Bezmála každý český řidič (přesněji 93 %) v průzkumech přiznává, že při řízení vozidla už telefonoval. Více než polovina pak dodala, že se to stává opakovaně. Téměř všichni jsou si přitom vědomi, že porušují dopravní předpisy a hrozí jim trest. Co za přestupek může následovat v Čechách a v zahraničí, a jak přísní jsme v ČR? I na to se zaměřili odborníci z ÚAMK.
Česká zákonná norma, která zakázala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, už má za sebou tucet křížků. Současný zákon o silničním provozu totiž platí už od roku 2006. Změnilo se od té doby používání mobilního telefonu za volantem? Samozřejmě, ovšem odborníci ÚAMK upozorňují, že k horšímu. Přesněji řečeno, řidiči používají mobil k podstatně náročnějším operacím, než je jen prosté telefonování. Na sledování provozu na silnici jim tak zbývá ještě méně času.
Podle průzkumu, který nechal zpracovat projekt Poúrazová péče, dokonce 55 % dotázaných potvrdilo, že svůj mobilní telefon při řízení auta používá i k posílání SMS, navigování, sdílení na síti a dokonce i vytváření selfie. A co nás v Čechách za tohle všechno může potkat?
Bloková pokuta na místě je maximálně do částky 1 000 Kč, v přestupkovém řízení pak 1 500 až 2 500 Kč a připsání dvou trestných bodů. Přiznejme, že dokonce i když vezmeme střed dvou nejnižších částek, je česká pokuta sotva srovnatelná i s těmi nejnižšími v okolních státech – v Polsku a Rakousku se bavíme zhruba o 50 Euro (cca 1270 Kč). I Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 euro (cca 1523 Kč), jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 euro (cca 5078Kč), plus 2 trestné body a ke všemu ještě měsíční zákaz řízení.
Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 euro (cca 3047 Kč), v Itálii byla donedávna 161 euro (cca 4088 Kč). Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 euro (cca 16402 Kč), plus zákaz řízení až na dva měsíce. Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 euro - cca 5840 Kč) a ve Španělsku 200 euro (cca 5078 Kč).
Dodejme ale, že to stále není nejostřejší přístup v Evropě. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil, že pokuta 135 euro (cca 3428 Kč), stejně jako připsání tří trestných bodů je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici.
Soud se vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí. Výjimky? Když stojíte na místě vyhrazeném pro parkování, tedy například na veřejném parkovišti, nebo jste na soukromém pozemku anebo, jde-li o stav nouze.
Co k tomu dodat? Pokuste se za všech okolností dodržovat pravidla každé země, jakkoliv nesmyslná se vám zdají být.. Dodržovat předpisy se prostě vyplatí a jejich porušování je stále dražší, zvláště pak vzhledem k přeshraničnímu vymáhání, díky kterému nás pokuty z okolní zemí mohou velice rychle a snadno dostihnout.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.