Automobilový průmysl urazil v uplynulých desetiletích obrovský kus cesty, jedna věc však dodnes zůstává nezměněna. Ať už totiž řídíte cokoliv, stále vás se silnicí spojují pouze pneumatiky. Jejich výběr a přezouvání už jsme rozebírali mnohokrát a s blížící se zimní sezónou si to zanedlouho opět zopakujeme, teď bychom se ale mohli zaměřit na to nejsnazší - udržování správného tlaku.
Ať už se vydáváte na jakoukoliv cestu, vždy byste měli mít jistotu, že vaše pneumatiky nejsou ani podhuštěné, ani přehuštěné. V obou případech totiž pneumatika ztrácí vhodnou plochu kontaktu s vozovkou, rychleji se opotřebovává a jízdní vlastnosti vozu se výrazně zhoršují.
Nejčastějším případem bývá podhuštění pneumatiky, kdy se středová část pneumatiky prohýbá směrem dovnitř a kontakt mezi vozovkou a pneumatikou tvoří převážně jen úzká plocha bočnice. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA odhaduje, že podhuštěné pneumatiky až trojnásobně zvyšují riziko nehody.
Navíc dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky a v nejhorších případech může dojít k úplnému zničení pneumatiky a poškození disku. Naopak v případě přehuštění pneumatiky, které nebývá tak časté, je v kontaktu s vozovkou jen malá středová část běhounu pneumatiky. Plocha kontaktu se tak opět zmenšuje a s tím se zhoršuje ovladatelnost. U přehuštěných pneumatik navíc hrozí riziko poškození například při rychlém průjezdu výmolem nebo nečistotami na silnici.
Správným nahuštěním pneumatik tedy můžete výrazně prodloužit jejich životnost, snížíte si spotřebu paliva, jízdní vlastnosti vozu se zlepší a sníží se riziko vzniku dopravní nehody.
A jaký je správný tlak pro nahuštění pneumatik vašeho automobilu? Nejlepší odpověď vám poskytne příručka k vašemu automobilu, případně cedulka umístěná na rámu dveří u řidiče, případně na víčku palivové nádrže.
Pokud nemáte nic z toho k dispozici, vychází se většinou z velikosti pneumatik, zatížení automobilu a stavu cest, po kterých jezdíte. Pro osobní automobily bývá většinou doporučeno nahustit pneumatiky na tlak okolo 2.2 až 2.4 Bar, tedy cca 32 až 35 psi. U SUV a větších či těžších automobilů však může být požadovaný tlak ještě vyšší. U některých modelů navíc může být vyžadována huštění předních a zadních pneumatik na jiný tlak (například kvůli jiné velikosti pneumatik vpředu a vzadu).
Minimální doporučený tlak pneumatik bývá většinou stanoven tak, aby si automobil dokázal udržet svou maximální povolenou nosnost. Pokud ale pneumatiky podhustíte, začnete je rychleji opotřebovávat, zvýšíte si spotřebu paliva a navíc se vám zhorší ovladatelnost vozu.
Pokud se bojíte přehuštění a následné exploze pneumatiky, můžete si zjistit jejich maximální kapacitu na bočnici. Většinou bývá uváděna v angličtině jako "Max. Press." a stanovuje maximální tlak, který pneumatika zvládne bez poškození.
Pokud se rozhodnete nahustit pneumatiky na jejich maximální pneumatiku, můžete mít pocit lepších reakcí na pokyny volantu, ovšem při rychlejším průjezdu zatáčkou vám hrozí, že rychleji ztratíte přilnavost a skončíte ve smyku. Navíc bude opět docházet ke zkracování životnosti a to zejména sjížděním střední části běhounu. Přehuštěná pneumatika také povede k rychlejší ztrátě trakce na sněhu či vodě a podstatně zvyšuje riziko, že pneumatiky při poškození praskne.
A jak poznat podhuštěnou pneumatiku? U moderních automobilů vám může pomoci systém TPMS, který tlak neustále hlídá. U starších vozidel je dobré pravidelně pneumatiky sledovat a v případě podezření změřit tlak manometrem, který prodávají na každé pumpě / v obchodech s příslušenstvím.
Pokud pravidelné kontroly zanedbáte, je docela možné, že "zrádnou" pomalu utíkající pneumatiku přehlédnete a v tom nejméně vhodném okamžiku najednou zjistíte, že máte úplně prázdné kolo. Pokud ale patříte k řidičům, kteří neustále sledují chování svého vozu, mohou vás na podhuštěné pneumatiky upozornit zhoršené jízdní vlastnosti. Auto může více táhnout ke straně, zpomalí se jeho reakce a někdy můžete cítit i vibrace.
To může být samozřejmě signál i dalších poškození, ovšem první možností by měla být právě kontrola tlaku pneumatik.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.