výkonu se u 32 let starého auta projeví. Někdo tipoval že v něm zbylo tak 20-22 koní, zatímco někdo řekl, že tak malý výkon na brzdě ani nebudou schopni změřit. Po několika měřeních však displej ukázal hodnotu 26.8 koně, tedy ještě o 0.8 více, než by měl mít. Úbytek se ale projevil v točivém momentu, Maďaři naměřili 49.5 Nm při 3000 ot/min, oproti původním 54 Nm. Oproti československému i sovětskému stroji parádní výsledek, není tedy divu že byl mladý majitel po měření na svůj vůz náležitě pyšný. 

 

Vytisknout

Diskuze: Letitý trabant 601 na měření výkonu? Jeho majitel nevycházel z údivu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Rolls-Royce Cullinan

Automobilce Rolls-Royce se daří, loni prodala nejvíce aut za dobu své existence

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud