Russo-Baltique Impression - Pokus o znovuzrození 80 let mrtvé značky zaujal designem

Russo-Baltique Impression
Russo-Baltique Impression, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 19. prosince 2018 16:27 | akt. 19. prosince 2018 19:32
Sdílej:

Znovuzrození dávno mrtvých značek se nestává příliš často a ještě vzácnější jsou příklady, které skončí úspěchem. Jedním z odvážnějších pokusů se v roce 2006 stalo znovuzrození 80 let mrtvé značky Russo-Balt, která vozy vyráběla naposledy ještě v Ruském impériu.

Automobilka Russo-Balt byla založena už v roce 1869 v Rize, tehdejším významném průmyslovém centru Ruského impéria. Zpočátku se firma věnovala produkci vagónů, na osobní vozy se zaměřila až v roce 1908. První model, Russo-Balt C-24/40 vyjel už o rok později, následovaný modifikovaným modelem a poté vozem K-12/20, což je mimochodem také jediný vůz značky, jež se dochoval dodnes. Vozy Russo-Balt patřily mezi ty luxusnější s cenou vyšší než konkurence ze západu, nikdy se proto neprodávaly ve velkých počtech. Proslavily se však díky vítězstvím v mnoha závodech a také si je oblíbil samotný car Mikuláš II. a jeho rodina.

Už v roce 1915 však byla produkce ukončena a car nařídil přestěhování továrny do Moskvy, kde bylo vzhledem k probíhající válce v Evropě bezpečněji. V roce 1918 se už zestátněná automobilka přejmenovala na Prombron a nadále produkovala vozy založené na starších modelech Russo-Baltu. Ani Prombron se však dlouho neudržel a poslední vůz z jeho bran vyjel v roce 1926.

O téměř 80. let později se ruská společnost A:Level rozhodla postavit koncept ve stylu vozů z 30. a 40. let. Se stavbou vozů již měli zkušenost, o rok dříve totiž na bázi BMW 850 CSi postavili kupé designem evokující GAZ 21 Volga, avšak s karosérií kupé a motorem V12. Na design nového konceptu byla vypsána veřejná soutěž, kterou vyhrál gruzínský designér Zviad Tsikolia. Do projektu vozu investoval 2 miliony dolarů ruský podnikatel Viktor Taknov, který také vlastnil ochrannou známku Russo-Balt. Ta byla posléze převedena na A:Level a nový vůz měl tedy vzniknout pod znovuzrozenou značkou.

Samotný A:Level však neměl dostatek zkušeností pro kompletní stavbu vozu a tak se navázala spolupráce s německou firmou GERG, která staví koncepty vozidel pro zavedené výrobce. Jedním z důvodů pro zvolení právě německé firmy byl fakt, že Německo také omývá Baltské moře a nejde tedy o zradu Russo-Baltu.

Koncept pojmenovaný Russo-Baltique Impression byl představen na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v roce 2006. Vůz silně inspirovaný designem meziválečných vozů nabídl elegantní karbonovou karosérií kupé s kabinou zúženou vzadu do špičky, vertikální masku chladiče, zakrytá zadní kola a dveře otevírané proti směru jízdy. Pod kapotou pracoval dvanáctiválec M275 AMG z Mercedes-Benz CL 65 AMG, o výkonu 612 koní, spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Stejně jako karosérie i podvozek byl vyroben z karbonu. Čtyřmístný a minimalisticky ztvárněný interiér využíval dřevo zebrawood z Afriky a to i na volantu a voliči jízdních režimů.

Původní plány počítaly s výrobou omezené série vozů, pokud se podaří sehnat deset objednávek. Cena zveřejněna nikdy nebyla, měla by se však pohybovat kolem 1.5 milionu eur, což by z Impression udělalo jedno z nejdražších aut své doby. 12 až 18 měsíců trvající výroba každého kusu měla probíhat v továrně GERG poblíž Mnichova. Dalším modelem znovuzrozené značky se měl stát dvoumístný supersport. Na výrobu Impression však nakonec nikdy nedošlo a žádný další pokus o znovuzrození značky už neproběhl.

Na tradici původního Russo-Baltu se snaží navázat i litevská automobilka Dartz z Rigy, která staví opulentní SUV. Jedním z modelů je vůz nazvaný Prombron s nápisem Prombron (ex Russo-Baltique) na logu. Vozy Dartz si zajistily publicitu zejména šíleným vzhledem a výbavou, jedna z limitovaných edic vozu byla nabízena se třemi lahvemi nejdražší vodky světa, pojmenované právě Russo-Baltique, s hodnotou 1.3 milionu dolarů za láhev.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?