Mytí auta v zimě? Vyhraďte si k tomu více času než v létě

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. ledna 2019 14:54
Sdílej:

Mytí vozu si většina z nás spojuje hlavně s letními měsíci, kdy chceme mít vůz čistý od všudypřítomného hmyzu a chceme si vychutnat jeho zářivý lak na slunci. Pravdou však je, že v zimních měsících bychom svému vozu měli dopřávat pravidelnou očistu ideálně ještě častěji. Nejde přitom ani tak o vzhled, jako spíš o životnost vozu.

Každý rok rozsypou silničáři po zmrzlých či zasněžených silnicích tisíce tun posypové soli, díky čemuž lze zajistit bezpečnou sjízdnost většiny komunikací i v extrémním počasí. Sůl však není dobrá jen v rozpouštění sněhu a náledí, ale také v ničení našich automobilů.

Sůl totiž vede k oxidaci kovů, na což nejvíce trpí podvozek. Dříve nebo později se však i na lakovaných kovových panelech našich vozů začnou objevovat bublinky, pod kterými bují koroze. A pokud už jste s korozí někdy bojovali, pak jistě dobře víte, že je to boj zdlouhavý, namáhavý a finančně náročný.

Rozvoj koroze u automobilu se přitom dá poměrně výrazně zbrzdit a to naprosto jednoduchým způsobem: časným, důkladným a hlavně pravidelným mytím. Nabízí se ale otázka, jak často by se tedy vůz měl mýt?

Podle webu HowStuffWorks doporučuje většina expertů mytí vozu cca jednou za čtrnáct dnů. Pokud ale bydlíte v oblastech, kde se často solí, není na škodu interval zkrátit. Pokud se pohybujete v oblastech, kde sníh vydrží nanejvýš několik dnů, je vhodné auto umýt hned poté, co roztaje.

Bavíme se však o případech, kdy vůz využíváte ke každodennímu dojíždění.  Pokud s vozem nejezdíte příliš často a parkujete ho v suché garáži, stranou od korozivních látek, pak by neměl být problém ani s delšími intervaly. 

Před mytím vozu je vhodné porozhlédnout se po myčkách s ručním mytím. Začněte klasicky s mytím odshora dolů a zvláštní péči věnujte podběhům a podvozku. Pamatujte přitom, že sůl a nečistoty mají tendence držet se v různých rozích a lemech. Snažte se proto tato místa důkladně vymýt - v některých případech se totiž může stát, že svým neopatrným přístupem naopak zatlačíte sůl do míst, kde předtím nebyla.

Součástí úspěšné obrany před korozí by mělo být i pravidelné voskování laku, což zvýší jeho schopnost odolávat poškozením a současně usnadní pravidelné čištění. A pokud vás při pohledu na ceny vosků / voskování přepadají mdloby, zkuste si někde zjistit, na kolik vyjde vyvařování a lakování korozí poškozených lemů, podběhů, podlah, atd..

V New York Times přirovnávají mytí vozu k čištění zubů. Pokud to děláte pravidelně a správně, snižujete riziko vzniku zubního kazu nebo koroze. A pokud už k jejich vytvoření náhodou dojde, je vhodné to začít urychleně řešit. Čím déle to totiž budete odkládat, tím horším následkům se vystavujete.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?