Zima je náročná nejen pro auta, ale také pro řidiče. Ovládat auto na mnohdy zasněžené nebo zledovatělé vozovce je složité prakticky pro jakkoliv zkušeného člověka za volantem. Abyste se vyvarovali zbytečných chyb, přinášíme osm tipů, s nimiž jim můžete předejít.
1. Zkontrolujte stav automobilu
Před jízdou je potřeba zkontrolovat technický stav automobilu. Primárně vždy pečlivě odhrabat sníh ze všech částí karosérie, především ze střechy a oken. Skla je někdy nutné rovněž odmrazit. Následuje kontrola autobaterie, jestli se v mrazivých dnech nevybila. Také se ujistěte, že stěrače fungují tak jak mají a v ostřikovačích je nemrznoucí směs. Ta sama o sobě nicméně ještě nemusí zajistit dobrou viditelnost, především ve vyšších rychlostech a za extrémních mrazů totiž i ona může znemožnit výhled čelním oknem. Zimní pneumatiky na všech kolech jsou samozřejmostí.
2. Nechte motor zahřát
Po nastartování vozu nechte motor chvíli prohřát (zhruba půl minuty by měla být dostatečná doba) a teprve potom se vydejte na cestu. Jestliže jsou teploty opravdu studené, prvních několik kilometrů jeďte raději pomalu, aby se auto zahřálo.
3. Zkontrolujte stav vozovky
Je silnice zamrzlá? Neklouže se? To vše před jízdou raději zkontrolujte, aby vás nic nepřekvapilo. Nejlepší je zkontrolovat cestu osobně, ale následně také v autě. Například prudce zabrzdit v nízké rychlosti. Důležité je najít také optimální tempo, které se přizpůsobí stavu komunikace.
4. Udržujte bezpečnou vzdálenost, nespěchejte
I když jste v autě, od něhož víte, co čekat, stejně řiďte maximálně opatrně. Dodržujte bezpečnou vzdálenost od automobilu jedoucího před vámi, brzdná dráha na sněhu může být až desetkrát delší než na suché silnici. Rovněž při zastavení je lepší nechat od auta vpředu větší odstup v případě, že by se při pokusu o rozjetí nečekaně posunulo dozadu. Nedoporučuje se také zbytečně spěchat a řídit ve stresu, čímž snižujete pozornost a nedáváte tolik pozor na cestu i ostatní účastníky silničního provozu.
5. S pedály pracujte citlivě
Ještě před nástupem do vozu důkladně očistěte svou obuv od sněhu, aby vám nesklouzla noha z pedálů. S nimi během jízdy pracujte maximálně opatrně a s citem, auto se totiž na kluzkém povrchu chová odlišně než normálně. Pokud zablokujete kola při brzdění, pedál uvolněte a posléze opět zmáčkněte. Toto opakujte podle nutnosti až do dostatečného snížení rychlosti.
6. Dávejte pozor na protáčející se kola
Pokud se začnou kola automobilu protáčet při pokusu akcelerovat, zkuste zařadit druhý rychlostní stupeň, nevytáčet motor a zbytečně netočit volantem. Jestliže mát vůz s automatickou převodovkou, stojíte na místě a kola se protáčí, zkuste manuálně navolit první nebo druhý rychlostní stupeň tak, aby je auto mělo zařazeno při stání. Některé modernější automatické skříně už mají také specifický režim pro jízdu na sněhu nebo v zimě. Někdy nemusí při rozjezdu pomoci ani kontrola trakce, proto jí v případě nutnosti vypněte a nechte kola protočit. Auto to může posunout dopředu. Během jízdy se pak snažte jet na co nejvyšší rychlostní stupeň, snížíte tím přenášený točivý moment na kola.
7. Do kopce i z kopce s rozvahou
Do zasněženého kopce se vydávejte jen ve chvíli, kdy jste si stoprocentně jisti, že je cesta sjízdná. Vždy dbejte na dostatečnou nájezdovou rychlost, pokud pojedete pomalu, může se stát, že auto v polovině kopce zastaví a bude pomalu klouzat dolů. Při jízdě z kopce co nejvíce brzděte motorem. Když už dojde k nutnosti sešlápnout brzdový pedál, držte auto v přímém směru a brzděte maximálně opatrně.
8. Snažte se uržet vozidlo pod kontrolou
Prevencí před ztrátou kontroly nad vozem je brzdění a akcelerace v přímém směru, nikoliv během zatáčení. Když už kontrolu ztratíte, sledujte směr, kterým chcete jet, a zároveň se tam snažte auto nasměrovat. Sledování protisměru vyústí v nehodu. Při smyku natočte volant po jeho směru – když například zadek vozu směřuje doprava, snažte se zatočit doprava.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.