Správná koupě ojetého automobilu může řidiči přinést radost v srdci, úsměv na rtech a samozřejmě také ušetří pěkných pár korun v peněžence. Příliš už se ale nemluví o tom, jak jsou na tom ojeté automobily z hlediska čistoty a tzv. zdravotní nezávadnosti. Jak už totiž bylo několikrát zmíněno, některé automobily jsou jako pojízdné Petriho misky. Jak to ale vypadá s automobily, které jsou delší dobu odstaveny na parkovištích bazarů?
Automobil je pro mnoho z nás věcí denní potřeby, což bohužel znamená, že kromě drobků z jídla se ve vozidle hromadí vypadané vlasy, šupinky odumřelé kůže, kousky nehtů a kdo ví co dalšího. Každodenně využívaný automobil se tak během pár let může proměnit v dokonalý archeologický nález.
Tomuto problému se již před lety věnovalo několik odborníků, přičemž univerzita "University of Nottingham" vydala v roce 2015 studii, která zkoumala 15 každodenně využívaných vozidel. V některých z nich se vyskytly stopy bakterie E-coli, která je často spojována s otravami z jídla atd. V dalších vozech se pak našly známky Stafylokoka, což je bakterie, která je spojována s mnoha závažnými onemocněními kůže.
Na toto téma se objevilo ještě několik studií, přičemž některé z nich uvádějí, že interiér vozidla může být v těch nejhorších případech špinavější a nebezpečnější než záchodové prkénko.
Nabízí se tedy teorie, že interiér ojetého automobilu je vlastně jakousi Petriho miskou, která během čekání na parkovišti autobazaru ožívá vlastním životem. Aby se tato teorie ověřila, rozhodli se redaktoři z Car and Driver vyrazit v doprovodu dvou mikro-biologů do obyčejného autobazaru, kde vyzkoušeli pět různých automobilů.
Zdůrazňujeme, že se jednalo o obyčejné bazary, nikoliv o známé společnosti, nebo originální či certifikované prodejce vozů. V každém z pěti náhodně vybraných vozidel pak biologové provedli pět odběrů z předem vybraných míst: sedačky řidiče, volantu, ovládání rádia, řidičova koberečku a kufru. Výsledky pak putovaly do laboratoře a čekalo se na výsledky.
Ty nakonec nebyly zas tak zlé, ale rozhodně si nedělejte iluze. Většina automobilů ukazovala vcelku bohaté množství bakterií, ovšem jednalo se o neškodné druhy, které pokrývají předměty každodenní potřeby. Žádný z vozů ale naštěstí neukrýval nebezpečné bakterie typu Stafylokoka nebo E-Coli.
Doktor Robert Cannon z "University of North Carolina" v Greensboro pak dodal, že nepoužívané automobily na parkovištích autobazarů vlastně nejsou pro bakterie příliš dobrou živnou půdou. „Životnost bakterie totiž závisí na vlhkosti, teplotě a schopnosti najít si potravu a vodu k rozmnožování. Tyto věci sebou přináší do automobilu většinou sami lidé, takže když do vozu nikdo nenasedá, přichází bakterie o zdroj potravy a postupně odumírá. V letních dnech se navíc interiér vozu pořádně rozpaluje a v zimních naopak promrzá, což je pro bakterie extrémní situace," uvedl Cannon.
Automobily použité během studií v Nottinghamu nebo Salfordu byly využívány každý den, takže bakterie byly pravidelně živeny. Bez přísunu potravy se počet bakterií prudce snižuje.
Během experimentu, který prováděli redaktoři webu Car and Driver ve spolupráci s vědci z univerzity "University of North Carolina", byly vzorky sejmuté z vozidel umístěny do Petriho misek se třemi typy růstového média. V nárůstu nečistot se jednotlivá místa umístila následovně: volant, rádio, zavazadlový prostor, sedačka řidiče, koberečky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.