Letní prázdniny, doba dovolených a vysokých teplot se kvapem blíží a váš automobil by neměla minout pravidelná údržba. Ať už si na ni troufnete sami nebo svěříte svůj vůz do rukou odborníků, měli byste znát, jakým nástrahám je vaše auto v letních měsících vystaveno.
Vysoké teploty jako největší nepřítelV létě působí na automobil celá řada vlivů, které není radno podceňovat. Tím nejzásadnějším je vysoká venkovní teplota. Proto byste měli mít chladící soustavu v perfektní kondici. „V první řadě je zapotřebí zkontrolovat hladinu chladící kapaliny. My doporučujeme měnit kapalinu každé 2 - 3 roky nebo vždy s výměnou rozvodů a to hlavně proto, aby byla zachována schopnost kapaliny zabraňovat korozi systému,“ radí Marek Bochníček a doplňuje: „zaměřte se také na funkčnost čidla teploty chladící kapaliny, které by mělo vždy sepnout přídavný větrák motoru. To je klíčové hlavně v kolonách a pro městský provoz. Další podstatnou součástkou pro správnou funkci chladící soustavy je termostat, který by měl být rovněž po zimě zkontrolován.“
S vysokými teplotami jsou často spojeny i problémy s akumulátory. „Snažte se svůj vůz co nejčastěji nechávat ve stínu. To platí zejména na zahraničních dovolených, kde často vídáme auto zaparkovaná v největší výhni. U delších tras můžete také auto šetřit tak, že motor necháte řádně vychladit. Ačkoliv výrobci uvádí, že turbodmychadla jsou dnes již kvalitně chlazena, rozhodně tím nic nezkazíte,“ říká Marek Bochníček, jehož společnost je nově partnerem velké sítě autoservisů.
Kontrola klimatizace před létem je nezbytnáPrvní spuštění klimatizace po zimě, kdy nebyla půl roku zapnutá, může být velmi nepříjemným překvapením. Kromě zápachu mohou při nedostatečné péči nastat i zdravotní komplikace. „Doporučujeme čištění klimatizace před dovolenou, předejdete rýmám a dalším nemocem. Pokud trpíte na alergie, vyměňte i stávající kabinový filtr za filtr určený pro citlivé řidiče a rodiny s dětmi, který zachytává více jak 90 % alergenů,“ radí Bochníček. Zkontrolujte si také množství chladivé kapaliny v klimatizaci. Pokud jí máte nedostatek, výrazně se snižuje její výkonnost.
Připojištěním v zahraničí nic nezkazítePokud se opravdu chystáte do zahraničí vozem, vždy důkladně automobil zkontrolujte. Popřemýšlejte i o možnostech vašeho pojištění, případně si sjednejte dodatečné asistenční připojištění. „Rozhodně tímto krokem neprohloupíte. Pokud se vám s vozidlem něco stane, jde o výrazně levnější řešení. Často totiž u poruch v zahraničí zjistíte, že je levnější vůz nechat odtáhnout zpět do České republiky, než platit opravu v zahraničí. Některé pojišťovny dokonce nabízejí náhradní vozidlo za velmi zajímavých podmínek,“ radí Bochníček a doplňuje: „pro všechny příklady mějte s sebou základní servisní nářadí. Litr motorového oleje navíc nebo sprej na lepení pneumatik se může také hodit. Nikdy nevíte, na koho narazíte. Třeba budete mít štěstí a s těmito základními věcmi si poradíte sami, nebo vám zadarmo pomůže někdo z místních,“ uzavírá s úsměvem Marek Bochníček.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.