Škoda Favorit se stala pro mladoboleslavskou automobilku jedním z nejpřevratnějších a nejdůležitějších modelů její dlouhé historie. Přelomový vůz, s jehož vývojem pomáhali i giganti automobilového průmyslu jako Bertone či Porsche, se však během prvních měsíců výroby také nevyhnul svým dětským nemocem.
Škoda Favorit, která nedávno oslavila své již 30. narozeniny, se stala pro mladoboleslavskou automobilku jedním z nejdůležitějších modelů v historii. Právě díky na Favoritu, který byl prvním kompaktním modelem s pohonem předních kol, totiž Škoda vyvolala zájem u Volkswagenu, pod jehož křídly se nakonec vypracovala do jedné z největších a nejpopulárnějších automobilek v Evropě, která své vozy vyváží i do velké části světa.
Žádná produkce automobilu se však neobejde bez dětských nemocí, které se navzdory náročnému před-produkčnímu testování objevují až po nájezdu tisíců kilometrů na běžných cestách. Toho si byla Škoda vědoma a proto nejprve rozdala několik automobilů do užívání státních podniků a organizací, o kterých věděla, že jejich řidiči budou schopni zhodnotit klady i zápory nového modelu.
A právě řidiče těchto vozidel, nebo alespoň jejich provozovatele, vyzpovídali na Slovensku v roce 1988 redaktoři pořadu Auto-revue. Nájezd jednotlivých respondentů se lišil, ovšem klady i zápory se možná až překvapivě shodují.
Začněme tedy u negativ, která se vztahují hlavně k interiéru. Automobilka bohužel z kraje produkce evidentně bojovala s kvalitou výroby a montáže, což se projevilo na nepříliš kvalitních plastových výliscích, jejich deformacích a hlavně na nepříjemných vibracích, které se projevovaly zejména na palubní desce, ale i u bočních oken.
V některých případech docházelo k zatékání do dveří a světel, jiné modely měly problémy s elektroinstalací a výjimkou nebyly ani problémy s uvolněnými díly v interiéru, kvůli kterým například nešla zavřít okna, povolovaly se sedačky, nenavíjely se pásy, atd. Ve dvou případech došlo i k problémům s převodovkou, kdy z jedné unikal olej a jiná musela být po nájezdu několika tisíc kilometrů vyměněna.
Úsměvnou drobností pak byl problém s klíčkem, kterým se u Favoritu odemykaly dveře, startovalo a otvíralo víčko palivové nádrže. Materiál, ze kterého byl klíček vyroben, totiž nebyl příliš kvalitní a tak docházelo k jeho ohýbání a hrozilo i zlomení.
Všichni řidiči se však shodli na fantastických jízdních vlastnostech, které překonávaly nejen starší vozy Škoda, ale i další tehdy dostupné automobily. Motor byl živý, vůz nebyl příliš hlučný, jízda byla stabilní a cestování mělo být pohodlné.
I přes určité dětské nemoci tak všichni považovali nový Favorit za skvělý vůz, který byl se starší produkcí mladoboleslavské automobilky naprosto nesrovnatelný. O tom ostatně později svědčily i fronty, které se na nový Favorit stály.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.