Správně nahuštěné pneumatiky? Opomíjená drobnost, na které skutečně záleží

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. října 2018 15:17 | akt. 8. října 2018 17:49
Sdílej:

Automobilový průmysl urazil v uplynulých desetiletích obrovský kus cesty, jedna věc však dodnes zůstává nezměněna. Ať už totiž řídíte cokoliv, stále vás se silnicí spojují pouze pneumatiky. Jejich výběr a přezouvání už jsme rozebírali mnohokrát a s blížící se zimní sezónou si to zanedlouho opět zopakujeme, teď bychom se ale mohli zaměřit na to nejsnazší - udržování správného tlaku.

Ať už se vydáváte na jakoukoliv cestu, vždy byste měli mít jistotu, že vaše pneumatiky nejsou ani podhuštěné, ani přehuštěné. V obou případech totiž pneumatika ztrácí vhodnou plochu kontaktu s vozovkou, rychleji se opotřebovává a jízdní vlastnosti vozu se výrazně zhoršují.

Nejčastějším případem bývá podhuštění pneumatiky, kdy se středová část pneumatiky prohýbá směrem dovnitř a kontakt mezi vozovkou a pneumatikou tvoří převážně jen úzká plocha bočnice. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA odhaduje, že podhuštěné pneumatiky až trojnásobně zvyšují riziko nehody.

Navíc dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky a v nejhorších případech může dojít k úplnému zničení pneumatiky a poškození disku. Naopak v případě přehuštění pneumatiky, které nebývá tak časté, je v kontaktu s vozovkou jen malá středová část běhounu pneumatiky. Plocha kontaktu se tak opět zmenšuje a s tím se zhoršuje ovladatelnost. U přehuštěných pneumatik navíc hrozí riziko poškození například při rychlém průjezdu výmolem nebo nečistotami na silnici.

Správným nahuštěním pneumatik tedy můžete výrazně prodloužit jejich životnost, snížíte si spotřebu paliva, jízdní vlastnosti vozu se zlepší a sníží se riziko vzniku dopravní nehody.

A jaký je správný tlak pro nahuštění pneumatik vašeho automobilu? Nejlepší odpověď vám poskytne příručka k vašemu automobilu, případně cedulka umístěná na rámu dveří u řidiče, případně na víčku palivové nádrže.

Pokud nemáte nic z toho k dispozici, vychází se většinou z velikosti pneumatik, zatížení automobilu a stavu cest, po kterých jezdíte. Pro osobní automobily bývá většinou doporučeno nahustit pneumatiky na tlak okolo 2.2 až 2.4 Bar, tedy cca 32 až 35 psi. U SUV a větších či těžších automobilů však může být požadovaný tlak ještě vyšší. U některých modelů navíc může být vyžadována huštění předních a zadních pneumatik na jiný tlak (například kvůli jiné velikosti pneumatik vpředu a vzadu).

Minimální doporučený tlak pneumatik bývá většinou stanoven tak, aby si automobil dokázal udržet svou maximální povolenou nosnost. Pokud ale pneumatiky podhustíte, začnete je rychleji opotřebovávat, zvýšíte si spotřebu paliva a navíc se vám zhorší ovladatelnost vozu.

Pokud se bojíte přehuštění a následné exploze pneumatiky, můžete si zjistit jejich maximální kapacitu na bočnici. Většinou bývá uváděna v angličtině jako "Max. Press." a stanovuje maximální tlak, který pneumatika zvládne bez poškození.

Pokud se rozhodnete nahustit pneumatiky na jejich maximální pneumatiku, můžete mít pocit lepších reakcí na pokyny volantu, ovšem při rychlejším průjezdu zatáčkou vám hrozí, že rychleji ztratíte přilnavost a skončíte ve smyku. Navíc bude opět docházet ke zkracování životnosti a to zejména sjížděním střední části běhounu. Přehuštěná pneumatika také povede k rychlejší ztrátě trakce na sněhu či vodě a podstatně zvyšuje riziko, že pneumatiky při poškození praskne.

A jak poznat podhuštěnou pneumatiku? U moderních automobilů vám může pomoci systém TPMS, který tlak neustále hlídá. U starších vozidel je dobré pravidelně pneumatiky sledovat a v případě podezření změřit tlak manometrem, který prodávají na každé pumpě / v obchodech s příslušenstvím.

Pokud pravidelné kontroly zanedbáte, je docela možné, že "zrádnou" pomalu utíkající pneumatiku přehlédnete a v tom nejméně vhodném okamžiku najednou zjistíte, že máte úplně prázdné kolo. Pokud ale patříte k řidičům, kteří neustále sledují chování svého vozu, mohou vás na podhuštěné pneumatiky upozornit zhoršené jízdní vlastnosti. Auto může více táhnout ke straně, zpomalí se jeho reakce a někdy můžete cítit i vibrace.

To může být samozřejmě signál i dalších poškození, ovšem první možností by měla být právě kontrola tlaku pneumatik.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?