Poté, co byla v roce 1961 německá automobilka Borgward jejími věřiteli donucena k likvidaci, už to nevypadalo, že by se ještě někdy mohla vrátit na světlo světa. A přesto dnes, 57 let po ukončení výroby, Borgward oznámil oficiální začátek prodeje na německém trhu.
O znovuzrození Borgwardu se svět dozvěděl v roce 2015, kdy Christian Borgward, vnuk zakladatele původní firmy, oznámil představení nového vozu na nadcházejícím autosalonu ve Frankfurtu. První model novodobé historie značky, SUV BX7, tam byl prezentován jako prémiový vůz, kvalita vystaveného kusu tomu však rozhodně neodpovídala. Nepříliš nápaditý design jak exteriéru tak interiéru, a obecně nízká úroveň zpracování německou prémiovost příliš nepřipomínala.
I přes tvrzení Christiana Borgwarda a značky samotné, že jde o německou firmu pouze zaštítěnou čínským kapitálem, vyšlo pravda brzy najevo. Znovuzrozený Borgward je totiž ve 100% vlastnictví čínské automobilky Foton, která se doposud věnovala výrobě nákladních vozů a autobusů. Foton samotný pak patří pod státní kolos BAIC a práva ta značku Borgward odkoupil v roce 2014. To ostatně dokazoval i samotný vůz vystavený ve Frankfurtu, pod kapotou na motoru totiž nesl právě nápis Foton.
Ačkoliv na designu vozu pracoval bývalý designer Saabu Einar Hareide, jeho ruce byly podstatně svázány. BX7 totiž není nový vůz, ale jen upravený model, který se v Číně v tu dobu už prodával pod dvěma značkami, jako Huansu S6 a Senova X65.
Tato taktika se však BAIC vyplatila, Borgwardu, na čínském trhu známý pod jménem Baowo, se podařilo uchytit. S pomocí velmi rozsáhlé marketingové kampaně po celém území Číny, kde byl nový vůz prezentován jako čistě německý výtvor, se značka dostala do povědomí a do žebříčků prodejů. Doposud se podařilo prodat více než 100 tisíc kusů nového vozu a značka se už začala exportovat na vybrané trhy Asie, Jižní Ameriky a středního východu.
Dneškem by měl být v Číně vyrobený model BX7 oficiálně dostupný ke koupi v Německu a to pouze online. Firma v prohlášení uvedla, že bude budovat „digitální distribuční síť“, místo fyzických prodejních míst. Pokud však bude potenciální zájemce chtít vidět vůz na vlastní oči, bude mít možnost v Brand Centru ve Stuttgartu a v sérii prezentací v ostatních německých městech. Limitovaná edice BX7 se zpočátku bude nabízet za sníženou cenu 44200 EUR, neboli 1.14 milionu korun.
Ještě tento rok je v plánu dostat do prodeje i další modely značky, menši SUV BX5, Coupé SUV BX5 a v následujícím roce i elektrickou verzi BX7. Do budoucna se počítá i s výstavbou nové továrny přímo v Německu, nedaleko Bremenu, kde původně firma sídlila.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?