Nové taktické obranné vozidlo 4x4 s názvem Gerlach z dílny společnosti Zetor Engineering Slovakia je mezi osmicí uchazečů o tendr slovenské armády. Projekt nabízí novou úroveň obrany, modularity, mobility a komfortu pro nejrůznější typy nasazení.
Návrh nového vojenského vozidla pochází z dílny Zetor Engineering Slovakia, jež je součástí skupiny HTC Investments. S novým vozidlem se aktuálně uchází o tendr slovenské armády na více než čtyři sta víceúčelových vozidel 4x4. Testování osmice kandidátů, včetně vozidla Gerlach, probíhá od konce června ve VTSÚ Záhorie.
Společnost dnes svůj nejnovější projekt představila i prostřednictvím oficiálního videa. Jeho autorem je produkční filmová společnost Pixels Production. Informace o vozidle v něm doplňují reálné záběry z testování. To probíhalo v minulých týdnech a na terénním okruhu se při něm ověřovalo, zda Gerlach dostojí teoretickým předpokladům.
Testovány byly jak rychlost a vlastnosti vozidla při pohybu terénem, tak i další parametry, jako například schopnost překonávat vertikální i horizontální překážky – v tomto případě zákop o šířce jednoho metru a schod o výšce půl metru – či stoupavost vozidla. I v tomto ohledu Gerlach splnil očekávání konstruktérů.
Projekt, který cílí nejen na slovenský trh, ale i další země, jež budou v nejbližších letech realizovat nákup obdobné bojové techniky, je připravený i na vysokou volitelnou balistickou a protiminovou ochranou až na STANAG 4569 volume 3 proti improvizovaným výbušným zařízením. Kabina vozidla je dimenzována tak, aby se do ní pohodlně vešlo až šest členů posádky o váze do 120 kg a výšce až 190 centimetrů. Prostor pro náklad pojme až 1 500 kg zátěže, v případě nouze pak i další posádku.
Potenciální zákazníci mají možnost konfigurovat prostor pro posádku na 2+2, 2+3, a dokonce i 2+4 členy, přizpůsobit však lze též samotné využití vozidla. Rodina vozidel Gerlach již nyní počítá s variantami pickup, ambulantní vozidlo, RCWS (vozidlo s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí), vozidlo s manuálně ovládanou zbraňovou stanicí a také HWS (Heavy Weapon System). V případě zájmu lze tento výčet rozšířit také o variantu RDV, tedy vozidlo rychlého nasazení.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.