Každý rok se během léta mění některé úseky evropských silnic na mnohakilometrová parkoviště. Ať už jsou důvodem práce na silnicích, nehody či přistání marťanů, výsledek je vždy stejný: hodiny bez hnutí na jednom místě, s omezenými možnostmi a bez šance jakkoliv uniknout. Co tedy dělat, abychom dlouhá stání v kolonách dokázali přežít?
Tento víkend má být na silnicích skutečně kritickým, ovšem pokud jste v nedávných týdnech cestovali po českých dálnicích, zřejmě vás po právu napadá otázka, který víkend kritickým není. Zácpy, minimálně v Česku, jsou totiž tradičním průvodce snad na každé cestě.
Místo obvyklého nadávání na chaotickou organizaci prací na silnicích je však lepší se zaměřit na tipy, jak vlastně takový dopravní kolaps přežít - fyzicky a samozřejmě i duševně.
1. Připravte svůj vůz
Pokud se chystáte na delší cestu, je obvyklé, že svůj vůz nejprve náležitě zkontrolujete. V letních měsících je pak důležité dbát hlavně na chladící systém, který dostává během popojíždění v kolonách pořádně zabrat. Je také vhodné zkontrolovat tlak v pneumatikách a jejich stav. Neméně důležité je stále si držet v nádrži dostatečnou hladinu benzínu.
Rozhodně neriskujte vyjíždění na minimum s tím, že za pár kilometrů je čerpací stanice. Oněch několik kilometrů byste totiž mohli strávit poskakováním v koloně, kdy by vám mohl benzín dojít. A pak jste namydlení. Dobrým nápadem je také pořídit do vozu roletky či clonítka, které uvítají zejména pasažéři na zadních sedadlech.
2. Zůstaňte v klidu
První reakce řidičů při dojíždění kolony jsou obvykle stejné - člověk je podrážděný, otravný a poté následuje pocit bezmoci. BBC, která se tomuto tématu také věnovala, však odkazuje na slova profesorky psychologie na University of London Jacqueline Barnes, podle které by si lidé měli uvědomit, že zdržení je jen dočasné a že mnoho dalších se nachází ve stejné situaci. Ať už ale budete dělat cokoliv, rozhodně se neobořujte proti společnosti v autě.
Navíc existují i možnosti, jak svůj nepříjemný zážitek převrátit v něco pozitivního. Pokud jste on-line, dejte o problémech na silnicích vědět dalším lidem, varujte přátele, přispějte do relací o silniční dopravě. Pokud se navíc kolona vůbec nehýbe, relaxujte. Zkuste brát ten čas jako své volno.
3. Vypněte motor
Pokud jste dojeli do kolony a je jasné, že si nějakou chvíli postojíte, vypněte motor. Běžet naprázdno není pro motor nijak příznivé, zbytečně spotřebováváte palivo a navíc motory produkují škodlivé emise. Pokud si dlouhou chvíli zkracujete používáním elektrických zařízení, vytáhněte je z nabíječky. Pokud navíc posloucháte rádio, není na škodu čas od času nastartovat, abyste si nevybili baterii. V ten moment je vhodné i nabíjet elektrická zařízení.
Pokud nejsou extrémní vedra, není vhodné ani nechat puštěnou klimatizaci, pokud se vůz vůbec nehýbe. Klimatizace totiž vyžaduje nápor čerstvého vzduchu pro svůj chladič (kondenzátor). Pokud ho nemá, spíná vlastní vrtuli, podobně jako motor u chladiče. Její výkon však není ani zdaleka dostačující a celý systém se tak zbytečně zatěžuje.
Pokud koloně stojíte opravdu dlouho, může vás napadnout vystoupit a protáhnout si nohy. V některých státech je to zakázané pod hrozbou nemalých pokut, ovšem někteří odborníci z britské RAC to doporučují, jak uvádí BBC. Je to totiž lepší než sedět v rozpáleném autě.
Pokud se ale rozhodnete z vozu během zácpy vystoupit, mějte se na pozoru. To, že automobily stojí, neznamená, že budou stát i motorkáři. Navíc hrozí riziko například průjezdu vozidel záchranářů. Jakékoliv vystoupení z auta je tak rizikem.
4. Připravte se na nevyhnutelné
Pokud se v koloně zdržíte byť jen na několik desítek minut, stále je důležité pravidelně pít a přecházet dehydrataci. Člověk by měl doplňovat tekutiny v pravidelných intervalech tak, aby je tělo stihlo zpracovat. Pokud ale do sebe nalijete více vody najednou, zřejmě budete muset hledat místo k odskočení si. Pánové to v tomto mají snazší, dámy však nejspíš budou muset hledat vhodné místo déle. I z těchto důvodů je tak vhodné vozit s sebou v autě i toaletní papír a vlhčené ubrousky nebo dezinfekci na ruce.
5. Zabavte děti
Pokud vezete v autě děti, pokuste se je zabavit. Oprašte své znalosti her jako je slovní fotbal nebo hádání zvířat / věcí, na které někdo z posádky myslí. Paleta je skutečně široká, rady najdete na internetu a při troše kreativity možná vymyslíte i něco vlastního.
Ze všeho nejdůležitější je však zachovat před dětmi klid a nedat na sobě znát nervozitu ani podrážděnost, kterou dokáží děti až překvapivě dobře vycítit a následně se to na nich projeví. Když budete klidní, budou klidné i vaše děti. Tedy minimálně klidnější.
Nebezpečná také mohou být podřeknutí ohledně obav s časovým harmonogramem - například kvůli nestihnutí trajektu. Pokud by se toho totiž děti chytly, je potřeba je přesvědčit, že přinejhorším pojedete jiným, ale že se na místo jistě dostanete.
Rozhodně se také vyvarujte obviňování ostatních řidičů, policistů, atd. Ničemu tím nepomůžete a děti z toho budou nejspíš akorát jen negativní. Místo toho se raději zaměřte na plánování věcí, které budete v cílové destinaci dělat. Kam půjdete, co podniknete. Buďte zkrátka pozitivní a snažte se v dětech udržovat dobrou náladu.
V neposlední řadě pak také myslete na to, že tablety a další elektronické hračky vydrží nabité jen po omezenou dobu. Nemuselo by tak být špatné vzít si sebou na cesty například i power-banku
6. Nepodceňujte zásoby vody a jídla
Na cesty k jadranskému moři s chlebem a řízkem si pamatuje snad každý kdo zažil devadesátá léta. Zda stále lpíte na těchto tradicích nevíme, ovšem rozhodně byste se na cesty neměli vybavovat velkými pytli chipsů nebo sladkostí. Nezdravá jídla totiž člověku dodají velkou dávku energie, kterou však tělo nedokáže dlouhodobě skladovat a člověk se tak brzy cítí unaven a bez energie. A to ani nemluvíme o tom, kolik nepořádky tyto pokrmy často nadělají.
Mnohem lepší je vzít si do auta nějaké zdravé krekry či bagety s vhodnou přílohou. Jídlo totiž musí v autě nějakou dobu přežít a současně je potřeba myslet na to, že ho možná budete muset jíst v horku. Nemělo by se tak jednat o nic těžkého, apod.
Dobrou volbou jsou například oříšky, které můžete vozit stále v přihrádce auta. Uchovávají mnoho energie, obsahují vitamíny i minerály, pomalu se kazí a snadno se konzumují. Sázkou na jistotu je pak ovoce jako jablka nebo banány. Skvělým doplňkem může být miska s nakrájeným melounem, který současně doplní tekutiny.
Důležité jsou i tekutiny, jejichž zásobu není radno podceňovat. Pokud navíc zůstanete viset v zácpě, množství tekutin vyžadované vaším tělem se bude postupně zvyšovat. I bez cestování navíc platí pravidlo, podle kterého by průměrný dospělý muž měl vypít alespoň 2 litry tekutin denně. Ženy by měly denně vypít minimálně mezi 1.5 litru až 2 litrů tekutin a děti ve věku mezi čtyřmi až třinácti lety by v žádném případě neměly vypít méně než 1 až 1.5 litru tekutin. Nezapomínejte ani na to co pijete - přeslazenými limonádami totiž nikomu příliš neprospějete a navíc se ani nedají pít, pokud zteplají. Přibalte proto na cestu raději i pár lahví s čistou vodou / minerálkou.
7. Zůstaňte v obraze
Během cest, ať už v Česku nebo zahraničí, se pokuste zůstat v obraze. Poslouchejte v rádiu informace o dopravě, případně si zapněte informační servis. Stav silnic a dálnic se dá sledovat i pomocí aplikací pro mobilní telefony a tablety (Waze, Google Maps), přes internetové portály (v ČR napři. dopravniinfo.cz) a neopomíjejte ani sociální sítě jako Facebook či Twitter, kde se dají dohledat informace například použitím správných klíčových slov, tedy pomocí hashtagů.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.