Jak to vypadá, když se designér z chudé země, navíc ochromené sankcemi ze západu, rozhodne postavit vlastní sportovní vůz? Nově představený íránský model dokáže zaujmout kvalitou zpracování, vzhledem k původu designu je však těžké být nadšen. Jde totiž o neskrývanou kopii Lamborghini Murciélago.
Írán patří mezi země s největší produkci automobilů, vzhledem k sankcím uvaleným na zemi však zároveň patří k těm nejméně rozvinutým. O tom svědčí fakt, že mezi vůbec nejprodávanější vozy na trhu patří lokálně vyráběný letitý Peugeot 405 nebo Kia Pride a jejich odvozené varianty. I přes modernizaci v posledních letech, sestávající převážně z výroby modelů založených na čínských vozech, však většina produkce sestává z běžných lidových aut a SUV.
První pokus o lokálně vyvinutý Íránský supersport má na svědomí designér Massoud Moradi z města Tabriz. Místo pokusu o vlastní design se však vydal cestou dobře známou z Číny. Nově představený vůz je totiž dokonalou kopií Lamborghini Murciélago, vyráběného mezi roky 2001 až 2010. Moradi se navíc vůbec netají tím, že se inspiroval u Lamborghini. V rozhovoru pro místní média hrdě přiznal, že jeho vůz je postaven přesně dle specifikací originálního auta. Jeho týmu se totiž podařilo dostat k přesným rozměrům a nákresům originálu, které poté využili pro výrobu vlastních dílů.
Podvozek vozu byl vytvořen dle nákresu a dat z originálu a je tedy na milimetr totožný. Stejně tak každý díl karosérie byl okopírován z italského vozu a vyrobena forma odpovídající na milimetr. Jediný originální kus z Lamborghini bylo podle Moradiho čelní sklo, které si íránský tým nechal dovézt z Evropy, při cestě však bylo poškrábáno a nakonec muselo být vyrobeno nové přímo v Íránu. Při testovacím zasazení originálního evropského okna do modelu se rozměry lišily o pouhé dva milimetry, což bylo následně opraveno pro produkční kus.
Díly karosérie jsou vyrobeny z karbonu a tým zodpovědný za jejich produkci byl zaslán do Francie, aby se naučil práci s tímto materiálem. Při samotné výrobě však tým musel řešit problémy například i s nestálou teplotou ve studiu, což vedlo k jiným rozměrům vyrobených částí, než bylo zamýšleno.
Interiér je téměř k nerozeznání od Murciélaga z posledních roků produkce, tedy s výjimkou volantu, zřejmě použitého z některého z lokálně vyráběných aut. Stejně tak sedačky, s kůži údajně ve stejné kvalitě jako v originálu. Na samotném voze chybí logo Lamborghini na přídi, či nápisy na zádi. Při otevření dveří je však na prahu vidět nápis Murciélago.
Zcela očekávaně se však vůz liší od italského originálu v těch nejdůležitějších aspektech. Místo původního 6.2 litrového dvanáctiválce o výkonu 580 koní se totiž ve voze nachází motor Hyundai. Moradi nedodal žádné další technické údaje o motoru, pouze jeho objem 3.8 litru. Jde tedy o některou z verzí šestiválce Lambda, používaného mimo jiné v Genesis Coupé nebo korejském sporťáku Oulim Spirra. V závislosti na verzi motoru nabízí od 263 do 333 koní. S tímto motorem a německou převodovkou vůz údajně dosáhne až 280 km/h, vzhledem ke stavu lokálních silnic však zatím na voze nebyl proveden rychlostní test.
Důvodem, proč byl pro vůz vybrán motor Hyundai je podle Moradiho dostupnost servisu v Íránu, kde má Hyundai na rozdíl od Lamborghini své zastoupení.
Na rozdíl od podobných projektů, kdy si fanoušci postaví repliku auta, na které by jinak nikdy nevydělali, počítá Mouradi od začátku s produkcí a prodejem vozu. To ale samozřejmě závisí i na tom, zda se podaří přilákat investory ochotné zaplatit produkci sportovního vozu pro Írán. Mouradi však počítá, že by se mu mohlo podařit vyrábět 50 až 100 kopií Murciélaga ročně.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).