Polský elektrický supersport? Arrinera Hussayra slibuje i vlastní kryptoměnu

-mdo / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 10:40 Google+

Polský automobilový průmysl nikdy nepatřil mezi ty úspěšnější, hlavně co se týče lokálních značek. V podstatě všechny po dobu své existence využívaly beznadějně zastaralé platformy, udržované při životě celé dekády. Že je ale v i v Polsku chuť po inovacích, dokazuje nový výrobce nazvaný Arrinera.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Arrinera Hussayra GT

Arrinera Hussayra GT | foto: Arrinera

Sdílejte článek

V historii mělo Polsko několik vlastních značek automobilů, většinou na základě zahraniční licence - ať už to byla Warzsawa založená na GAZ M20 Poběda, nebo série vozů pod značkou Polski Fiat. Stejně tak asi nejznámější polské auto, FSO Polonez, byl v podstatě jen modernější karosérií naroubovanou na techniku z Polski Fiat 125p. Jednou z výjimek byla FSO Syrena, malé lidové auto vyvinuté v Bielsko Biala v polovině 50. let. Právě na základě Syreny vzniklo jediné polské sportovní auto, prototyp nazvaný jednoduše Syrena Sport. Bohužel, vzhledem k politickým a ekonomickým poměrům socialistického Polska se vůz nikdy nedostal do výroby a i prototyp byl zničen.

V posledních letech se však o vytvoření opravdového polského sportovního vozu pokouší firma Arrinera z Varšavy. Tu založili v roce 2008 bratři Łukasz a Marek Tomkiewiczové, se záměrem vyrobit supersport s uprostřed uloženým motorem. Už v roce 2011 proběhla veřejná prezentace nového vozu, zatím bez modelového jména. Karosérie z kevlaru a karbonu, připomínající Lamborghini, byla obalená kolem trubkového rámu a před zadní nápravou měla uložený osmiválcový motor LS9 z Chevroletu Corvette ZR1. Na vývoji se dle zakladatelů firmy podílel mimo jiné i slavný britský návrhář Lee Noble.

O rok později se na veřejnosti ukázal druhý prototyp, tentokrát už pojmenovaný Arrinera Hussayra, podle husarů, slavných jezdců z polské historie. Design byl více uhlazen a popis sliboval, že osmiválec o objemu 6.2 litru s výkonem 650 koní měl stačit na maximální rychlost 340 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3.2 sekundy. Při této příležitosti už byl prezentován i plán produkce. První série 33 kusů Hussayry, pojmenovaná jako „Series 33“, se speciálními designovými prvky a luxusní výbavou, měla jít do prodeje za cenu 500 tisíc EUR už v létě 2012. Pro srovnání, původně oznámená cena pro standardní verzi měla být pouhých 150 tisíc dolarů. Dohromady tou dobou podle majitelů firma registrovala už 200 seriózních objednávek na silniční model.

img-responsive

Arrinera Hussayra | foto: Arrinera

Během následujících let se však po polském supersportu slehla zem, oficiální informace z továrny tvrdily, že se vůz dostane do prodeje někdy v roce 2016. Od roku 2014 probíhaly testy na silnicích a prototypy se ukázaly na několika polských výstavách. Během této doby se také o voze začalo psát dosti negativně, ať už v Polsku, kde jej lokální novináři nazvali lacinou replikou Lamborghini postavenou z dílů z Opelu Corsa a Audi A6, či v zahraničí, kde si Hussayra získala pověst "vaporware", neboli výrobku, na který se čeká tak dlouho, až je pravděpodobnější, že se do prodeje už nikdy nedostane.

V srpnu 2015 se však na Varšavském autosalonu ukázala nová varianta, Hussayra GT. Pod modernizovanou karosérií se ukrývala stejná technika, šlo však čistě o okruhovou verzi pro sérii GT3, bez homologace pro silnici. Váha byla snížena na 1249kg, motor ale zůstal u atmosférického plnění a má proto jen 430 koní. Produkční verze GT se poté projela na britském Goodwood Festival of Speed jakožto vůbec první polské auto a ve svojí třídě dokonce vyhrála.

img-responsive

Arrinera Hussayra GT | foto: Arrinera

I přes produkčně vypadající kousky, ukazované v Polsku na několika výstavách ročně, si ani v roce 2016, kdy měla konečně začít dlouho slibovaná sériové produkce, žádná Hussayra mezi zákazníky nedostala. Jaký je další osud není moc zřejmé, okruhová verze je na webu Arrinera prezentována jako připravená k prodeji, k silniční variantě ale jakékoliv info o dostupnosti chybí. Naopak se však Arrinera chlubí vývojem elektrické varianty, s pohonem všech kol, drive-by-wire řízením a zamýšlená pro omezenou produkci s rozsáhlými možnostmi individualizace zákazníkem na jeho objednaný kus.

img-responsive

Arrinera Hussayra Electric | foto: Arrinera

Že je zásadním nedostatkem pro další vývoj nedostatek financí však zřejmě dokazuje poslední veřejná akce Arrinery. Místo prezentace vozu totiž v Londýně oznámila, že elektrická Hussayra bude vozem využívající technologii blockchain. Ta má být využívána při výrobě vozu, komunikaci s klientem, pro elektronické systémy přímo ve voze, monitoring vozu a také při údržbě a opravách. S tím samozřejmě souvisí i spuštění vlastní kryptoměny, nazvané ARRI Coin. Jestli jde opravdu o vylepšení oproti současným procesům, nebo jen pokus o využití módní vlny k vylákání více peněz z investorů, se snad někdy dozvíme. Na webu však zatím není řečeno, kdy přijde další krok v dlouhé historii prvního polského supersportu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Polský elektrický supersport? Arrinera Hussayra slibuje i vlastní kryptoměnu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Manuál vs. automat: Která převodovka nabídne úspornější jízdu?

Jon Olsson prodává svůj zmrzačený Mercedes-Benz G500 4x4²

Po velké slávě, teď tichý prodej? Slavný YouTuber prodává zmrzačený Mercedes za neuvěřitelnou částku

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 .

Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

První Ford Mustang se prodal ještě několik dnů před oficiální premiérou a dodnes zůstal u své první majitelky

První prodaný Ford Mustang? Skvost v hodnotě 8 milionů málem skončil ve šrotu

Ilustrační foto

Nová technika v boji proti zlodějům aut? Stačí vám jen lednice či mrazák

Alkett VsKfz 617 Minenräumer v ruském tankovém muzeu v Kubince (Zdroj:Wikimedia/ Alf van Beem)

Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

Ilustrační foto

Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

Ilustrační foto

Nevolnost v autě? Rychlé tipy, jak s ní bojovat

NIO EP9

Čínští zabijáci Tesly? Investoři prozradili, jaké šance vlastně mají

Blesková povodeň během chvíle smetla i několik nových vozů

Neuvěřitelná síla přírody? Blesková povodeň změnila dealerství ve vrakoviště

reklama
reklama

Doporučujeme

Lamborghini Huracán v barvě Rosso Corsa na kolech Strasse Wheels

Milionová pokuta za rychlou jízdu? Mladého řidič v Lamborghini vyfotilo 33…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Automatická převodovka: Jaké chyby s ní nejčastěji děláme?

  3. TEST: Škoda Superb 1.8T Laurin & Klement: luxusní cestování bez klapotu dieselu stále dává smysl

  4. Legendární dodávka kapely Aerosmith? Takhle po desetiletích pátrání dopadla

  5. Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

  6. Škoda jako kabriolet? Češi legendární 440 milovali, i když nikdy nevznikla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud