Jak to vypadá, když se designér z chudé země, navíc ochromené sankcemi ze západu, rozhodne postavit vlastní sportovní vůz? Nově představený íránský model dokáže zaujmout kvalitou zpracování, vzhledem k původu designu je však těžké být nadšen. Jde totiž o neskrývanou kopii Lamborghini Murciélago.
Írán patří mezi země s největší produkci automobilů, vzhledem k sankcím uvaleným na zemi však zároveň patří k těm nejméně rozvinutým. O tom svědčí fakt, že mezi vůbec nejprodávanější vozy na trhu patří lokálně vyráběný letitý Peugeot 405 nebo Kia Pride a jejich odvozené varianty. I přes modernizaci v posledních letech, sestávající převážně z výroby modelů založených na čínských vozech, však většina produkce sestává z běžných lidových aut a SUV.
První pokus o lokálně vyvinutý Íránský supersport má na svědomí designér Massoud Moradi z města Tabriz. Místo pokusu o vlastní design se však vydal cestou dobře známou z Číny. Nově představený vůz je totiž dokonalou kopií Lamborghini Murciélago, vyráběného mezi roky 2001 až 2010. Moradi se navíc vůbec netají tím, že se inspiroval u Lamborghini. V rozhovoru pro místní média hrdě přiznal, že jeho vůz je postaven přesně dle specifikací originálního auta. Jeho týmu se totiž podařilo dostat k přesným rozměrům a nákresům originálu, které poté využili pro výrobu vlastních dílů.
Podvozek vozu byl vytvořen dle nákresu a dat z originálu a je tedy na milimetr totožný. Stejně tak každý díl karosérie byl okopírován z italského vozu a vyrobena forma odpovídající na milimetr. Jediný originální kus z Lamborghini bylo podle Moradiho čelní sklo, které si íránský tým nechal dovézt z Evropy, při cestě však bylo poškrábáno a nakonec muselo být vyrobeno nové přímo v Íránu. Při testovacím zasazení originálního evropského okna do modelu se rozměry lišily o pouhé dva milimetry, což bylo následně opraveno pro produkční kus.
Díly karosérie jsou vyrobeny z karbonu a tým zodpovědný za jejich produkci byl zaslán do Francie, aby se naučil práci s tímto materiálem. Při samotné výrobě však tým musel řešit problémy například i s nestálou teplotou ve studiu, což vedlo k jiným rozměrům vyrobených částí, než bylo zamýšleno.
Interiér je téměř k nerozeznání od Murciélaga z posledních roků produkce, tedy s výjimkou volantu, zřejmě použitého z některého z lokálně vyráběných aut. Stejně tak sedačky, s kůži údajně ve stejné kvalitě jako v originálu. Na samotném voze chybí logo Lamborghini na přídi, či nápisy na zádi. Při otevření dveří je však na prahu vidět nápis Murciélago.
Zcela očekávaně se však vůz liší od italského originálu v těch nejdůležitějších aspektech. Místo původního 6.2 litrového dvanáctiválce o výkonu 580 koní se totiž ve voze nachází motor Hyundai. Moradi nedodal žádné další technické údaje o motoru, pouze jeho objem 3.8 litru. Jde tedy o některou z verzí šestiválce Lambda, používaného mimo jiné v Genesis Coupé nebo korejském sporťáku Oulim Spirra. V závislosti na verzi motoru nabízí od 263 do 333 koní. S tímto motorem a německou převodovkou vůz údajně dosáhne až 280 km/h, vzhledem ke stavu lokálních silnic však zatím na voze nebyl proveden rychlostní test.
Důvodem, proč byl pro vůz vybrán motor Hyundai je podle Moradiho dostupnost servisu v Íránu, kde má Hyundai na rozdíl od Lamborghini své zastoupení.
Na rozdíl od podobných projektů, kdy si fanoušci postaví repliku auta, na které by jinak nikdy nevydělali, počítá Mouradi od začátku s produkcí a prodejem vozu. To ale samozřejmě závisí i na tom, zda se podaří přilákat investory ochotné zaplatit produkci sportovního vozu pro Írán. Mouradi však počítá, že by se mu mohlo podařit vyrábět 50 až 100 kopií Murciélaga ročně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.