Správná koupě ojetého automobilu může řidiči přinést radost v srdci, úsměv na rtech a samozřejmě také ušetří pěkných pár korun v peněžence. Příliš už se ale nemluví o tom, jak jsou na tom ojeté automobily z hlediska čistoty a tzv. zdravotní nezávadnosti. Jak už totiž bylo několikrát zmíněno, některé automobily jsou jako pojízdné Petriho misky. Jak to ale vypadá s automobily, které jsou delší dobu odstaveny na parkovištích bazarů?
Automobil je pro mnoho z nás věcí denní potřeby, což bohužel znamená, že kromě drobků z jídla se ve vozidle hromadí vypadané vlasy, šupinky odumřelé kůže, kousky nehtů a kdo ví co dalšího. Každodenně využívaný automobil se tak během pár let může proměnit v dokonalý archeologický nález.
Tomuto problému se již před lety věnovalo několik odborníků, přičemž univerzita "University of Nottingham" vydala v roce 2015 studii, která zkoumala 15 každodenně využívaných vozidel. V některých z nich se vyskytly stopy bakterie E-coli, která je často spojována s otravami z jídla atd. V dalších vozech se pak našly známky Stafylokoka, což je bakterie, která je spojována s mnoha závažnými onemocněními kůže.
Na toto téma se objevilo ještě několik studií, přičemž některé z nich uvádějí, že interiér vozidla může být v těch nejhorších případech špinavější a nebezpečnější než záchodové prkénko.
Nabízí se tedy teorie, že interiér ojetého automobilu je vlastně jakousi Petriho miskou, která během čekání na parkovišti autobazaru ožívá vlastním životem. Aby se tato teorie ověřila, rozhodli se redaktoři z Car and Driver vyrazit v doprovodu dvou mikro-biologů do obyčejného autobazaru, kde vyzkoušeli pět různých automobilů.
Zdůrazňujeme, že se jednalo o obyčejné bazary, nikoliv o známé společnosti, nebo originální či certifikované prodejce vozů. V každém z pěti náhodně vybraných vozidel pak biologové provedli pět odběrů z předem vybraných míst: sedačky řidiče, volantu, ovládání rádia, řidičova koberečku a kufru. Výsledky pak putovaly do laboratoře a čekalo se na výsledky.
Ty nakonec nebyly zas tak zlé, ale rozhodně si nedělejte iluze. Většina automobilů ukazovala vcelku bohaté množství bakterií, ovšem jednalo se o neškodné druhy, které pokrývají předměty každodenní potřeby. Žádný z vozů ale naštěstí neukrýval nebezpečné bakterie typu Stafylokoka nebo E-Coli.
Doktor Robert Cannon z "University of North Carolina" v Greensboro pak dodal, že nepoužívané automobily na parkovištích autobazarů vlastně nejsou pro bakterie příliš dobrou živnou půdou. „Životnost bakterie totiž závisí na vlhkosti, teplotě a schopnosti najít si potravu a vodu k rozmnožování. Tyto věci sebou přináší do automobilu většinou sami lidé, takže když do vozu nikdo nenasedá, přichází bakterie o zdroj potravy a postupně odumírá. V letních dnech se navíc interiér vozu pořádně rozpaluje a v zimních naopak promrzá, což je pro bakterie extrémní situace," uvedl Cannon.
Automobily použité během studií v Nottinghamu nebo Salfordu byly využívány každý den, takže bakterie byly pravidelně živeny. Bez přísunu potravy se počet bakterií prudce snižuje.
Během experimentu, který prováděli redaktoři webu Car and Driver ve spolupráci s vědci z univerzity "University of North Carolina", byly vzorky sejmuté z vozidel umístěny do Petriho misek se třemi typy růstového média. V nárůstu nečistot se jednotlivá místa umístila následovně: volant, rádio, zavazadlový prostor, sedačka řidiče, koberečky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.