Zima je náročná nejen pro auta, ale také pro řidiče. Ovládat auto na mnohdy zasněžené nebo zledovatělé vozovce je složité prakticky pro jakkoliv zkušeného člověka za volantem. Abyste se vyvarovali zbytečných chyb, přinášíme osm tipů, s nimiž jim můžete předejít.
1. Zkontrolujte stav automobilu
Před jízdou je potřeba zkontrolovat technický stav automobilu. Primárně vždy pečlivě odhrabat sníh ze všech částí karosérie, především ze střechy a oken. Skla je někdy nutné rovněž odmrazit. Následuje kontrola autobaterie, jestli se v mrazivých dnech nevybila. Také se ujistěte, že stěrače fungují tak jak mají a v ostřikovačích je nemrznoucí směs. Ta sama o sobě nicméně ještě nemusí zajistit dobrou viditelnost, především ve vyšších rychlostech a za extrémních mrazů totiž i ona může znemožnit výhled čelním oknem. Zimní pneumatiky na všech kolech jsou samozřejmostí.
2. Nechte motor zahřát
Po nastartování vozu nechte motor chvíli prohřát (zhruba půl minuty by měla být dostatečná doba) a teprve potom se vydejte na cestu. Jestliže jsou teploty opravdu studené, prvních několik kilometrů jeďte raději pomalu, aby se auto zahřálo.
3. Zkontrolujte stav vozovky
Je silnice zamrzlá? Neklouže se? To vše před jízdou raději zkontrolujte, aby vás nic nepřekvapilo. Nejlepší je zkontrolovat cestu osobně, ale následně také v autě. Například prudce zabrzdit v nízké rychlosti. Důležité je najít také optimální tempo, které se přizpůsobí stavu komunikace.
4. Udržujte bezpečnou vzdálenost, nespěchejte
I když jste v autě, od něhož víte, co čekat, stejně řiďte maximálně opatrně. Dodržujte bezpečnou vzdálenost od automobilu jedoucího před vámi, brzdná dráha na sněhu může být až desetkrát delší než na suché silnici. Rovněž při zastavení je lepší nechat od auta vpředu větší odstup v případě, že by se při pokusu o rozjetí nečekaně posunulo dozadu. Nedoporučuje se také zbytečně spěchat a řídit ve stresu, čímž snižujete pozornost a nedáváte tolik pozor na cestu i ostatní účastníky silničního provozu.
5. S pedály pracujte citlivě
Ještě před nástupem do vozu důkladně očistěte svou obuv od sněhu, aby vám nesklouzla noha z pedálů. S nimi během jízdy pracujte maximálně opatrně a s citem, auto se totiž na kluzkém povrchu chová odlišně než normálně. Pokud zablokujete kola při brzdění, pedál uvolněte a posléze opět zmáčkněte. Toto opakujte podle nutnosti až do dostatečného snížení rychlosti.
6. Dávejte pozor na protáčející se kola
Pokud se začnou kola automobilu protáčet při pokusu akcelerovat, zkuste zařadit druhý rychlostní stupeň, nevytáčet motor a zbytečně netočit volantem. Jestliže mát vůz s automatickou převodovkou, stojíte na místě a kola se protáčí, zkuste manuálně navolit první nebo druhý rychlostní stupeň tak, aby je auto mělo zařazeno při stání. Některé modernější automatické skříně už mají také specifický režim pro jízdu na sněhu nebo v zimě. Někdy nemusí při rozjezdu pomoci ani kontrola trakce, proto jí v případě nutnosti vypněte a nechte kola protočit. Auto to může posunout dopředu. Během jízdy se pak snažte jet na co nejvyšší rychlostní stupeň, snížíte tím přenášený točivý moment na kola.
7. Do kopce i z kopce s rozvahou
Do zasněženého kopce se vydávejte jen ve chvíli, kdy jste si stoprocentně jisti, že je cesta sjízdná. Vždy dbejte na dostatečnou nájezdovou rychlost, pokud pojedete pomalu, může se stát, že auto v polovině kopce zastaví a bude pomalu klouzat dolů. Při jízdě z kopce co nejvíce brzděte motorem. Když už dojde k nutnosti sešlápnout brzdový pedál, držte auto v přímém směru a brzděte maximálně opatrně.
8. Snažte se uržet vozidlo pod kontrolou
Prevencí před ztrátou kontroly nad vozem je brzdění a akcelerace v přímém směru, nikoliv během zatáčení. Když už kontrolu ztratíte, sledujte směr, kterým chcete jet, a zároveň se tam snažte auto nasměrovat. Sledování protisměru vyústí v nehodu. Při smyku natočte volant po jeho směru – když například zadek vozu směřuje doprava, snažte se zatočit doprava.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.