Směrová světla, chcete-li blinkry, jsou velice jednoduchou a nezáludnou součástí každého automobilu, jejichž jediným úkolem je informovat ostatní řidiče o našich dalších úmyslech na silnici. Jakkoliv je jejich ovládání snadné a slouží k němu jediná páčka kousek pod volantem, pro řadu řidičů se jedná o prokleté zařízení, které buď používat odmítají, nebo neumí. Jaké jsou tedy ty nejčastější chyby, kterých se při používání blinkrů dopouštíme?
Blinkry na poslední chvíli - Jeden z nejčastějších nešvarů, který můžeme vidět zejména na dálnicích nebo při předjíždění. Řada řidičů jednoduše „vyhodí" blinkr až v momentě, kdy s vozem vybočuje ze svého pruhu. Řidiči jedoucí za nimi tak mají naprosté minimum času reagovat a přizpůsobit se, což může být osudné zejména pro motorkáře.
Průjezd po hlavní bez blinkru - Podle zákona, který citujeme níže v článku, musí řidiči dávat blinkr vždy při změně směru - a to bez ohledu na rozlišování hlavní a vedlejší silnice. Pokud tedy hlavní silnice odbočuje například vpravo, jste povinni před průjezdem dát blinkr. V opačném případě by si protijedoucí řidič mohl myslet, že pokračujete v jízdě rovně a mohl by vám vjet přímo do cesty.
Blinkr při opouštění hlavní silnice - Jedná se v podstatě o stejný problém, jako v bodě předchozím. Mnoho řidičů má totiž pocit, že je jejich povinností blikat, když opouštějí hlavní silnici. Jak už jsme ale výše zdůrazňovali, zákon hovoří pouze o změně směru, nikoliv o změně silnic hlavních a vedlejších. Pokud tedy projíždíte křižovatku rovně - z hlavní na vedlejší, blikat nemusíte. Pouze byste tím zmátli ostatní řidiče.
Předjíždění či odbočení bez blinkru - Tuto chybu lze často vidět zejména při objíždění či předjíždění menších překážek na cestě, chodců nebo cyklistů. Mnoho řidičů má totiž v takových případech pocit, že je použití blinkrů zbytečné. Řidiči v automobilech jedoucích za vámi ale před váš vůz nevidí a tak jsou vaše blinkry to jediné, co je může připravit na potřebu vyhnout se někomu nebo něčemu na cestě.
Zastavení bez blinkru - Zejména při hledání parkovacích míst, případně při hledání správné adresy, má velké procento řidičů tendenci ignorovat blinkr a v lepším případě jedou pomalu při krajnici, aniž by kohokoliv na cokoliv upozornili. Největší problém ale nastává v momentě, kdy najdou co hledali. Většina řidičů pak totiž z nenadání šlápne na brzdu a řidiči jedoucí za nimi musí brzdit i očima.
Najíždění na kruhový objezd - Pravidla pro pohyb na kruhovém objezdu se mohou v jednotlivých státech měnit, ovšem v Česku vždy platí, že během najíždění na kruhový objezd se blinkr nepoužívá. Blinkr je potřeba použít až před sjížděním a to vždy s adekvátním předstihem, aby měli ostatní řidiči čas zareagovat. Pokud byste použili blinkr před kruhovým objezdem, většina řidičů si bude myslet, že sjedete na prvním sjezdu.
Odbočovací pruhy - Ačkoliv během jízdy v odbočovacím pruhu, například na křižovatce, řidič přímo neodbočuje, je jeho povinností upozornit na brzké odbočování s dostatečným předstihem. Správně byste tedy měli blinkry použít i v odbočovacích pruzích
Blinkr při vyjíždění z místa / parkoviště mi zajistí přednost - Pokud se chystáte vyjet z parkovacího místa, nebo od chodníku, je vaší povinností dát znamení o změně směru jízdy. Toto znamení vám však nezaručuje přednost, pokud nejste řidičem autobusu či trolejbusu MHD ve městě.
Pokud chce totiž řidič autobusu či trolejbusu MHD v obci vyjet ze zastávky či zastávkového pruhu zpět na silnici, mají ostatní řidiči podle § 25 odstavce 5 Zákon č. 361/2000 Sb. (zákon o provozu na pozemních komunikacích) povinnost umožnit mu to zpomalením nebo i zastavením vozidla. Řidiči MHD přitom ale nesmí ohrozit nikoho z projíždějících řidičů.
Co říká zákon?
Používání blinkrů upravuje zákon č. 361 o silničním provozu, který říká
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
(2) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.
(3) Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením.
Myslete tedy na to, že používání blinkrů je komunikace mezi řidiči, díky které je možné předcházet zbytečným dopravním nehodám. Mnoho řidičů navíc blinkry nepoužívá jen kvůli své lenosti a pohodlnosti, což je naprosto tristní. Někteří dopravní experti už navíc nepoužívání blinkrů označují za projev agresivity na silnicích. Zkuste si proto na blinkry příště vzpomenout.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.