Pokud jde o dálniční poplatky, situace se proti loňsku nijak zásadně nezměnila. Ceny dálničních známek v ČR se nepohnuly, protože změna vyžaduje změnu zákona a tu nikdo neučinil. Zda se dá očekávat v příštím roce nárůst bude záviset od situace – pro mluví dva faktory. Prvním je fakt, že po dva roky se platba za známky pro vozidla do 3,5 tuny nezvyšovala. Druhým pak cena ropy za barel, která v celosvětovém měřítku roste. Koruna přitom neposiluje tak, jak se původně očekávalo.
Desetidenní známka pro jízdu po dálnici v Rakousku se zvýšila tradičně jen s ohledem na inflaci (+ 10 centů) a ÚAMK, který nabízí prodej známek ve své pražské pobočce nepřetržitě 24 hodin denně, je má za 260 Kč. Asi nejdražší nabízený průjezd placenými úseky v Rakousku je jízda po horské silnici na Grossglockner (30,50 euro).
Slovinsko má tradičně na rozdíl od ostatních zemí jen 7-denní dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny a její cena se nezvedla - zůstává tedy na částce 450 Kč. Ovšem v případě má-li vozidlo výšku nad přední nápravou více než 1,3 metru, stojí známka 2B dvojnásobek. Ten také zaplatíte za měsíční známku.
Chorvatsko v letošním roce ceny nezměnilo, tedy alespoň proti loňsku. Nicméně od začátku turistické sezóny jsou ceny tradičně vyšší, na konci sezóny se opět snižují. Například na trase Záhřeb (mýtnice Lučko) až sjezd do Rijeky je cena v sezóně vyšší o 7 kun. Tato trasa tak vyjde asi na 270 Kč, do Zadaru to bude 466 Kč.
Když zamíříme do Itálie, kde jsou rovněž platby za projetý úsek, musíme počítat s průměrnými cenami za průjezd 100 km v rozmezí asi 8 až 10 euro, podle toho, jak to stanovil konkrétní provozovatel daného úseku.
Slovensko, jakožto Čechy třetí nejnavštěvovanější dovolenková země, rovněž neměnilo ceny dálničních elektronických známek. A tak 10-denní vyjde na 10 euro, tedy 260 Kč.
Jak je tomu s pohonnými hmotami? Čechy patří se svojí aktuální průměrnou cenou 33,17 Kč (benzin) a 32,44 Kč za litr (nafta) i přes meziroční nárůst o zhruba 3 Kč k těm nejlevnějším na trasách k Jadranu, středozemnímu moři v Itálii nebo do Tater na Slovensku.
Pokud budeme konkrétní, pak nejblíže naší ceně je Rakousko, kde se dá na čerpacích stanicích mimo hlavní cesty natankovat dokonce o více než 1 korunu levněji. Naopak přibližně o stejnou korunu a více bude dražší tankování ve Slovinsku. Na cestě na Jadran nejvíce utratí čeští turisté v samotné cílové zemi, tedy v Chorvatsku. Zhruba o 3 Kč více vydají za benzin a 3,50 Kč za naftu. Rada odborníků ÚAMK se tedy rok za rokem nemění: načerpejte na stanici před odjezdem z ČR, nikoliv ale na čerpacích stanicích na D1 či těsně před hranicemi. Tam jsou obvykle ceny vyšší než průměrné.
Itálie je již dlouhodobě zemí, kde jsou pohonné hmoty drahé. V letošním roce, i vzhledem k ekonomické situaci této země, je benzín dražší v průměru o 9 Kč na litr a nafta průměrně o 7 Kč na litr.
Odborníci ÚAMK znovu připomínají, že italské úřady pokutují ty, kdo dovezou do země více než 10 litrů pohonných hmot a navíc v nehomologovaném kanystru. Na místě je také mít účtenku o tom, že jste dané pohonné hmoty čerpali v zemi EU. V opačném případě hrozí pokuta až do výše 7 700 euro, nebo-li 200 000 Kč. Pokud jde o Itálii, platí totéž, jako pro celou Evropu. U dálničních a frekventovaných čerpacích stanic je nutné počítat s cenami převyšujícími průměr asi 45 Kč/l.
Naši východní sousedé, podobně jako celá Evropa, od dubna do současnosti zdražili pohonné hmoty zhruba o 2,5 až 3 Kč na litr. V polovině června tedy na Slovensku nafta vyšla v průměru na 1,27 euro a benzin Natural 95 na 1,39 euro. To znamená, že jsou pohonné hmoty za cca 33,04 Kč a 36,08 Kč. Benzín tak může vyjít až o 4 Kč na litru dráž.
Pokud tedy plánujete cestu do zahraničí a rozmýšlíte kde natankovat, rada je jednoznačná - natankovat doma.