Jak může vypadat auto, jehož jediný účel je zaujmout a dodat svému majiteli dostatek pozornosti pokaždé, když vyjede na silnici? O něco takového se pokusil americký doktor Kambiz Youabian a stvořil monstrum, které zaujalo celý svět.
Hotový stroj se představil na autosalonu v Los Angeles v roce 2013 a první reakce nebyly úplně pozitivní. Pro doktora Youabiana šlo o splnění celoživotního snu a nenechal se odbýt reakcemi médií. V podstatě všechny důležitější magazíny a weby o autech, ve kterých po představení vyšly nelichotivé články o Pumě, dostaly od Youabiana dopis varující před možnými právními kroky z jeho strany, pokud články nestáhnou a neomluví se.
Původním záměrem přitom bylo vytvořit menší sportovní automobil po vzoru Ferrari nebo Lamborghini. Reakce lidí, kterým o svém nápadu řekl, však překvapivě byly ve smyslu, že sportovních aut je v Kalifornii tolik, že už nikoho nezajímají. Youabian proto podstatně změnil zaměření a svůj vůz zkřížil s monster truckem. Nový vůz měl být dle jeho slov silný a bezpečný, aby se každý kdo jej řídí cítil, že mu patří celá silnice.
Puma má z tohoto důvodu masivní podvozek z hliníku a oceli, na kterém je posazena karosérie z hliníku a sklolaminátu. Puma měla být od počátku čtyřmístný kabriolet s pevnou skládací střechou, na což bylo potřeba sehnat existující vůz, ze kterého by se převzal celý systém. Tou dobou bylo na americkém trhu pouze jediné takové auto, druhá generace Volva C70, ze kterého si Puma převzala celou střední část karoserie, včetně dveří a kompletního interiéru. Při pohledu na Pumu je zcela zřejmý tvar původního Volva, obestavěný masivním body kitem. Na fotkách otevřených dveří je také jasně vidět, že zůstaly celé původní, jen se na ně přilepila nová nástavba ze sklolaminátu.
Design je dílem samotného Kambize Youabiana, který jej načrtl na papír a poté nechal převést do programu jako 3D model. Na tento fakt je také patřičně hrdý a proto je na každém voze pod logem Puma také nápis "Designed by Dr. K. Youabian". Pro další díly si doktor najal designéry, konstruktéry a výrobce dílů jako konzultanty. Poté se začalo s ruční výrobou samotného vozu, což nakonec zabralo mnohem více času, než doktor očekával. Interiér Volva byl přepracován, budíky přístrojového panelu nahradil LCD displej, a další dva displeje se nastěhovaly na střední panel. Celý interiér byl přečalouněn do modré barvy, reflektující barvu karosérie. Vzhledem k rozměrům vozu je za původním kufrem z Volva, který při složené střeše zrovna neoplývá místem, ještě jeden dodatečný. Z Volva pochází také přední světlomety, zadní si pak vůz vypůjčil z první generace Buick Enclave. Vzhledem k nákladům a času stráveném na projektu je vůz prý prvním i posledním modelem Youabian, Kambiz Youabian už se do ničeho podobného pouštět nehodlá.
Rozměry vozu jsou opravdu masivní, 615 cm na délku, 236 cm na šířku a 183 cm na výšku. Celé to stojí na 20“ chromovaných discích s 44“ pneumatikami. Aby se celé více než třítunové monstrum dalo do pohybu, je pod přední kapotou sedmilitrový osmiválec LS7 z Corvette Z06, který disponuje 505 koni a 637 Nm. Původně se však do Pumy chystal desetiválec z Dodge Viper. Výkon je přenášen na zadní nápravu přes šestistupňovou převodovku z Cadillacu Escalade a teoreticky je vůz schopen dosáhnout maximální rychlosti kolem 270 km/h, kvůli pneumatikám nestavěným na takovou rychlost je však Puma elektronicky omezena na 152 km/h. Zrychlení je na takový vůz impresivní, z nuly na sto se dokáže dostat pod 7 sekund.
Podle lidí, kteří měli to štěstí se ve voze svézt, není jízda v Pumě zrovna pohodlná a zcela chybí jakákoliv odezva od podvozku. Vzhledem k rozměrům je také problém s vozem manévrovat na užších cestách, které si vůz celé zabere pro sebe. Zcela nepochybně však Puma dokáže zaujmout, což je jediný smysl její existence, jak přiznává samotný doktor Youabian. Nový vůz měl být jiný a unikátní a zaujmout při každé vyjížďce. Reakce od lidí na silnicích, kteří se s Youabinem dávají často do řeči jsou však prý převážně pozitivní, na rozdíl od médií. Zamýšlenými zákazníky jsou pak lidé, kteří již v garážích mají vozy jako Ferrari nebo Lamborghini a stojí o něco ještě exkluzivnějšího a unikátnějšího. Tomu odpovídá také cena, kterou Youabian původně stanovil na 1.1 milionu dolarů. Tu musel nakonec snížit, i tak se během následujících let prodaly pouze tři kusy, do Číny, Japonska a na Blízký východ.
Youabian si také dává záležet na tom, jaké zákazníky jeho vůz přitáhne. Pokud máte zájem o nákup, vyžádá si od vás doklady o finančním zázemí, jako jsou daňová přiznání, výpisy z účtu apod. a pouze pokud jsou tyto údaje dostatečným ujištěním, že si vůz můžete dovolit, pozve vás Youabian na zkušební projížďku. I tu si však musíte zaplatit, záloha je nevratných 250 dolarů. Pokud si vůz nakonec objednáte, jsou k dispozici i možnosti příplatkové výbavy, včetně pohonu všech kol. Na hotový vůz si však počkáte 12-18 měsíců.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.