Telefonování za volantem? Hrozí i zákaz řízení

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. února 2018, 14:36 Aktualizováno 13.2.2018, 17:37 Google+

Bezmála každý český řidič (přesněji 93 %) v průzkumech přiznává, že při řízení vozidla už telefonoval. Více než polovina pak dodala, že se to stává opakovaně. Téměř všichni jsou si přitom vědomi, že porušují dopravní předpisy a hrozí jim trest. Co za přestupek může následovat v Čechách a v zahraničí, a jak přísní jsme v ČR? I na to se zaměřili odborníci z ÚAMK.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Česká zákonná norma, která zakázala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, už má za sebou tucet křížků. Současný zákon o silničním provozu totiž platí už od roku 2006. Změnilo se od té doby používání mobilního telefonu za volantem? Samozřejmě, ovšem odborníci ÚAMK upozorňují, že k horšímu. Přesněji řečeno, řidiči používají mobil k podstatně náročnějším operacím, než je jen prosté telefonování. Na sledování provozu na silnici jim tak zbývá ještě méně času.

Podle průzkumu, který nechal zpracovat projekt Poúrazová péče, dokonce 55 % dotázaných potvrdilo, že svůj mobilní telefon při řízení auta používá i k posílání SMS, navigování, sdílení na síti a dokonce i vytváření selfie. A co nás v Čechách za tohle všechno může potkat?

img-responsive

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit | foto: pixabay.com

Bloková pokuta na místě je maximálně do částky 1 000 Kč, v přestupkovém řízení pak 1 500 až 2 500 Kč a připsání dvou trestných bodů. Přiznejme, že dokonce i když vezmeme střed dvou nejnižších částek, je česká pokuta sotva srovnatelná i s těmi nejnižšími v okolních státech – v Polsku a Rakousku se bavíme zhruba o 50 Euro (cca 1270 Kč). I Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 euro (cca 1523 Kč), jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 euro (cca 5078Kč), plus 2 trestné body a ke všemu ještě měsíční zákaz řízení.

Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 euro (cca 3047 Kč), v Itálii byla donedávna 161 euro (cca 4088 Kč). Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 euro (cca 16402 Kč), plus zákaz řízení až na dva měsíce. Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 euro - cca 5840 Kč) a ve Španělsku 200 euro (cca 5078 Kč).

Dodejme ale, že to stále není nejostřejší přístup v Evropě. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil, že pokuta 135 euro (cca 3428 Kč), stejně jako připsání tří trestných bodů je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici.

Soud se vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí. Výjimky? Když stojíte na místě vyhrazeném pro parkování, tedy například na veřejném parkovišti, nebo jste na soukromém pozemku anebo, jde-li o stav nouze.   

Co k tomu dodat? Pokuste se za všech okolností dodržovat pravidla každé země, jakkoliv nesmyslná se vám zdají být.. Dodržovat předpisy se prostě vyplatí a jejich porušování je stále dražší, zvláště pak vzhledem k přeshraničnímu vymáhání, díky kterému nás pokuty z okolní zemí mohou velice rychle a snadno dostihnout.

Vytisknout

Diskuze: Telefonování za volantem? Hrozí i zákaz řízení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

Škoda Kushaq je nové SUV určené pro indický trh

Nové SUV Škody se jmenuje Kushaq. V Česku ale na prodej nebude

Fotokoláž

Který ojetý kombík do 200 tisíc je nejlepší?

reklama

Doporučujeme

Midnight Rider

Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

  2. Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

  3. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  4. BMW představuje nový custom na bázi R 18

  5. Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

  6. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud