Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se v automobilovém průmyslu začaly objevovat nové trendy, které se naplno projevily přívalem originálních konceptů, z nichž se některé staly nesmrtelnými a jiné naopak upadly v naprosté zapomnění. Podobně jako vůbec první koncept SUV, které slavná mnichovská automobilka představila v roce 1995, koncept Z18.
Inspiraci ke stavbě konceptu BMW Z18 lze najít v USA, kde na přelomu 80. a 90. let rapidně stoupala obliba off-roadů s otevřenou střechou. Mezi ty patřil samořejmě Jeep Wrangler, Chevrolet Tracker (evropská Suzuki Vitara) nebo Isuzu Amigo (zámořský příbuzný Opelu Frontera).
Technici z divize BMW Technik se proto rozhodli postavit koncept vozu, který by byl co možná nejuniverzálnější a zároveň by nabídl radost z jízdy na kvalitní silnici i ve středně těžkém terénu. Výsledkem jejich práce pak byl právě koncept BMW Z18, který se po představení v roce 1995 dočkal velice smíšených reakcí.
Pokud se vozu něco nedá vytknout, pak je to jeho výkon. Pod kapotu se totiž nastěhoval mnichovský vidlicový osmiválec M60B44, který známe z modelů s označením x40i. Oproti originálu u něj však technici ještě zvýšili výkon na 260 kW (354 koní) z původních 216 kW. Výkon pak putoval skrze pětistupňovou manuální převodovku na všechna čtyři kola (stálý pohon 4x4).
Plastová karoserie vozu dokázala zaujmout čtveřicí světlometů i celkově zajímavými tvary, které se později, v zaoblenější formě, objevily i na realizovaném roadsteru Z3. Karoserie byla namontovaná na ocelovém rámu a svými tvary připomínala člen. Díky tomu navíc vůz zvládl bez problémů i brodění.
Samotný interiér působí na BMW poněkud jednoduše, nicméně pochlubit se mohl obrovskou univerzálností. V případě potřeby se dal totiž interiér přestavět z roadsteru na čtyřmístný vůz nebo dokonce i na pick-up.
Ve výsledku se ale jednalo o zajímavý nápad, který který si mohl najít své příznivce. Kdyby se automobilka pro výrobu rozhodla, mohla klidně o desítky let předběhnout i vozy jako je Range Rover Evoque. Zvláště s přihlédnutí k němu se pak dá očekávat, že v dnešním světě by se z tohohle vozu mohl stát dokonalý hit.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.