Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se v automobilovém průmyslu začaly objevovat nové trendy, které se naplno projevily přívalem originálních konceptů, z nichž se některé staly nesmrtelnými a jiné naopak upadly v naprosté zapomnění. Podobně jako vůbec první koncept SUV, které slavná mnichovská automobilka představila v roce 1995, koncept Z18.
Inspiraci ke stavbě konceptu BMW Z18 lze najít v USA, kde na přelomu 80. a 90. let rapidně stoupala obliba off-roadů s otevřenou střechou. Mezi ty patřil samořejmě Jeep Wrangler, Chevrolet Tracker (evropská Suzuki Vitara) nebo Isuzu Amigo (zámořský příbuzný Opelu Frontera).
Technici z divize BMW Technik se proto rozhodli postavit koncept vozu, který by byl co možná nejuniverzálnější a zároveň by nabídl radost z jízdy na kvalitní silnici i ve středně těžkém terénu. Výsledkem jejich práce pak byl právě koncept BMW Z18, který se po představení v roce 1995 dočkal velice smíšených reakcí.
Pokud se vozu něco nedá vytknout, pak je to jeho výkon. Pod kapotu se totiž nastěhoval mnichovský vidlicový osmiválec M60B44, který známe z modelů s označením x40i. Oproti originálu u něj však technici ještě zvýšili výkon na 260 kW (354 koní) z původních 216 kW. Výkon pak putoval skrze pětistupňovou manuální převodovku na všechna čtyři kola (stálý pohon 4x4).
Plastová karoserie vozu dokázala zaujmout čtveřicí světlometů i celkově zajímavými tvary, které se později, v zaoblenější formě, objevily i na realizovaném roadsteru Z3. Karoserie byla namontovaná na ocelovém rámu a svými tvary připomínala člen. Díky tomu navíc vůz zvládl bez problémů i brodění.
Samotný interiér působí na BMW poněkud jednoduše, nicméně pochlubit se mohl obrovskou univerzálností. V případě potřeby se dal totiž interiér přestavět z roadsteru na čtyřmístný vůz nebo dokonce i na pick-up.
Ve výsledku se ale jednalo o zajímavý nápad, který který si mohl najít své příznivce. Kdyby se automobilka pro výrobu rozhodla, mohla klidně o desítky let předběhnout i vozy jako je Range Rover Evoque. Zvláště s přihlédnutí k němu se pak dá očekávat, že v dnešním světě by se z tohohle vozu mohl stát dokonalý hit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.