Na vůz jsme poprvé narazili už na stránkách policie, kde je mu věnován jeden krátký odstavec v historii služebních vozidel útvaru Pohotovostní motorizovaná jednotky, zkráceně PMJ. Zde jsme se však příliš mnoho informací nedozvěděli a tak jsme pátrali dál, až jsme narazili na webovou stránku "t613.wz.cz". Právě zde se nám pak podařilo objevit dobový článek s bohatým popisem vozu, za kterým stojí tehdejší redakce Světa motorů.
Tatra Police Special vychází z osvědčené řady 613-3 a 613-4, ovšem pro potřeby policie dostala několik jedinečných úprav, díky kterým měla nabídnout nadprůměrnou rychlost, ovladatelnost, odolnost i technickou vybavenost k široké paletě zásahů.
Za stavbou vozu stála samotná Tatra Kopřivnice, která ke stavbě přizvala jak zkušené policejní experty, tak společnost Sommer US Army Shop, která dodávala speciální vybavení podle přání a požadavků. Speciální Tatrovky tak mohly dostat pancéřované díly karoserie, neprůstřelná skla, neprůstřelné pneumatiky nebo přední ochranný rám, díky kterému by si poradily i s lehčími překážkami na cestách.
Rám se nacházel i uvnitř vozu, kde chránil posádku před následky závažných dopravních nehod. Mimo to byl interiér vybaven uzamykatelnou schránkou na zbraně, munici či cenné materiály (umístěnou v kufru), přepážkou oddělující přední a zadní sedadla (vyrobenou z plexiskla či plechu), elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním.
První testovací prototyp byl zhotoven v bílo-zelené barevné kombinaci a redakci Světa motorů i Policii České republiky byl představen počátkem května roku 1992. Prezentovaný exemplář byl vybaven předním rámem, majákem s reproduktorem, uzamykatelnou schránkou a přepážkou z plexiskla. Nechyběl však ani pátrací světlomet a vnitřní ochranný rám. Pro náročnější zákazníky však měla Tatra připraveny i pneumatiky Michelin, posilovač řízení nebo klimatizaci.
Do karet hrála Tatře i cena. Předvedený model vyšel na 594 000 Kčs, což sice nebylo málo, ovšem podobně výkonné a vybavené vozy od BMW, Mercedesu či Mazdy vyšly mnohdy na dvojnásobek. Tatra se navíc mohla pochlubit domácím zázemím a snadným servisem. V čem však za svou konkurencí zaostávala, byla antikorozní ochrana.Podle policejních odborníků se jednalo o poměrně závažný problém, ovšem Tatra údajně nabízela výměnu nejproblematičtějších plechových částí za laminátové.
Redaktoři Světa motorů si jízdu s vozem vyzkoušet nemohli, ovšem podle policejních odborníků měli být jízdní vlastnosti zhodnoceny jako "velmi dobré". Svůj podíl na tom měly mít i speciální úpravy podvozku, včetně jeho snížení.
Proč nakonec Tatra Police Special neuspěla bohužel nevíme, nicméně i z tehdejšího pohledu by se jistě jednalo o zajímavý policejní speciál, který mohl najít uplatnění jak u zásahových jednotek, tak u dopravní policie. Vždyť jeho 3.5 litrový vzduchem chlazený osmiválcový motor V8 generoval výkon 129 kW (175 k), díky čemuž neměla Tatra problém ani s rychlostí 195 km/h. Slabší to bylo s akcelerací, neboť z 0 na 100 km/h to Tatře trvalo 12 sekund.