Co nás motoristy zajímá nejvíce, když vyrážíme na dovolenou? Poplatky za dálnice a ceny pohonných hmot. Jaká je současná situace na trase do nejoblíbenějších destinací českých turistů? Tedy při cestách do: Chorvatska, Itálie a Slovenska?
Pokud jde o dálniční poplatky, situace se proti loňsku nijak zásadně nezměnila. Ceny dálničních známek v ČR se nepohnuly, protože změna vyžaduje změnu zákona a tu nikdo neučinil. Zda se dá očekávat v příštím roce nárůst bude záviset od situace – pro mluví dva faktory. Prvním je fakt, že po dva roky se platba za známky pro vozidla do 3,5 tuny nezvyšovala. Druhým pak cena ropy za barel, která v celosvětovém měřítku roste. Koruna přitom neposiluje tak, jak se původně očekávalo.
Desetidenní známka pro jízdu po dálnici v Rakousku se zvýšila tradičně jen s ohledem na inflaci (+ 10 centů) a ÚAMK, který nabízí prodej známek ve své pražské pobočce nepřetržitě 24 hodin denně, je má za 260 Kč. Asi nejdražší nabízený průjezd placenými úseky v Rakousku je jízda po horské silnici na Grossglockner (30,50 euro).
Slovinsko má tradičně na rozdíl od ostatních zemí jen 7-denní dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny a její cena se nezvedla - zůstává tedy na částce 450 Kč. Ovšem v případě má-li vozidlo výšku nad přední nápravou více než 1,3 metru, stojí známka 2B dvojnásobek. Ten také zaplatíte za měsíční známku.
Chorvatsko v letošním roce ceny nezměnilo, tedy alespoň proti loňsku. Nicméně od začátku turistické sezóny jsou ceny tradičně vyšší, na konci sezóny se opět snižují. Například na trase Záhřeb (mýtnice Lučko) až sjezd do Rijeky je cena v sezóně vyšší o 7 kun. Tato trasa tak vyjde asi na 270 Kč, do Zadaru to bude 466 Kč.
Když zamíříme do Itálie, kde jsou rovněž platby za projetý úsek, musíme počítat s průměrnými cenami za průjezd 100 km v rozmezí asi 8 až 10 euro, podle toho, jak to stanovil konkrétní provozovatel daného úseku.
Slovensko, jakožto Čechy třetí nejnavštěvovanější dovolenková země, rovněž neměnilo ceny dálničních elektronických známek. A tak 10-denní vyjde na 10 euro, tedy 260 Kč.
Jak je tomu s pohonnými hmotami? Čechy patří se svojí aktuální průměrnou cenou 33,17 Kč (benzin) a 32,44 Kč za litr (nafta) i přes meziroční nárůst o zhruba 3 Kč k těm nejlevnějším na trasách k Jadranu, středozemnímu moři v Itálii nebo do Tater na Slovensku.
Pokud budeme konkrétní, pak nejblíže naší ceně je Rakousko, kde se dá na čerpacích stanicích mimo hlavní cesty natankovat dokonce o více než 1 korunu levněji. Naopak přibližně o stejnou korunu a více bude dražší tankování ve Slovinsku. Na cestě na Jadran nejvíce utratí čeští turisté v samotné cílové zemi, tedy v Chorvatsku. Zhruba o 3 Kč více vydají za benzin a 3,50 Kč za naftu. Rada odborníků ÚAMK se tedy rok za rokem nemění: načerpejte na stanici před odjezdem z ČR, nikoliv ale na čerpacích stanicích na D1 či těsně před hranicemi. Tam jsou obvykle ceny vyšší než průměrné.
Itálie je již dlouhodobě zemí, kde jsou pohonné hmoty drahé. V letošním roce, i vzhledem k ekonomické situaci této země, je benzín dražší v průměru o 9 Kč na litr a nafta průměrně o 7 Kč na litr.
Odborníci ÚAMK znovu připomínají, že italské úřady pokutují ty, kdo dovezou do země více než 10 litrů pohonných hmot a navíc v nehomologovaném kanystru. Na místě je také mít účtenku o tom, že jste dané pohonné hmoty čerpali v zemi EU. V opačném případě hrozí pokuta až do výše 7 700 euro, nebo-li 200 000 Kč. Pokud jde o Itálii, platí totéž, jako pro celou Evropu. U dálničních a frekventovaných čerpacích stanic je nutné počítat s cenami převyšujícími průměr asi 45 Kč/l.
Naši východní sousedé, podobně jako celá Evropa, od dubna do současnosti zdražili pohonné hmoty zhruba o 2,5 až 3 Kč na litr. V polovině června tedy na Slovensku nafta vyšla v průměru na 1,27 euro a benzin Natural 95 na 1,39 euro. To znamená, že jsou pohonné hmoty za cca 33,04 Kč a 36,08 Kč. Benzín tak může vyjít až o 4 Kč na litru dráž.
Pokud tedy plánujete cestu do zahraničí a rozmýšlíte kde natankovat, rada je jednoznačná - natankovat doma.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.