Americká armáda se snaží držet krok s dobou, což mimo jiné znamená, že její příslušníci testují řadu elektricky poháněných vozidel. A jedním z nich je i čtyřkolka, nebo spíše bugina, Nikola Reckless UTV, která díky výkonu a propracované technice ukrývá ohromný potenciál.
Společnost Nikola Motor Company je v Evropě celkem neznámá, ovšem v zámoří se chlubí velkolepými projekty. Tím pravděpodobně nejznámějším jsou čistě elektrické tahače, které však nespoléhají na akumulátory, ale na palivové články, které využívají k pohonu vodík. Kromě toho má však společnost Nikola ještě divizi, která se soustředí na elektrické stroje určené k zábavě, mezi které patří buginy a vodní skůtry.
A právě elektrická bugina NZT se stala základem pro stroj, který v současnosti testuje americká armáda. Nikola Reckless UTV, jak se tenhle stroj jmenuje, totiž nabízí ohromující parametry. Těmi nejúchvatnějšími však budou baterie o kapacitě 125 kWh, výkon přes 555 koní a točivý moment neskutečných 6 643 Nm.
Web Electrek uvádí, že název buginy byl odvozen od hrdiny korejské války - Štábního seržanta Reckless. Pro vaši informaci - Reckless je zřejmě nejznámějším koněm, který kdy sloužil v americké armádě. Původně závodní kůň byl přecvičen na koně zásobovacího a svůj respekt si vysloužil během korejské války v bitvě o "Outpost Vega", kam 51x během jednoho dne sám dopravil zásoby s municí.
Web Electrek mimo jiné citoval Andyho Christiana, který je ředitelem armádního oddělení ve společnosti Nikola: „Je to skutečný dříč, který se nevzdává. Díky masivním bateriím navíc umožňuje napájet cokoliv, včetně velitelského centra. Navíc je vybaven infra-červenými světly pro použití s nočním viděním a může být osazen i dálkově ovládanými zbraňovými systémy. Díky nízké váze navíc může být přepravován i s pomocí konvertoplánu MV-22 Osprey."
Armádní úpravy civilní buginy NZT ale nebyly levné. Zatím co klasické civilní provedení elektrické buginy vyjde na 28 900 dolarů (599 000 Kč), s veškerými potřebnými armádními úpravami se cena vyšplhala až na 85 000 dolarů, tedy cca 1,7 mil. korun.
USA Military Channel, který video na YouTube publikoval, dodává: „Námořní pěchota byla pověřena zhodnocením využití UTV (Utility Task Vehicle) Reckless společnosti Nikola Motor Company, čistě elektrického vozidla, které dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h během 3 sekund. Vozidlo navíc může nést dálkově ovládané bojové věže s kulomety M240 či M2 Browning, nebo s granátometem Mk19."
Na samotném videu je vidět jak zbraňový systém na střeše vozidla, tak závěs na další zbraň u dveří spolujezdce. Vůz je navíc vybaven navijáky vpředu a vzadu, anténami pro radiostanice a pravděpodobně i interkomem.
Ochrana posádky je sice minimální, nicméně největší uplatnění by Reckless UTV mohlo najít př rychlých přepadech, případně v rukou speciálních sil. Kromě různého povrzávání totiž není Reckless UTV vůbec slyšet, takže na noční přepady je jako stavěná. Je jen škoda, že neznáme parametry maximální rychlosti, nosnosti, dojezdu či rychlosti dobíjení.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.