Série oblíbených přednášek o zajímavých momentech z historie značky Škoda Auto pokračuje ve Škoda Muzeu třemi setkáními. Posluchačům zprostředkují nejen atmosféru mladého Československa, od jehož vzniku si připomínáme 100 let.
25. září, od 17:30 h v sále L & K Fórum
Automobily první republikyPodzimní sérii cyklu Neobyčejné příběhy z historie automobilky zahájí přednáška motoristického publicisty Jana Tučka, věnovaná automobilům první republiky (1918-1938). Vývoj československého motorismu představí v širších souvislostech, včetně konkurenčního boje širokého spektra domácích automobilek, z něhož vyšla značka Škoda vítězně. Přednášející se bude podrobněji věnovat legendárním modelům Popular a Rapid, pádné odpovědi společnosti Škoda na světovou hospodářskou krizi. Posluchače jistě zaujmou také informace o prototypech s motorem vzadu, připomínka úspěchů vozů Škoda v závodech a soutěžích atd.
23. října, od 17:30 hod. v sále L & K Fórum
Všechny prezidentovy vozyPo dobu výkonu své funkce (1918-1935) používal „President Osvoboditel“ Tomáš Garrigue Masaryk řadu automobilů výhradně československých značek. Nejdéle ze všech měl k dispozici progresivně řešený, zároveň luxusní a elegantní model Škoda Hispano-Suiza. O tomto rychlém šestiválcovém voze objemu 6,6 litru a výkonu 100 koní (73,6 kW), ale i o dalších automobilech ve službách kanceláře prezidenta republiky Masaryka, promluví Lukáš Nachtmann, odborný koordinátor Archivu společnosti Škoda Auto.
13. listopadu, od 17:30 hod. v sále Hieronimus II.
Historie a vývoj čerpacích stanicJiří Křížek, ředitel Severočeského muzea v Liberci, fundovaně přiblíží prapočátky prodeje pohonných hmot pro motocykly a automobily. Na přelomu 19. a 20. století byl totiž benzin dostupný prakticky jen v lékárnách a drogeriích. Původní zaletovaná plechová balení a skleněné demižony teprve po letech ustoupily výdejním stojanům s ručním či elektrickým přečerpáváním a cejchovanou nádobou, z níž se palivo samospádem přepouštělo do nádrže vozidla.
Vstup na všechny uvedené přednášky je zdarma. V příslušných sálech Škoda Muzea (třída Václava Klementa 294, Mladá Boleslav) s dostatečnou kapacitou začínají ve výše uvedených termínech, vždy v úterý v 17:30 hodin.
Obliba Škoda Muzea v Mladé Boleslavi mezi českými i zahraničními hosty setrvale roste, v roce 2017 si připsalo návštěvnický rekord: přivítalo 254 143 osob. V moderní expozici a nově zrekonstruovaném depozitáři je poutavě prezentována historie značky Škoda , velké oblibě se těší také tematické výstavy i kulturní akce včetně koncertů populárních hudebních skupin. Po předchozí rezervaci lze návštěvu Škoda Muzea spojit s prohlídkou výrobního závodu Škoda Auto, případně partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha, situovaného na letišti v Mladé Boleslavi, či areálu Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci-Vratislavicích. Pro všechna zde uvedená muzea je možné získat zvýhodněné kombinované vstupné.
Více informací naleznete na http://museum.skoda-auto.cz/.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?