Už za pár dnů skončí škola a vypuknou letní prázdniny, které vyženou na silnice tisíce motoristů. Kromě rozkopaných a ucpaných silnic, rostoucích cen benzínu a řady specifických předpisů jednotlivých evropských zemí však na motoristy čeká ještě jedno nebezpečí: zahraniční policisté, kteří si jistě nenechají ujít možnost zaslat vám pokutu až domů.
Během uplynulých let se toho na silnicích v zahraničích příliš nezměnilo, přesto je potřeba dbát zvýšené pozornosti i na drobnosti. Pokud si chcete užít dovolenou bez zbytečných komplikací, rozhodně se vyplatí sundat nohu z plynu a bedlivě dodržovat předpisy i značení.
Pokud vás policisté přistihnout při činu, pravděpodobně nebude příliš o čem diskutovat. Od roku 2015 však platí evropská norma, díky které si na vás po spáchání některého z osmi provinění mohou policisté došlápnout i v Česku. A právě na to řada řidičů zapomíná.
Obálku s výzvou k uhrazení pokuty můžete očekávat za překračování maximální povolené rychlosti, jízdu pod vlivem alkoholu či drog, jízdu na červenou, jízdu bez zapnutých bezpečnostních pásů, telefonování za jízdy či za jízdu v odstaveném pruhu. Motorkářům může přijít pokuta i za jízdu bez helmy.
V případě, kdy vám pokuta dorazí, se pak příliš nedoporučuje hrát si na mrtvého brouka. Díky provázanosti států EU totiž není vyloučeno, že by proti vám mohla země, ve které jste přestupky spáchali, podniknout právní kroky. Riziko může představovat byť jen vyhýbání se úhradě pokuty za parkování. Pokud byste se totiž do státu znovu vypravili a policisté by vás zadrželi, zřejmě by vás celá situace vyšla podstatně dráž.
Velmi nekompromisní postoj zaujala například Francie, která je ve vymáhání pokut velmi vytrvalá. Pokud neuhradíte v daném termínu, přijdou vám další dvě výzvy, ve kterých se bude pokuta pravidelně zvyšovat až na těžko uvěřitelné částky. Francouzi navíc hodně dbají na dodržování rychlosti a bohužel známe i případy, kdy neváhali odeslat pokutu za překročení rychlosti na dálnici o 1 km/h. Navíc to není tak dlouho, co se Francie rozhodla snižovat rychlost na okresních silnicích jakožto způsob boje za vyšší bezpečnost na silnicích.
Jak už jsme navíc výše avizovali, řada evropských států vyžaduje po motoristech dodržování vlastních pravidel. V polovině května jsme například psali o Rakousku, které zakázalo kouření v automobilu, ve kterém jsou osoby mladší 18 let. Stejná nařízení platí i v dalších evropských zemích, včetně Francie, Řecka a Itálie, kde je zakázáno kouření i v automobilech, ve kterých cestují těhotné ženy.
Před každou cestou do zahraničí proto doporučujeme podívat se na web ÚAMK, kde jsou pravidla a požadavky jednotlivých států zpracovány a průběžně aktualizovány. V případě doplňování povinné výbavy pak znovu připomínáme povinnost splňovat požadavky i zemí, kterými pouze projíždíte. Kdo je připraven, není překvapen a nemusí platit pokuty.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.