Už za pár dnů skončí škola a vypuknou letní prázdniny, které vyženou na silnice tisíce motoristů. Kromě rozkopaných a ucpaných silnic, rostoucích cen benzínu a řady specifických předpisů jednotlivých evropských zemí však na motoristy čeká ještě jedno nebezpečí: zahraniční policisté, kteří si jistě nenechají ujít možnost zaslat vám pokutu až domů.
Během uplynulých let se toho na silnicích v zahraničích příliš nezměnilo, přesto je potřeba dbát zvýšené pozornosti i na drobnosti. Pokud si chcete užít dovolenou bez zbytečných komplikací, rozhodně se vyplatí sundat nohu z plynu a bedlivě dodržovat předpisy i značení.
Pokud vás policisté přistihnout při činu, pravděpodobně nebude příliš o čem diskutovat. Od roku 2015 však platí evropská norma, díky které si na vás po spáchání některého z osmi provinění mohou policisté došlápnout i v Česku. A právě na to řada řidičů zapomíná.
Obálku s výzvou k uhrazení pokuty můžete očekávat za překračování maximální povolené rychlosti, jízdu pod vlivem alkoholu či drog, jízdu na červenou, jízdu bez zapnutých bezpečnostních pásů, telefonování za jízdy či za jízdu v odstaveném pruhu. Motorkářům může přijít pokuta i za jízdu bez helmy.
V případě, kdy vám pokuta dorazí, se pak příliš nedoporučuje hrát si na mrtvého brouka. Díky provázanosti států EU totiž není vyloučeno, že by proti vám mohla země, ve které jste přestupky spáchali, podniknout právní kroky. Riziko může představovat byť jen vyhýbání se úhradě pokuty za parkování. Pokud byste se totiž do státu znovu vypravili a policisté by vás zadrželi, zřejmě by vás celá situace vyšla podstatně dráž.
Velmi nekompromisní postoj zaujala například Francie, která je ve vymáhání pokut velmi vytrvalá. Pokud neuhradíte v daném termínu, přijdou vám další dvě výzvy, ve kterých se bude pokuta pravidelně zvyšovat až na těžko uvěřitelné částky. Francouzi navíc hodně dbají na dodržování rychlosti a bohužel známe i případy, kdy neváhali odeslat pokutu za překročení rychlosti na dálnici o 1 km/h. Navíc to není tak dlouho, co se Francie rozhodla snižovat rychlost na okresních silnicích jakožto způsob boje za vyšší bezpečnost na silnicích.
Jak už jsme navíc výše avizovali, řada evropských států vyžaduje po motoristech dodržování vlastních pravidel. V polovině května jsme například psali o Rakousku, které zakázalo kouření v automobilu, ve kterém jsou osoby mladší 18 let. Stejná nařízení platí i v dalších evropských zemích, včetně Francie, Řecka a Itálie, kde je zakázáno kouření i v automobilech, ve kterých cestují těhotné ženy.
Před každou cestou do zahraničí proto doporučujeme podívat se na web ÚAMK, kde jsou pravidla a požadavky jednotlivých států zpracovány a průběžně aktualizovány. V případě doplňování povinné výbavy pak znovu připomínáme povinnost splňovat požadavky i zemí, kterými pouze projíždíte. Kdo je připraven, není překvapen a nemusí platit pokuty.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?