Srážka se zvěří nám hrozí v průběhu celého roku, ovšem v během jarních a podzimních měsíců je riziko podstatně vyšší. Divoké zvěři se navíc v posledních letech celkem dařilo, což bohužel dokazují i meziročně narůstající počty těchto nehod. Co tedy dělat, když i vám skočí před auto srnka nebo divoké prase?
Podzimní období bývá pro řidiče náročné v mnoha ohledech. Dny se zkracují, ráno se objevují mlhy, silnice bývají často mokré či zapadané listím a do toho všeho tu máme divokou zvěř. Srážka se srnkou nebo divokým prasetem hrozí řidičům celý rok, ovšem během podzimních a jarních měsíců riziko výrazně narůstá.
Do krizové situace spojené s výskytem zvěře na silnici už se nejspíš dostal každý z nás, ovšem jak v takové situaci správně zareagovat? Instinkt nám bude radit strhávat řízení a překážce se vyhnout, to je ale bohužel až příliš častá chyba, na kterou řada lidí doplatila zdravím či životem. Náraz do zvířete je sice silný, ovšem stále je mírnější, než například srážka se stromem či protijedoucím automobilem.
Místo uhýbání je tedy vhodné začít okamžitě brzdit a to veškerou silou. Pokud vám vběhlo zvíře před auto na poslední chvíli, připravte se na náraz a pokuste se ho trefit středem vozu. Díky tomu budou deformační zóny lépe tlumit náraz a ačkoliv nejspíš dojde k výraznému poškození, posádka by měla zůstat maximálně chráněna.
Co dělat po nárazu?
Pokud došlo ke střetu, je potřeba zachovat si chladnou hlavu a myslet na bezpečí. Zapněte výstražná světa, zkontrolujte ostatní členy posádky, nasaďte si reflexní vestu, opusťte vůz a upozorněte ostatní řidiče umístěním výstražného trojúhelníku. Ať už zvíře na místě nehody zůstalo nebo ne, je potřeba vždy zavolat policii. Než policisté dorazí, vezměte telefon a celé místo nehody si pro jistotu nafoťte.
Policisté s vámi sepíší protokol o nehodě a současně kontaktují příslušný myslivecký spolek, který se postará o mrtvé nebo zraněné zvíře. I kdyby zvíře z místa nehody uteklo, předají policisté alespoň zprávu, že se v revíru pohybuje zvíře raněné, o které už se myslivci postarají.
Zde se také sluší zdůraznit, že zraněné či mrtvé zvíře nesmíte z místa za žádných okolností odvážet a ani se s ním nepokoušejte manipulovat. Raněné zvíře by vás mohlo ošklivě zranit a současně by na vás mohlo přenést některou z nemocí, které se mohou u volně žijících zvířat vyskytovat. Odvoz poraněného či mrtvého zvířete by pak mohl být označen za trestný čin pytláctví a vše by mělo další nepříjemnou dohru.
Kdo zaplatí škodu? A co na to pojišťovna?
Pokud bude vůz po nehodě nepojízdný, nezbude vám nejspíš nic jiného, než kontaktovat odtahovou službu své pojišťovny. Zde už se ale dostáváme k otázce, kdo škodu na autě zaplatí? Za zvíře totiž vždy odpovídá jeho majitel, takže pokud by vám vznikla škoda kvůli zvířeti domácímu, škoda jde za ním. Toto pravidlo ale neplatí pro zvěř lesní, za kterou nikdo nezodpovídá. Oprava tedy půjde buď z vaší kapsy, nebo od pojišťovny.
Zda vám pojišťovna škodu uhradí ale záleží na rozsahu vašich sjednaných služeb. Většina pojišťoven totiž v základním povinném ručení srážku se zvěří nekryje, případně až při sjednání vyšších pojistných sazeb. Většina pojišťoven však nabízí možnost si sjednat připojištění proti srážce se zvěří samostatně, případně bývá součástí pojištění havarijního.
Toto připojištění rozhodně doporučujeme zvážit, zvláště pokud je váš automobil vybaven moderními asistenčními systémy, jejichž senzory bývají umístěné právě v předním nárazníku. Ovšem ani cena opravy poškozených plechů nemusí vyjít zrovna levně.
Rada na závěr?
Úplně nejlepší je ale pokusit se srážce se zvěří předcházet. To sice není vždy úplně možné, ale rozhodně můžete jít štěstí naproti třeba tím, že sundáte nohu z plynu, budete bedlivě kontrolovat obě krajnice a nebudete se při řízení ničím rozptylovat.
Pokud byste náhodou v okolí silnice zvěř zahlídli, okamžitě snižte rychlost, připravte se prudce brzdit a vypněte dálková světla, která zvěř oslňují. Pokud by zvěř neutekla sama od sebe, můžete se pokusit ji popohnat zatroubením.
Nezapomínejte také, že zvěř často cestuje ve skupinkách. Pokud tedy uvidíte jednu srnku, automaticky zpomalte a připravte se, že by brzy mohly vyběhnout další.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?