Russo-Baltique Impression - Pokus o znovuzrození 80 let mrtvé značky zaujal designem

-mdo / AutoRoad.cz, 19. prosince 2018, 16:27 Aktualizováno 19.12.2018, 19:32 Google+

Znovuzrození dávno mrtvých značek se nestává příliš často a ještě vzácnější jsou příklady, které skončí úspěchem. Jedním z odvážnějších pokusů se v roce 2006 stalo znovuzrození 80 let mrtvé značky Russo-Balt, která vozy vyráběla naposledy ještě v Ruském impériu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Russo-Baltique Impression

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Automobilka Russo-Balt byla založena už v roce 1869 v Rize, tehdejším významném průmyslovém centru Ruského impéria. Zpočátku se firma věnovala produkci vagónů, na osobní vozy se zaměřila až v roce 1908. První model, Russo-Balt C-24/40 vyjel už o rok později, následovaný modifikovaným modelem a poté vozem K-12/20, což je mimochodem také jediný vůz značky, jež se dochoval dodnes. Vozy Russo-Balt patřily mezi ty luxusnější s cenou vyšší než konkurence ze západu, nikdy se proto neprodávaly ve velkých počtech. Proslavily se však díky vítězstvím v mnoha závodech a také si je oblíbil samotný car Mikuláš II. a jeho rodina.

img-responsive

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Už v roce 1915 však byla produkce ukončena a car nařídil přestěhování továrny do Moskvy, kde bylo vzhledem k probíhající válce v Evropě bezpečněji. V roce 1918 se už zestátněná automobilka přejmenovala na Prombron a nadále produkovala vozy založené na starších modelech Russo-Baltu. Ani Prombron se však dlouho neudržel a poslední vůz z jeho bran vyjel v roce 1926.

O téměř 80. let později se ruská společnost A:Level rozhodla postavit koncept ve stylu vozů z 30. a 40. let. Se stavbou vozů již měli zkušenost, o rok dříve totiž na bázi BMW 850 CSi postavili kupé designem evokující GAZ 21 Volga, avšak s karosérií kupé a motorem V12. Na design nového konceptu byla vypsána veřejná soutěž, kterou vyhrál gruzínský designér Zviad Tsikolia. Do projektu vozu investoval 2 miliony dolarů ruský podnikatel Viktor Taknov, který také vlastnil ochrannou známku Russo-Balt. Ta byla posléze převedena na A:Level a nový vůz měl tedy vzniknout pod znovuzrozenou značkou.

img-responsive

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Samotný A:Level však neměl dostatek zkušeností pro kompletní stavbu vozu a tak se navázala spolupráce s německou firmou GERG, která staví koncepty vozidel pro zavedené výrobce. Jedním z důvodů pro zvolení právě německé firmy byl fakt, že Německo také omývá Baltské moře a nejde tedy o zradu Russo-Baltu.

Koncept pojmenovaný Russo-Baltique Impression byl představen na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v roce 2006. Vůz silně inspirovaný designem meziválečných vozů nabídl elegantní karbonovou karosérií kupé s kabinou zúženou vzadu do špičky, vertikální masku chladiče, zakrytá zadní kola a dveře otevírané proti směru jízdy. Pod kapotou pracoval dvanáctiválec M275 AMG z Mercedes-Benz CL 65 AMG, o výkonu 612 koní, spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Stejně jako karosérie i podvozek byl vyroben z karbonu. Čtyřmístný a minimalisticky ztvárněný interiér využíval dřevo zebrawood z Afriky a to i na volantu a voliči jízdních režimů.

img-responsive

Russo-Baltique Impression | foto: wheelsage.org

Původní plány počítaly s výrobou omezené série vozů, pokud se podaří sehnat deset objednávek. Cena zveřejněna nikdy nebyla, měla by se však pohybovat kolem 1.5 milionu eur, což by z Impression udělalo jedno z nejdražších aut své doby. 12 až 18 měsíců trvající výroba každého kusu měla probíhat v továrně GERG poblíž Mnichova. Dalším modelem znovuzrozené značky se měl stát dvoumístný supersport. Na výrobu Impression však nakonec nikdy nedošlo a žádný další pokus o znovuzrození značky už neproběhl.

Na tradici původního Russo-Baltu se snaží navázat i litevská automobilka Dartz z Rigy, která staví opulentní SUV. Jedním z modelů je vůz nazvaný Prombron s nápisem Prombron (ex Russo-Baltique) na logu. Vozy Dartz si zajistily publicitu zejména šíleným vzhledem a výbavou, jedna z limitovaných edic vozu byla nabízena se třemi lahvemi nejdražší vodky světa, pojmenované právě Russo-Baltique, s hodnotou 1.3 milionu dolarů za láhev.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Russo-Baltique Impression - Pokus o znovuzrození 80 let mrtvé značky zaujal designem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autobazary

Proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě? Důvodů je celá řada

Škoda Kamiq Scoutline

ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

mitsubishi l200

Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

Škoda Octavia Liftback

NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

Honda Civic Type R

Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

Brussels-Motor-Show

Jsou PHEV trumfem výrobců automobilů pro rok 2020?

Toyota RAV4 plug in hybrid

Stane se Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bestsellerem roku 2020?

Toyota GR Supra

Toyota představuje model GR Supra s novým přeplňovaným motorem 2,0 litru

VAZ-2107 Mad Max

Postapokalyptická Lada pro Šíleného Maxe? Na Ukrajině je možné vše

Toyota

Toyota spouští službu KINTO na pronájem sdílení a spolujízdu aut

reklama

Doporučujeme

Chrysler LeBaron

Frank Sinatra a jeho dřevěný kombík? Takto se hvězdný zpěvák zbavoval nechtěné…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Stane se Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bestsellerem roku 2020?

  2. Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

  3. NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

  4. Test: Honda HR-V 1.5 VTEC TURBO Sport, hot-hatch na chůdách

  5. Po městě bez emisí, e-skútry od firmy Hecht

  6. Automechanici zveřejnili 5 nejčastějších zimních potíží s autem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud