Automobilový průmysl urazil v uplynulých desetiletích obrovský kus cesty, jedna věc však dodnes zůstává nezměněna. Ať už totiž řídíte cokoliv, stále vás se silnicí spojují pouze pneumatiky. Jejich výběr a přezouvání už jsme rozebírali mnohokrát a s blížící se zimní sezónou si to zanedlouho opět zopakujeme, teď bychom se ale mohli zaměřit na to nejsnazší - udržování správného tlaku.
Ať už se vydáváte na jakoukoliv cestu, vždy byste měli mít jistotu, že vaše pneumatiky nejsou ani podhuštěné, ani přehuštěné. V obou případech totiž pneumatika ztrácí vhodnou plochu kontaktu s vozovkou, rychleji se opotřebovává a jízdní vlastnosti vozu se výrazně zhoršují.
Nejčastějším případem bývá podhuštění pneumatiky, kdy se středová část pneumatiky prohýbá směrem dovnitř a kontakt mezi vozovkou a pneumatikou tvoří převážně jen úzká plocha bočnice. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA odhaduje, že podhuštěné pneumatiky až trojnásobně zvyšují riziko nehody.
Navíc dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky a v nejhorších případech může dojít k úplnému zničení pneumatiky a poškození disku. Naopak v případě přehuštění pneumatiky, které nebývá tak časté, je v kontaktu s vozovkou jen malá středová část běhounu pneumatiky. Plocha kontaktu se tak opět zmenšuje a s tím se zhoršuje ovladatelnost. U přehuštěných pneumatik navíc hrozí riziko poškození například při rychlém průjezdu výmolem nebo nečistotami na silnici.
Správným nahuštěním pneumatik tedy můžete výrazně prodloužit jejich životnost, snížíte si spotřebu paliva, jízdní vlastnosti vozu se zlepší a sníží se riziko vzniku dopravní nehody.
A jaký je správný tlak pro nahuštění pneumatik vašeho automobilu? Nejlepší odpověď vám poskytne příručka k vašemu automobilu, případně cedulka umístěná na rámu dveří u řidiče, případně na víčku palivové nádrže.
Pokud nemáte nic z toho k dispozici, vychází se většinou z velikosti pneumatik, zatížení automobilu a stavu cest, po kterých jezdíte. Pro osobní automobily bývá většinou doporučeno nahustit pneumatiky na tlak okolo 2.2 až 2.4 Bar, tedy cca 32 až 35 psi. U SUV a větších či těžších automobilů však může být požadovaný tlak ještě vyšší. U některých modelů navíc může být vyžadována huštění předních a zadních pneumatik na jiný tlak (například kvůli jiné velikosti pneumatik vpředu a vzadu).
Minimální doporučený tlak pneumatik bývá většinou stanoven tak, aby si automobil dokázal udržet svou maximální povolenou nosnost. Pokud ale pneumatiky podhustíte, začnete je rychleji opotřebovávat, zvýšíte si spotřebu paliva a navíc se vám zhorší ovladatelnost vozu.
Pokud se bojíte přehuštění a následné exploze pneumatiky, můžete si zjistit jejich maximální kapacitu na bočnici. Většinou bývá uváděna v angličtině jako "Max. Press." a stanovuje maximální tlak, který pneumatika zvládne bez poškození.
Pokud se rozhodnete nahustit pneumatiky na jejich maximální pneumatiku, můžete mít pocit lepších reakcí na pokyny volantu, ovšem při rychlejším průjezdu zatáčkou vám hrozí, že rychleji ztratíte přilnavost a skončíte ve smyku. Navíc bude opět docházet ke zkracování životnosti a to zejména sjížděním střední části běhounu. Přehuštěná pneumatika také povede k rychlejší ztrátě trakce na sněhu či vodě a podstatně zvyšuje riziko, že pneumatiky při poškození praskne.
A jak poznat podhuštěnou pneumatiku? U moderních automobilů vám může pomoci systém TPMS, který tlak neustále hlídá. U starších vozidel je dobré pravidelně pneumatiky sledovat a v případě podezření změřit tlak manometrem, který prodávají na každé pumpě / v obchodech s příslušenstvím.
Pokud pravidelné kontroly zanedbáte, je docela možné, že "zrádnou" pomalu utíkající pneumatiku přehlédnete a v tom nejméně vhodném okamžiku najednou zjistíte, že máte úplně prázdné kolo. Pokud ale patříte k řidičům, kteří neustále sledují chování svého vozu, mohou vás na podhuštěné pneumatiky upozornit zhoršené jízdní vlastnosti. Auto může více táhnout ke straně, zpomalí se jeho reakce a někdy můžete cítit i vibrace.
To může být samozřejmě signál i dalších poškození, ovšem první možností by měla být právě kontrola tlaku pneumatik.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.