Škoda 100 jako dokonalý expediční speciál?

expedice, cestování
expedice, cestování, foto: Jan Káňa, Autoroad.cz
-jka , AutoRoad.cz 28. října 2017 11:14 28. října 2017 11:39
Sdílej:

"Barča", jak jí její strůjci říkají, je krásnou poctou historii starých škodovek, které mají i dnes své nepopiratelné kouzlo. Její majitelé - Jana a Dan Urbanovi - přitom nikdy autům příliš nerozuměli, ale jelikož jsou to cestovatelé zodpovědní, celou ji doslova rozebrali a zrenovovali "na koleni". Pojďme se tedy na chvíli zastavit, a ponořit se do světa odvážných cestovatelů, kteří se nebojí plnit si své sny.

Automobil si pořídili v létě 2014, a ihned se pustili do renovace a přestavby na expediční speciál. Barča měla najeto jen 54 tisíc km, moc toho po světě nenajezdila, zatím. Úpravy se týkaly zesílení ramen, krytu motoru a důležitých částí podvozku. Upravené bylo i sání, a to tak, aby do motoru nepropustilo žádné nečistoty i v extrémně prašném prostředí. V žádném případě to ale nebylo jednoduché tak, jak to vypadá. Už po dvou měsících stráveném prací na autě Dan zjistil, jak špatně se shání některé díly a proto je jejich cena uměle nadsazená. Zkušenosti čerpali na internetu a od přátel. Vše dělali na zahradě, bez garáže, k dispozici měli maximálně plachtu. Celková renovace se tak nakonec vyšplhala na 2 roky práce. Ale vyplatilo se a Barča se odměnila nedocenitelnou cestovatelskou spolehlivostí. 

Dan a Jana Urbanovi jsou cestovatelé jak se patří. GPS nechávají doma a s sebou vezou pouze mapu a kompas. Dnes již mají s Barčou procestovaný i Skandinávský poloostrov. Tou první a největší výzvou však v roce 2016 byla Asie. A nutno říci, že si Barča vedla skvěle. Zmíníme tedy data, které nás, automobilové nadšence, zajímají nejvíce:

Po cestě do Asie ujeli za 35 dní téměř 16 500 km při průměrné spotřebně 6,5 litru / 100 km. Vystřídali teploty od 11-ti °C (Petrohrad) až po 55 °C (Perský záliv). A z nejnižší nadmořské výšky (-27,1 m n.m v kazašské vojenské základně) vystoupali až do 2 600 m n.m! Úžasné výkony téhle Škody 100.

Pokud vás tito dva cestovatelé spolu se svým expedičním speciálem zaujali, pak bude nejlepší vyhledat si na jejich internetových stránkách "Škoda 100 na cestách" nejbližší přednášku, a tu navštívit. Jen oni vám svým vyprávěním dokonale přiblíží veškeré radosti i trápení, které spolu se svou Škodou 100 na dalekých cestách zažívají. Pokud vás ale zajímá, jak se Barča "poprala" s cestou po Asii, pak přinášíme seznam všech poruch. I tady je potřeba říci, že na tak staré auto jde o úctyhodný výkon.

Již při odjezdu nesvítila brzdová světla a v Rumunsku se rozbil náhon tachometru. V Turecku začal téct hlavní spojkový válec, bez opravy a s doléváním zvládl dostat auto až domů. Povolené řídící tyčky opravil Íránský autoservis (tři hodiny práce za 140 korun). Za celou cestu Barča spálila 1076 litru benzinu, 12 litru oleje a 15 litru vody. Máme rádi a obdivujeme podobné příběhy, staré auta i odvážné lidi. Jak řekl Charles Bukowski: "Svět patří těm, co se neposerou."

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.