Pokuty, která nás za telefonování za volantem čekají v Evropě, neustále rostou. Je to zcela logické, protože podle specialistů ÚAMK by se vymýcením tohoto nešvaru dokázalo zachránit na Starém kontinentě až 2 000 lidských životů ročně. Zatím posledním příkladem tvrdšího postupu je Švédsko.
V této severské zemi byla doposud platná velmi neurčitá formulace, která stanovila, že mobilní telefony ani jiná komunikační zařízení nemohou být použity, jestliže mají negativní vliv na jízdní výkon řidiče. Jistě budete souhlasit, že takovéto znění připouští řadu různých interpretací. Proto se švédští zákonodárci rozhodli pro jednoznačnou formulaci.
Od 1. února 2018 tedy v této severské zemi platí jednoznačná formulace, že nelze při řízení telefonovat, psát zprávy nebo jinak používat elektronické komunikační zařízení pod hrozbou pokuty 160 eur (4000 Kč). Takovýto striktní a jednoznačný zákaz používání mobilního telefonu je pro řidiče ve Švédsku zcela nový, přirozeně ale platí i pro zahraniční motoristy na území tohoto státu.
Na stránkách www.uamk.cz se pak lze dočíst, že v letošním roce v tomto směru přitvrdili v Německu (až 200 euro / cca 5000 Kč ), Itálii (až 646 euro / 16 400 Kč ) a dalších zemích. Ani tyto vysoké částky ale nejsou těmi „nej“ v Evropě. Například ve Velké Británii za telefonování s následky hrozí pokuta až 1 100 euro / 28 000 Kč. Vysoké pokuty jsou i v Estonsku (400 euro / 10 100 Kč) a ani 230 euro / 5800 Kč postihu v Nizozemsku anebo 200 euro / 5000 Kč ve Španělsku nejsou nízké částky.
Odborníci ÚAMK také znovu připomínají, že ve Francii nemůže řidič použít mobil ani když stojí v odstaveném vozidle na krajnici s vypnutým motorem. Jediná možnost, kdy je povoleno mobil ve voze použít, jsou nouzové situace, kdy je potřeba zavolat například záchranné složky. Na to by měli pamatovat i čeští řidiči vyrážející do těchto zemí, neboť pokuty si je mohou najít i v ČR.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).