Srážka se zvěří nám hrozí v průběhu celého roku, ovšem v během jarních a podzimních měsíců je riziko podstatně vyšší. Divoké zvěři se navíc v posledních letech celkem dařilo, což bohužel dokazují i meziročně narůstající počty těchto nehod. Co tedy dělat, když i vám skočí před auto srnka nebo divoké prase?
Podzimní období bývá pro řidiče náročné v mnoha ohledech. Dny se zkracují, ráno se objevují mlhy, silnice bývají často mokré či zapadané listím a do toho všeho tu máme divokou zvěř. Srážka se srnkou nebo divokým prasetem hrozí řidičům celý rok, ovšem během podzimních a jarních měsíců riziko výrazně narůstá.
Do krizové situace spojené s výskytem zvěře na silnici už se nejspíš dostal každý z nás, ovšem jak v takové situaci správně zareagovat? Instinkt nám bude radit strhávat řízení a překážce se vyhnout, to je ale bohužel až příliš častá chyba, na kterou řada lidí doplatila zdravím či životem. Náraz do zvířete je sice silný, ovšem stále je mírnější, než například srážka se stromem či protijedoucím automobilem.
Místo uhýbání je tedy vhodné začít okamžitě brzdit a to veškerou silou. Pokud vám vběhlo zvíře před auto na poslední chvíli, připravte se na náraz a pokuste se ho trefit středem vozu. Díky tomu budou deformační zóny lépe tlumit náraz a ačkoliv nejspíš dojde k výraznému poškození, posádka by měla zůstat maximálně chráněna.
Co dělat po nárazu?
Pokud došlo ke střetu, je potřeba zachovat si chladnou hlavu a myslet na bezpečí. Zapněte výstražná světa, zkontrolujte ostatní členy posádky, nasaďte si reflexní vestu, opusťte vůz a upozorněte ostatní řidiče umístěním výstražného trojúhelníku. Ať už zvíře na místě nehody zůstalo nebo ne, je potřeba vždy zavolat policii. Než policisté dorazí, vezměte telefon a celé místo nehody si pro jistotu nafoťte.
Policisté s vámi sepíší protokol o nehodě a současně kontaktují příslušný myslivecký spolek, který se postará o mrtvé nebo zraněné zvíře. I kdyby zvíře z místa nehody uteklo, předají policisté alespoň zprávu, že se v revíru pohybuje zvíře raněné, o které už se myslivci postarají.
Zde se také sluší zdůraznit, že zraněné či mrtvé zvíře nesmíte z místa za žádných okolností odvážet a ani se s ním nepokoušejte manipulovat. Raněné zvíře by vás mohlo ošklivě zranit a současně by na vás mohlo přenést některou z nemocí, které se mohou u volně žijících zvířat vyskytovat. Odvoz poraněného či mrtvého zvířete by pak mohl být označen za trestný čin pytláctví a vše by mělo další nepříjemnou dohru.
Kdo zaplatí škodu? A co na to pojišťovna?
Pokud bude vůz po nehodě nepojízdný, nezbude vám nejspíš nic jiného, než kontaktovat odtahovou službu své pojišťovny. Zde už se ale dostáváme k otázce, kdo škodu na autě zaplatí? Za zvíře totiž vždy odpovídá jeho majitel, takže pokud by vám vznikla škoda kvůli zvířeti domácímu, škoda jde za ním. Toto pravidlo ale neplatí pro zvěř lesní, za kterou nikdo nezodpovídá. Oprava tedy půjde buď z vaší kapsy, nebo od pojišťovny.
Zda vám pojišťovna škodu uhradí ale záleží na rozsahu vašich sjednaných služeb. Většina pojišťoven totiž v základním povinném ručení srážku se zvěří nekryje, případně až při sjednání vyšších pojistných sazeb. Většina pojišťoven však nabízí možnost si sjednat připojištění proti srážce se zvěří samostatně, případně bývá součástí pojištění havarijního.
Toto připojištění rozhodně doporučujeme zvážit, zvláště pokud je váš automobil vybaven moderními asistenčními systémy, jejichž senzory bývají umístěné právě v předním nárazníku. Ovšem ani cena opravy poškozených plechů nemusí vyjít zrovna levně.
Rada na závěr?
Úplně nejlepší je ale pokusit se srážce se zvěří předcházet. To sice není vždy úplně možné, ale rozhodně můžete jít štěstí naproti třeba tím, že sundáte nohu z plynu, budete bedlivě kontrolovat obě krajnice a nebudete se při řízení ničím rozptylovat.
Pokud byste náhodou v okolí silnice zvěř zahlídli, okamžitě snižte rychlost, připravte se prudce brzdit a vypněte dálková světla, která zvěř oslňují. Pokud by zvěř neutekla sama od sebe, můžete se pokusit ji popohnat zatroubením.
Nezapomínejte také, že zvěř často cestuje ve skupinkách. Pokud tedy uvidíte jednu srnku, automaticky zpomalte a připravte se, že by brzy mohly vyběhnout další.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?