Mytí auta v zimě? Vyhraďte si k tomu více času než v létě

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. ledna 2019 14:54
Sdílej:

Mytí vozu si většina z nás spojuje hlavně s letními měsíci, kdy chceme mít vůz čistý od všudypřítomného hmyzu a chceme si vychutnat jeho zářivý lak na slunci. Pravdou však je, že v zimních měsících bychom svému vozu měli dopřávat pravidelnou očistu ideálně ještě častěji. Nejde přitom ani tak o vzhled, jako spíš o životnost vozu.

Každý rok rozsypou silničáři po zmrzlých či zasněžených silnicích tisíce tun posypové soli, díky čemuž lze zajistit bezpečnou sjízdnost většiny komunikací i v extrémním počasí. Sůl však není dobrá jen v rozpouštění sněhu a náledí, ale také v ničení našich automobilů.

Sůl totiž vede k oxidaci kovů, na což nejvíce trpí podvozek. Dříve nebo později se však i na lakovaných kovových panelech našich vozů začnou objevovat bublinky, pod kterými bují koroze. A pokud už jste s korozí někdy bojovali, pak jistě dobře víte, že je to boj zdlouhavý, namáhavý a finančně náročný.

Rozvoj koroze u automobilu se přitom dá poměrně výrazně zbrzdit a to naprosto jednoduchým způsobem: časným, důkladným a hlavně pravidelným mytím. Nabízí se ale otázka, jak často by se tedy vůz měl mýt?

Podle webu HowStuffWorks doporučuje většina expertů mytí vozu cca jednou za čtrnáct dnů. Pokud ale bydlíte v oblastech, kde se často solí, není na škodu interval zkrátit. Pokud se pohybujete v oblastech, kde sníh vydrží nanejvýš několik dnů, je vhodné auto umýt hned poté, co roztaje.

Bavíme se však o případech, kdy vůz využíváte ke každodennímu dojíždění.  Pokud s vozem nejezdíte příliš často a parkujete ho v suché garáži, stranou od korozivních látek, pak by neměl být problém ani s delšími intervaly. 

Před mytím vozu je vhodné porozhlédnout se po myčkách s ručním mytím. Začněte klasicky s mytím odshora dolů a zvláštní péči věnujte podběhům a podvozku. Pamatujte přitom, že sůl a nečistoty mají tendence držet se v různých rozích a lemech. Snažte se proto tato místa důkladně vymýt - v některých případech se totiž může stát, že svým neopatrným přístupem naopak zatlačíte sůl do míst, kde předtím nebyla.

Součástí úspěšné obrany před korozí by mělo být i pravidelné voskování laku, což zvýší jeho schopnost odolávat poškozením a současně usnadní pravidelné čištění. A pokud vás při pohledu na ceny vosků / voskování přepadají mdloby, zkuste si někde zjistit, na kolik vyjde vyvařování a lakování korozí poškozených lemů, podběhů, podlah, atd..

V New York Times přirovnávají mytí vozu k čištění zubů. Pokud to děláte pravidelně a správně, snižujete riziko vzniku zubního kazu nebo koroze. A pokud už k jejich vytvoření náhodou dojde, je vhodné to začít urychleně řešit. Čím déle to totiž budete odkládat, tím horším následkům se vystavujete.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.