Jak může vypadat auto, jehož jediný účel je zaujmout a dodat svému majiteli dostatek pozornosti pokaždé, když vyjede na silnici? O něco takového se pokusil americký doktor Kambiz Youabian a stvořil monstrum, které zaujalo celý svět.
Hotový stroj se představil na autosalonu v Los Angeles v roce 2013 a první reakce nebyly úplně pozitivní. Pro doktora Youabiana šlo o splnění celoživotního snu a nenechal se odbýt reakcemi médií. V podstatě všechny důležitější magazíny a weby o autech, ve kterých po představení vyšly nelichotivé články o Pumě, dostaly od Youabiana dopis varující před možnými právními kroky z jeho strany, pokud články nestáhnou a neomluví se.
Původním záměrem přitom bylo vytvořit menší sportovní automobil po vzoru Ferrari nebo Lamborghini. Reakce lidí, kterým o svém nápadu řekl, však překvapivě byly ve smyslu, že sportovních aut je v Kalifornii tolik, že už nikoho nezajímají. Youabian proto podstatně změnil zaměření a svůj vůz zkřížil s monster truckem. Nový vůz měl být dle jeho slov silný a bezpečný, aby se každý kdo jej řídí cítil, že mu patří celá silnice.
Puma má z tohoto důvodu masivní podvozek z hliníku a oceli, na kterém je posazena karosérie z hliníku a sklolaminátu. Puma měla být od počátku čtyřmístný kabriolet s pevnou skládací střechou, na což bylo potřeba sehnat existující vůz, ze kterého by se převzal celý systém. Tou dobou bylo na americkém trhu pouze jediné takové auto, druhá generace Volva C70, ze kterého si Puma převzala celou střední část karoserie, včetně dveří a kompletního interiéru. Při pohledu na Pumu je zcela zřejmý tvar původního Volva, obestavěný masivním body kitem. Na fotkách otevřených dveří je také jasně vidět, že zůstaly celé původní, jen se na ně přilepila nová nástavba ze sklolaminátu.
Design je dílem samotného Kambize Youabiana, který jej načrtl na papír a poté nechal převést do programu jako 3D model. Na tento fakt je také patřičně hrdý a proto je na každém voze pod logem Puma také nápis "Designed by Dr. K. Youabian". Pro další díly si doktor najal designéry, konstruktéry a výrobce dílů jako konzultanty. Poté se začalo s ruční výrobou samotného vozu, což nakonec zabralo mnohem více času, než doktor očekával. Interiér Volva byl přepracován, budíky přístrojového panelu nahradil LCD displej, a další dva displeje se nastěhovaly na střední panel. Celý interiér byl přečalouněn do modré barvy, reflektující barvu karosérie. Vzhledem k rozměrům vozu je za původním kufrem z Volva, který při složené střeše zrovna neoplývá místem, ještě jeden dodatečný. Z Volva pochází také přední světlomety, zadní si pak vůz vypůjčil z první generace Buick Enclave. Vzhledem k nákladům a času stráveném na projektu je vůz prý prvním i posledním modelem Youabian, Kambiz Youabian už se do ničeho podobného pouštět nehodlá.
Rozměry vozu jsou opravdu masivní, 615 cm na délku, 236 cm na šířku a 183 cm na výšku. Celé to stojí na 20“ chromovaných discích s 44“ pneumatikami. Aby se celé více než třítunové monstrum dalo do pohybu, je pod přední kapotou sedmilitrový osmiválec LS7 z Corvette Z06, který disponuje 505 koni a 637 Nm. Původně se však do Pumy chystal desetiválec z Dodge Viper. Výkon je přenášen na zadní nápravu přes šestistupňovou převodovku z Cadillacu Escalade a teoreticky je vůz schopen dosáhnout maximální rychlosti kolem 270 km/h, kvůli pneumatikám nestavěným na takovou rychlost je však Puma elektronicky omezena na 152 km/h. Zrychlení je na takový vůz impresivní, z nuly na sto se dokáže dostat pod 7 sekund.
Podle lidí, kteří měli to štěstí se ve voze svézt, není jízda v Pumě zrovna pohodlná a zcela chybí jakákoliv odezva od podvozku. Vzhledem k rozměrům je také problém s vozem manévrovat na užších cestách, které si vůz celé zabere pro sebe. Zcela nepochybně však Puma dokáže zaujmout, což je jediný smysl její existence, jak přiznává samotný doktor Youabian. Nový vůz měl být jiný a unikátní a zaujmout při každé vyjížďce. Reakce od lidí na silnicích, kteří se s Youabinem dávají často do řeči jsou však prý převážně pozitivní, na rozdíl od médií. Zamýšlenými zákazníky jsou pak lidé, kteří již v garážích mají vozy jako Ferrari nebo Lamborghini a stojí o něco ještě exkluzivnějšího a unikátnějšího. Tomu odpovídá také cena, kterou Youabian původně stanovil na 1.1 milionu dolarů. Tu musel nakonec snížit, i tak se během následujících let prodaly pouze tři kusy, do Číny, Japonska a na Blízký východ.
Youabian si také dává záležet na tom, jaké zákazníky jeho vůz přitáhne. Pokud máte zájem o nákup, vyžádá si od vás doklady o finančním zázemí, jako jsou daňová přiznání, výpisy z účtu apod. a pouze pokud jsou tyto údaje dostatečným ujištěním, že si vůz můžete dovolit, pozve vás Youabian na zkušební projížďku. I tu si však musíte zaplatit, záloha je nevratných 250 dolarů. Pokud si vůz nakonec objednáte, jsou k dispozici i možnosti příplatkové výbavy, včetně pohonu všech kol. Na hotový vůz si však počkáte 12-18 měsíců.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.