Znovuzrození dávno mrtvých značek se nestává příliš často a ještě vzácnější jsou příklady, které skončí úspěchem. Jedním z odvážnějších pokusů se v roce 2006 stalo znovuzrození 80 let mrtvé značky Russo-Balt, která vozy vyráběla naposledy ještě v Ruském impériu.
Automobilka Russo-Balt byla založena už v roce 1869 v Rize, tehdejším významném průmyslovém centru Ruského impéria. Zpočátku se firma věnovala produkci vagónů, na osobní vozy se zaměřila až v roce 1908. První model, Russo-Balt C-24/40 vyjel už o rok později, následovaný modifikovaným modelem a poté vozem K-12/20, což je mimochodem také jediný vůz značky, jež se dochoval dodnes. Vozy Russo-Balt patřily mezi ty luxusnější s cenou vyšší než konkurence ze západu, nikdy se proto neprodávaly ve velkých počtech. Proslavily se však díky vítězstvím v mnoha závodech a také si je oblíbil samotný car Mikuláš II. a jeho rodina.
Už v roce 1915 však byla produkce ukončena a car nařídil přestěhování továrny do Moskvy, kde bylo vzhledem k probíhající válce v Evropě bezpečněji. V roce 1918 se už zestátněná automobilka přejmenovala na Prombron a nadále produkovala vozy založené na starších modelech Russo-Baltu. Ani Prombron se však dlouho neudržel a poslední vůz z jeho bran vyjel v roce 1926.
O téměř 80. let později se ruská společnost A:Level rozhodla postavit koncept ve stylu vozů z 30. a 40. let. Se stavbou vozů již měli zkušenost, o rok dříve totiž na bázi BMW 850 CSi postavili kupé designem evokující GAZ 21 Volga, avšak s karosérií kupé a motorem V12. Na design nového konceptu byla vypsána veřejná soutěž, kterou vyhrál gruzínský designér Zviad Tsikolia. Do projektu vozu investoval 2 miliony dolarů ruský podnikatel Viktor Taknov, který také vlastnil ochrannou známku Russo-Balt. Ta byla posléze převedena na A:Level a nový vůz měl tedy vzniknout pod znovuzrozenou značkou.
Samotný A:Level však neměl dostatek zkušeností pro kompletní stavbu vozu a tak se navázala spolupráce s německou firmou GERG, která staví koncepty vozidel pro zavedené výrobce. Jedním z důvodů pro zvolení právě německé firmy byl fakt, že Německo také omývá Baltské moře a nejde tedy o zradu Russo-Baltu.
Koncept pojmenovaný Russo-Baltique Impression byl představen na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v roce 2006. Vůz silně inspirovaný designem meziválečných vozů nabídl elegantní karbonovou karosérií kupé s kabinou zúženou vzadu do špičky, vertikální masku chladiče, zakrytá zadní kola a dveře otevírané proti směru jízdy. Pod kapotou pracoval dvanáctiválec M275 AMG z Mercedes-Benz CL 65 AMG, o výkonu 612 koní, spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Stejně jako karosérie i podvozek byl vyroben z karbonu. Čtyřmístný a minimalisticky ztvárněný interiér využíval dřevo zebrawood z Afriky a to i na volantu a voliči jízdních režimů.
Původní plány počítaly s výrobou omezené série vozů, pokud se podaří sehnat deset objednávek. Cena zveřejněna nikdy nebyla, měla by se však pohybovat kolem 1.5 milionu eur, což by z Impression udělalo jedno z nejdražších aut své doby. 12 až 18 měsíců trvající výroba každého kusu měla probíhat v továrně GERG poblíž Mnichova. Dalším modelem znovuzrozené značky se měl stát dvoumístný supersport. Na výrobu Impression však nakonec nikdy nedošlo a žádný další pokus o znovuzrození značky už neproběhl.
Na tradici původního Russo-Baltu se snaží navázat i litevská automobilka Dartz z Rigy, která staví opulentní SUV. Jedním z modelů je vůz nazvaný Prombron s nápisem Prombron (ex Russo-Baltique) na logu. Vozy Dartz si zajistily publicitu zejména šíleným vzhledem a výbavou, jedna z limitovaných edic vozu byla nabízena se třemi lahvemi nejdražší vodky světa, pojmenované právě Russo-Baltique, s hodnotou 1.3 milionu dolarů za láhev.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.