Automobilky vynakládají každý rok obrovské finance na zabezpečení našich vozů před nenechavci, kteří se snaží přilepšit si na úkor poctivých lidí. Navzdory stále novějším, pokročilejším a sofistikovanějším zařízením se ale zloději nechtějí svého řemesla vzdát a tak vymýšlejí stále nové metody, jak nás, automobilky ale i policisty obelstít. A tohle je zřejmě jedna z těch novějších.
Se svým nepříjemným zážitkem se na svém osobním blogu nedávno svěřil Marc Rooding, holandský vlastník BMW 320i generace F30, kterého před pár týdny probudilo cca v 4 ráno klepání na dveře. Za nimi stáli policisté, kteří byli na místo vysláni po hovoru z Call Centra BMW, podle kterého někdo u Marcova vozu rozbil okénko spolujezdce.
Když si Marc s policisty prohlédli vůz, na první pohled se zdálo, že jde buď o vandalství, nebo nepovedený pokus o vykradení. Z vozu totiž nic nezmizelo a jediným patrným poškozením bylo rozbité okénko spolujezdce. O co vlastně šlo se však začalo pomalu ukazovat až v momentě, kdy chtěl Marc odvézt vůz na výměnu okna.
Jak píše na svém webu „Když jsem chtěl vyrazit do Car Glass,otočil jsem klíčkem a na rozhraní BMW iDrive na mě vyskočilo několik chyb a varování. Řada z těchto problémů se pak vztahovala k problémům s pásem spolujezdce. Oznámení také říkalo, že tlačítko SOS na stropě není schopné navázat kontakt s BMW."
I přesto se ale Marc vydal do servisu a story pokračovala: „Okno bylo vyměněné zhruba během 30 minut a já v mezidobí doufal, že po opravě zmizí i všechny ty chyby a varování. Bohužel se ukázalo, že v rozbitém okně problém nebyl a tak jsem zavolal místnímu dealerovi BMW, který mě vyzval, abych auto odpoledne přivezl a oni si ho mohli prohlédnout."
Když přivezl vůz do servisu, jeden z techniků si všiml, že obložení A-sloupku nesedí jak by mělo. Další prohlídka pak ukázala, že kabelový svazek za čalouněním byl přestřižený. Jak se pak během chvíle ukázalo, Marc již nemohl u svého vozu aktivovat alarm a senzory monitorující vloupání do vozu byly také nefunkční. Lidé z dealerství proto Marcovi doporučili, ať vůz nechá v servisu, jinak by se pro něj mohli zloději vrátit.
Jak uvádí sám Marc na svém blogu „Najednou bylo jasné, že ti zloději nebyli žádní hlupáci. Přesně věděli, co dělají. Jejich plánem bylo fingovat vloupání, během kterého deaktivují vnitřní bezpečnostní systémy a dokonale zahradí stopy. Je tedy pravděpodobné, že kdybych vůz nechal stát před domem další nos, pohodlně by se do něj dostali, nespustili by alarm a tak by měli dost času překonat všechna zabezpečení a s autem odjet."
Marc věří, že call centrum BMW bylo upozorněno v momentě, kdy zloději přestřihli společně se svazkem kabelů i kabel vedoucí k SOS tlačítku na stropě a to tak přestalo komunikovat s centrálou automobilky. Zaměstnanec BMW tak okamžitě kontaktovat holandské zastoupení automobilky, aby upozornil na podezření z nového typu krádeží aut. Je více než pravděpodobné, že tato technika již byla v minulosti několikrát využita, aniž by si toho kdokoliv všiml, nebo aniž by bylo cokoliv hlášeno.
Marc umístil svůj příběh na blog, aby upozornil ostatní majitele automobilů na toto riziko. Pokud by vám tedy náhodou v autě "jen" rozbili okénko, uvědomte si, že nemusí jít jen o nepovedený pokus o vykradení. Zloději se zkrátka přizpůsobují rychle a stále hledají nové metody, jak si přivlastnit náš majetek.
Pokud chcete získat více informací, rozhodně se podívejte na Marcův blog, který je naštěstí veden v angličtině a nechybí ani fotografie jeho poškozeného vozu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.