Poté, co byla v roce 1961 německá automobilka Borgward jejími věřiteli donucena k likvidaci, už to nevypadalo, že by se ještě někdy mohla vrátit na světlo světa. A přesto dnes, 57 let po ukončení výroby, Borgward oznámil oficiální začátek prodeje na německém trhu.
O znovuzrození Borgwardu se svět dozvěděl v roce 2015, kdy Christian Borgward, vnuk zakladatele původní firmy, oznámil představení nového vozu na nadcházejícím autosalonu ve Frankfurtu. První model novodobé historie značky, SUV BX7, tam byl prezentován jako prémiový vůz, kvalita vystaveného kusu tomu však rozhodně neodpovídala. Nepříliš nápaditý design jak exteriéru tak interiéru, a obecně nízká úroveň zpracování německou prémiovost příliš nepřipomínala.
I přes tvrzení Christiana Borgwarda a značky samotné, že jde o německou firmu pouze zaštítěnou čínským kapitálem, vyšlo pravda brzy najevo. Znovuzrozený Borgward je totiž ve 100% vlastnictví čínské automobilky Foton, která se doposud věnovala výrobě nákladních vozů a autobusů. Foton samotný pak patří pod státní kolos BAIC a práva ta značku Borgward odkoupil v roce 2014. To ostatně dokazoval i samotný vůz vystavený ve Frankfurtu, pod kapotou na motoru totiž nesl právě nápis Foton.
Ačkoliv na designu vozu pracoval bývalý designer Saabu Einar Hareide, jeho ruce byly podstatně svázány. BX7 totiž není nový vůz, ale jen upravený model, který se v Číně v tu dobu už prodával pod dvěma značkami, jako Huansu S6 a Senova X65.
Tato taktika se však BAIC vyplatila, Borgwardu, na čínském trhu známý pod jménem Baowo, se podařilo uchytit. S pomocí velmi rozsáhlé marketingové kampaně po celém území Číny, kde byl nový vůz prezentován jako čistě německý výtvor, se značka dostala do povědomí a do žebříčků prodejů. Doposud se podařilo prodat více než 100 tisíc kusů nového vozu a značka se už začala exportovat na vybrané trhy Asie, Jižní Ameriky a středního východu.
Dneškem by měl být v Číně vyrobený model BX7 oficiálně dostupný ke koupi v Německu a to pouze online. Firma v prohlášení uvedla, že bude budovat „digitální distribuční síť“, místo fyzických prodejních míst. Pokud však bude potenciální zájemce chtít vidět vůz na vlastní oči, bude mít možnost v Brand Centru ve Stuttgartu a v sérii prezentací v ostatních německých městech. Limitovaná edice BX7 se zpočátku bude nabízet za sníženou cenu 44200 EUR, neboli 1.14 milionu korun.
Ještě tento rok je v plánu dostat do prodeje i další modely značky, menši SUV BX5, Coupé SUV BX5 a v následujícím roce i elektrickou verzi BX7. Do budoucna se počítá i s výstavbou nové továrny přímo v Německu, nedaleko Bremenu, kde původně firma sídlila.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.