Russo-Baltique Impression - Pokus o znovuzrození 80 let mrtvé značky zaujal designem

-mdo / AutoRoad.cz, 19. prosince 2018, 16:27 Aktualizováno 19.12.2018, 19:32 Google+

Znovuzrození dávno mrtvých značek se nestává příliš často a ještě vzácnější jsou příklady, které skončí úspěchem. Jedním z odvážnějších pokusů se v roce 2006 stalo znovuzrození 80 let mrtvé značky Russo-Balt, která vozy vyráběla naposledy ještě v Ruském impériu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Russo-Baltique Impression

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Automobilka Russo-Balt byla založena už v roce 1869 v Rize, tehdejším významném průmyslovém centru Ruského impéria. Zpočátku se firma věnovala produkci vagónů, na osobní vozy se zaměřila až v roce 1908. První model, Russo-Balt C-24/40 vyjel už o rok později, následovaný modifikovaným modelem a poté vozem K-12/20, což je mimochodem také jediný vůz značky, jež se dochoval dodnes. Vozy Russo-Balt patřily mezi ty luxusnější s cenou vyšší než konkurence ze západu, nikdy se proto neprodávaly ve velkých počtech. Proslavily se však díky vítězstvím v mnoha závodech a také si je oblíbil samotný car Mikuláš II. a jeho rodina.

img-responsive

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Už v roce 1915 však byla produkce ukončena a car nařídil přestěhování továrny do Moskvy, kde bylo vzhledem k probíhající válce v Evropě bezpečněji. V roce 1918 se už zestátněná automobilka přejmenovala na Prombron a nadále produkovala vozy založené na starších modelech Russo-Baltu. Ani Prombron se však dlouho neudržel a poslední vůz z jeho bran vyjel v roce 1926.

O téměř 80. let později se ruská společnost A:Level rozhodla postavit koncept ve stylu vozů z 30. a 40. let. Se stavbou vozů již měli zkušenost, o rok dříve totiž na bázi BMW 850 CSi postavili kupé designem evokující GAZ 21 Volga, avšak s karosérií kupé a motorem V12. Na design nového konceptu byla vypsána veřejná soutěž, kterou vyhrál gruzínský designér Zviad Tsikolia. Do projektu vozu investoval 2 miliony dolarů ruský podnikatel Viktor Taknov, který také vlastnil ochrannou známku Russo-Balt. Ta byla posléze převedena na A:Level a nový vůz měl tedy vzniknout pod znovuzrozenou značkou.

img-responsive

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Samotný A:Level však neměl dostatek zkušeností pro kompletní stavbu vozu a tak se navázala spolupráce s německou firmou GERG, která staví koncepty vozidel pro zavedené výrobce. Jedním z důvodů pro zvolení právě německé firmy byl fakt, že Německo také omývá Baltské moře a nejde tedy o zradu Russo-Baltu.

Koncept pojmenovaný Russo-Baltique Impression byl představen na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v roce 2006. Vůz silně inspirovaný designem meziválečných vozů nabídl elegantní karbonovou karosérií kupé s kabinou zúženou vzadu do špičky, vertikální masku chladiče, zakrytá zadní kola a dveře otevírané proti směru jízdy. Pod kapotou pracoval dvanáctiválec M275 AMG z Mercedes-Benz CL 65 AMG, o výkonu 612 koní, spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Stejně jako karosérie i podvozek byl vyroben z karbonu. Čtyřmístný a minimalisticky ztvárněný interiér využíval dřevo zebrawood z Afriky a to i na volantu a voliči jízdních režimů.

img-responsive

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Původní plány počítaly s výrobou omezené série vozů, pokud se podaří sehnat deset objednávek. Cena zveřejněna nikdy nebyla, měla by se však pohybovat kolem 1.5 milionu eur, což by z Impression udělalo jedno z nejdražších aut své doby. 12 až 18 měsíců trvající výroba každého kusu měla probíhat v továrně GERG poblíž Mnichova. Dalším modelem znovuzrozené značky se měl stát dvoumístný supersport. Na výrobu Impression však nakonec nikdy nedošlo a žádný další pokus o znovuzrození značky už neproběhl.

Na tradici původního Russo-Baltu se snaží navázat i litevská automobilka Dartz z Rigy, která staví opulentní SUV. Jedním z modelů je vůz nazvaný Prombron s nápisem Prombron (ex Russo-Baltique) na logu. Vozy Dartz si zajistily publicitu zejména šíleným vzhledem a výbavou, jedna z limitovaných edic vozu byla nabízena se třemi lahvemi nejdražší vodky světa, pojmenované právě Russo-Baltique, s hodnotou 1.3 milionu dolarů za láhev.

Vytisknout

Diskuze: Russo-Baltique Impression - Pokus o znovuzrození 80 let mrtvé značky zaujal designem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Chrysler LeBaron

Frank Sinatra a jeho dřevěný kombík? Takto se hvězdný zpěvák zbavoval nechtěné…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud