Většina z nás má automobilku Bugatti spojenou hlavně s historickými závodními stroji, nebo s novodobými modely Veyron a Chiron. Mnoho lidí však opomíjí model EB-110, se kterým se automobilka snažila prosadit již v devadesátých letech. Tenhle pokus sice nevyšel a automobilka zkrachovala, nicméně model EB-110 se zařadil mezi nejextrémnější automobily své doby a nyní se vrací v ještě lepší formě.
Novodobá historie automobily Bugatti nebyla zrovna veselá. V osmdesátých letech koupil společnost jistý Romano Artioli, pod jehož vlastnictvím se začal rodit jeden z nejextrémnějších vozů své doby. Bugatti EB-110 byla vlastně obdobou dnešního Chironu. Čtyřikrát přeplňovaný 3.5 litrový motor V12 generoval 550 koní, které šestistupňová převodovka posílala na všechna kola. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala pouhých 3.2 sekundy a maximální rychlost dosahovala 347.6 km/h. S výjimkou McLarenu F1 tak Bugatti jen těžko hledala konkurenci.
Model EB-110 se vyráběl od roku 1991 do roku 1995 a celkem vzniklo 139 kusů. Bez podpory velkého investora si však na sebe automobilka nedokázala vydělat a v roce 1995 zkrachovala, díky čemuž ji pak v roce 1998 mohl koupit Volkswagen. Po krachu však Artioli spolu se skupinkou techniků založil společnost B Engineering, skoupil rozestavěné modely EB 110 a v lednu roku 2000 představil model "EB-110 Edonis".
Nově upravený vůz se zbavil pohonu všech kol, technici zvýšili výkon a vozu dali nový, pro někoho možná až trochu vágní vzhled. Vůz se nakonec do výroby nikdy nedostal, nicméně to by se teď mělo změnit. Společnost Casil Motors sídlící v Las Vegas totiž koupila část B Engineering a produkci vozu dotáhla do finiše. Teď se ale jmenuje SP-110 Edonis Fenice.
Pod hliníkovou karoserií se nachází karbonový monokok převzatý z Bugatti EB-110 a v motorovém prostoru bychom nalezli 3.8 litrový motor V12 opět převzatý z Bugatti. Jeho výkon se však vyšplhal na 720 koní, čemuž částečně pomohlo, že čtyři turba nahradila dvě velká turba.
Podle Casil Motors dokáže nový vůz akcelerovat z 0 na 97 km/h za 3.4 sekundy (pomalejší čas nejspíš kvůli pohonu pouze zadní nápravy, 160 km/h dosáhne za 8.2 sekundy a maximální rychlost je přes 354 km/h. Stále přitom používá manuální šestistupňovou převodovku.
Společnost už předem ohlásila, že vyrobí pouze 15 kusů. Jejich cenu sice neznáme, nicméně záloha na jeden činí 2500 dolarů, tedy cca 51 000 Kč. V úvahu je však potřeba vzít i skutečnost, že klasické Bugatti EB 110 není levná záležitost a například model GT dražený v dubnu minulého roku se cenou vyšplhal na necelý milion dolarů (20.3 milionů Kč). Tohle samozřejmě není čistokrevné Bugatti, nicméně využívá z něj většinu dílů a těžit bude i ze své raritnosti.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.