Škoda Favorit se stala pro mladoboleslavskou automobilku jedním z nejpřevratnějších a nejdůležitějších modelů její dlouhé historie. Přelomový vůz, s jehož vývojem pomáhali i giganti automobilového průmyslu jako Bertone či Porsche, se však během prvních měsíců výroby také nevyhnul svým dětským nemocem.
Škoda Favorit, která nedávno oslavila své již 30. narozeniny, se stala pro mladoboleslavskou automobilku jedním z nejdůležitějších modelů v historii. Právě díky na Favoritu, který byl prvním kompaktním modelem s pohonem předních kol, totiž Škoda vyvolala zájem u Volkswagenu, pod jehož křídly se nakonec vypracovala do jedné z největších a nejpopulárnějších automobilek v Evropě, která své vozy vyváží i do velké části světa.
Žádná produkce automobilu se však neobejde bez dětských nemocí, které se navzdory náročnému před-produkčnímu testování objevují až po nájezdu tisíců kilometrů na běžných cestách. Toho si byla Škoda vědoma a proto nejprve rozdala několik automobilů do užívání státních podniků a organizací, o kterých věděla, že jejich řidiči budou schopni zhodnotit klady i zápory nového modelu.
A právě řidiče těchto vozidel, nebo alespoň jejich provozovatele, vyzpovídali na Slovensku v roce 1988 redaktoři pořadu Auto-revue. Nájezd jednotlivých respondentů se lišil, ovšem klady i zápory se možná až překvapivě shodují.
Začněme tedy u negativ, která se vztahují hlavně k interiéru. Automobilka bohužel z kraje produkce evidentně bojovala s kvalitou výroby a montáže, což se projevilo na nepříliš kvalitních plastových výliscích, jejich deformacích a hlavně na nepříjemných vibracích, které se projevovaly zejména na palubní desce, ale i u bočních oken.
V některých případech docházelo k zatékání do dveří a světel, jiné modely měly problémy s elektroinstalací a výjimkou nebyly ani problémy s uvolněnými díly v interiéru, kvůli kterým například nešla zavřít okna, povolovaly se sedačky, nenavíjely se pásy, atd. Ve dvou případech došlo i k problémům s převodovkou, kdy z jedné unikal olej a jiná musela být po nájezdu několika tisíc kilometrů vyměněna.
Úsměvnou drobností pak byl problém s klíčkem, kterým se u Favoritu odemykaly dveře, startovalo a otvíralo víčko palivové nádrže. Materiál, ze kterého byl klíček vyroben, totiž nebyl příliš kvalitní a tak docházelo k jeho ohýbání a hrozilo i zlomení.
Všichni řidiči se však shodli na fantastických jízdních vlastnostech, které překonávaly nejen starší vozy Škoda, ale i další tehdy dostupné automobily. Motor byl živý, vůz nebyl příliš hlučný, jízda byla stabilní a cestování mělo být pohodlné.
I přes určité dětské nemoci tak všichni považovali nový Favorit za skvělý vůz, který byl se starší produkcí mladoboleslavské automobilky naprosto nesrovnatelný. O tom ostatně později svědčily i fronty, které se na nový Favorit stály.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?