Polský automobilový průmysl nikdy nepatřil mezi ty úspěšnější, hlavně co se týče lokálních značek. V podstatě všechny po dobu své existence využívaly beznadějně zastaralé platformy, udržované při životě celé dekády. Že je ale v i v Polsku chuť po inovacích, dokazuje nový výrobce nazvaný Arrinera.
V historii mělo Polsko několik vlastních značek automobilů, většinou na základě zahraniční licence - ať už to byla Warzsawa založená na GAZ M20 Poběda, nebo série vozů pod značkou Polski Fiat. Stejně tak asi nejznámější polské auto, FSO Polonez, byl v podstatě jen modernější karosérií naroubovanou na techniku z Polski Fiat 125p. Jednou z výjimek byla FSO Syrena, malé lidové auto vyvinuté v Bielsko Biala v polovině 50. let. Právě na základě Syreny vzniklo jediné polské sportovní auto, prototyp nazvaný jednoduše Syrena Sport. Bohužel, vzhledem k politickým a ekonomickým poměrům socialistického Polska se vůz nikdy nedostal do výroby a i prototyp byl zničen.
V posledních letech se však o vytvoření opravdového polského sportovního vozu pokouší firma Arrinera z Varšavy. Tu založili v roce 2008 bratři Łukasz a Marek Tomkiewiczové, se záměrem vyrobit supersport s uprostřed uloženým motorem. Už v roce 2011 proběhla veřejná prezentace nového vozu, zatím bez modelového jména. Karosérie z kevlaru a karbonu, připomínající Lamborghini, byla obalená kolem trubkového rámu a před zadní nápravou měla uložený osmiválcový motor LS9 z Chevroletu Corvette ZR1. Na vývoji se dle zakladatelů firmy podílel mimo jiné i slavný britský návrhář Lee Noble.
O rok později se na veřejnosti ukázal druhý prototyp, tentokrát už pojmenovaný Arrinera Hussayra, podle husarů, slavných jezdců z polské historie. Design byl více uhlazen a popis sliboval, že osmiválec o objemu 6.2 litru s výkonem 650 koní měl stačit na maximální rychlost 340 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3.2 sekundy. Při této příležitosti už byl prezentován i plán produkce. První série 33 kusů Hussayry, pojmenovaná jako „Series 33“, se speciálními designovými prvky a luxusní výbavou, měla jít do prodeje za cenu 500 tisíc EUR už v létě 2012. Pro srovnání, původně oznámená cena pro standardní verzi měla být pouhých 150 tisíc dolarů. Dohromady tou dobou podle majitelů firma registrovala už 200 seriózních objednávek na silniční model.
Během následujících let se však po polském supersportu slehla zem, oficiální informace z továrny tvrdily, že se vůz dostane do prodeje někdy v roce 2016. Od roku 2014 probíhaly testy na silnicích a prototypy se ukázaly na několika polských výstavách. Během této doby se také o voze začalo psát dosti negativně, ať už v Polsku, kde jej lokální novináři nazvali lacinou replikou Lamborghini postavenou z dílů z Opelu Corsa a Audi A6, či v zahraničí, kde si Hussayra získala pověst "vaporware", neboli výrobku, na který se čeká tak dlouho, až je pravděpodobnější, že se do prodeje už nikdy nedostane.
V srpnu 2015 se však na Varšavském autosalonu ukázala nová varianta, Hussayra GT. Pod modernizovanou karosérií se ukrývala stejná technika, šlo však čistě o okruhovou verzi pro sérii GT3, bez homologace pro silnici. Váha byla snížena na 1249kg, motor ale zůstal u atmosférického plnění a má proto jen 430 koní. Produkční verze GT se poté projela na britském Goodwood Festival of Speed jakožto vůbec první polské auto a ve svojí třídě dokonce vyhrála.
I přes produkčně vypadající kousky, ukazované v Polsku na několika výstavách ročně, si ani v roce 2016, kdy měla konečně začít dlouho slibovaná sériové produkce, žádná Hussayra mezi zákazníky nedostala. Jaký je další osud není moc zřejmé, okruhová verze je na webu Arrinera prezentována jako připravená k prodeji, k silniční variantě ale jakékoliv info o dostupnosti chybí. Naopak se však Arrinera chlubí vývojem elektrické varianty, s pohonem všech kol, drive-by-wire řízením a zamýšlená pro omezenou produkci s rozsáhlými možnostmi individualizace zákazníkem na jeho objednaný kus.
Že je zásadním nedostatkem pro další vývoj nedostatek financí však zřejmě dokazuje poslední veřejná akce Arrinery. Místo prezentace vozu totiž v Londýně oznámila, že elektrická Hussayra bude vozem využívající technologii blockchain. Ta má být využívána při výrobě vozu, komunikaci s klientem, pro elektronické systémy přímo ve voze, monitoring vozu a také při údržbě a opravách. S tím samozřejmě souvisí i spuštění vlastní kryptoměny, nazvané ARRI Coin. Jestli jde opravdu o vylepšení oproti současným procesům, nebo jen pokus o využití módní vlny k vylákání více peněz z investorů, se snad někdy dozvíme. Na webu však zatím není řečeno, kdy přijde další krok v dlouhé historii prvního polského supersportu.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?