Znovuzrození dávno mrtvých značek se nestává příliš často a ještě vzácnější jsou příklady, které skončí úspěchem. Jedním z odvážnějších pokusů se v roce 2006 stalo znovuzrození 80 let mrtvé značky Russo-Balt, která vozy vyráběla naposledy ještě v Ruském impériu.
Automobilka Russo-Balt byla založena už v roce 1869 v Rize, tehdejším významném průmyslovém centru Ruského impéria. Zpočátku se firma věnovala produkci vagónů, na osobní vozy se zaměřila až v roce 1908. První model, Russo-Balt C-24/40 vyjel už o rok později, následovaný modifikovaným modelem a poté vozem K-12/20, což je mimochodem také jediný vůz značky, jež se dochoval dodnes. Vozy Russo-Balt patřily mezi ty luxusnější s cenou vyšší než konkurence ze západu, nikdy se proto neprodávaly ve velkých počtech. Proslavily se však díky vítězstvím v mnoha závodech a také si je oblíbil samotný car Mikuláš II. a jeho rodina.
Už v roce 1915 však byla produkce ukončena a car nařídil přestěhování továrny do Moskvy, kde bylo vzhledem k probíhající válce v Evropě bezpečněji. V roce 1918 se už zestátněná automobilka přejmenovala na Prombron a nadále produkovala vozy založené na starších modelech Russo-Baltu. Ani Prombron se však dlouho neudržel a poslední vůz z jeho bran vyjel v roce 1926.
O téměř 80. let později se ruská společnost A:Level rozhodla postavit koncept ve stylu vozů z 30. a 40. let. Se stavbou vozů již měli zkušenost, o rok dříve totiž na bázi BMW 850 CSi postavili kupé designem evokující GAZ 21 Volga, avšak s karosérií kupé a motorem V12. Na design nového konceptu byla vypsána veřejná soutěž, kterou vyhrál gruzínský designér Zviad Tsikolia. Do projektu vozu investoval 2 miliony dolarů ruský podnikatel Viktor Taknov, který také vlastnil ochrannou známku Russo-Balt. Ta byla posléze převedena na A:Level a nový vůz měl tedy vzniknout pod znovuzrozenou značkou.
Samotný A:Level však neměl dostatek zkušeností pro kompletní stavbu vozu a tak se navázala spolupráce s německou firmou GERG, která staví koncepty vozidel pro zavedené výrobce. Jedním z důvodů pro zvolení právě německé firmy byl fakt, že Německo také omývá Baltské moře a nejde tedy o zradu Russo-Baltu.
Koncept pojmenovaný Russo-Baltique Impression byl představen na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v roce 2006. Vůz silně inspirovaný designem meziválečných vozů nabídl elegantní karbonovou karosérií kupé s kabinou zúženou vzadu do špičky, vertikální masku chladiče, zakrytá zadní kola a dveře otevírané proti směru jízdy. Pod kapotou pracoval dvanáctiválec M275 AMG z Mercedes-Benz CL 65 AMG, o výkonu 612 koní, spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Stejně jako karosérie i podvozek byl vyroben z karbonu. Čtyřmístný a minimalisticky ztvárněný interiér využíval dřevo zebrawood z Afriky a to i na volantu a voliči jízdních režimů.
Původní plány počítaly s výrobou omezené série vozů, pokud se podaří sehnat deset objednávek. Cena zveřejněna nikdy nebyla, měla by se však pohybovat kolem 1.5 milionu eur, což by z Impression udělalo jedno z nejdražších aut své doby. 12 až 18 měsíců trvající výroba každého kusu měla probíhat v továrně GERG poblíž Mnichova. Dalším modelem znovuzrozené značky se měl stát dvoumístný supersport. Na výrobu Impression však nakonec nikdy nedošlo a žádný další pokus o znovuzrození značky už neproběhl.
Na tradici původního Russo-Baltu se snaží navázat i litevská automobilka Dartz z Rigy, která staví opulentní SUV. Jedním z modelů je vůz nazvaný Prombron s nápisem Prombron (ex Russo-Baltique) na logu. Vozy Dartz si zajistily publicitu zejména šíleným vzhledem a výbavou, jedna z limitovaných edic vozu byla nabízena se třemi lahvemi nejdražší vodky světa, pojmenované právě Russo-Baltique, s hodnotou 1.3 milionu dolarů za láhev.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.