Letní prázdniny, doba dovolených a vysokých teplot se kvapem blíží a váš automobil by neměla minout pravidelná údržba. Ať už si na ni troufnete sami nebo svěříte svůj vůz do rukou odborníků, měli byste znát, jakým nástrahám je vaše auto v letních měsících vystaveno.
Vysoké teploty jako největší nepřítelV létě působí na automobil celá řada vlivů, které není radno podceňovat. Tím nejzásadnějším je vysoká venkovní teplota. Proto byste měli mít chladící soustavu v perfektní kondici. „V první řadě je zapotřebí zkontrolovat hladinu chladící kapaliny. My doporučujeme měnit kapalinu každé 2 - 3 roky nebo vždy s výměnou rozvodů a to hlavně proto, aby byla zachována schopnost kapaliny zabraňovat korozi systému,“ radí Marek Bochníček a doplňuje: „zaměřte se také na funkčnost čidla teploty chladící kapaliny, které by mělo vždy sepnout přídavný větrák motoru. To je klíčové hlavně v kolonách a pro městský provoz. Další podstatnou součástkou pro správnou funkci chladící soustavy je termostat, který by měl být rovněž po zimě zkontrolován.“
S vysokými teplotami jsou často spojeny i problémy s akumulátory. „Snažte se svůj vůz co nejčastěji nechávat ve stínu. To platí zejména na zahraničních dovolených, kde často vídáme auto zaparkovaná v největší výhni. U delších tras můžete také auto šetřit tak, že motor necháte řádně vychladit. Ačkoliv výrobci uvádí, že turbodmychadla jsou dnes již kvalitně chlazena, rozhodně tím nic nezkazíte,“ říká Marek Bochníček, jehož společnost je nově partnerem velké sítě autoservisů.
Kontrola klimatizace před létem je nezbytnáPrvní spuštění klimatizace po zimě, kdy nebyla půl roku zapnutá, může být velmi nepříjemným překvapením. Kromě zápachu mohou při nedostatečné péči nastat i zdravotní komplikace. „Doporučujeme čištění klimatizace před dovolenou, předejdete rýmám a dalším nemocem. Pokud trpíte na alergie, vyměňte i stávající kabinový filtr za filtr určený pro citlivé řidiče a rodiny s dětmi, který zachytává více jak 90 % alergenů,“ radí Bochníček. Zkontrolujte si také množství chladivé kapaliny v klimatizaci. Pokud jí máte nedostatek, výrazně se snižuje její výkonnost.
Připojištěním v zahraničí nic nezkazítePokud se opravdu chystáte do zahraničí vozem, vždy důkladně automobil zkontrolujte. Popřemýšlejte i o možnostech vašeho pojištění, případně si sjednejte dodatečné asistenční připojištění. „Rozhodně tímto krokem neprohloupíte. Pokud se vám s vozidlem něco stane, jde o výrazně levnější řešení. Často totiž u poruch v zahraničí zjistíte, že je levnější vůz nechat odtáhnout zpět do České republiky, než platit opravu v zahraničí. Některé pojišťovny dokonce nabízejí náhradní vozidlo za velmi zajímavých podmínek,“ radí Bochníček a doplňuje: „pro všechny příklady mějte s sebou základní servisní nářadí. Litr motorového oleje navíc nebo sprej na lepení pneumatik se může také hodit. Nikdy nevíte, na koho narazíte. Třeba budete mít štěstí a s těmito základními věcmi si poradíte sami, nebo vám zadarmo pomůže někdo z místních,“ uzavírá s úsměvem Marek Bochníček.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.