"Barča", jak jí její strůjci říkají, je krásnou poctou historii starých škodovek, které mají i dnes své nepopiratelné kouzlo. Její majitelé - Jana a Dan Urbanovi - přitom nikdy autům příliš nerozuměli, ale jelikož jsou to cestovatelé zodpovědní, celou ji doslova rozebrali a zrenovovali "na koleni". Pojďme se tedy na chvíli zastavit, a ponořit se do světa odvážných cestovatelů, kteří se nebojí plnit si své sny.
Automobil si pořídili v létě 2014, a ihned se pustili do renovace a přestavby na expediční speciál. Barča měla najeto jen 54 tisíc km, moc toho po světě nenajezdila, zatím. Úpravy se týkaly zesílení ramen, krytu motoru a důležitých částí podvozku. Upravené bylo i sání, a to tak, aby do motoru nepropustilo žádné nečistoty i v extrémně prašném prostředí. V žádném případě to ale nebylo jednoduché tak, jak to vypadá. Už po dvou měsících stráveném prací na autě Dan zjistil, jak špatně se shání některé díly a proto je jejich cena uměle nadsazená. Zkušenosti čerpali na internetu a od přátel. Vše dělali na zahradě, bez garáže, k dispozici měli maximálně plachtu. Celková renovace se tak nakonec vyšplhala na 2 roky práce. Ale vyplatilo se a Barča se odměnila nedocenitelnou cestovatelskou spolehlivostí.
Dan a Jana Urbanovi jsou cestovatelé jak se patří. GPS nechávají doma a s sebou vezou pouze mapu a kompas. Dnes již mají s Barčou procestovaný i Skandinávský poloostrov. Tou první a největší výzvou však v roce 2016 byla Asie. A nutno říci, že si Barča vedla skvěle. Zmíníme tedy data, které nás, automobilové nadšence, zajímají nejvíce:
Po cestě do Asie ujeli za 35 dní téměř 16 500 km při průměrné spotřebně 6,5 litru / 100 km. Vystřídali teploty od 11-ti °C (Petrohrad) až po 55 °C (Perský záliv). A z nejnižší nadmořské výšky (-27,1 m n.m v kazašské vojenské základně) vystoupali až do 2 600 m n.m! Úžasné výkony téhle Škody 100.
Pokud vás tito dva cestovatelé spolu se svým expedičním speciálem zaujali, pak bude nejlepší vyhledat si na jejich internetových stránkách "Škoda 100 na cestách" nejbližší přednášku, a tu navštívit. Jen oni vám svým vyprávěním dokonale přiblíží veškeré radosti i trápení, které spolu se svou Škodou 100 na dalekých cestách zažívají. Pokud vás ale zajímá, jak se Barča "poprala" s cestou po Asii, pak přinášíme seznam všech poruch. I tady je potřeba říci, že na tak staré auto jde o úctyhodný výkon.
Již při odjezdu nesvítila brzdová světla a v Rumunsku se rozbil náhon tachometru. V Turecku začal téct hlavní spojkový válec, bez opravy a s doléváním zvládl dostat auto až domů. Povolené řídící tyčky opravil Íránský autoservis (tři hodiny práce za 140 korun). Za celou cestu Barča spálila 1076 litru benzinu, 12 litru oleje a 15 litru vody. Máme rádi a obdivujeme podobné příběhy, staré auta i odvážné lidi. Jak řekl Charles Bukowski: "Svět patří těm, co se neposerou."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.