Většina z nás má automobilku Bugatti spojenou hlavně s historickými závodními stroji, nebo s novodobými modely Veyron a Chiron. Mnoho lidí však opomíjí model EB-110, se kterým se automobilka snažila prosadit již v devadesátých letech. Tenhle pokus sice nevyšel a automobilka zkrachovala, nicméně model EB-110 se zařadil mezi nejextrémnější automobily své doby a nyní se vrací v ještě lepší formě.
Novodobá historie automobily Bugatti nebyla zrovna veselá. V osmdesátých letech koupil společnost jistý Romano Artioli, pod jehož vlastnictvím se začal rodit jeden z nejextrémnějších vozů své doby. Bugatti EB-110 byla vlastně obdobou dnešního Chironu. Čtyřikrát přeplňovaný 3.5 litrový motor V12 generoval 550 koní, které šestistupňová převodovka posílala na všechna kola. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala pouhých 3.2 sekundy a maximální rychlost dosahovala 347.6 km/h. S výjimkou McLarenu F1 tak Bugatti jen těžko hledala konkurenci.
Model EB-110 se vyráběl od roku 1991 do roku 1995 a celkem vzniklo 139 kusů. Bez podpory velkého investora si však na sebe automobilka nedokázala vydělat a v roce 1995 zkrachovala, díky čemuž ji pak v roce 1998 mohl koupit Volkswagen. Po krachu však Artioli spolu se skupinkou techniků založil společnost B Engineering, skoupil rozestavěné modely EB 110 a v lednu roku 2000 představil model "EB-110 Edonis".
Nově upravený vůz se zbavil pohonu všech kol, technici zvýšili výkon a vozu dali nový, pro někoho možná až trochu vágní vzhled. Vůz se nakonec do výroby nikdy nedostal, nicméně to by se teď mělo změnit. Společnost Casil Motors sídlící v Las Vegas totiž koupila část B Engineering a produkci vozu dotáhla do finiše. Teď se ale jmenuje SP-110 Edonis Fenice.
Pod hliníkovou karoserií se nachází karbonový monokok převzatý z Bugatti EB-110 a v motorovém prostoru bychom nalezli 3.8 litrový motor V12 opět převzatý z Bugatti. Jeho výkon se však vyšplhal na 720 koní, čemuž částečně pomohlo, že čtyři turba nahradila dvě velká turba.
Podle Casil Motors dokáže nový vůz akcelerovat z 0 na 97 km/h za 3.4 sekundy (pomalejší čas nejspíš kvůli pohonu pouze zadní nápravy, 160 km/h dosáhne za 8.2 sekundy a maximální rychlost je přes 354 km/h. Stále přitom používá manuální šestistupňovou převodovku.
Společnost už předem ohlásila, že vyrobí pouze 15 kusů. Jejich cenu sice neznáme, nicméně záloha na jeden činí 2500 dolarů, tedy cca 51 000 Kč. V úvahu je však potřeba vzít i skutečnost, že klasické Bugatti EB 110 není levná záležitost a například model GT dražený v dubnu minulého roku se cenou vyšplhal na necelý milion dolarů (20.3 milionů Kč). Tohle samozřejmě není čistokrevné Bugatti, nicméně využívá z něj většinu dílů a těžit bude i ze své raritnosti.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.