Pokuty, která nás za telefonování za volantem čekají v Evropě, neustále rostou. Je to zcela logické, protože podle specialistů ÚAMK by se vymýcením tohoto nešvaru dokázalo zachránit na Starém kontinentě až 2 000 lidských životů ročně. Zatím posledním příkladem tvrdšího postupu je Švédsko.
V této severské zemi byla doposud platná velmi neurčitá formulace, která stanovila, že mobilní telefony ani jiná komunikační zařízení nemohou být použity, jestliže mají negativní vliv na jízdní výkon řidiče. Jistě budete souhlasit, že takovéto znění připouští řadu různých interpretací. Proto se švédští zákonodárci rozhodli pro jednoznačnou formulaci.
Od 1. února 2018 tedy v této severské zemi platí jednoznačná formulace, že nelze při řízení telefonovat, psát zprávy nebo jinak používat elektronické komunikační zařízení pod hrozbou pokuty 160 eur (4000 Kč). Takovýto striktní a jednoznačný zákaz používání mobilního telefonu je pro řidiče ve Švédsku zcela nový, přirozeně ale platí i pro zahraniční motoristy na území tohoto státu.
Na stránkách www.uamk.cz se pak lze dočíst, že v letošním roce v tomto směru přitvrdili v Německu (až 200 euro / cca 5000 Kč ), Itálii (až 646 euro / 16 400 Kč ) a dalších zemích. Ani tyto vysoké částky ale nejsou těmi „nej“ v Evropě. Například ve Velké Británii za telefonování s následky hrozí pokuta až 1 100 euro / 28 000 Kč. Vysoké pokuty jsou i v Estonsku (400 euro / 10 100 Kč) a ani 230 euro / 5800 Kč postihu v Nizozemsku anebo 200 euro / 5000 Kč ve Španělsku nejsou nízké částky.
Odborníci ÚAMK také znovu připomínají, že ve Francii nemůže řidič použít mobil ani když stojí v odstaveném vozidle na krajnici s vypnutým motorem. Jediná možnost, kdy je povoleno mobil ve voze použít, jsou nouzové situace, kdy je potřeba zavolat například záchranné složky. Na to by měli pamatovat i čeští řidiči vyrážející do těchto zemí, neboť pokuty si je mohou najít i v ČR.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.