Každý rok se během léta mění některé úseky evropských silnic na mnohakilometrová parkoviště. Ať už jsou důvodem práce na silnicích, nehody či přistání marťanů, výsledek je vždy stejný: hodiny bez hnutí na jednom místě, s omezenými možnostmi a bez šance jakkoliv uniknout. Co tedy dělat, abychom dlouhá stání v kolonách dokázali přežít?
Tento víkend má být na silnicích skutečně kritickým, ovšem pokud jste v nedávných týdnech cestovali po českých dálnicích, zřejmě vás po právu napadá otázka, který víkend kritickým není. Zácpy, minimálně v Česku, jsou totiž tradičním průvodce snad na každé cestě.
Místo obvyklého nadávání na chaotickou organizaci prací na silnicích je však lepší se zaměřit na tipy, jak vlastně takový dopravní kolaps přežít - fyzicky a samozřejmě i duševně.
1. Připravte svůj vůz
Pokud se chystáte na delší cestu, je obvyklé, že svůj vůz nejprve náležitě zkontrolujete. V letních měsících je pak důležité dbát hlavně na chladící systém, který dostává během popojíždění v kolonách pořádně zabrat. Je také vhodné zkontrolovat tlak v pneumatikách a jejich stav. Neméně důležité je stále si držet v nádrži dostatečnou hladinu benzínu.
Rozhodně neriskujte vyjíždění na minimum s tím, že za pár kilometrů je čerpací stanice. Oněch několik kilometrů byste totiž mohli strávit poskakováním v koloně, kdy by vám mohl benzín dojít. A pak jste namydlení. Dobrým nápadem je také pořídit do vozu roletky či clonítka, které uvítají zejména pasažéři na zadních sedadlech.
2. Zůstaňte v klidu
První reakce řidičů při dojíždění kolony jsou obvykle stejné - člověk je podrážděný, otravný a poté následuje pocit bezmoci. BBC, která se tomuto tématu také věnovala, však odkazuje na slova profesorky psychologie na University of London Jacqueline Barnes, podle které by si lidé měli uvědomit, že zdržení je jen dočasné a že mnoho dalších se nachází ve stejné situaci. Ať už ale budete dělat cokoliv, rozhodně se neobořujte proti společnosti v autě.
Navíc existují i možnosti, jak svůj nepříjemný zážitek převrátit v něco pozitivního. Pokud jste on-line, dejte o problémech na silnicích vědět dalším lidem, varujte přátele, přispějte do relací o silniční dopravě. Pokud se navíc kolona vůbec nehýbe, relaxujte. Zkuste brát ten čas jako své volno.
3. Vypněte motor
Pokud jste dojeli do kolony a je jasné, že si nějakou chvíli postojíte, vypněte motor. Běžet naprázdno není pro motor nijak příznivé, zbytečně spotřebováváte palivo a navíc motory produkují škodlivé emise. Pokud si dlouhou chvíli zkracujete používáním elektrických zařízení, vytáhněte je z nabíječky. Pokud navíc posloucháte rádio, není na škodu čas od času nastartovat, abyste si nevybili baterii. V ten moment je vhodné i nabíjet elektrická zařízení.
Pokud nejsou extrémní vedra, není vhodné ani nechat puštěnou klimatizaci, pokud se vůz vůbec nehýbe. Klimatizace totiž vyžaduje nápor čerstvého vzduchu pro svůj chladič (kondenzátor). Pokud ho nemá, spíná vlastní vrtuli, podobně jako motor u chladiče. Její výkon však není ani zdaleka dostačující a celý systém se tak zbytečně zatěžuje.
Pokud koloně stojíte opravdu dlouho, může vás napadnout vystoupit a protáhnout si nohy. V některých státech je to zakázané pod hrozbou nemalých pokut, ovšem někteří odborníci z britské RAC to doporučují, jak uvádí BBC. Je to totiž lepší než sedět v rozpáleném autě.
Pokud se ale rozhodnete z vozu během zácpy vystoupit, mějte se na pozoru. To, že automobily stojí, neznamená, že budou stát i motorkáři. Navíc hrozí riziko například průjezdu vozidel záchranářů. Jakékoliv vystoupení z auta je tak rizikem.
4. Připravte se na nevyhnutelné
Pokud se v koloně zdržíte byť jen na několik desítek minut, stále je důležité pravidelně pít a přecházet dehydrataci. Člověk by měl doplňovat tekutiny v pravidelných intervalech tak, aby je tělo stihlo zpracovat. Pokud ale do sebe nalijete více vody najednou, zřejmě budete muset hledat místo k odskočení si. Pánové to v tomto mají snazší, dámy však nejspíš budou muset hledat vhodné místo déle. I z těchto důvodů je tak vhodné vozit s sebou v autě i toaletní papír a vlhčené ubrousky nebo dezinfekci na ruce.
5. Zabavte děti
Pokud vezete v autě děti, pokuste se je zabavit. Oprašte své znalosti her jako je slovní fotbal nebo hádání zvířat / věcí, na které někdo z posádky myslí. Paleta je skutečně široká, rady najdete na internetu a při troše kreativity možná vymyslíte i něco vlastního.
Ze všeho nejdůležitější je však zachovat před dětmi klid a nedat na sobě znát nervozitu ani podrážděnost, kterou dokáží děti až překvapivě dobře vycítit a následně se to na nich projeví. Když budete klidní, budou klidné i vaše děti. Tedy minimálně klidnější.
Nebezpečná také mohou být podřeknutí ohledně obav s časovým harmonogramem - například kvůli nestihnutí trajektu. Pokud by se toho totiž děti chytly, je potřeba je přesvědčit, že přinejhorším pojedete jiným, ale že se na místo jistě dostanete.
Rozhodně se také vyvarujte obviňování ostatních řidičů, policistů, atd. Ničemu tím nepomůžete a děti z toho budou nejspíš akorát jen negativní. Místo toho se raději zaměřte na plánování věcí, které budete v cílové destinaci dělat. Kam půjdete, co podniknete. Buďte zkrátka pozitivní a snažte se v dětech udržovat dobrou náladu.
V neposlední řadě pak také myslete na to, že tablety a další elektronické hračky vydrží nabité jen po omezenou dobu. Nemuselo by tak být špatné vzít si sebou na cesty například i power-banku
6. Nepodceňujte zásoby vody a jídla
Na cesty k jadranskému moři s chlebem a řízkem si pamatuje snad každý kdo zažil devadesátá léta. Zda stále lpíte na těchto tradicích nevíme, ovšem rozhodně byste se na cesty neměli vybavovat velkými pytli chipsů nebo sladkostí. Nezdravá jídla totiž člověku dodají velkou dávku energie, kterou však tělo nedokáže dlouhodobě skladovat a člověk se tak brzy cítí unaven a bez energie. A to ani nemluvíme o tom, kolik nepořádky tyto pokrmy často nadělají.
Mnohem lepší je vzít si do auta nějaké zdravé krekry či bagety s vhodnou přílohou. Jídlo totiž musí v autě nějakou dobu přežít a současně je potřeba myslet na to, že ho možná budete muset jíst v horku. Nemělo by se tak jednat o nic těžkého, apod.
Dobrou volbou jsou například oříšky, které můžete vozit stále v přihrádce auta. Uchovávají mnoho energie, obsahují vitamíny i minerály, pomalu se kazí a snadno se konzumují. Sázkou na jistotu je pak ovoce jako jablka nebo banány. Skvělým doplňkem může být miska s nakrájeným melounem, který současně doplní tekutiny.
Důležité jsou i tekutiny, jejichž zásobu není radno podceňovat. Pokud navíc zůstanete viset v zácpě, množství tekutin vyžadované vaším tělem se bude postupně zvyšovat. I bez cestování navíc platí pravidlo, podle kterého by průměrný dospělý muž měl vypít alespoň 2 litry tekutin denně. Ženy by měly denně vypít minimálně mezi 1.5 litru až 2 litrů tekutin a děti ve věku mezi čtyřmi až třinácti lety by v žádném případě neměly vypít méně než 1 až 1.5 litru tekutin. Nezapomínejte ani na to co pijete - přeslazenými limonádami totiž nikomu příliš neprospějete a navíc se ani nedají pít, pokud zteplají. Přibalte proto na cestu raději i pár lahví s čistou vodou / minerálkou.
7. Zůstaňte v obraze
Během cest, ať už v Česku nebo zahraničí, se pokuste zůstat v obraze. Poslouchejte v rádiu informace o dopravě, případně si zapněte informační servis. Stav silnic a dálnic se dá sledovat i pomocí aplikací pro mobilní telefony a tablety (Waze, Google Maps), přes internetové portály (v ČR napři. dopravniinfo.cz) a neopomíjejte ani sociální sítě jako Facebook či Twitter, kde se dají dohledat informace například použitím správných klíčových slov, tedy pomocí hashtagů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.