"Barča", jak jí její strůjci říkají, je krásnou poctou historii starých škodovek, které mají i dnes své nepopiratelné kouzlo. Její majitelé - Jana a Dan Urbanovi - přitom nikdy autům příliš nerozuměli, ale jelikož jsou to cestovatelé zodpovědní, celou ji doslova rozebrali a zrenovovali "na koleni". Pojďme se tedy na chvíli zastavit, a ponořit se do světa odvážných cestovatelů, kteří se nebojí plnit si své sny.
Automobil si pořídili v létě 2014, a ihned se pustili do renovace a přestavby na expediční speciál. Barča měla najeto jen 54 tisíc km, moc toho po světě nenajezdila, zatím. Úpravy se týkaly zesílení ramen, krytu motoru a důležitých částí podvozku. Upravené bylo i sání, a to tak, aby do motoru nepropustilo žádné nečistoty i v extrémně prašném prostředí. V žádném případě to ale nebylo jednoduché tak, jak to vypadá. Už po dvou měsících stráveném prací na autě Dan zjistil, jak špatně se shání některé díly a proto je jejich cena uměle nadsazená. Zkušenosti čerpali na internetu a od přátel. Vše dělali na zahradě, bez garáže, k dispozici měli maximálně plachtu. Celková renovace se tak nakonec vyšplhala na 2 roky práce. Ale vyplatilo se a Barča se odměnila nedocenitelnou cestovatelskou spolehlivostí.
Dan a Jana Urbanovi jsou cestovatelé jak se patří. GPS nechávají doma a s sebou vezou pouze mapu a kompas. Dnes již mají s Barčou procestovaný i Skandinávský poloostrov. Tou první a největší výzvou však v roce 2016 byla Asie. A nutno říci, že si Barča vedla skvěle. Zmíníme tedy data, které nás, automobilové nadšence, zajímají nejvíce:
Po cestě do Asie ujeli za 35 dní téměř 16 500 km při průměrné spotřebně 6,5 litru / 100 km. Vystřídali teploty od 11-ti °C (Petrohrad) až po 55 °C (Perský záliv). A z nejnižší nadmořské výšky (-27,1 m n.m v kazašské vojenské základně) vystoupali až do 2 600 m n.m! Úžasné výkony téhle Škody 100.
Pokud vás tito dva cestovatelé spolu se svým expedičním speciálem zaujali, pak bude nejlepší vyhledat si na jejich internetových stránkách "Škoda 100 na cestách" nejbližší přednášku, a tu navštívit. Jen oni vám svým vyprávěním dokonale přiblíží veškeré radosti i trápení, které spolu se svou Škodou 100 na dalekých cestách zažívají. Pokud vás ale zajímá, jak se Barča "poprala" s cestou po Asii, pak přinášíme seznam všech poruch. I tady je potřeba říci, že na tak staré auto jde o úctyhodný výkon.
Již při odjezdu nesvítila brzdová světla a v Rumunsku se rozbil náhon tachometru. V Turecku začal téct hlavní spojkový válec, bez opravy a s doléváním zvládl dostat auto až domů. Povolené řídící tyčky opravil Íránský autoservis (tři hodiny práce za 140 korun). Za celou cestu Barča spálila 1076 litru benzinu, 12 litru oleje a 15 litru vody. Máme rádi a obdivujeme podobné příběhy, staré auta i odvážné lidi. Jak řekl Charles Bukowski: "Svět patří těm, co se neposerou."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.