Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

Bugatti Veyron
Bugatti Veyron, foto: Bugatti
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. ledna 2018 13:18 | akt. 18. ledna 2018 15:00
Sdílej:

Bugatti Veyron se stal v době svého představení skutečně revolučním voze, který zcela redefinoval možnosti automobilového průmyslu. Jeho vývoj však rozhodně nebyl snadný nebo bezpečný, jak dokládá vyprávění jednoho z testovacích jezdců.

Před pár měsíci se na internetu objevilo video, na kterém testovací jezdec Loris Bicocchi popisuje nehodu, která se odehrála během předprodukčního testování vozu Bugatti Veyron v roce 2002 nebo 2003. Automobilka se tehdy vypravila na vysokorychlostní okruh Nardo patřící automobilce Porsche, aby provedla různá měření během vysokých rychlostí.

Bicocchi, který dříve pracoval jako technik a testovací jezdec v Lamborghini a podílel se i na vývoji Bugatti EB110, popsal testovací Veyron jako "platformu pro motor a převodovku". Během prvních let testování se zkrátka vše točilo jen kolem těchto komponentů, které jsou pro monstrum s motorem W16 samozřejmě nejdůležitější.

Technici tehdy během jednoho z testů požádali jezdce, zda by nemohl zajet dvě kola na plný plyn. Na okruhu v Nardo přitom bylo nejbezpečnější pohybovat se zhruba v rychlostech okolo 250 km/h. Bicocchi ale souhlasil a vydal se na trať zajet dvě ostrá kola při plném výkonu.

Během druhého kola však nevydržela levá přední pneumatika, explodovala a odtrhla sebou kus nárazníku i přední kapoty. Ta během mžiku narazila do čelního skla a rozbila ho na kousky, to vše v rychlosti okolo 398 km/h. Tím to ale ani zdaleka nekončí, když totiž pneumatika explodovala, Bicocchi byl jen kousek od svodidel. Během exploze tak na chvíli přestal reagovat a vůz narazil do svodidel, což prorazilo i levou zadní pneumatiku, poškodilo zavěšení a došlo i k poškození brzd. 

Během nárazu navíc řidič rozbil helmou okénko, což vedlo k prudké změně tlaku v kabině a řidič tak dočasně ztratil zrak. Po klopeném okruhu se tak řítil rychlostí okolo 390 km/h, nic neviděl, měl proražené dvě pneumatiky na levé straně a brzdy nefungovaly. I tak dost mizerná situace se však ještě zhoršila v momentě, kdy do kabiny začal pronikat kouř.

Mezi kabinou a motorovým prostorem totiž technici vyřízli díru pro svazek kabelů, které vedly do počítače kontrolujícího jízdní data. Během nárazu však došlo k uvolnění hadiček s olejem z motoru i převodovky a obojí začalo hořet. Bicocchi byl v poměrně beznadějné situaci, nicméně nakonec si zachoval chladnou hlavu a udělal to nejlepší, co mohl.

Ačkoliv neměl ponětí kde je, pokusil se vůz pomalu navést k horním svodidlům, o které se chtěl opřít a díky tření tak rozjetý automobil zastavit. To se mu nakonec i povedlo, nicméně trvalo to těžko uvěřitelných 1.8 kilometru. Ostatně lidé z Porsche mu poté poslali účet za výměnu svodidel, ten ale nakonec uhradila Bugatti.

Ani po zastavení však drama nekončilo. Během brzdění o svodidla totiž došlo k "zapečení" tehdy ještě hliníkových dveří Veyronu. Bicocchi však díky adrenalinu dveře vykopl a z auta se dostal. Až později zjistil, že jeho kombinéza byla kompletně nasáklá olejem a vše mohlo skončit tragicky, kdyby se plameny dostaly do kabiny.

Nehoda v rychlosti téměř 400 km/h však nakonec posloužila i k dobrým účelům. Bugatti totiž dostalo nezpochybnitelný důkaz o tom, že skelet automobilu je dostatečně tuhý a vydrží i skutečně hrubé zacházení. Navzdory mnohým poškozením totiž zůstal nedotčeni ani se nezkřivil.

Samotný Bicocchi prý chtěl jít po nehodě do dobré rybí restaurace, nejspíš aby celý zážitek hodil za hlavu. Lékaři ho však nepustili z nemocnice, kde musel prodělat řadu vyšetření. Na jeho tělo totiž působilo silné přetížení a navíc mohl během řady nárazů utrpět vnitřní zranění. Nehoda na něm však naštěstí žádné následky nezanechala a Bicocchi se za volant vrátil a pomáhal dokonce i s vývojem Chironu.

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?