Čínský automobilový trh se řadí k těm největším a nejdůležitějším na světě, ovšem vzhledem k velice špatném životnímu prostředí se na něj také zaměřuje řada státních omezení a daní. To sice nahrává rychlému rozvoji hybridů a elektromobilů, ovšem kdo chce pořádně výkonný supersport, musí sáhnout hodně hluboko do kapsy.
Například Bugatti Chiron je sice úchvatným a nadupaným supersportem s výkonem okolo 1500 koní, ovšem čínští zbohatlíci si ho moc neužijí. Kvůli špatnému stavu ovzduší se totiž na Chiron vztahují "emisní daně," které by jeho cenu vyšroubovaly neskutečně vysoko. Automobilka tak od oficiálního dovozu raději ustoupila. Tím však otevřela cestu čínským podnikavcům, kteří nabízejí lacinější kopii Chironu. A ještě k tomu elektrickou.
Tahle malá „věc na kolech" se oficiálně jmenuje P8 a vyrábí ji společnost Shandong Qilu Fengde, která sídlí v čínské provincii Shandong. P8 však není klasickým automobilem / elektromobilem, ale tzv. LSEV (Low-Speed Electric Vehicle), což jsou pomalé elektromobily, k jejichž řízení mimo jiné není potřeba řidičské oprávnění.
Design vozu se snaží kopírovat Chiron ze všech sil, což je vidět zejména při čelním pohledu na masku a bočním pohledu na klasické C. Podvrh však pozná na první pohled každý a to i na velkou vzdálenost. Rozměry stroje jsou totiž skutečně velmi vzdálené originálu, stejně jako zpracování, ceny či výkon.
Začněme tedy u cen. Pravý Chiron se do Číny nedováží, ovšem web CarNewsChina, který s novinkou mezi LSEV přišel, oslovil znalého odborníka, které po započtení všech daní a nákladů na dopravu odhadl cenu na cca 9 milionů dolarů, tedy cca 191.8 milionu korun. Oproti tomu ceny P8 začínají od částky 31 999 yuanů, což je zhruba 107 600 Kč. Docela podstatný rozdíl, že?
Stejné rozdíl bychom však našli i ve výkonu. Zapomeňte na šestnáct válců, čtyři turbodmychadla a osm litrů objemu. Pod kapotou P8 se ukrývá elektromotor o výkonu 3.35 koně, který je spojen s 72V olověným akumulátorem - v dnešní době tedy žádná sláva. Maximální rychlost vozidel třídy LSEV je navíc ze zákona omezena na 50 km/h, ovšem společnost vyrábějící P8 slibuje možnost odvázat se až na rychlost 65 km/h. Dojezd se pohybuje okolo 150 kilometrů a jedno nabití z 220V zásuvky trvá 10 hodin.
Interiér vypadá až překvapivě dobře na vozidlo této kategorie. Za sportovně stylizovaným volantem se zřejmě ukrývá digitální přístrojový štít, ve středovém panelu je 7 palcový infotainment panel, nechybí pár dekorativních imitací chromu, červený koberec a decentně vyhlížející sedadla.
Překvapení však nastává v momentě kdy zjistíte, že P8 dokonce nabízí něco, na co se v Bugatti nemyslelo. Za předními sedadly se totiž nachází velice spartánská lavice, díky které je vůz klasifikovaný jako čtyřmístný. V zadní části se pak nachází docela slušný kufr.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.