Každý rok se během léta mění některé úseky evropských silnic na mnohakilometrová parkoviště. Ať už jsou důvodem práce na silnicích, nehody či přistání marťanů, výsledek je vždy stejný: hodiny bez hnutí na jednom místě, s omezenými možnostmi a bez šance jakkoliv uniknout. Co tedy dělat, abychom dlouhá stání v kolonách dokázali přežít?
Tento víkend má být na silnicích skutečně kritickým, ovšem pokud jste v nedávných týdnech cestovali po českých dálnicích, zřejmě vás po právu napadá otázka, který víkend kritickým není. Zácpy, minimálně v Česku, jsou totiž tradičním průvodce snad na každé cestě.
Místo obvyklého nadávání na chaotickou organizaci prací na silnicích je však lepší se zaměřit na tipy, jak vlastně takový dopravní kolaps přežít - fyzicky a samozřejmě i duševně.
1. Připravte svůj vůz
Pokud se chystáte na delší cestu, je obvyklé, že svůj vůz nejprve náležitě zkontrolujete. V letních měsících je pak důležité dbát hlavně na chladící systém, který dostává během popojíždění v kolonách pořádně zabrat. Je také vhodné zkontrolovat tlak v pneumatikách a jejich stav. Neméně důležité je stále si držet v nádrži dostatečnou hladinu benzínu.
Rozhodně neriskujte vyjíždění na minimum s tím, že za pár kilometrů je čerpací stanice. Oněch několik kilometrů byste totiž mohli strávit poskakováním v koloně, kdy by vám mohl benzín dojít. A pak jste namydlení. Dobrým nápadem je také pořídit do vozu roletky či clonítka, které uvítají zejména pasažéři na zadních sedadlech.
2. Zůstaňte v klidu
První reakce řidičů při dojíždění kolony jsou obvykle stejné - člověk je podrážděný, otravný a poté následuje pocit bezmoci. BBC, která se tomuto tématu také věnovala, však odkazuje na slova profesorky psychologie na University of London Jacqueline Barnes, podle které by si lidé měli uvědomit, že zdržení je jen dočasné a že mnoho dalších se nachází ve stejné situaci. Ať už ale budete dělat cokoliv, rozhodně se neobořujte proti společnosti v autě.
Navíc existují i možnosti, jak svůj nepříjemný zážitek převrátit v něco pozitivního. Pokud jste on-line, dejte o problémech na silnicích vědět dalším lidem, varujte přátele, přispějte do relací o silniční dopravě. Pokud se navíc kolona vůbec nehýbe, relaxujte. Zkuste brát ten čas jako své volno.
3. Vypněte motor
Pokud jste dojeli do kolony a je jasné, že si nějakou chvíli postojíte, vypněte motor. Běžet naprázdno není pro motor nijak příznivé, zbytečně spotřebováváte palivo a navíc motory produkují škodlivé emise. Pokud si dlouhou chvíli zkracujete používáním elektrických zařízení, vytáhněte je z nabíječky. Pokud navíc posloucháte rádio, není na škodu čas od času nastartovat, abyste si nevybili baterii. V ten moment je vhodné i nabíjet elektrická zařízení.
Pokud nejsou extrémní vedra, není vhodné ani nechat puštěnou klimatizaci, pokud se vůz vůbec nehýbe. Klimatizace totiž vyžaduje nápor čerstvého vzduchu pro svůj chladič (kondenzátor). Pokud ho nemá, spíná vlastní vrtuli, podobně jako motor u chladiče. Její výkon však není ani zdaleka dostačující a celý systém se tak zbytečně zatěžuje.
Pokud koloně stojíte opravdu dlouho, může vás napadnout vystoupit a protáhnout si nohy. V některých státech je to zakázané pod hrozbou nemalých pokut, ovšem někteří odborníci z britské RAC to doporučují, jak uvádí BBC. Je to totiž lepší než sedět v rozpáleném autě.
Pokud se ale rozhodnete z vozu během zácpy vystoupit, mějte se na pozoru. To, že automobily stojí, neznamená, že budou stát i motorkáři. Navíc hrozí riziko například průjezdu vozidel záchranářů. Jakékoliv vystoupení z auta je tak rizikem.
4. Připravte se na nevyhnutelné
Pokud se v koloně zdržíte byť jen na několik desítek minut, stále je důležité pravidelně pít a přecházet dehydrataci. Člověk by měl doplňovat tekutiny v pravidelných intervalech tak, aby je tělo stihlo zpracovat. Pokud ale do sebe nalijete více vody najednou, zřejmě budete muset hledat místo k odskočení si. Pánové to v tomto mají snazší, dámy však nejspíš budou muset hledat vhodné místo déle. I z těchto důvodů je tak vhodné vozit s sebou v autě i toaletní papír a vlhčené ubrousky nebo dezinfekci na ruce.
5. Zabavte děti
Pokud vezete v autě děti, pokuste se je zabavit. Oprašte své znalosti her jako je slovní fotbal nebo hádání zvířat / věcí, na které někdo z posádky myslí. Paleta je skutečně široká, rady najdete na internetu a při troše kreativity možná vymyslíte i něco vlastního.
Ze všeho nejdůležitější je však zachovat před dětmi klid a nedat na sobě znát nervozitu ani podrážděnost, kterou dokáží děti až překvapivě dobře vycítit a následně se to na nich projeví. Když budete klidní, budou klidné i vaše děti. Tedy minimálně klidnější.
Nebezpečná také mohou být podřeknutí ohledně obav s časovým harmonogramem - například kvůli nestihnutí trajektu. Pokud by se toho totiž děti chytly, je potřeba je přesvědčit, že přinejhorším pojedete jiným, ale že se na místo jistě dostanete.
Rozhodně se také vyvarujte obviňování ostatních řidičů, policistů, atd. Ničemu tím nepomůžete a děti z toho budou nejspíš akorát jen negativní. Místo toho se raději zaměřte na plánování věcí, které budete v cílové destinaci dělat. Kam půjdete, co podniknete. Buďte zkrátka pozitivní a snažte se v dětech udržovat dobrou náladu.
V neposlední řadě pak také myslete na to, že tablety a další elektronické hračky vydrží nabité jen po omezenou dobu. Nemuselo by tak být špatné vzít si sebou na cesty například i power-banku
6. Nepodceňujte zásoby vody a jídla
Na cesty k jadranskému moři s chlebem a řízkem si pamatuje snad každý kdo zažil devadesátá léta. Zda stále lpíte na těchto tradicích nevíme, ovšem rozhodně byste se na cesty neměli vybavovat velkými pytli chipsů nebo sladkostí. Nezdravá jídla totiž člověku dodají velkou dávku energie, kterou však tělo nedokáže dlouhodobě skladovat a člověk se tak brzy cítí unaven a bez energie. A to ani nemluvíme o tom, kolik nepořádky tyto pokrmy často nadělají.
Mnohem lepší je vzít si do auta nějaké zdravé krekry či bagety s vhodnou přílohou. Jídlo totiž musí v autě nějakou dobu přežít a současně je potřeba myslet na to, že ho možná budete muset jíst v horku. Nemělo by se tak jednat o nic těžkého, apod.
Dobrou volbou jsou například oříšky, které můžete vozit stále v přihrádce auta. Uchovávají mnoho energie, obsahují vitamíny i minerály, pomalu se kazí a snadno se konzumují. Sázkou na jistotu je pak ovoce jako jablka nebo banány. Skvělým doplňkem může být miska s nakrájeným melounem, který současně doplní tekutiny.
Důležité jsou i tekutiny, jejichž zásobu není radno podceňovat. Pokud navíc zůstanete viset v zácpě, množství tekutin vyžadované vaším tělem se bude postupně zvyšovat. I bez cestování navíc platí pravidlo, podle kterého by průměrný dospělý muž měl vypít alespoň 2 litry tekutin denně. Ženy by měly denně vypít minimálně mezi 1.5 litru až 2 litrů tekutin a děti ve věku mezi čtyřmi až třinácti lety by v žádném případě neměly vypít méně než 1 až 1.5 litru tekutin. Nezapomínejte ani na to co pijete - přeslazenými limonádami totiž nikomu příliš neprospějete a navíc se ani nedají pít, pokud zteplají. Přibalte proto na cestu raději i pár lahví s čistou vodou / minerálkou.
7. Zůstaňte v obraze
Během cest, ať už v Česku nebo zahraničí, se pokuste zůstat v obraze. Poslouchejte v rádiu informace o dopravě, případně si zapněte informační servis. Stav silnic a dálnic se dá sledovat i pomocí aplikací pro mobilní telefony a tablety (Waze, Google Maps), přes internetové portály (v ČR napři. dopravniinfo.cz) a neopomíjejte ani sociální sítě jako Facebook či Twitter, kde se dají dohledat informace například použitím správných klíčových slov, tedy pomocí hashtagů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?