Už minulý týden jsme psali o Škodě Octavii 1.9 TDi s nájezdem atakujícím hranici 700 000 kilometrů, kterou nyní zkouší a zkoumají redaktoři britského motoristického magazínu. Po první inspekci, která ukázala až neuvěřitelnou kondici udržovaného vozu, došlo na praktickou zkoušku. A to pořádně náročnou, která prověří tolik uctívanou spotřebu starších dieselových motorů.
Tou mělo být překonání vzdálenosti 835 mil, tedy 1344 kilometrů, na trase mezi vybranou čerpací stanicí a okruhem Nürburgring. A aby toho nebylo málo, musela Octavia absolvovat i jedno kolo na "ringu," což nikdy není pro spotřebu automobilu dobrá zpráva.
Pojďme se ale nejprve podívat na fakta. Automobilka Škoda udávala pro Octavii 1.9 TDi kombinovanou spotřebu 54 mpg (míle na galon ), což se rovná zhruba 5.2 l/100. To nejsou špatné hodnoty, ovšem Octavia by se s nimi dostala pouze na vzdálenost 653 mil, takže 180 mil před cílem by ji došlo palivo. Většina trasy však vedla po dálnicích a silnicích mimo města, což podle automobilky znamenalo spotřebu 65 mpg a dojezd 787 mi. Stále tedy málo.
Octavia ovšem dostala nové pneumatiky Continental s vynikajícími hodnotami pro ekonomickou jízdu, pneumatiky byly nahuštěny na 38 PSI pro co nejmenší valivý odpor, nádrž byla dotankována téměř až po okraj a z kufru vyletělo všechno přebytečné. Včetně rezervy, sady na opravu, povinné výbavy, atd. Jakmile byla nádrž, která pojme 55 až 60 litrů paliva, zalepena a kamery zapnuté, mohlo se vyrazit na cestu.
Během prvních kilometrů jízdy si Octavia vedla dobře a dokonce se podařilo dosáhnout neuvěřitelné spotřeby 91.5 mpg, tedy 3.1 l/100 km, ovšem po táhlém stoupání a zvýšení tempa, ve kterém se motor údajně cítil lépe, se spotřeba vyšplhala na 88.9 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km. Pro srovnání, nový Kodiaq, kterého má wec CarThrottle dlouhodobě zapůjčeného, dosahoval spotřeby 72 mpg, tedy cca 3.9 l/ 100 km. Pod jeho kapotou by přitom měl být 1.4 litrový benzínový přeplňovaný motor.
Za volantem Octavie seděl Alex Kersten, který se spíše než v ekonomické jízdě vyžívá v jízdě dynamické, ovšem tentokrát se opravdu krotil. Dokonce přišel s nápadem schovat se na dálnici za autobus, čímž by si pomohl v boji s aerodynamikou a možná by se mu povedlo srazit spotřebu o další deci. V rámci aerodynamiky však alespoň v tunelu mezi Británií a kontinentální Evropou přelepil všechny větší spáry, na čelní straně vozu. Jak moc mu to mohlo pomoci si netroufáme odhadovat.
Po opuštění Británie se Alexovi dařilo držet spotřebu ololo 86 mpg, tedy cca 3.3 l / 100 km, díky čemuž se dostával o 20 mpg výš, než udávala automobilka. Octavia byla podle všeho tichá a poměrně komfortní, tedy v výjimkou sedadel, která polstrovala paměťová pěna. Největší výtka tak směřovala na vysokou teplotu vně i uvnitř vozu. Klimatizace však pustit nešla - hned ze dvou dobrých důvodů: 1. zvyšovala by spotřebu, 2. nefungovala.
Kousek od Nürburgringu byla nálada dobrá, v kopcích vedoucích k trati však ručička palivoměru klesla pod polovinu, což nebylo dobré. Nürburgring byl totiž polovina trasy a dopad jízdy na okruhu se považoval za naprosto zásadní pro úspěch celé výpravy. Průvodcem po okruhu se však stal Misha Charoudin, dříve vystupující pod pseudonymem Boosted Boris.
Ten nyní pracuje pro Apex Nürburgring, okruh křižuje prakticky každý den a díky tomu ho zná jako své boty. Misha hned na začátku zdůraznil, že cílem bude projet okruh v závodní stopě, která je nejkratší. Současně varoval před zbytečným brzděním, po kterém vždy následuje akcelerace - což spotřebě rozhodně neprospívá. Jízda tedy nebyla příliš rychlá, ovšem na druhou stranu byla maximálně plynulá- Výsledek? Čas na kolo 13:58:36 a v nádrži stále zhruba půlka.
Slavný okruh tedy Octavia bez problému přežila a nastal čas na cestu zpět do Británie, během které přibral Alex na palubu i společnost. Jedním ze spolucestujících se stal i John Benson z obchodu a YouTube kanálu Tire Reviews, který se porozprávěl o vlivu pneumatik na spotřebu. Samotné pneumatiky totiž ovlivňují spotřebu vozu až z 20 %, což vede společnosti k vývoji stále efektivnějších pneumatik.
Pneumatiky určené pro jízdu s nejnižší spotřebou, jako například nazuté Continentaly ContiEcoContact 5, mají většinou speciální směs s menším odporem, jsou odlehčené a jejich bočnice jsou poměrně tenké, což u nich poněkud zhoršuje pocit z řízení a zvyšuje jejich zranitelnost. Vlivu pneumatik na spotřebu si všiml i Alex, který na starých gumách dosahoval spotřeby v průměru cca 79 mpg, tedy cca 3.6l /100km. S novými pneumatikami se na cestě zpět do Anglie podařilo dosáhnout spotřeby 78 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km.
Okolo půlnoci měla Octavia, přezdívaná Miles, najeto 792 mil a a její hladové oko už se 15 minut hlásilo o pozornost. Ručička palivoměru navíc stále prudce klesala a nálada začínala být dost pokleslá. Po dvaceti minutách jízdy v hrůze, kdy hrozilo odstavení vozu u krajnice, už ale zbývala jen jedna míle k čerpací stanici, což náladu opět podstatně zvýšilo.
Za necelých 24 hodin ujela Octavia zhruba 807 mil - na jednu nádrž. Původní odhady sice hovořily o delší trase, ovšem někde se podařilo ušetřit zhruba 18 mil, což mohlo být pro vyprahlou nádrž Octavie poměrně zásadní. Na závěr se ještě natankováním do prázdné nádrže zkontrolovala reálná spotřeba. Zatím co palubní počítač ukazoval spotřebu 85.9 mpg, tedy cca 3.3 l/100 km, jednoduchý výpočet odhalil, že reálná spotřeba byla 74.27 mpg, tedy cca 3.8 litru na 100 km.
Že palubní počítače ukazují o cca 0.5 litru nižší hodnoty není žádnou novinkou, ovšem Octavia i tak dokázala jet se spotřebou nižší, než udával její výrobce. Vůz sice prošel úpravou řídící jednotky, ovšem stále je potřeba připomenout, že motor má najeto necelých 700 000 kilometrů. Jeho funkčnost a spolehlivost při pravidelném a poctivém servisu je však neuvěřitelná.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.