Dny volných jízd na okruzích sice v Česku nejsou tak časté jako v zahraničí, přesto se čas od času nějaké ty termíny objeví. Základem pro každého řidiče by měla být helma a bezchybný stav vozidla, kromě toho se ale hodí nezapomenout ještě na jednu věc, která vám může ušetřit pořádné starosti a někdy i výdaje.
Pokud se chystáte vyrazit si na okruh, pravděpodobně hledáte zábavu za volantem, nebo bezpečný prostor k prověření vašich řidičských schopností, nebo limitů vašeho vozu. V některých případech se však z výletů na okruh může stát lapálie, která člověka ještě dlouho mrzí.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčil i majitel tohoto bílého BMW trojkové řady generace e36, který nechal v kufru pohozený olej WD-40. Tento všemi milovaný pomocník každého kutila si tak dlouho lítal kufrem, až se mu podařilo narazit na odhalené kontakty baterie.
V ten moment plechovka explodovala a prostor kufru rychle zachvátily plameny. Řidič vozu zastavil mimo trať a posádka vůz opustila. V autě však chyběl hasicí přístroj, nikdo z ostatních závodníků nezastavil a pracovníci okruhu byli poměrně daleko.
Do jejich příjezdu se tak plameny rozšířily na celý kufr poškodily i pravý zadní bok. Ačkoliv se dá předpokládat, že plameny napáchaly pořádnou neplechu, blinkry zůstaly stále funkční. Jsme si ale jistí, že i tak napáchal požár pořádnou neplechu.
Celé situaci se přitom dalo zabránit hned několika způsoby. Jak poznamenal jeden z komentujících na webu Jalopnik, který na video upozornil mezi prvními, pozitivní kontakt baterie by měl být vždy zakrytý. Před výletem na okruh by ale k samozřejmostem mělo patřit i vystěhování všeho nepotřebného z vozu, nebo alespoň zajištění veškerého nákladu.
Poslední zarážející skutečností je pak fakt, že člověk mířící se svým vozem na okruh s sebou nevozí hasicí přístroj. Česká legislativa ho sice nevyžaduje, v řadě zemí však patří k povinné výbavě a odborníci doporučují jeho vlastnictví i českým řidičům.
Při pořízení hasicího přístroje ale dobře zvažte jeho umístění. Ačkoliv vám v kufru zabere nejméně místa, v této situaci by nebyl řidiči nic platný. Ideálně by měl být hasicí přístroj umístěný v dosahu řidiče tak, aby bylo možné na něj dosáhnout i v případě zaseknutých bezpečnostních pásů.
Před umístěním hasicího přístroje ale myslete i na jeho bezpečné a dostatečně pevné ukotvení. Stále se totiž jedná o poměrně těžkou věc, která by v případě uvolnění po silném nárazu mohla napáchat více škody než užitku. I proto některé automobilky umisťují hasicí přístroj pod nebo vedle sedačky řidiče / spolujezdce.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.