Nové Suzuki Jimny, malý off-road navazující na dlouholetou tradici kompaktních ale schopných terénních automobilů z produkce této japonské automobilky, působí v dnešním světě navoněných SUV výjimečným dojmem a zájemci to evidentně ocenili. Podle současné poptávky se totiž zdá, že čekací lhůty budou narůstat.
Dnešní doba přeje hlavně kompaktním SUV a crossoverům, které dávají svým majitelům pocit, že mohou kdykoliv vyrazit snad až na kraj světa. Mají přece vyšší světlou výšku, stylové oplastování a pohon všech kol, díky čemuž by jim přeci nemělo nic podstatného chybět.
A s tímto blaženým pocitem „Já můžu kdykoliv a kamkoliv" se po silnicích prohání celá řada řidičů, kteří ale ve skutečnosti do náročného terénu nejspíš nikdy nevyrazí a za vrchol off-roadu budou považovat cestu zablácenou polňačkou na svou chatku.
I z toho důvodu se nabídka schopných off-roadů, postavených na klasickém rámu, vybavených pevnými nápravami a redukční převodovkou, neustále zmenšuje. Suzuki však během vývoje nové generace modelu Jimny z jeho terénních vlastností neslevila a zákazníkům opět dodala fantastický stroj i do náročnějšího terénu, který se navíc může pochlubit skvělým designem.
V minulosti už jsme ale byli mnohokrát svědky situace, kdy zákazníci podobně skvělými automobily jednoduše pohrdli a i přes jejich technickou vyspělost a nadprůměrné schopnosti je ignorovali. V případě nového Jimnyho však budou tyto obavy nejspíše zbytečné.
Dale Wyatt, šéf britského zastoupení Suzuki, totiž v rozhovoru pro Autocar naznačil, že poptávka předčila očekávání. Přes 4500 lidí se na webu automobilky zaregistrovalo jako "případní zájemci" o nové Jimny, což je v historii automobilky rekordní zájem. Navíc by se jednalo o 150 % nárůst ročního zájmu ve srovnání s nejlepším prodejním rokem minulé generace.
Vysoká poptávka na ostrovech by ale mohla znamenat problém s dodávkami, neboť o nové Jimny je enormní zájem i na domácím (japonském) trhu. Podle Wyatta by se v prvním roce mohlo prodat okolo 1100 kusů a během následujícího okolo 2000 kusů.
Dva tisíce vozů ročně sice nemusí znít jako velký úspěch, ovšem bavíme se pouze o britském trhu. Pro srovnání můžeme uvést, že podle dat z webu CARSALEBASE prodala automobilka v minulém roce 14 710 kusů po celé Evropě. Tou dobou se navíc jednalo o nejlepší prodejní výsledek za uplynulých 7 let. Pokud tedy Jimny zopakuje úspěch na více trzích, má dobře nakročeno k tomu stát se obrovským hitem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.