Bezmála každý český řidič (přesněji 93 %) v průzkumech přiznává, že při řízení vozidla už telefonoval. Více než polovina pak dodala, že se to stává opakovaně. Téměř všichni jsou si přitom vědomi, že porušují dopravní předpisy a hrozí jim trest. Co za přestupek může následovat v Čechách a v zahraničí, a jak přísní jsme v ČR? I na to se zaměřili odborníci z ÚAMK.
Česká zákonná norma, která zakázala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, už má za sebou tucet křížků. Současný zákon o silničním provozu totiž platí už od roku 2006. Změnilo se od té doby používání mobilního telefonu za volantem? Samozřejmě, ovšem odborníci ÚAMK upozorňují, že k horšímu. Přesněji řečeno, řidiči používají mobil k podstatně náročnějším operacím, než je jen prosté telefonování. Na sledování provozu na silnici jim tak zbývá ještě méně času.
Podle průzkumu, který nechal zpracovat projekt Poúrazová péče, dokonce 55 % dotázaných potvrdilo, že svůj mobilní telefon při řízení auta používá i k posílání SMS, navigování, sdílení na síti a dokonce i vytváření selfie. A co nás v Čechách za tohle všechno může potkat?
Bloková pokuta na místě je maximálně do částky 1 000 Kč, v přestupkovém řízení pak 1 500 až 2 500 Kč a připsání dvou trestných bodů. Přiznejme, že dokonce i když vezmeme střed dvou nejnižších částek, je česká pokuta sotva srovnatelná i s těmi nejnižšími v okolních státech – v Polsku a Rakousku se bavíme zhruba o 50 Euro (cca 1270 Kč). I Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 euro (cca 1523 Kč), jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 euro (cca 5078Kč), plus 2 trestné body a ke všemu ještě měsíční zákaz řízení.
Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 euro (cca 3047 Kč), v Itálii byla donedávna 161 euro (cca 4088 Kč). Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 euro (cca 16402 Kč), plus zákaz řízení až na dva měsíce. Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 euro - cca 5840 Kč) a ve Španělsku 200 euro (cca 5078 Kč).
Dodejme ale, že to stále není nejostřejší přístup v Evropě. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil, že pokuta 135 euro (cca 3428 Kč), stejně jako připsání tří trestných bodů je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici.
Soud se vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí. Výjimky? Když stojíte na místě vyhrazeném pro parkování, tedy například na veřejném parkovišti, nebo jste na soukromém pozemku anebo, jde-li o stav nouze.
Co k tomu dodat? Pokuste se za všech okolností dodržovat pravidla každé země, jakkoliv nesmyslná se vám zdají být.. Dodržovat předpisy se prostě vyplatí a jejich porušování je stále dražší, zvláště pak vzhledem k přeshraničnímu vymáhání, díky kterému nás pokuty z okolní zemí mohou velice rychle a snadno dostihnout.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.