Automobilový průmysl urazil v uplynulých desetiletích obrovský kus cesty, jedna věc však dodnes zůstává nezměněna. Ať už totiž řídíte cokoliv, stále vás se silnicí spojují pouze pneumatiky. Jejich výběr a přezouvání už jsme rozebírali mnohokrát a s blížící se zimní sezónou si to zanedlouho opět zopakujeme, teď bychom se ale mohli zaměřit na to nejsnazší - udržování správného tlaku.
Ať už se vydáváte na jakoukoliv cestu, vždy byste měli mít jistotu, že vaše pneumatiky nejsou ani podhuštěné, ani přehuštěné. V obou případech totiž pneumatika ztrácí vhodnou plochu kontaktu s vozovkou, rychleji se opotřebovává a jízdní vlastnosti vozu se výrazně zhoršují.
Nejčastějším případem bývá podhuštění pneumatiky, kdy se středová část pneumatiky prohýbá směrem dovnitř a kontakt mezi vozovkou a pneumatikou tvoří převážně jen úzká plocha bočnice. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA odhaduje, že podhuštěné pneumatiky až trojnásobně zvyšují riziko nehody.
Navíc dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky a v nejhorších případech může dojít k úplnému zničení pneumatiky a poškození disku. Naopak v případě přehuštění pneumatiky, které nebývá tak časté, je v kontaktu s vozovkou jen malá středová část běhounu pneumatiky. Plocha kontaktu se tak opět zmenšuje a s tím se zhoršuje ovladatelnost. U přehuštěných pneumatik navíc hrozí riziko poškození například při rychlém průjezdu výmolem nebo nečistotami na silnici.
Správným nahuštěním pneumatik tedy můžete výrazně prodloužit jejich životnost, snížíte si spotřebu paliva, jízdní vlastnosti vozu se zlepší a sníží se riziko vzniku dopravní nehody.
A jaký je správný tlak pro nahuštění pneumatik vašeho automobilu? Nejlepší odpověď vám poskytne příručka k vašemu automobilu, případně cedulka umístěná na rámu dveří u řidiče, případně na víčku palivové nádrže.
Pokud nemáte nic z toho k dispozici, vychází se většinou z velikosti pneumatik, zatížení automobilu a stavu cest, po kterých jezdíte. Pro osobní automobily bývá většinou doporučeno nahustit pneumatiky na tlak okolo 2.2 až 2.4 Bar, tedy cca 32 až 35 psi. U SUV a větších či těžších automobilů však může být požadovaný tlak ještě vyšší. U některých modelů navíc může být vyžadována huštění předních a zadních pneumatik na jiný tlak (například kvůli jiné velikosti pneumatik vpředu a vzadu).
Minimální doporučený tlak pneumatik bývá většinou stanoven tak, aby si automobil dokázal udržet svou maximální povolenou nosnost. Pokud ale pneumatiky podhustíte, začnete je rychleji opotřebovávat, zvýšíte si spotřebu paliva a navíc se vám zhorší ovladatelnost vozu.
Pokud se bojíte přehuštění a následné exploze pneumatiky, můžete si zjistit jejich maximální kapacitu na bočnici. Většinou bývá uváděna v angličtině jako "Max. Press." a stanovuje maximální tlak, který pneumatika zvládne bez poškození.
Pokud se rozhodnete nahustit pneumatiky na jejich maximální pneumatiku, můžete mít pocit lepších reakcí na pokyny volantu, ovšem při rychlejším průjezdu zatáčkou vám hrozí, že rychleji ztratíte přilnavost a skončíte ve smyku. Navíc bude opět docházet ke zkracování životnosti a to zejména sjížděním střední části běhounu. Přehuštěná pneumatika také povede k rychlejší ztrátě trakce na sněhu či vodě a podstatně zvyšuje riziko, že pneumatiky při poškození praskne.
A jak poznat podhuštěnou pneumatiku? U moderních automobilů vám může pomoci systém TPMS, který tlak neustále hlídá. U starších vozidel je dobré pravidelně pneumatiky sledovat a v případě podezření změřit tlak manometrem, který prodávají na každé pumpě / v obchodech s příslušenstvím.
Pokud pravidelné kontroly zanedbáte, je docela možné, že "zrádnou" pomalu utíkající pneumatiku přehlédnete a v tom nejméně vhodném okamžiku najednou zjistíte, že máte úplně prázdné kolo. Pokud ale patříte k řidičům, kteří neustále sledují chování svého vozu, mohou vás na podhuštěné pneumatiky upozornit zhoršené jízdní vlastnosti. Auto může více táhnout ke straně, zpomalí se jeho reakce a někdy můžete cítit i vibrace.
To může být samozřejmě signál i dalších poškození, ovšem první možností by měla být právě kontrola tlaku pneumatik.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.