Bugatti Veyron se stal v době svého představení skutečně revolučním voze, který zcela redefinoval možnosti automobilového průmyslu. Jeho vývoj však rozhodně nebyl snadný nebo bezpečný, jak dokládá vyprávění jednoho z testovacích jezdců.
Před pár měsíci se na internetu objevilo video, na kterém testovací jezdec Loris Bicocchi popisuje nehodu, která se odehrála během předprodukčního testování vozu Bugatti Veyron v roce 2002 nebo 2003. Automobilka se tehdy vypravila na vysokorychlostní okruh Nardo patřící automobilce Porsche, aby provedla různá měření během vysokých rychlostí.
Bicocchi, který dříve pracoval jako technik a testovací jezdec v Lamborghini a podílel se i na vývoji Bugatti EB110, popsal testovací Veyron jako "platformu pro motor a převodovku". Během prvních let testování se zkrátka vše točilo jen kolem těchto komponentů, které jsou pro monstrum s motorem W16 samozřejmě nejdůležitější.
Technici tehdy během jednoho z testů požádali jezdce, zda by nemohl zajet dvě kola na plný plyn. Na okruhu v Nardo přitom bylo nejbezpečnější pohybovat se zhruba v rychlostech okolo 250 km/h. Bicocchi ale souhlasil a vydal se na trať zajet dvě ostrá kola při plném výkonu.
Během druhého kola však nevydržela levá přední pneumatika, explodovala a odtrhla sebou kus nárazníku i přední kapoty. Ta během mžiku narazila do čelního skla a rozbila ho na kousky, to vše v rychlosti okolo 398 km/h. Tím to ale ani zdaleka nekončí, když totiž pneumatika explodovala, Bicocchi byl jen kousek od svodidel. Během exploze tak na chvíli přestal reagovat a vůz narazil do svodidel, což prorazilo i levou zadní pneumatiku, poškodilo zavěšení a došlo i k poškození brzd.
Během nárazu navíc řidič rozbil helmou okénko, což vedlo k prudké změně tlaku v kabině a řidič tak dočasně ztratil zrak. Po klopeném okruhu se tak řítil rychlostí okolo 390 km/h, nic neviděl, měl proražené dvě pneumatiky na levé straně a brzdy nefungovaly. I tak dost mizerná situace se však ještě zhoršila v momentě, kdy do kabiny začal pronikat kouř.
Mezi kabinou a motorovým prostorem totiž technici vyřízli díru pro svazek kabelů, které vedly do počítače kontrolujícího jízdní data. Během nárazu však došlo k uvolnění hadiček s olejem z motoru i převodovky a obojí začalo hořet. Bicocchi byl v poměrně beznadějné situaci, nicméně nakonec si zachoval chladnou hlavu a udělal to nejlepší, co mohl.
Ačkoliv neměl ponětí kde je, pokusil se vůz pomalu navést k horním svodidlům, o které se chtěl opřít a díky tření tak rozjetý automobil zastavit. To se mu nakonec i povedlo, nicméně trvalo to těžko uvěřitelných 1.8 kilometru. Ostatně lidé z Porsche mu poté poslali účet za výměnu svodidel, ten ale nakonec uhradila Bugatti.
Ani po zastavení však drama nekončilo. Během brzdění o svodidla totiž došlo k "zapečení" tehdy ještě hliníkových dveří Veyronu. Bicocchi však díky adrenalinu dveře vykopl a z auta se dostal. Až později zjistil, že jeho kombinéza byla kompletně nasáklá olejem a vše mohlo skončit tragicky, kdyby se plameny dostaly do kabiny.
Nehoda v rychlosti téměř 400 km/h však nakonec posloužila i k dobrým účelům. Bugatti totiž dostalo nezpochybnitelný důkaz o tom, že skelet automobilu je dostatečně tuhý a vydrží i skutečně hrubé zacházení. Navzdory mnohým poškozením totiž zůstal nedotčeni ani se nezkřivil.
Samotný Bicocchi prý chtěl jít po nehodě do dobré rybí restaurace, nejspíš aby celý zážitek hodil za hlavu. Lékaři ho však nepustili z nemocnice, kde musel prodělat řadu vyšetření. Na jeho tělo totiž působilo silné přetížení a navíc mohl během řady nárazů utrpět vnitřní zranění. Nehoda na něm však naštěstí žádné následky nezanechala a Bicocchi se za volant vrátil a pomáhal dokonce i s vývojem Chironu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.