Inspiraci ke stavbě konceptu BMW Z18 lze najít v USA, kde na přelomu 80. a 90. let rapidně stoupala obliba off-roadů s otevřenou střechou. Mezi ty patřil samořejmě Jeep Wrangler, Chevrolet Tracker (evropská Suzuki Vitara) nebo Isuzu Amigo (zámořský příbuzný Opelu Frontera).
Technici z divize BMW Technik se proto rozhodli postavit koncept vozu, který by byl co možná nejuniverzálnější a zároveň by nabídl radost z jízdy na kvalitní silnici i ve středně těžkém terénu. Výsledkem jejich práce pak byl právě koncept BMW Z18, který se po představení v roce 1995 dočkal velice smíšených reakcí.
Pokud se vozu něco nedá vytknout, pak je to jeho výkon. Pod kapotu se totiž nastěhoval mnichovský vidlicový osmiválec M60B44, který známe z modelů s označením x40i. Oproti originálu u něj však technici ještě zvýšili výkon na 260 kW (354 koní) z původních 216 kW. Výkon pak putoval skrze pětistupňovou manuální převodovku na všechna čtyři kola (stálý pohon 4x4).
Plastová karoserie vozu dokázala zaujmout čtveřicí světlometů i celkově zajímavými tvary, které se později, v zaoblenější formě, objevily i na realizovaném roadsteru Z3. Karoserie byla namontovaná na ocelovém rámu a svými tvary připomínala člen. Díky tomu navíc vůz zvládl bez problémů i brodění.
Psali jsme
Samotný interiér působí na BMW poněkud jednoduše, nicméně pochlubit se mohl obrovskou univerzálností. V případě potřeby se dal totiž interiér přestavět z roadsteru na čtyřmístný vůz nebo dokonce i na pick-up.
Ve výsledku se ale jednalo o zajímavý nápad, který který si mohl najít své příznivce. Kdyby se automobilka pro výrobu rozhodla, mohla klidně o desítky let předběhnout i vozy jako je Range Rover Evoque. Zvláště s přihlédnutí k němu se pak dá očekávat, že v dnešním světě by se z tohohle vozu mohl stát dokonalý hit.