K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Telefonování za volantem? Hrozí i zákaz řízení

-mao / AutoRoad.cz, 13. února 2018, 14:36 Aktualizováno 13.2.2018, 17:37 Google+

Bezmála každý český řidič (přesněji 93 %) v průzkumech přiznává, že při řízení vozidla už telefonoval. Více než polovina pak dodala, že se to stává opakovaně. Téměř všichni jsou si přitom vědomi, že porušují dopravní předpisy a hrozí jim trest. Co za přestupek může následovat v Čechách a v zahraničí, a jak přísní jsme v ČR? I na to se zaměřili odborníci z ÚAMK.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Česká zákonná norma, která zakázala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, už má za sebou tucet křížků. Současný zákon o silničním provozu totiž platí už od roku 2006. Změnilo se od té doby používání mobilního telefonu za volantem? Samozřejmě, ovšem odborníci ÚAMK upozorňují, že k horšímu. Přesněji řečeno, řidiči používají mobil k podstatně náročnějším operacím, než je jen prosté telefonování. Na sledování provozu na silnici jim tak zbývá ještě méně času.

Podle průzkumu, který nechal zpracovat projekt Poúrazová péče, dokonce 55 % dotázaných potvrdilo, že svůj mobilní telefon při řízení auta používá i k posílání SMS, navigování, sdílení na síti a dokonce i vytváření selfie. A co nás v Čechách za tohle všechno může potkat?

img-responsive

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit | foto: pixabay.com

Bloková pokuta na místě je maximálně do částky 1 000 Kč, v přestupkovém řízení pak 1 500 až 2 500 Kč a připsání dvou trestných bodů. Přiznejme, že dokonce i když vezmeme střed dvou nejnižších částek, je česká pokuta sotva srovnatelná i s těmi nejnižšími v okolních státech – v Polsku a Rakousku se bavíme zhruba o 50 Euro (cca 1270 Kč). I Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 euro (cca 1523 Kč), jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 euro (cca 5078Kč), plus 2 trestné body a ke všemu ještě měsíční zákaz řízení.

Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 euro (cca 3047 Kč), v Itálii byla donedávna 161 euro (cca 4088 Kč). Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 euro (cca 16402 Kč), plus zákaz řízení až na dva měsíce. Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 euro - cca 5840 Kč) a ve Španělsku 200 euro (cca 5078 Kč).

Dodejme ale, že to stále není nejostřejší přístup v Evropě. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil, že pokuta 135 euro (cca 3428 Kč), stejně jako připsání tří trestných bodů je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici.

Soud se vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí. Výjimky? Když stojíte na místě vyhrazeném pro parkování, tedy například na veřejném parkovišti, nebo jste na soukromém pozemku anebo, jde-li o stav nouze.   

Co k tomu dodat? Pokuste se za všech okolností dodržovat pravidla každé země, jakkoliv nesmyslná se vám zdají být.. Dodržovat předpisy se prostě vyplatí a jejich porušování je stále dražší, zvláště pak vzhledem k přeshraničnímu vymáhání, díky kterému nás pokuty z okolní zemí mohou velice rychle a snadno dostihnout.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Telefonování za volantem? Hrozí i zákaz řízení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia TDI druhé generace

Svět fascinuje další škodovka. Tipnete si, kolik kilometrů ujela tato Octavia?

Mercedes-AMG E63

Brutální Mercedes-AMG E63 Estate naplno ukazuje, kolik koní má pod kapotou

nehoda Amarok vs. Q7

Oslnilo ho slunce? Zvláštní nehoda měla pro poškozeného překvapivě dobrý konec

MINI

BMW rozšiřuje portfolio na čínském trhu. Úspěch má zajistit elektrické Mini

Škoda PA-II Želva

Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

Koncept BMW M Performance Parts

Odlehčená konstrukce inspirovaná světem závodů? BMW představilo nový koncept M Performance Parts

reklama
reklama

Doporučujeme

Midnight Rider

Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  2. Československý autobus kabriolet? Vyhlídkové RTO i jako pocta první republice

  3. Češi jezdí špatně? EU to nevyhovuje, ministerstvo je všechny přeškolí

  4. Kempinkový vůz z říše snů? California XXL nabídne nadstandardní komfort kdekoliv

  5. Krádež benzínu za 40 000 Kč? Zloději ji zvládli z pohodlí domova

  6. Nejzbytečnější věc na světě? Úprava auta, kterou asi nic nepřekoná

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud