Už minulý týden jsme psali o Škodě Octavii 1.9 TDi s nájezdem atakujícím hranici 700 000 kilometrů, kterou nyní zkouší a zkoumají redaktoři britského motoristického magazínu. Po první inspekci, která ukázala až neuvěřitelnou kondici udržovaného vozu, došlo na praktickou zkoušku. A to pořádně náročnou, která prověří tolik uctívanou spotřebu starších dieselových motorů.
Tou mělo být překonání vzdálenosti 835 mil, tedy 1344 kilometrů, na trase mezi vybranou čerpací stanicí a okruhem Nürburgring. A aby toho nebylo málo, musela Octavia absolvovat i jedno kolo na "ringu," což nikdy není pro spotřebu automobilu dobrá zpráva.
Pojďme se ale nejprve podívat na fakta. Automobilka Škoda udávala pro Octavii 1.9 TDi kombinovanou spotřebu 54 mpg (míle na galon ), což se rovná zhruba 5.2 l/100. To nejsou špatné hodnoty, ovšem Octavia by se s nimi dostala pouze na vzdálenost 653 mil, takže 180 mil před cílem by ji došlo palivo. Většina trasy však vedla po dálnicích a silnicích mimo města, což podle automobilky znamenalo spotřebu 65 mpg a dojezd 787 mi. Stále tedy málo.
Octavia ovšem dostala nové pneumatiky Continental s vynikajícími hodnotami pro ekonomickou jízdu, pneumatiky byly nahuštěny na 38 PSI pro co nejmenší valivý odpor, nádrž byla dotankována téměř až po okraj a z kufru vyletělo všechno přebytečné. Včetně rezervy, sady na opravu, povinné výbavy, atd. Jakmile byla nádrž, která pojme 55 až 60 litrů paliva, zalepena a kamery zapnuté, mohlo se vyrazit na cestu.
Během prvních kilometrů jízdy si Octavia vedla dobře a dokonce se podařilo dosáhnout neuvěřitelné spotřeby 91.5 mpg, tedy 3.1 l/100 km, ovšem po táhlém stoupání a zvýšení tempa, ve kterém se motor údajně cítil lépe, se spotřeba vyšplhala na 88.9 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km. Pro srovnání, nový Kodiaq, kterého má wec CarThrottle dlouhodobě zapůjčeného, dosahoval spotřeby 72 mpg, tedy cca 3.9 l/ 100 km. Pod jeho kapotou by přitom měl být 1.4 litrový benzínový přeplňovaný motor.
Za volantem Octavie seděl Alex Kersten, který se spíše než v ekonomické jízdě vyžívá v jízdě dynamické, ovšem tentokrát se opravdu krotil. Dokonce přišel s nápadem schovat se na dálnici za autobus, čímž by si pomohl v boji s aerodynamikou a možná by se mu povedlo srazit spotřebu o další deci. V rámci aerodynamiky však alespoň v tunelu mezi Británií a kontinentální Evropou přelepil všechny větší spáry, na čelní straně vozu. Jak moc mu to mohlo pomoci si netroufáme odhadovat.
Po opuštění Británie se Alexovi dařilo držet spotřebu ololo 86 mpg, tedy cca 3.3 l / 100 km, díky čemuž se dostával o 20 mpg výš, než udávala automobilka. Octavia byla podle všeho tichá a poměrně komfortní, tedy v výjimkou sedadel, která polstrovala paměťová pěna. Největší výtka tak směřovala na vysokou teplotu vně i uvnitř vozu. Klimatizace však pustit nešla - hned ze dvou dobrých důvodů: 1. zvyšovala by spotřebu, 2. nefungovala.
Kousek od Nürburgringu byla nálada dobrá, v kopcích vedoucích k trati však ručička palivoměru klesla pod polovinu, což nebylo dobré. Nürburgring byl totiž polovina trasy a dopad jízdy na okruhu se považoval za naprosto zásadní pro úspěch celé výpravy. Průvodcem po okruhu se však stal Misha Charoudin, dříve vystupující pod pseudonymem Boosted Boris.
Ten nyní pracuje pro Apex Nürburgring, okruh křižuje prakticky každý den a díky tomu ho zná jako své boty. Misha hned na začátku zdůraznil, že cílem bude projet okruh v závodní stopě, která je nejkratší. Současně varoval před zbytečným brzděním, po kterém vždy následuje akcelerace - což spotřebě rozhodně neprospívá. Jízda tedy nebyla příliš rychlá, ovšem na druhou stranu byla maximálně plynulá- Výsledek? Čas na kolo 13:58:36 a v nádrži stále zhruba půlka.
Slavný okruh tedy Octavia bez problému přežila a nastal čas na cestu zpět do Británie, během které přibral Alex na palubu i společnost. Jedním ze spolucestujících se stal i John Benson z obchodu a YouTube kanálu Tire Reviews, který se porozprávěl o vlivu pneumatik na spotřebu. Samotné pneumatiky totiž ovlivňují spotřebu vozu až z 20 %, což vede společnosti k vývoji stále efektivnějších pneumatik.
Pneumatiky určené pro jízdu s nejnižší spotřebou, jako například nazuté Continentaly ContiEcoContact 5, mají většinou speciální směs s menším odporem, jsou odlehčené a jejich bočnice jsou poměrně tenké, což u nich poněkud zhoršuje pocit z řízení a zvyšuje jejich zranitelnost. Vlivu pneumatik na spotřebu si všiml i Alex, který na starých gumách dosahoval spotřeby v průměru cca 79 mpg, tedy cca 3.6l /100km. S novými pneumatikami se na cestě zpět do Anglie podařilo dosáhnout spotřeby 78 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km.
Okolo půlnoci měla Octavia, přezdívaná Miles, najeto 792 mil a a její hladové oko už se 15 minut hlásilo o pozornost. Ručička palivoměru navíc stále prudce klesala a nálada začínala být dost pokleslá. Po dvaceti minutách jízdy v hrůze, kdy hrozilo odstavení vozu u krajnice, už ale zbývala jen jedna míle k čerpací stanici, což náladu opět podstatně zvýšilo.
Za necelých 24 hodin ujela Octavia zhruba 807 mil - na jednu nádrž. Původní odhady sice hovořily o delší trase, ovšem někde se podařilo ušetřit zhruba 18 mil, což mohlo být pro vyprahlou nádrž Octavie poměrně zásadní. Na závěr se ještě natankováním do prázdné nádrže zkontrolovala reálná spotřeba. Zatím co palubní počítač ukazoval spotřebu 85.9 mpg, tedy cca 3.3 l/100 km, jednoduchý výpočet odhalil, že reálná spotřeba byla 74.27 mpg, tedy cca 3.8 litru na 100 km.
Že palubní počítače ukazují o cca 0.5 litru nižší hodnoty není žádnou novinkou, ovšem Octavia i tak dokázala jet se spotřebou nižší, než udával její výrobce. Vůz sice prošel úpravou řídící jednotky, ovšem stále je potřeba připomenout, že motor má najeto necelých 700 000 kilometrů. Jeho funkčnost a spolehlivost při pravidelném a poctivém servisu je však neuvěřitelná.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.