Už minulý týden jsme psali o Škodě Octavii 1.9 TDi s nájezdem atakujícím hranici 700 000 kilometrů, kterou nyní zkouší a zkoumají redaktoři britského motoristického magazínu. Po první inspekci, která ukázala až neuvěřitelnou kondici udržovaného vozu, došlo na praktickou zkoušku. A to pořádně náročnou, která prověří tolik uctívanou spotřebu starších dieselových motorů.
Tou mělo být překonání vzdálenosti 835 mil, tedy 1344 kilometrů, na trase mezi vybranou čerpací stanicí a okruhem Nürburgring. A aby toho nebylo málo, musela Octavia absolvovat i jedno kolo na "ringu," což nikdy není pro spotřebu automobilu dobrá zpráva.
Pojďme se ale nejprve podívat na fakta. Automobilka Škoda udávala pro Octavii 1.9 TDi kombinovanou spotřebu 54 mpg (míle na galon ), což se rovná zhruba 5.2 l/100. To nejsou špatné hodnoty, ovšem Octavia by se s nimi dostala pouze na vzdálenost 653 mil, takže 180 mil před cílem by ji došlo palivo. Většina trasy však vedla po dálnicích a silnicích mimo města, což podle automobilky znamenalo spotřebu 65 mpg a dojezd 787 mi. Stále tedy málo.
Octavia ovšem dostala nové pneumatiky Continental s vynikajícími hodnotami pro ekonomickou jízdu, pneumatiky byly nahuštěny na 38 PSI pro co nejmenší valivý odpor, nádrž byla dotankována téměř až po okraj a z kufru vyletělo všechno přebytečné. Včetně rezervy, sady na opravu, povinné výbavy, atd. Jakmile byla nádrž, která pojme 55 až 60 litrů paliva, zalepena a kamery zapnuté, mohlo se vyrazit na cestu.
Během prvních kilometrů jízdy si Octavia vedla dobře a dokonce se podařilo dosáhnout neuvěřitelné spotřeby 91.5 mpg, tedy 3.1 l/100 km, ovšem po táhlém stoupání a zvýšení tempa, ve kterém se motor údajně cítil lépe, se spotřeba vyšplhala na 88.9 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km. Pro srovnání, nový Kodiaq, kterého má wec CarThrottle dlouhodobě zapůjčeného, dosahoval spotřeby 72 mpg, tedy cca 3.9 l/ 100 km. Pod jeho kapotou by přitom měl být 1.4 litrový benzínový přeplňovaný motor.
Za volantem Octavie seděl Alex Kersten, který se spíše než v ekonomické jízdě vyžívá v jízdě dynamické, ovšem tentokrát se opravdu krotil. Dokonce přišel s nápadem schovat se na dálnici za autobus, čímž by si pomohl v boji s aerodynamikou a možná by se mu povedlo srazit spotřebu o další deci. V rámci aerodynamiky však alespoň v tunelu mezi Británií a kontinentální Evropou přelepil všechny větší spáry, na čelní straně vozu. Jak moc mu to mohlo pomoci si netroufáme odhadovat.
Po opuštění Británie se Alexovi dařilo držet spotřebu ololo 86 mpg, tedy cca 3.3 l / 100 km, díky čemuž se dostával o 20 mpg výš, než udávala automobilka. Octavia byla podle všeho tichá a poměrně komfortní, tedy v výjimkou sedadel, která polstrovala paměťová pěna. Největší výtka tak směřovala na vysokou teplotu vně i uvnitř vozu. Klimatizace však pustit nešla - hned ze dvou dobrých důvodů: 1. zvyšovala by spotřebu, 2. nefungovala.
Kousek od Nürburgringu byla nálada dobrá, v kopcích vedoucích k trati však ručička palivoměru klesla pod polovinu, což nebylo dobré. Nürburgring byl totiž polovina trasy a dopad jízdy na okruhu se považoval za naprosto zásadní pro úspěch celé výpravy. Průvodcem po okruhu se však stal Misha Charoudin, dříve vystupující pod pseudonymem Boosted Boris.
Ten nyní pracuje pro Apex Nürburgring, okruh křižuje prakticky každý den a díky tomu ho zná jako své boty. Misha hned na začátku zdůraznil, že cílem bude projet okruh v závodní stopě, která je nejkratší. Současně varoval před zbytečným brzděním, po kterém vždy následuje akcelerace - což spotřebě rozhodně neprospívá. Jízda tedy nebyla příliš rychlá, ovšem na druhou stranu byla maximálně plynulá- Výsledek? Čas na kolo 13:58:36 a v nádrži stále zhruba půlka.
Slavný okruh tedy Octavia bez problému přežila a nastal čas na cestu zpět do Británie, během které přibral Alex na palubu i společnost. Jedním ze spolucestujících se stal i John Benson z obchodu a YouTube kanálu Tire Reviews, který se porozprávěl o vlivu pneumatik na spotřebu. Samotné pneumatiky totiž ovlivňují spotřebu vozu až z 20 %, což vede společnosti k vývoji stále efektivnějších pneumatik.
Pneumatiky určené pro jízdu s nejnižší spotřebou, jako například nazuté Continentaly ContiEcoContact 5, mají většinou speciální směs s menším odporem, jsou odlehčené a jejich bočnice jsou poměrně tenké, což u nich poněkud zhoršuje pocit z řízení a zvyšuje jejich zranitelnost. Vlivu pneumatik na spotřebu si všiml i Alex, který na starých gumách dosahoval spotřeby v průměru cca 79 mpg, tedy cca 3.6l /100km. S novými pneumatikami se na cestě zpět do Anglie podařilo dosáhnout spotřeby 78 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km.
Okolo půlnoci měla Octavia, přezdívaná Miles, najeto 792 mil a a její hladové oko už se 15 minut hlásilo o pozornost. Ručička palivoměru navíc stále prudce klesala a nálada začínala být dost pokleslá. Po dvaceti minutách jízdy v hrůze, kdy hrozilo odstavení vozu u krajnice, už ale zbývala jen jedna míle k čerpací stanici, což náladu opět podstatně zvýšilo.
Za necelých 24 hodin ujela Octavia zhruba 807 mil - na jednu nádrž. Původní odhady sice hovořily o delší trase, ovšem někde se podařilo ušetřit zhruba 18 mil, což mohlo být pro vyprahlou nádrž Octavie poměrně zásadní. Na závěr se ještě natankováním do prázdné nádrže zkontrolovala reálná spotřeba. Zatím co palubní počítač ukazoval spotřebu 85.9 mpg, tedy cca 3.3 l/100 km, jednoduchý výpočet odhalil, že reálná spotřeba byla 74.27 mpg, tedy cca 3.8 litru na 100 km.
Že palubní počítače ukazují o cca 0.5 litru nižší hodnoty není žádnou novinkou, ovšem Octavia i tak dokázala jet se spotřebou nižší, než udával její výrobce. Vůz sice prošel úpravou řídící jednotky, ovšem stále je potřeba připomenout, že motor má najeto necelých 700 000 kilometrů. Jeho funkčnost a spolehlivost při pravidelném a poctivém servisu je však neuvěřitelná.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.