Americká armáda se snaží držet krok s dobou, což mimo jiné znamená, že její příslušníci testují řadu elektricky poháněných vozidel. A jedním z nich je i čtyřkolka, nebo spíše bugina, Nikola Reckless UTV, která díky výkonu a propracované technice ukrývá ohromný potenciál.
Společnost Nikola Motor Company je v Evropě celkem neznámá, ovšem v zámoří se chlubí velkolepými projekty. Tím pravděpodobně nejznámějším jsou čistě elektrické tahače, které však nespoléhají na akumulátory, ale na palivové články, které využívají k pohonu vodík. Kromě toho má však společnost Nikola ještě divizi, která se soustředí na elektrické stroje určené k zábavě, mezi které patří buginy a vodní skůtry.
A právě elektrická bugina NZT se stala základem pro stroj, který v současnosti testuje americká armáda. Nikola Reckless UTV, jak se tenhle stroj jmenuje, totiž nabízí ohromující parametry. Těmi nejúchvatnějšími však budou baterie o kapacitě 125 kWh, výkon přes 555 koní a točivý moment neskutečných 6 643 Nm.
Web Electrek uvádí, že název buginy byl odvozen od hrdiny korejské války - Štábního seržanta Reckless. Pro vaši informaci - Reckless je zřejmě nejznámějším koněm, který kdy sloužil v americké armádě. Původně závodní kůň byl přecvičen na koně zásobovacího a svůj respekt si vysloužil během korejské války v bitvě o "Outpost Vega", kam 51x během jednoho dne sám dopravil zásoby s municí.
Web Electrek mimo jiné citoval Andyho Christiana, který je ředitelem armádního oddělení ve společnosti Nikola: „Je to skutečný dříč, který se nevzdává. Díky masivním bateriím navíc umožňuje napájet cokoliv, včetně velitelského centra. Navíc je vybaven infra-červenými světly pro použití s nočním viděním a může být osazen i dálkově ovládanými zbraňovými systémy. Díky nízké váze navíc může být přepravován i s pomocí konvertoplánu MV-22 Osprey."
Armádní úpravy civilní buginy NZT ale nebyly levné. Zatím co klasické civilní provedení elektrické buginy vyjde na 28 900 dolarů (599 000 Kč), s veškerými potřebnými armádními úpravami se cena vyšplhala až na 85 000 dolarů, tedy cca 1,7 mil. korun.
USA Military Channel, který video na YouTube publikoval, dodává: „Námořní pěchota byla pověřena zhodnocením využití UTV (Utility Task Vehicle) Reckless společnosti Nikola Motor Company, čistě elektrického vozidla, které dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h během 3 sekund. Vozidlo navíc může nést dálkově ovládané bojové věže s kulomety M240 či M2 Browning, nebo s granátometem Mk19."
Na samotném videu je vidět jak zbraňový systém na střeše vozidla, tak závěs na další zbraň u dveří spolujezdce. Vůz je navíc vybaven navijáky vpředu a vzadu, anténami pro radiostanice a pravděpodobně i interkomem.
Ochrana posádky je sice minimální, nicméně největší uplatnění by Reckless UTV mohlo najít př rychlých přepadech, případně v rukou speciálních sil. Kromě různého povrzávání totiž není Reckless UTV vůbec slyšet, takže na noční přepady je jako stavěná. Je jen škoda, že neznáme parametry maximální rychlosti, nosnosti, dojezdu či rychlosti dobíjení.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?