Už minulý týden jsme psali o Škodě Octavii 1.9 TDi s nájezdem atakujícím hranici 700 000 kilometrů, kterou nyní zkouší a zkoumají redaktoři britského motoristického magazínu. Po první inspekci, která ukázala až neuvěřitelnou kondici udržovaného vozu, došlo na praktickou zkoušku. A to pořádně náročnou, která prověří tolik uctívanou spotřebu starších dieselových motorů.
Tou mělo být překonání vzdálenosti 835 mil, tedy 1344 kilometrů, na trase mezi vybranou čerpací stanicí a okruhem Nürburgring. A aby toho nebylo málo, musela Octavia absolvovat i jedno kolo na "ringu," což nikdy není pro spotřebu automobilu dobrá zpráva.
Pojďme se ale nejprve podívat na fakta. Automobilka Škoda udávala pro Octavii 1.9 TDi kombinovanou spotřebu 54 mpg (míle na galon ), což se rovná zhruba 5.2 l/100. To nejsou špatné hodnoty, ovšem Octavia by se s nimi dostala pouze na vzdálenost 653 mil, takže 180 mil před cílem by ji došlo palivo. Většina trasy však vedla po dálnicích a silnicích mimo města, což podle automobilky znamenalo spotřebu 65 mpg a dojezd 787 mi. Stále tedy málo.
Octavia ovšem dostala nové pneumatiky Continental s vynikajícími hodnotami pro ekonomickou jízdu, pneumatiky byly nahuštěny na 38 PSI pro co nejmenší valivý odpor, nádrž byla dotankována téměř až po okraj a z kufru vyletělo všechno přebytečné. Včetně rezervy, sady na opravu, povinné výbavy, atd. Jakmile byla nádrž, která pojme 55 až 60 litrů paliva, zalepena a kamery zapnuté, mohlo se vyrazit na cestu.
Během prvních kilometrů jízdy si Octavia vedla dobře a dokonce se podařilo dosáhnout neuvěřitelné spotřeby 91.5 mpg, tedy 3.1 l/100 km, ovšem po táhlém stoupání a zvýšení tempa, ve kterém se motor údajně cítil lépe, se spotřeba vyšplhala na 88.9 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km. Pro srovnání, nový Kodiaq, kterého má wec CarThrottle dlouhodobě zapůjčeného, dosahoval spotřeby 72 mpg, tedy cca 3.9 l/ 100 km. Pod jeho kapotou by přitom měl být 1.4 litrový benzínový přeplňovaný motor.
Za volantem Octavie seděl Alex Kersten, který se spíše než v ekonomické jízdě vyžívá v jízdě dynamické, ovšem tentokrát se opravdu krotil. Dokonce přišel s nápadem schovat se na dálnici za autobus, čímž by si pomohl v boji s aerodynamikou a možná by se mu povedlo srazit spotřebu o další deci. V rámci aerodynamiky však alespoň v tunelu mezi Británií a kontinentální Evropou přelepil všechny větší spáry, na čelní straně vozu. Jak moc mu to mohlo pomoci si netroufáme odhadovat.
Po opuštění Británie se Alexovi dařilo držet spotřebu ololo 86 mpg, tedy cca 3.3 l / 100 km, díky čemuž se dostával o 20 mpg výš, než udávala automobilka. Octavia byla podle všeho tichá a poměrně komfortní, tedy v výjimkou sedadel, která polstrovala paměťová pěna. Největší výtka tak směřovala na vysokou teplotu vně i uvnitř vozu. Klimatizace však pustit nešla - hned ze dvou dobrých důvodů: 1. zvyšovala by spotřebu, 2. nefungovala.
Kousek od Nürburgringu byla nálada dobrá, v kopcích vedoucích k trati však ručička palivoměru klesla pod polovinu, což nebylo dobré. Nürburgring byl totiž polovina trasy a dopad jízdy na okruhu se považoval za naprosto zásadní pro úspěch celé výpravy. Průvodcem po okruhu se však stal Misha Charoudin, dříve vystupující pod pseudonymem Boosted Boris.
Ten nyní pracuje pro Apex Nürburgring, okruh křižuje prakticky každý den a díky tomu ho zná jako své boty. Misha hned na začátku zdůraznil, že cílem bude projet okruh v závodní stopě, která je nejkratší. Současně varoval před zbytečným brzděním, po kterém vždy následuje akcelerace - což spotřebě rozhodně neprospívá. Jízda tedy nebyla příliš rychlá, ovšem na druhou stranu byla maximálně plynulá- Výsledek? Čas na kolo 13:58:36 a v nádrži stále zhruba půlka.
Slavný okruh tedy Octavia bez problému přežila a nastal čas na cestu zpět do Británie, během které přibral Alex na palubu i společnost. Jedním ze spolucestujících se stal i John Benson z obchodu a YouTube kanálu Tire Reviews, který se porozprávěl o vlivu pneumatik na spotřebu. Samotné pneumatiky totiž ovlivňují spotřebu vozu až z 20 %, což vede společnosti k vývoji stále efektivnějších pneumatik.
Pneumatiky určené pro jízdu s nejnižší spotřebou, jako například nazuté Continentaly ContiEcoContact 5, mají většinou speciální směs s menším odporem, jsou odlehčené a jejich bočnice jsou poměrně tenké, což u nich poněkud zhoršuje pocit z řízení a zvyšuje jejich zranitelnost. Vlivu pneumatik na spotřebu si všiml i Alex, který na starých gumách dosahoval spotřeby v průměru cca 79 mpg, tedy cca 3.6l /100km. S novými pneumatikami se na cestě zpět do Anglie podařilo dosáhnout spotřeby 78 mpg, tedy cca 3.2 l/100 km.
Okolo půlnoci měla Octavia, přezdívaná Miles, najeto 792 mil a a její hladové oko už se 15 minut hlásilo o pozornost. Ručička palivoměru navíc stále prudce klesala a nálada začínala být dost pokleslá. Po dvaceti minutách jízdy v hrůze, kdy hrozilo odstavení vozu u krajnice, už ale zbývala jen jedna míle k čerpací stanici, což náladu opět podstatně zvýšilo.
Za necelých 24 hodin ujela Octavia zhruba 807 mil - na jednu nádrž. Původní odhady sice hovořily o delší trase, ovšem někde se podařilo ušetřit zhruba 18 mil, což mohlo být pro vyprahlou nádrž Octavie poměrně zásadní. Na závěr se ještě natankováním do prázdné nádrže zkontrolovala reálná spotřeba. Zatím co palubní počítač ukazoval spotřebu 85.9 mpg, tedy cca 3.3 l/100 km, jednoduchý výpočet odhalil, že reálná spotřeba byla 74.27 mpg, tedy cca 3.8 litru na 100 km.
Že palubní počítače ukazují o cca 0.5 litru nižší hodnoty není žádnou novinkou, ovšem Octavia i tak dokázala jet se spotřebou nižší, než udával její výrobce. Vůz sice prošel úpravou řídící jednotky, ovšem stále je potřeba připomenout, že motor má najeto necelých 700 000 kilometrů. Jeho funkčnost a spolehlivost při pravidelném a poctivém servisu je však neuvěřitelná.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.