Co nás motoristy zajímá nejvíce, když vyrážíme na dovolenou? Poplatky za dálnice a ceny pohonných hmot. Jaká je současná situace na trase do nejoblíbenějších destinací českých turistů? Tedy při cestách do: Chorvatska, Itálie a Slovenska?
Pokud jde o dálniční poplatky, situace se proti loňsku nijak zásadně nezměnila. Ceny dálničních známek v ČR se nepohnuly, protože změna vyžaduje změnu zákona a tu nikdo neučinil. Zda se dá očekávat v příštím roce nárůst bude záviset od situace – pro mluví dva faktory. Prvním je fakt, že po dva roky se platba za známky pro vozidla do 3,5 tuny nezvyšovala. Druhým pak cena ropy za barel, která v celosvětovém měřítku roste. Koruna přitom neposiluje tak, jak se původně očekávalo.
Desetidenní známka pro jízdu po dálnici v Rakousku se zvýšila tradičně jen s ohledem na inflaci (+ 10 centů) a ÚAMK, který nabízí prodej známek ve své pražské pobočce nepřetržitě 24 hodin denně, je má za 260 Kč. Asi nejdražší nabízený průjezd placenými úseky v Rakousku je jízda po horské silnici na Grossglockner (30,50 euro).
Slovinsko má tradičně na rozdíl od ostatních zemí jen 7-denní dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny a její cena se nezvedla - zůstává tedy na částce 450 Kč. Ovšem v případě má-li vozidlo výšku nad přední nápravou více než 1,3 metru, stojí známka 2B dvojnásobek. Ten také zaplatíte za měsíční známku.
Chorvatsko v letošním roce ceny nezměnilo, tedy alespoň proti loňsku. Nicméně od začátku turistické sezóny jsou ceny tradičně vyšší, na konci sezóny se opět snižují. Například na trase Záhřeb (mýtnice Lučko) až sjezd do Rijeky je cena v sezóně vyšší o 7 kun. Tato trasa tak vyjde asi na 270 Kč, do Zadaru to bude 466 Kč.
Když zamíříme do Itálie, kde jsou rovněž platby za projetý úsek, musíme počítat s průměrnými cenami za průjezd 100 km v rozmezí asi 8 až 10 euro, podle toho, jak to stanovil konkrétní provozovatel daného úseku.
Slovensko, jakožto Čechy třetí nejnavštěvovanější dovolenková země, rovněž neměnilo ceny dálničních elektronických známek. A tak 10-denní vyjde na 10 euro, tedy 260 Kč.
Jak je tomu s pohonnými hmotami? Čechy patří se svojí aktuální průměrnou cenou 33,17 Kč (benzin) a 32,44 Kč za litr (nafta) i přes meziroční nárůst o zhruba 3 Kč k těm nejlevnějším na trasách k Jadranu, středozemnímu moři v Itálii nebo do Tater na Slovensku.
Pokud budeme konkrétní, pak nejblíže naší ceně je Rakousko, kde se dá na čerpacích stanicích mimo hlavní cesty natankovat dokonce o více než 1 korunu levněji. Naopak přibližně o stejnou korunu a více bude dražší tankování ve Slovinsku. Na cestě na Jadran nejvíce utratí čeští turisté v samotné cílové zemi, tedy v Chorvatsku. Zhruba o 3 Kč více vydají za benzin a 3,50 Kč za naftu. Rada odborníků ÚAMK se tedy rok za rokem nemění: načerpejte na stanici před odjezdem z ČR, nikoliv ale na čerpacích stanicích na D1 či těsně před hranicemi. Tam jsou obvykle ceny vyšší než průměrné.
Itálie je již dlouhodobě zemí, kde jsou pohonné hmoty drahé. V letošním roce, i vzhledem k ekonomické situaci této země, je benzín dražší v průměru o 9 Kč na litr a nafta průměrně o 7 Kč na litr.
Odborníci ÚAMK znovu připomínají, že italské úřady pokutují ty, kdo dovezou do země více než 10 litrů pohonných hmot a navíc v nehomologovaném kanystru. Na místě je také mít účtenku o tom, že jste dané pohonné hmoty čerpali v zemi EU. V opačném případě hrozí pokuta až do výše 7 700 euro, nebo-li 200 000 Kč. Pokud jde o Itálii, platí totéž, jako pro celou Evropu. U dálničních a frekventovaných čerpacích stanic je nutné počítat s cenami převyšujícími průměr asi 45 Kč/l.
Naši východní sousedé, podobně jako celá Evropa, od dubna do současnosti zdražili pohonné hmoty zhruba o 2,5 až 3 Kč na litr. V polovině června tedy na Slovensku nafta vyšla v průměru na 1,27 euro a benzin Natural 95 na 1,39 euro. To znamená, že jsou pohonné hmoty za cca 33,04 Kč a 36,08 Kč. Benzín tak může vyjít až o 4 Kč na litru dráž.
Pokud tedy plánujete cestu do zahraničí a rozmýšlíte kde natankovat, rada je jednoznačná - natankovat doma.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.