Jak to vypadá, když se designér z chudé země, navíc ochromené sankcemi ze západu, rozhodne postavit vlastní sportovní vůz? Nově představený íránský model dokáže zaujmout kvalitou zpracování, vzhledem k původu designu je však těžké být nadšen. Jde totiž o neskrývanou kopii Lamborghini Murciélago.
Írán patří mezi země s největší produkci automobilů, vzhledem k sankcím uvaleným na zemi však zároveň patří k těm nejméně rozvinutým. O tom svědčí fakt, že mezi vůbec nejprodávanější vozy na trhu patří lokálně vyráběný letitý Peugeot 405 nebo Kia Pride a jejich odvozené varianty. I přes modernizaci v posledních letech, sestávající převážně z výroby modelů založených na čínských vozech, však většina produkce sestává z běžných lidových aut a SUV.
První pokus o lokálně vyvinutý Íránský supersport má na svědomí designér Massoud Moradi z města Tabriz. Místo pokusu o vlastní design se však vydal cestou dobře známou z Číny. Nově představený vůz je totiž dokonalou kopií Lamborghini Murciélago, vyráběného mezi roky 2001 až 2010. Moradi se navíc vůbec netají tím, že se inspiroval u Lamborghini. V rozhovoru pro místní média hrdě přiznal, že jeho vůz je postaven přesně dle specifikací originálního auta. Jeho týmu se totiž podařilo dostat k přesným rozměrům a nákresům originálu, které poté využili pro výrobu vlastních dílů.
Podvozek vozu byl vytvořen dle nákresu a dat z originálu a je tedy na milimetr totožný. Stejně tak každý díl karosérie byl okopírován z italského vozu a vyrobena forma odpovídající na milimetr. Jediný originální kus z Lamborghini bylo podle Moradiho čelní sklo, které si íránský tým nechal dovézt z Evropy, při cestě však bylo poškrábáno a nakonec muselo být vyrobeno nové přímo v Íránu. Při testovacím zasazení originálního evropského okna do modelu se rozměry lišily o pouhé dva milimetry, což bylo následně opraveno pro produkční kus.
Díly karosérie jsou vyrobeny z karbonu a tým zodpovědný za jejich produkci byl zaslán do Francie, aby se naučil práci s tímto materiálem. Při samotné výrobě však tým musel řešit problémy například i s nestálou teplotou ve studiu, což vedlo k jiným rozměrům vyrobených částí, než bylo zamýšleno.
Interiér je téměř k nerozeznání od Murciélaga z posledních roků produkce, tedy s výjimkou volantu, zřejmě použitého z některého z lokálně vyráběných aut. Stejně tak sedačky, s kůži údajně ve stejné kvalitě jako v originálu. Na samotném voze chybí logo Lamborghini na přídi, či nápisy na zádi. Při otevření dveří je však na prahu vidět nápis Murciélago.
Zcela očekávaně se však vůz liší od italského originálu v těch nejdůležitějších aspektech. Místo původního 6.2 litrového dvanáctiválce o výkonu 580 koní se totiž ve voze nachází motor Hyundai. Moradi nedodal žádné další technické údaje o motoru, pouze jeho objem 3.8 litru. Jde tedy o některou z verzí šestiválce Lambda, používaného mimo jiné v Genesis Coupé nebo korejském sporťáku Oulim Spirra. V závislosti na verzi motoru nabízí od 263 do 333 koní. S tímto motorem a německou převodovkou vůz údajně dosáhne až 280 km/h, vzhledem ke stavu lokálních silnic však zatím na voze nebyl proveden rychlostní test.
Důvodem, proč byl pro vůz vybrán motor Hyundai je podle Moradiho dostupnost servisu v Íránu, kde má Hyundai na rozdíl od Lamborghini své zastoupení.
Na rozdíl od podobných projektů, kdy si fanoušci postaví repliku auta, na které by jinak nikdy nevydělali, počítá Mouradi od začátku s produkcí a prodejem vozu. To ale samozřejmě závisí i na tom, zda se podaří přilákat investory ochotné zaplatit produkci sportovního vozu pro Írán. Mouradi však počítá, že by se mu mohlo podařit vyrábět 50 až 100 kopií Murciélaga ročně.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.