Bugatti Veyron se stal v době svého představení skutečně revolučním voze, který zcela redefinoval možnosti automobilového průmyslu. Jeho vývoj však rozhodně nebyl snadný nebo bezpečný, jak dokládá vyprávění jednoho z testovacích jezdců.
Před pár měsíci se na internetu objevilo video, na kterém testovací jezdec Loris Bicocchi popisuje nehodu, která se odehrála během předprodukčního testování vozu Bugatti Veyron v roce 2002 nebo 2003. Automobilka se tehdy vypravila na vysokorychlostní okruh Nardo patřící automobilce Porsche, aby provedla různá měření během vysokých rychlostí.
Bicocchi, který dříve pracoval jako technik a testovací jezdec v Lamborghini a podílel se i na vývoji Bugatti EB110, popsal testovací Veyron jako "platformu pro motor a převodovku". Během prvních let testování se zkrátka vše točilo jen kolem těchto komponentů, které jsou pro monstrum s motorem W16 samozřejmě nejdůležitější.
Technici tehdy během jednoho z testů požádali jezdce, zda by nemohl zajet dvě kola na plný plyn. Na okruhu v Nardo přitom bylo nejbezpečnější pohybovat se zhruba v rychlostech okolo 250 km/h. Bicocchi ale souhlasil a vydal se na trať zajet dvě ostrá kola při plném výkonu.
Během druhého kola však nevydržela levá přední pneumatika, explodovala a odtrhla sebou kus nárazníku i přední kapoty. Ta během mžiku narazila do čelního skla a rozbila ho na kousky, to vše v rychlosti okolo 398 km/h. Tím to ale ani zdaleka nekončí, když totiž pneumatika explodovala, Bicocchi byl jen kousek od svodidel. Během exploze tak na chvíli přestal reagovat a vůz narazil do svodidel, což prorazilo i levou zadní pneumatiku, poškodilo zavěšení a došlo i k poškození brzd.
Během nárazu navíc řidič rozbil helmou okénko, což vedlo k prudké změně tlaku v kabině a řidič tak dočasně ztratil zrak. Po klopeném okruhu se tak řítil rychlostí okolo 390 km/h, nic neviděl, měl proražené dvě pneumatiky na levé straně a brzdy nefungovaly. I tak dost mizerná situace se však ještě zhoršila v momentě, kdy do kabiny začal pronikat kouř.
Mezi kabinou a motorovým prostorem totiž technici vyřízli díru pro svazek kabelů, které vedly do počítače kontrolujícího jízdní data. Během nárazu však došlo k uvolnění hadiček s olejem z motoru i převodovky a obojí začalo hořet. Bicocchi byl v poměrně beznadějné situaci, nicméně nakonec si zachoval chladnou hlavu a udělal to nejlepší, co mohl.
Ačkoliv neměl ponětí kde je, pokusil se vůz pomalu navést k horním svodidlům, o které se chtěl opřít a díky tření tak rozjetý automobil zastavit. To se mu nakonec i povedlo, nicméně trvalo to těžko uvěřitelných 1.8 kilometru. Ostatně lidé z Porsche mu poté poslali účet za výměnu svodidel, ten ale nakonec uhradila Bugatti.
Ani po zastavení však drama nekončilo. Během brzdění o svodidla totiž došlo k "zapečení" tehdy ještě hliníkových dveří Veyronu. Bicocchi však díky adrenalinu dveře vykopl a z auta se dostal. Až později zjistil, že jeho kombinéza byla kompletně nasáklá olejem a vše mohlo skončit tragicky, kdyby se plameny dostaly do kabiny.
Nehoda v rychlosti téměř 400 km/h však nakonec posloužila i k dobrým účelům. Bugatti totiž dostalo nezpochybnitelný důkaz o tom, že skelet automobilu je dostatečně tuhý a vydrží i skutečně hrubé zacházení. Navzdory mnohým poškozením totiž zůstal nedotčeni ani se nezkřivil.
Samotný Bicocchi prý chtěl jít po nehodě do dobré rybí restaurace, nejspíš aby celý zážitek hodil za hlavu. Lékaři ho však nepustili z nemocnice, kde musel prodělat řadu vyšetření. Na jeho tělo totiž působilo silné přetížení a navíc mohl během řady nárazů utrpět vnitřní zranění. Nehoda na něm však naštěstí žádné následky nezanechala a Bicocchi se za volant vrátil a pomáhal dokonce i s vývojem Chironu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.