Srážka se zvěří nám hrozí v průběhu celého roku, ovšem v během jarních a podzimních měsíců je riziko podstatně vyšší. Divoké zvěři se navíc v posledních letech celkem dařilo, což bohužel dokazují i meziročně narůstající počty těchto nehod. Co tedy dělat, když i vám skočí před auto srnka nebo divoké prase?
Podzimní období bývá pro řidiče náročné v mnoha ohledech. Dny se zkracují, ráno se objevují mlhy, silnice bývají často mokré či zapadané listím a do toho všeho tu máme divokou zvěř. Srážka se srnkou nebo divokým prasetem hrozí řidičům celý rok, ovšem během podzimních a jarních měsíců riziko výrazně narůstá.
Do krizové situace spojené s výskytem zvěře na silnici už se nejspíš dostal každý z nás, ovšem jak v takové situaci správně zareagovat? Instinkt nám bude radit strhávat řízení a překážce se vyhnout, to je ale bohužel až příliš častá chyba, na kterou řada lidí doplatila zdravím či životem. Náraz do zvířete je sice silný, ovšem stále je mírnější, než například srážka se stromem či protijedoucím automobilem.
Místo uhýbání je tedy vhodné začít okamžitě brzdit a to veškerou silou. Pokud vám vběhlo zvíře před auto na poslední chvíli, připravte se na náraz a pokuste se ho trefit středem vozu. Díky tomu budou deformační zóny lépe tlumit náraz a ačkoliv nejspíš dojde k výraznému poškození, posádka by měla zůstat maximálně chráněna.
Co dělat po nárazu?
Pokud došlo ke střetu, je potřeba zachovat si chladnou hlavu a myslet na bezpečí. Zapněte výstražná světa, zkontrolujte ostatní členy posádky, nasaďte si reflexní vestu, opusťte vůz a upozorněte ostatní řidiče umístěním výstražného trojúhelníku. Ať už zvíře na místě nehody zůstalo nebo ne, je potřeba vždy zavolat policii. Než policisté dorazí, vezměte telefon a celé místo nehody si pro jistotu nafoťte.
Policisté s vámi sepíší protokol o nehodě a současně kontaktují příslušný myslivecký spolek, který se postará o mrtvé nebo zraněné zvíře. I kdyby zvíře z místa nehody uteklo, předají policisté alespoň zprávu, že se v revíru pohybuje zvíře raněné, o které už se myslivci postarají.
Zde se také sluší zdůraznit, že zraněné či mrtvé zvíře nesmíte z místa za žádných okolností odvážet a ani se s ním nepokoušejte manipulovat. Raněné zvíře by vás mohlo ošklivě zranit a současně by na vás mohlo přenést některou z nemocí, které se mohou u volně žijících zvířat vyskytovat. Odvoz poraněného či mrtvého zvířete by pak mohl být označen za trestný čin pytláctví a vše by mělo další nepříjemnou dohru.
Kdo zaplatí škodu? A co na to pojišťovna?
Pokud bude vůz po nehodě nepojízdný, nezbude vám nejspíš nic jiného, než kontaktovat odtahovou službu své pojišťovny. Zde už se ale dostáváme k otázce, kdo škodu na autě zaplatí? Za zvíře totiž vždy odpovídá jeho majitel, takže pokud by vám vznikla škoda kvůli zvířeti domácímu, škoda jde za ním. Toto pravidlo ale neplatí pro zvěř lesní, za kterou nikdo nezodpovídá. Oprava tedy půjde buď z vaší kapsy, nebo od pojišťovny.
Zda vám pojišťovna škodu uhradí ale záleží na rozsahu vašich sjednaných služeb. Většina pojišťoven totiž v základním povinném ručení srážku se zvěří nekryje, případně až při sjednání vyšších pojistných sazeb. Většina pojišťoven však nabízí možnost si sjednat připojištění proti srážce se zvěří samostatně, případně bývá součástí pojištění havarijního.
Toto připojištění rozhodně doporučujeme zvážit, zvláště pokud je váš automobil vybaven moderními asistenčními systémy, jejichž senzory bývají umístěné právě v předním nárazníku. Ovšem ani cena opravy poškozených plechů nemusí vyjít zrovna levně.
Rada na závěr?
Úplně nejlepší je ale pokusit se srážce se zvěří předcházet. To sice není vždy úplně možné, ale rozhodně můžete jít štěstí naproti třeba tím, že sundáte nohu z plynu, budete bedlivě kontrolovat obě krajnice a nebudete se při řízení ničím rozptylovat.
Pokud byste náhodou v okolí silnice zvěř zahlídli, okamžitě snižte rychlost, připravte se prudce brzdit a vypněte dálková světla, která zvěř oslňují. Pokud by zvěř neutekla sama od sebe, můžete se pokusit ji popohnat zatroubením.
Nezapomínejte také, že zvěř často cestuje ve skupinkách. Pokud tedy uvidíte jednu srnku, automaticky zpomalte a připravte se, že by brzy mohly vyběhnout další.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.