Americká armáda se snaží držet krok s dobou, což mimo jiné znamená, že její příslušníci testují řadu elektricky poháněných vozidel. A jedním z nich je i čtyřkolka, nebo spíše bugina, Nikola Reckless UTV, která díky výkonu a propracované technice ukrývá ohromný potenciál.
Společnost Nikola Motor Company je v Evropě celkem neznámá, ovšem v zámoří se chlubí velkolepými projekty. Tím pravděpodobně nejznámějším jsou čistě elektrické tahače, které však nespoléhají na akumulátory, ale na palivové články, které využívají k pohonu vodík. Kromě toho má však společnost Nikola ještě divizi, která se soustředí na elektrické stroje určené k zábavě, mezi které patří buginy a vodní skůtry.
A právě elektrická bugina NZT se stala základem pro stroj, který v současnosti testuje americká armáda. Nikola Reckless UTV, jak se tenhle stroj jmenuje, totiž nabízí ohromující parametry. Těmi nejúchvatnějšími však budou baterie o kapacitě 125 kWh, výkon přes 555 koní a točivý moment neskutečných 6 643 Nm.
Web Electrek uvádí, že název buginy byl odvozen od hrdiny korejské války - Štábního seržanta Reckless. Pro vaši informaci - Reckless je zřejmě nejznámějším koněm, který kdy sloužil v americké armádě. Původně závodní kůň byl přecvičen na koně zásobovacího a svůj respekt si vysloužil během korejské války v bitvě o "Outpost Vega", kam 51x během jednoho dne sám dopravil zásoby s municí.
Web Electrek mimo jiné citoval Andyho Christiana, který je ředitelem armádního oddělení ve společnosti Nikola: „Je to skutečný dříč, který se nevzdává. Díky masivním bateriím navíc umožňuje napájet cokoliv, včetně velitelského centra. Navíc je vybaven infra-červenými světly pro použití s nočním viděním a může být osazen i dálkově ovládanými zbraňovými systémy. Díky nízké váze navíc může být přepravován i s pomocí konvertoplánu MV-22 Osprey."
Armádní úpravy civilní buginy NZT ale nebyly levné. Zatím co klasické civilní provedení elektrické buginy vyjde na 28 900 dolarů (599 000 Kč), s veškerými potřebnými armádními úpravami se cena vyšplhala až na 85 000 dolarů, tedy cca 1,7 mil. korun.
USA Military Channel, který video na YouTube publikoval, dodává: „Námořní pěchota byla pověřena zhodnocením využití UTV (Utility Task Vehicle) Reckless společnosti Nikola Motor Company, čistě elektrického vozidla, které dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h během 3 sekund. Vozidlo navíc může nést dálkově ovládané bojové věže s kulomety M240 či M2 Browning, nebo s granátometem Mk19."
Na samotném videu je vidět jak zbraňový systém na střeše vozidla, tak závěs na další zbraň u dveří spolujezdce. Vůz je navíc vybaven navijáky vpředu a vzadu, anténami pro radiostanice a pravděpodobně i interkomem.
Ochrana posádky je sice minimální, nicméně největší uplatnění by Reckless UTV mohlo najít př rychlých přepadech, případně v rukou speciálních sil. Kromě různého povrzávání totiž není Reckless UTV vůbec slyšet, takže na noční přepady je jako stavěná. Je jen škoda, že neznáme parametry maximální rychlosti, nosnosti, dojezdu či rychlosti dobíjení.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.