Ojeté automobily přivezené z Německy byly dlouho považovány za symbol kvality. Všichni přeci víme, že v Německu mají kvalitnější silnice, přísnější zákony vztahující se k podvodům, o věci se lépe starají a díky vyšším platům přeci nešetří ani na údržbě. S postupem let se ale všechno mění, což bohužel platí i pro německé ojetiny.
Pravdou je, že v Německu je stáčení tachometrů trestné. Zákon zde platí již dvanáct let a tak se automobilový klub ADAC rozhodl prověřit, zda tento zákon manipulaci s najetými kilometry opravdu pomohl. Výsledky průzkumu jsou ale šokující - Každé třetí ojeté auto prodané v Německu má stočené kilometry. Celkové škody způsobené falešnými kilometry dosahují ročně výše 6-ti miliard €!
"Podle policejních statistik je v Německu takto stočené každé třetí prodané auto. Stočení počtu najetých kilometrů takto ilegálním způsobem v průměru zvýší hodnotu vozu o 3000 €. To znamená, že v samotném Německu se jedná o roční ztrátu ve výši téměř šest miliard €. Nejvíce na to doplácejí lidé, kteří kupují ojetý vůz od soukromého inzerenta," uvádí ADAC.
"Stočení trvá obvykle jen několik vteřin, a i když je ze zákona zakázáno, nabízí jej mnoho "poskytovatelů služeb". Ceny začínají na zhruba 50 € za vůz. Cílem je zvýšit hodnotu ojetého automobilu při prodeji nebo se vyhnout penalizacím v rámci leasingu," dodává největší německý autoklub.
K celé situaci se vyjádřil i provozní ředitel AAA Auto, Petr Vaněček: "Často nám lidé říkají, že si z obav před manipulacemi s tachometry na tuzemském trhu chtějí raději dovézt auto z Německa. Mají pocit, že když tam je přetáčení trestné, nedochází k němu. Naše zkušenosti však hovoří jinak a nyní to potvrdil i německý ADAC. Většina stočenek se z Německa exportuje směrem na východ a podle našich odhadů jich je mezi importy do České republiky až devadesát procent."
Jak ale opravdu účinně tomuto jevu zabránit? Podle německého ADACu i AAA Auto je jediným řešením technická bariéra, kterou by měli vytvořit výrobci aut. Ti však v této věci nedělají dost a někteří dokonce vůbec nic. ADAC navíc považuje jakékoliv databáze za neúčinné - auto mohlo být zmanipulováno předtím, než ho jakákoliv databáze zachytila. Pokud takovým majitelům hrozí záznam stočených kilometrů v databází, budou s těmito čísly manipulovat před každou kontrolou.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?