Správná koupě ojetého automobilu může řidiči přinést radost v srdci, úsměv na rtech a samozřejmě také ušetří pěkných pár korun v peněžence. Příliš už se ale nemluví o tom, jak jsou na tom ojeté automobily z hlediska čistoty a tzv. zdravotní nezávadnosti. Jak už totiž bylo několikrát zmíněno, některé automobily jsou jako pojízdné Petriho misky. Jak to ale vypadá s automobily, které jsou delší dobu odstaveny na parkovištích bazarů?
Automobil je pro mnoho z nás věcí denní potřeby, což bohužel znamená, že kromě drobků z jídla se ve vozidle hromadí vypadané vlasy, šupinky odumřelé kůže, kousky nehtů a kdo ví co dalšího. Každodenně využívaný automobil se tak během pár let může proměnit v dokonalý archeologický nález.
Tomuto problému se již před lety věnovalo několik odborníků, přičemž univerzita "University of Nottingham" vydala v roce 2015 studii, která zkoumala 15 každodenně využívaných vozidel. V některých z nich se vyskytly stopy bakterie E-coli, která je často spojována s otravami z jídla atd. V dalších vozech se pak našly známky Stafylokoka, což je bakterie, která je spojována s mnoha závažnými onemocněními kůže.
Na toto téma se objevilo ještě několik studií, přičemž některé z nich uvádějí, že interiér vozidla může být v těch nejhorších případech špinavější a nebezpečnější než záchodové prkénko.
Nabízí se tedy teorie, že interiér ojetého automobilu je vlastně jakousi Petriho miskou, která během čekání na parkovišti autobazaru ožívá vlastním životem. Aby se tato teorie ověřila, rozhodli se redaktoři z Car and Driver vyrazit v doprovodu dvou mikro-biologů do obyčejného autobazaru, kde vyzkoušeli pět různých automobilů.
Zdůrazňujeme, že se jednalo o obyčejné bazary, nikoliv o známé společnosti, nebo originální či certifikované prodejce vozů. V každém z pěti náhodně vybraných vozidel pak biologové provedli pět odběrů z předem vybraných míst: sedačky řidiče, volantu, ovládání rádia, řidičova koberečku a kufru. Výsledky pak putovaly do laboratoře a čekalo se na výsledky.
Ty nakonec nebyly zas tak zlé, ale rozhodně si nedělejte iluze. Většina automobilů ukazovala vcelku bohaté množství bakterií, ovšem jednalo se o neškodné druhy, které pokrývají předměty každodenní potřeby. Žádný z vozů ale naštěstí neukrýval nebezpečné bakterie typu Stafylokoka nebo E-Coli.
Doktor Robert Cannon z "University of North Carolina" v Greensboro pak dodal, že nepoužívané automobily na parkovištích autobazarů vlastně nejsou pro bakterie příliš dobrou živnou půdou. „Životnost bakterie totiž závisí na vlhkosti, teplotě a schopnosti najít si potravu a vodu k rozmnožování. Tyto věci sebou přináší do automobilu většinou sami lidé, takže když do vozu nikdo nenasedá, přichází bakterie o zdroj potravy a postupně odumírá. V letních dnech se navíc interiér vozu pořádně rozpaluje a v zimních naopak promrzá, což je pro bakterie extrémní situace," uvedl Cannon.
Automobily použité během studií v Nottinghamu nebo Salfordu byly využívány každý den, takže bakterie byly pravidelně živeny. Bez přísunu potravy se počet bakterií prudce snižuje.
Během experimentu, který prováděli redaktoři webu Car and Driver ve spolupráci s vědci z univerzity "University of North Carolina", byly vzorky sejmuté z vozidel umístěny do Petriho misek se třemi typy růstového média. V nárůstu nečistot se jednotlivá místa umístila následovně: volant, rádio, zavazadlový prostor, sedačka řidiče, koberečky.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.