Bugatti Veyron se stal v době svého představení skutečně revolučním voze, který zcela redefinoval možnosti automobilového průmyslu. Jeho vývoj však rozhodně nebyl snadný nebo bezpečný, jak dokládá vyprávění jednoho z testovacích jezdců.
Před pár měsíci se na internetu objevilo video, na kterém testovací jezdec Loris Bicocchi popisuje nehodu, která se odehrála během předprodukčního testování vozu Bugatti Veyron v roce 2002 nebo 2003. Automobilka se tehdy vypravila na vysokorychlostní okruh Nardo patřící automobilce Porsche, aby provedla různá měření během vysokých rychlostí.
Bicocchi, který dříve pracoval jako technik a testovací jezdec v Lamborghini a podílel se i na vývoji Bugatti EB110, popsal testovací Veyron jako "platformu pro motor a převodovku". Během prvních let testování se zkrátka vše točilo jen kolem těchto komponentů, které jsou pro monstrum s motorem W16 samozřejmě nejdůležitější.
Technici tehdy během jednoho z testů požádali jezdce, zda by nemohl zajet dvě kola na plný plyn. Na okruhu v Nardo přitom bylo nejbezpečnější pohybovat se zhruba v rychlostech okolo 250 km/h. Bicocchi ale souhlasil a vydal se na trať zajet dvě ostrá kola při plném výkonu.
Během druhého kola však nevydržela levá přední pneumatika, explodovala a odtrhla sebou kus nárazníku i přední kapoty. Ta během mžiku narazila do čelního skla a rozbila ho na kousky, to vše v rychlosti okolo 398 km/h. Tím to ale ani zdaleka nekončí, když totiž pneumatika explodovala, Bicocchi byl jen kousek od svodidel. Během exploze tak na chvíli přestal reagovat a vůz narazil do svodidel, což prorazilo i levou zadní pneumatiku, poškodilo zavěšení a došlo i k poškození brzd.
Během nárazu navíc řidič rozbil helmou okénko, což vedlo k prudké změně tlaku v kabině a řidič tak dočasně ztratil zrak. Po klopeném okruhu se tak řítil rychlostí okolo 390 km/h, nic neviděl, měl proražené dvě pneumatiky na levé straně a brzdy nefungovaly. I tak dost mizerná situace se však ještě zhoršila v momentě, kdy do kabiny začal pronikat kouř.
Mezi kabinou a motorovým prostorem totiž technici vyřízli díru pro svazek kabelů, které vedly do počítače kontrolujícího jízdní data. Během nárazu však došlo k uvolnění hadiček s olejem z motoru i převodovky a obojí začalo hořet. Bicocchi byl v poměrně beznadějné situaci, nicméně nakonec si zachoval chladnou hlavu a udělal to nejlepší, co mohl.
Ačkoliv neměl ponětí kde je, pokusil se vůz pomalu navést k horním svodidlům, o které se chtěl opřít a díky tření tak rozjetý automobil zastavit. To se mu nakonec i povedlo, nicméně trvalo to těžko uvěřitelných 1.8 kilometru. Ostatně lidé z Porsche mu poté poslali účet za výměnu svodidel, ten ale nakonec uhradila Bugatti.
Ani po zastavení však drama nekončilo. Během brzdění o svodidla totiž došlo k "zapečení" tehdy ještě hliníkových dveří Veyronu. Bicocchi však díky adrenalinu dveře vykopl a z auta se dostal. Až později zjistil, že jeho kombinéza byla kompletně nasáklá olejem a vše mohlo skončit tragicky, kdyby se plameny dostaly do kabiny.
Nehoda v rychlosti téměř 400 km/h však nakonec posloužila i k dobrým účelům. Bugatti totiž dostalo nezpochybnitelný důkaz o tom, že skelet automobilu je dostatečně tuhý a vydrží i skutečně hrubé zacházení. Navzdory mnohým poškozením totiž zůstal nedotčeni ani se nezkřivil.
Samotný Bicocchi prý chtěl jít po nehodě do dobré rybí restaurace, nejspíš aby celý zážitek hodil za hlavu. Lékaři ho však nepustili z nemocnice, kde musel prodělat řadu vyšetření. Na jeho tělo totiž působilo silné přetížení a navíc mohl během řady nárazů utrpět vnitřní zranění. Nehoda na něm však naštěstí žádné následky nezanechala a Bicocchi se za volant vrátil a pomáhal dokonce i s vývojem Chironu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.