Většina z nás má automobilku Bugatti spojenou hlavně s historickými závodními stroji, nebo s novodobými modely Veyron a Chiron. Mnoho lidí však opomíjí model EB-110, se kterým se automobilka snažila prosadit již v devadesátých letech. Tenhle pokus sice nevyšel a automobilka zkrachovala, nicméně model EB-110 se zařadil mezi nejextrémnější automobily své doby a nyní se vrací v ještě lepší formě.
Novodobá historie automobily Bugatti nebyla zrovna veselá. V osmdesátých letech koupil společnost jistý Romano Artioli, pod jehož vlastnictvím se začal rodit jeden z nejextrémnějších vozů své doby. Bugatti EB-110 byla vlastně obdobou dnešního Chironu. Čtyřikrát přeplňovaný 3.5 litrový motor V12 generoval 550 koní, které šestistupňová převodovka posílala na všechna kola. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvala pouhých 3.2 sekundy a maximální rychlost dosahovala 347.6 km/h. S výjimkou McLarenu F1 tak Bugatti jen těžko hledala konkurenci.
Model EB-110 se vyráběl od roku 1991 do roku 1995 a celkem vzniklo 139 kusů. Bez podpory velkého investora si však na sebe automobilka nedokázala vydělat a v roce 1995 zkrachovala, díky čemuž ji pak v roce 1998 mohl koupit Volkswagen. Po krachu však Artioli spolu se skupinkou techniků založil společnost B Engineering, skoupil rozestavěné modely EB 110 a v lednu roku 2000 představil model "EB-110 Edonis".
Nově upravený vůz se zbavil pohonu všech kol, technici zvýšili výkon a vozu dali nový, pro někoho možná až trochu vágní vzhled. Vůz se nakonec do výroby nikdy nedostal, nicméně to by se teď mělo změnit. Společnost Casil Motors sídlící v Las Vegas totiž koupila část B Engineering a produkci vozu dotáhla do finiše. Teď se ale jmenuje SP-110 Edonis Fenice.
Pod hliníkovou karoserií se nachází karbonový monokok převzatý z Bugatti EB-110 a v motorovém prostoru bychom nalezli 3.8 litrový motor V12 opět převzatý z Bugatti. Jeho výkon se však vyšplhal na 720 koní, čemuž částečně pomohlo, že čtyři turba nahradila dvě velká turba.
Podle Casil Motors dokáže nový vůz akcelerovat z 0 na 97 km/h za 3.4 sekundy (pomalejší čas nejspíš kvůli pohonu pouze zadní nápravy, 160 km/h dosáhne za 8.2 sekundy a maximální rychlost je přes 354 km/h. Stále přitom používá manuální šestistupňovou převodovku.
Společnost už předem ohlásila, že vyrobí pouze 15 kusů. Jejich cenu sice neznáme, nicméně záloha na jeden činí 2500 dolarů, tedy cca 51 000 Kč. V úvahu je však potřeba vzít i skutečnost, že klasické Bugatti EB 110 není levná záležitost a například model GT dražený v dubnu minulého roku se cenou vyšplhal na necelý milion dolarů (20.3 milionů Kč). Tohle samozřejmě není čistokrevné Bugatti, nicméně využívá z něj většinu dílů a těžit bude i ze své raritnosti.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.