Směrová světla, chcete-li blinkry, jsou velice jednoduchou a nezáludnou součástí každého automobilu, jejichž jediným úkolem je informovat ostatní řidiče o našich dalších úmyslech na silnici. Jakkoliv je jejich ovládání snadné a slouží k němu jediná páčka kousek pod volantem, pro řadu řidičů se jedná o prokleté zařízení, které buď používat odmítají, nebo neumí. Jaké jsou tedy ty nejčastější chyby, kterých se při používání blinkrů dopouštíme?
Blinkry na poslední chvíli - Jeden z nejčastějších nešvarů, který můžeme vidět zejména na dálnicích nebo při předjíždění. Řada řidičů jednoduše „vyhodí" blinkr až v momentě, kdy s vozem vybočuje ze svého pruhu. Řidiči jedoucí za nimi tak mají naprosté minimum času reagovat a přizpůsobit se, což může být osudné zejména pro motorkáře.
Průjezd po hlavní bez blinkru - Podle zákona, který citujeme níže v článku, musí řidiči dávat blinkr vždy při změně směru - a to bez ohledu na rozlišování hlavní a vedlejší silnice. Pokud tedy hlavní silnice odbočuje například vpravo, jste povinni před průjezdem dát blinkr. V opačném případě by si protijedoucí řidič mohl myslet, že pokračujete v jízdě rovně a mohl by vám vjet přímo do cesty.
Blinkr při opouštění hlavní silnice - Jedná se v podstatě o stejný problém, jako v bodě předchozím. Mnoho řidičů má totiž pocit, že je jejich povinností blikat, když opouštějí hlavní silnici. Jak už jsme ale výše zdůrazňovali, zákon hovoří pouze o změně směru, nikoliv o změně silnic hlavních a vedlejších. Pokud tedy projíždíte křižovatku rovně - z hlavní na vedlejší, blikat nemusíte. Pouze byste tím zmátli ostatní řidiče.
Předjíždění či odbočení bez blinkru - Tuto chybu lze často vidět zejména při objíždění či předjíždění menších překážek na cestě, chodců nebo cyklistů. Mnoho řidičů má totiž v takových případech pocit, že je použití blinkrů zbytečné. Řidiči v automobilech jedoucích za vámi ale před váš vůz nevidí a tak jsou vaše blinkry to jediné, co je může připravit na potřebu vyhnout se někomu nebo něčemu na cestě.
Zastavení bez blinkru - Zejména při hledání parkovacích míst, případně při hledání správné adresy, má velké procento řidičů tendenci ignorovat blinkr a v lepším případě jedou pomalu při krajnici, aniž by kohokoliv na cokoliv upozornili. Největší problém ale nastává v momentě, kdy najdou co hledali. Většina řidičů pak totiž z nenadání šlápne na brzdu a řidiči jedoucí za nimi musí brzdit i očima.
Najíždění na kruhový objezd - Pravidla pro pohyb na kruhovém objezdu se mohou v jednotlivých státech měnit, ovšem v Česku vždy platí, že během najíždění na kruhový objezd se blinkr nepoužívá. Blinkr je potřeba použít až před sjížděním a to vždy s adekvátním předstihem, aby měli ostatní řidiči čas zareagovat. Pokud byste použili blinkr před kruhovým objezdem, většina řidičů si bude myslet, že sjedete na prvním sjezdu.
Odbočovací pruhy - Ačkoliv během jízdy v odbočovacím pruhu, například na křižovatce, řidič přímo neodbočuje, je jeho povinností upozornit na brzké odbočování s dostatečným předstihem. Správně byste tedy měli blinkry použít i v odbočovacích pruzích
Blinkr při vyjíždění z místa / parkoviště mi zajistí přednost - Pokud se chystáte vyjet z parkovacího místa, nebo od chodníku, je vaší povinností dát znamení o změně směru jízdy. Toto znamení vám však nezaručuje přednost, pokud nejste řidičem autobusu či trolejbusu MHD ve městě.
Pokud chce totiž řidič autobusu či trolejbusu MHD v obci vyjet ze zastávky či zastávkového pruhu zpět na silnici, mají ostatní řidiči podle § 25 odstavce 5 Zákon č. 361/2000 Sb. (zákon o provozu na pozemních komunikacích) povinnost umožnit mu to zpomalením nebo i zastavením vozidla. Řidiči MHD přitom ale nesmí ohrozit nikoho z projíždějících řidičů.
Co říká zákon?
Používání blinkrů upravuje zákon č. 361 o silničním provozu, který říká
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
(2) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.
(3) Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením.
Myslete tedy na to, že používání blinkrů je komunikace mezi řidiči, díky které je možné předcházet zbytečným dopravním nehodám. Mnoho řidičů navíc blinkry nepoužívá jen kvůli své lenosti a pohodlnosti, což je naprosto tristní. Někteří dopravní experti už navíc nepoužívání blinkrů označují za projev agresivity na silnicích. Zkuste si proto na blinkry příště vzpomenout.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.